Toelatingscriteria EURES lid en partner

Geraadpleegd op 19-03-2024.
Geldend van 03-05-2019 t/m heden

Toelatingscriteria EURES lid en partner

EURES (EURopean Employment Services) is in 1993 opgericht door de Europese Commissie en de landen van de EER plus Zwitserland. Het netwerk heeft als doel het bevorderen van het recht op vrij verkeer van werknemers. Op 13 mei 2016 is EURES Verordening 589/2016 in werking getreden. De verordening stelt een open en transparant toelatingssysteem in ieder EURES-land verplicht. Partijen kunnen na toelating (een deel van) de EURES-taken uitvoeren. Doel is versterking en uitbreiding van het EURES-netwerk en de Europese dienstverlening.

In Nederland zijn taken wat betreft toelating en beheer gedelegeerd aan het Nationaal Coördinatie Bureau (NCO). Het Ministerie van SZW heeft UWV aangewezen als NCO. Het UWV is daarnaast bij verordening aangewezen als EURES lid, verantwoordelijk voor het voeren van een actief arbeidsmarktbeleid en het verlenen van diensten voor arbeidsvoorzieningen.

Elke organisatie uit de (semi-)publieke en de private sector die voldoet aan de nationale criteria om toegang te verkrijgen tot het EURES-netwerk moet EURES-lid kunnen worden. De statutaire zetel van de organisatie die een aanvraag indient, moet gevestigd zijn in Nederland.

Een EURES-lid moet de volgende diensten leveren:

  • 1. Het leveren van een bijdrage aan de CV- en sollicitatiepool;

  • 2. Het leveren van een bijdrage aan de vacaturepool;

  • 3. Het bieden van ondersteunende diensten aan werkzoekenden, werknemers en werkgevers zoals omschreven in hoofdstuk IV van verordening 589/2016, in het bijzonder in art. 23, art. 24, art. 25 lid 1, art. 26, en in voorkomend geval, zoals omschreven in art. 27.

Als een organisatie niet in staat is om alle genoemde diensten te leveren, kan in uitzonderlijke gevallen aan die organisatie de mogelijkheid worden geboden EURES-partner te worden. De organisatie moet in dat geval ten minste één van de genoemde diensten kunnen leveren. De uitzondering wordt alleen verleend als deze gerechtvaardigd is. Dit is onder meer het geval wanneer de organisatie bij aanvraag gemotiveerd aangeeft van waarde te zijn voor het netwerk, maar niet alle vereiste taken te kunnen uitvoeren, of een organisatie te zijn zonder winstoogmerk, of niet over voldoende financiële middelen te beschikken of onvoldoende omvang te hebben om alle diensten uit te voeren.

Om te beoordelen of een organisatie als EURES-lid of -partner toegang wordt verschaft tot het EURES-netwerk zijn de volgende toelatingscriteria opgesteld. De organisatie moet hieraan voldoen of bereid zijn hieraan te gaan voldoen.

De procedure voor het aanvragen van toelating tot het EURES-netwerk als EURES-lid of -partner is bijgevoegd als Bijlage 1.

Definities

In deze toelatingscriteria wordt onder onderstaande begrippen het volgende begrepen:

  • Arbeidsmigrant: een werknemer die naar een ander land verhuist om daar (tijdelijk) werk te verrichten.

  • Arbeidsovereenkomst: de overeenkomst waarbij de ene partij, de werknemer, zich verbindt in dienst van de andere partij, de werkgever, tegen loon gedurende zekere tijd arbeid te verrichten.

  • ECO: het Europees Coördinatie Bureau (ECO). ECO is opgericht binnen het directoraat-generaal Werkgelegenheid, Sociale Zaken en Inclusie van de Europese Commissie en is belast met het beheren en coördineren van het gehele EURES-netwerk op Europees niveau.

  • EURES: EURopean Employment Services (EURES), genoemd in verordening 589/2016, is een Europees netwerk ter bevordering van het recht van vrij verkeer van werknemers onder eerlijke condities. Deelnemende landen zijn de 28 lidstaten van de Europese Unie, plus Noorwegen, Liechtenstein en IJsland en Zwitserland. EURES is opgezet door de Europese Commissie en de lidstaten als een menselijk netwerk (zie: EURES-netwerk) en een technisch netwerk (zie: EURES-portaal).

  • EURES-lid: een organisatie die de gehele Europese dienstverlening aan werkgevers en werkzoekenden biedt, zoals omschreven in de verordening 589/2016. Het gaat om het aanbieden van cv’s (1) en vacatures (2) en om ondersteunende dienstverlening (3) zoals maatwerkadvies. Een lid is onderdeel van het nationale en Europese netwerk.

  • EURES-netwerk: Een Europees netwerk gericht op het bijeenbrengen van vraag en aanbod op de Europese arbeidsmarkten.

  • EURES-partner: een organisatie die een deel van de EURES-dienstverlening aan werkgevers en werkzoekenden uitvoert. Het gaat om ten minste één van de drie hoofddiensten.

  • EURES-portaal: een online platform voor werkzoekenden en werkgevers met als doel het bijeenbrengen van vraag en aanbod en het bieden van informatie over diverse mobiliteitsprogramma’s over wonen en weken in een ander aan EURES deelnemend land.

  • Huisvesting: het bieden van onderdak.

  • IOC: de Interoperability Contact Persoon (IOC) is de persoon die alle vragen, verzoeken en communicatie ontvangt met betrekking tot de uitvoering van de voorzieningen met betrekking tot de IT diensten onder verordening (EU) 2016/589 en het daarbij behorende uitvoeringsbesluit (EU 2017/1257. Deze contactpersoon is aangewezen door het Ministerie van SZW en in dienst van het UWV.

  • IT-Platform: Hiermee wordt een online omgeving bedoeld, waarop cv’s van werkzoekenden en vacatures van EURES-leden en EURES-partners gepubliceerd en gematcht kunnen worden.

  • NCO: het Nationaal Coördinatie bureau (NCO) zoals beschreven in verordening 589/16.

  • Organisatie: een bedrijf, juridische eenheid of ander instituut die zelfstandig aan het rechtsverkeer deelneemt.

  • Uitzendbureau: een organisatie die werknemers ter beschikking stelt en uitzendt naar opdrachtgevers.

  • UWV: het Uitvoeringsinstituut werknemersverzekeringen, genoemd in hoofdstuk 5 van de Wet structuur uitvoeringsorganisatie werk en inkomen;

  • Vakbonden, vakverenigingen, werknemersverenigingen of vakorganisaties: organisaties die de individuele en collectieve belangen behartigen van (aangesloten) werknemers.

  • Werkgever: een organisatie die één of meer werknemers in dienst heeft.

  • Werkland: het grondgebied van de lidstaat / land waar de werknemer de werkzaamheden verricht

  • Werknemer: iemand die op basis van een arbeidsovereenkomst werkt voor een werkgever.

  • Werkzoekende: persoon die werk zoekt en beschikbaar is voor werk.

  • Woonland: het grondgebied van de lidstaat / land waarin de werkzoekende of werkende woont.

1. Uitsluiting lidmaatschap

  • 1.1 Een organisatie waartegen bij een onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak, in de vier jaar voorafgaand aan het indienen van de aanvraag, een veroordeling is uitgesproken ter zake van:

    • deelneming aan een criminele organisatie;

    • omkoping;

    • fraude met EU-subsidies;

    • witwassen van geld,

    is uitgesloten van toelating tot het EURES-netwerk.

  • 1.2 Een organisatie waarbij sprake is van faillissement of liquidatie of waarbij faillissement of surseance van betaling is aangevraagd (door een derde) is uitgesloten van toelating tot het EURES-netwerk, tenzij de organisatie kan aantonen dat door een derde ten onrechte faillissement of surseance van betaling is aangevraagd.

  • 1.3 Een organisatie die niet heeft voldaan aan zijn verplichtingen ten aanzien van de betaling van de sociale zekerheidsbijdragen in overeenstemming met de wettelijke bepalingen in Nederland of in het land waar hij is gevestigd, is uitgesloten van toelating tot het EURES-netwerk.

  • 1.4 Een organisatie die niet heeft voldaan aan zijn verplichtingen ten aanzien van de betaling van zijn belastingen in overeenstemming met de wettelijke bepalingen van Nederland of het land waar hij is gevestigd, is uitgesloten van toelating tot het EURES-netwerk.

2. Verplichting inschrijving Kamer van Koophandel (KvK)

  • 2.1 Voor zover daartoe een wettelijke verplichting bestaat, moet een EURES-lid of partner zijn ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

  • 2.2 Indien het EURES-lid of -partner onderdeel uitmaakt van een samenwerkingsverband, niet zijnde een holding en bestaande uit organisaties zonder winstoogmerk, kan een lidmaatschap of partnerschap uitsluitend aangevraagd worden voor het gehele samenwerkingsverband indien het samenwerkingsverband als organisatie staat ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel in Nederland.

  • 2.3 Indien het EURES-lid of -partner onderdeel uitmaakt van een holdingstructuur en gelijktijdig een aanvraag indient voor aan haar gelieerde organisaties is dit alleen mogelijk indien de deze organisaties zijn gevestigd in Nederland en, indien daartoe een verplichting bestaat, staan ingeschreven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel.

3. Aansprakelijkheid voor schade

  • 3.1 Het NCO en de EURES-leden en -partners zijn jegens elkaar, behoudens in het geval van opzet of grove schuld, niet aansprakelijk voor schade die de ander ondervindt. Als echter een derde als gevolg van de uitvoering van EURES-dienstverlening schade ondervindt als gevolg van het handelen of nalaten van een EURES-lid of -partner bij de uitvoering van de EURES-dienstverlening, dan is het betreffende lid of de partner die de schade veroorzaakt zelf aansprakelijk voor die schade. Het betreffende lid of de partner zal het NCO vrijwaren voor aanspraken.

  • 3.2 De organisatie heeft uiterlijk op het moment van toelating als EURES-lid of -partner de risico’s ter zake van beroeps- en/of bedrijfsaansprakelijkheid voor derden bij de uitvoering van de EURES-dienstverlening adequaat afgedekt, bijvoorbeeld door over een passende verzekering te beschikken.

4. Financiële geschiktheid

  • 4.1 EURES-leden of -partners beschikken over voldoende financiële middelen om de EURES-dienstverlening uit te voeren. Een private organisatie wordt verzocht bij aanvraag inzicht te verschaffen in de bedrijfseconomische situatie van de organisatie. Uitzondering hierop zijn vakbonden, vakverenigingen, werknemersverenigingen of vakorganisaties die de individuele en collectieve belangen behartigen van aangesloten werknemers, ten minste vijf jaar actief zijn en zich niet bezig houden met arbeidsbemiddeling. Vakbonden, vakverenigingen, werknemersverenigingen of vakorganisaties vormen een uitzondering omdat zij zich slechts bezig houden met het bieden van ondersteunende diensten aan werknemers en werkzoekenden. Vakbonden, vakverenigingen, werknemersverenigingen of vakorganisaties worden verzocht bij aanvraag een verklaring inzake de solvabiliteit te overleggen ten einde de EURES-dienstverlening te kunnen garanderen. De sociale partners moeten volgens Verordening 589/2016 in staat worden gesteld een aanvraag in te dienen om EURES-lid of -partner te worden, mits zij aan de toepasselijke verplichtingen krachtens deze verordening voldoen (overweging 17 en art. 7 lid 2).

  • 4.2 Voor het uitvoeren van de EURES-dienstverlening worden geen financiële middelen ter beschikking gesteld. De EURES-diensten moeten kosteloos worden aangeboden, met uitzondering van genoemde diensten aan werkgevers in hoofdstuk IV van de Verordening 589/2016, artikel 21 lid 3 en artikel 24.

  • 4.3 Het is een EURES-lid of -partner niet toegestaan om de EURES-dienstverlening te koppelen aan betaalde diensten (‘koppelverkoop’).

5. Ervaring

  • 5.1 Een EURES-lid of -partner moet voldoende ervaring hebben met het uitvoeren van de in het kader van het lidmaatschap of het partnerschap van hem verlangde EURES-dienstverlening. Deze ervaring moet zijn opgedaan op het voorgestelde werkterrein, in nationale en/of Europese context en moet in omvang vergelijkbaar zijn met de van hem verlangde EURES-dienstverlening.

  • 5.2 De organisatie toont aan dat hij aan deze ervaringseis voldoet. De organisatie verstrekt hiertoe bij zijn aanvraag een overzicht van de aan de EURES-dienstverlening gerelateerde activiteiten die door de organisatie in het afgelopen jaar zijn uitgevoerd. Als de activiteiten in opdracht van een andere partij zijn uitgevoerd, geeft de organisatie aan wie het NCO als referent kan benaderen om nadere informatie in te winnen.

6. Algemene voorwaarden voor deelname aan het netwerk, die betrekking hebben op onder meer transparantie, gelijkheid en non-discriminatie

  • 6.1 Een EURES-lid of -partner ziet erop toe dat de toepasselijke arbeidsnormen en wettelijke voorschriften volledig worden nageleefd. Daartoe vergewist het lid of de partner zich over de rechtsgeldigheid van de voorwaarden waaronder een aangeboden vacature kan worden vervuld en ziet hij waar mogelijk toe op de naleving daarvan als de desbetreffende vacature door zijn toedoen en bemiddeling wordt vervuld.

  • 6.2 Een EURES-lid of partner die zich bezig houdt met werving en selectie van arbeidsmigranten is zich ervan bewust dat een arbeidsmigrant zijn vaste woonadres verlaat om in een ander land werkzaamheden te verrichten. Een arbeidsmigrant is vaak niet bekend met de nationale wetgeving en is de nationale taal van het werkland niet machtig. Een EURES-lid of -partner is zich bewust van de kwetsbare positie van de arbeidsmigrant en draagt zorgt voor een goede begeleiding met bijbehorende arbeidsvoorwaarden, zodat bij voorkeur sprake is van een duurzame plaatsing.

  • 6.3 Een EURES-lid of -partner bevordert bij vervulling van een vacature door een arbeidsmigrant, al dan niet door bemiddeling, dat:

    • de gemaakte afspraken worden vastgelegd in een arbeidsovereenkomst;

    • de arbeidsovereenkomst altijd in het Engels, maar bij voorkeur in de taal van de werkzoekende/werknemer opgesteld wordt;

    • de arbeidsovereenkomst aan de werkzoekende/werknemer wordt aangeboden voordat de werkzoekende/werknemer naar het werkland vertrekt;

    • de arbeidsovereenkomst niet wordt gewijzigd en/of aangevuld tenzij nationale wetgeving dit toelaat nadat deze door beide partijen is goedgekeurd.

  • 6.4 Indien het aanbieden van huisvesting onderdeel uitmaakt van de aan de werkzoekende/werknemer aangeboden (arbeids-)voorwaarden ziet een EURES-lid of -partner erop toe dat de aangeboden huisvesting voldoet aan de in het werkland geldende normen en regelgeving en de afspraken omtrent de huisvesting zijn vastgelegd in een overeenkomst voordat de werkzoekende/werknemer naar het werkland vertrekt. Indien de huisvesting in Nederland wordt aangeboden dient de organisatie die de huisvesting aanbiedt te zijn geregistreerd bij de Stichting Normering Flexwonen.

  • 6.5 EURES-leden en -partners bevorderen dat de toepasselijke wetgeving betreffende gelijke behandeling nageleefd wordt met inbegrip van het non-discriminatie beginsel.

  • 6.6 EURES-leden en -partners vergewissen zich ervan dat bij plaatsing van een vacature de aangeboden vergoeding voor de te verrichten arbeid in overeenstemming is met de in dat land geldende wet- en regelgeving.

  • 6.7 Als de aanvraag wordt gedaan door een organisatie die als hoofddoel heeft het ter beschikking stellen van arbeidskrachten en het bemiddelen van arbeidskrachten moet de organisatie in het bezit zijn van een klachtenprocedure. De goedkeuring van de klachtenprocedure maakt onderdeel uit van de aanvraag.

  • 6.8 Een organisatie die als hoofddoel heeft het ter beschikking stellen van arbeidskrachten en het bemiddelen van arbeidskrachten dient te zijn aangesloten bij De Algemene Bond Uitzendondernemingen (ABU) of de Nederlandse Bond van Bemiddelings- en Uitzendondernemingen (NBBU) tenzij de organisatie kan motiveren dat de controle op de betrouwbaarheid van de organisatie vanuit de uitzendbranche op andere gelijkwaardige wijze gewaarborgd is.

  • 6.9 EURES-leden en -partners dragen zorg voor het voorkomen van identiteitsfraude.

  • 6.10 EURES-leden en -partners controleren bij uitwisseling van gegevens van werkzoekenden op het EURES-netwerk de identiteit van de werkzoekende voordat zij deze gegevens bekend maken.

  • 6.11 Het NCO is onder geen beding verantwoordelijk voor het controleren van de identiteit en andere gegevens van werknemers.

7. Personele voorwaarden om deel te kunnen nemen aan het EURES netwerk als EURES lid of EURESpartner

  • 7.1 Een EURES-lid of -partner beschikt over de benodigde capaciteit om ondersteunende diensten te verlenen, met name als het gaat om het leveren van een actieve bijdrage aan het verstrekken en uitwisselen van informatie over vacatures, sollicitaties en Cv’s. Vooraf wordt aangegeven door de organisatie hoeveel formatieplaatsen, afgezet tegen de totale personeelsomvang van de organisatie, hiertoe ter beschikking worden gesteld.

  • 7.2 Een EURES-lid of -partner beschikt over voldoende capaciteit om werkzoekenden/werknemers en werkgevers adequaat door te verwijzen naar andere EURES-leden, -partners en andere deskundige instanties op het gebied van vrij verkeer van werknemers. De desbetreffende organisatie deelt de omvang van bedoelde capaciteit vooraf mee.

  • 7.3 Een EURES-lid of -partner beschikt over personeel dat – waar relevant – een andere Europese taal dan de Nederlandse toereikend beheerst.

  • 7.4 Een EURES-lid of -partner toont aan dat hij aan het aangewezen personeelslid of de personeelsleden die belast zijn met de uitvoering van EURES-activiteiten een kwalitatief hoogwaardig opleidingsprogramma biedt en dit ook na toelating continueert. Hierbij kan gebruik worden gemaakt van interne mogelijkheden én van het aanbod van nationale en Europese opleidingsmodules dat door het NCO ter beschikking wordt gesteld.

  • 7.5 Een EURES-lid of -partner zorgt ervoor dat het personeel en de eindgebruikers van de door hen beheerde portaalsites voor werkzoekenden:

    • een gemakkelijk toegang hebben tot het EURES-portaal, bijvoorbeeld via een link;

    • en via die route kunnen zoeken en matchen met de vacatures en de profielen van werkzoekenden op het EURES-portaal.

8. Communicatievoorwaarden

  • 8.1 EURES-leden en -partners beschikken over voldoende vermogen en bereidheid om zorg te dragen voor coherent voorlichtings- en promotiemateriaal, onder gebruikmaking van het EURES-merk en de -naam wanneer activiteiten worden uitgevoerd onder de EURES-vlag.

  • 8.2 EURES-leden en -partners dragen er zorg voor dat in alle activiteiten die verband houden met het EURES-netwerk het EURES-dienstmerk en het EURES-logo worden gebruikt.

9. Voorwaarden die betrekking hebben op kwaliteit van de dienstverlening en aansluiting op het netwerk

  • 9.1 EURES-leden en -partners worden door het NCO gemonitord via het inkoopportaal van UWV – de commerce-hub – en conform de landelijke plannings-en rapportagecyclus.

  • 9.2 EURES-leden en -partners committeren zich bij toelating tot het EURES-netwerk tot het jaarlijks aanleveren van een jaarplan en een rapportage omtrent de in het afgelopen jaar behaalde resultaten.

  • 9.3 EURES-leden en -partners worden door het NCO gemonitord op hun inbreng voor wat betreft vacatures en cv’s via de EURES-database. Het NCO controleert op kwaliteit van de ingebrachte gegevens, de hoeveelheid ingebrachte vacatures en de omgang met cv’s door EURES-leden en -partners.

  • 9.4 EURES-leden en -partners beschikken over voldoende vermogen om informatie te verstrekken over aard en inhoud van de dienstverlening en zijn bereid om over de resultaten daarvan te rapporteren aan het NCO, conform de gezamenlijke programmeringscyclus.

  • 9.5 EURES-leden en -partners zijn bereid en beschikken over voldoende capaciteit om een bijdrage te leveren aan het verzamelen van gegevens aan het NCO voor de uitwisseling van gegevens binnen het netwerk en voor de (online) informatievoorziening gericht op werkgevers en werkzoekenden/ werknemers.

10. Voorwaarden betreft ondersteunende diensten

  • 10.1 EURES-leden en -partners beschikken over de benodigde infrastructurele capaciteit om ondersteunende diensten via meerdere kanalen aan te bieden, waarbij minimaal 1 website moet worden aangehouden.

  • 10.2 Een EURES-lid of -partner draagt zorg voor het actueel houden van de door hem verstrekte informatie.

  • 10.3 Een EURES-lid of -partner zorgt ervoor dat het EURES portaal duidelijk zichtbaar en gemakkelijk benaderbaar is via alle websites voor werkzoekenden die zij op centraal, regionaal of lokaal niveau beheren, en dat die portaalsites aan het EURES-portaal zijn gekoppeld; onder meer door een goed vindbare directe link op de website.

  • 10.4 De EURES-leden en -partners plaatsen alle vacatures die bij hen voor het publiek beschikbaar zijn gesteld op het EURES-portaal, tenzij een EURES-lid of -partner voldoende gemotiveerd kan aangeven dat de vacature op grond van functievereisten, vaardigheden en competenties hier niet geschikt voor is.

11. Technische voorwaarden om deel te kunnen nemen aan het EURES netwerk als EURES lid of als partner

  • 11.1 Alle EURES-leden en partners die hebben toegezegd bij te dragen aan de pool van vacatures en/of profielen van werkzoekenden, nemen via de technische infrastructuur deel aan de gecoördineerde en veilige overdracht van informatie over vacatures en profielen van werkzoekenden aan het EURES-portaal, zoals bedoeld in artikel 12, lid 3, en artikel 17, lid 1, van Verordening 589/2016. Met name door:

    • vacatures tijdig en via betrouwbare weg aan te leveren via de nodige technische infrastructuur op het gecoördineerde kanaal bij UWV (conform technische specificaties);

    • cv’s tijdig en via betrouwbare weg aan te leveren via de nodige technische infrastructuur op het gecoördineerde kanaal bij UWV (conform technische specificaties) zodra daartoe de technische omgeving van UWV geschikt is;

    • de aansluitingen permanent te monitoren en snel te reageren op technische of andere problemen met betrekking tot de aansluiting of de over te dragen gegevens;

    • ervoor te zorgen dat alle overgedragen gegevens voldoen aan de overeengekomen formats en normen zoals opgenomen in de bijlagen met betrekking tot technische specificaties vacatures en cv’s. Wanneer hierin wijzigingen optreden, passen leden en partners hun systemen aan binnen de daarvoor gestelde termijn;

    • informatie te verstrekken en regelmatig bij te werken over de maatregelen en systemen om de kwaliteit, de veiligheid, de integriteit, de vertrouwelijkheid en de traceerbaarheid van gegevens – met inbegrip van de bescherming van persoonsgegevens – te waarborgen;

    • het Nationale Coördinatie Bureau duidelijk en transparant op de hoogte te houden van de toepassing van de beleidsmaatregelen met betrekking tot de uitsluiting van de overdracht van alle openbaar beschikbare vacatures in toepassing van artikel 17 van Verordening 589/2016;

    • voor een contactpunt te zorgen om de coördinatie op nationaal niveau door het Nationale Coördinatie Bureau te vergemakkelijken. Een helpdesk of een soortgelijke dienst kan de functie van contactpunt waarnemen;

    • bij vragen en opmerkingen contact op te nemen met betrekking tot de nationale systemen en de aansluiting daarvan op het EURES portaal; dat kan met de Interoperability Contact persoon (IOC) bij het NCO in land van toelating.

  • 11.2 Voor deze technische voorwaarden geldt dat – indien een organisatie voldoet aan alle andere criteria – een overgangsperiode van drie maanden wordt gegund om te voldoen aan de specificaties. Na drie maanden wordt bezien of aan de technische criteria wordt voldaan. Het NCO kan, als hier niet aan wordt voldaan, het EURES-partner- of lidmaatschap beëindigen.

12. Voorwaarden die betrekking hebben op de bescherming van persoonsgegevens

  • 12.1 Alle gegevens die via EURES-leden of -partners aan het EURES-portaal ter beschikking worden gesteld, moeten voldoen aan Verordening 589/2016, het uitvoeringsbesluit en eventuele andere toepasselijke wetten en voorschriften, met name met betrekking tot de bescherming van persoonsgegevens.

  • 12.2 EURES-leden en -partners plaatsen alleen gegevens op het IT-platform van derden op grond van een overeenkomst of wettelijk voorschrift.

  • 12.3 EURES-leden en -partners informeren voor plaatsing van gegevens op het IT-platform de houders (werkgevers en werkzoekenden) van deze gegevens over de wijze waarop hun gegevens zullen worden gebruikt en verwerkt. Ook geven zij aan wie toegang tot de gegevens heeft.

  • 12.4 EURES-leden en -partners informeren de houders (werkgevers en werkzoekenden) van de gegevens die zij beschikbaar stellen op het IT-platform dat hun gegevens na de ‘geldigheidsperiode’ anoniem beschikbaar blijven voor onderzoeksdoeleinden (ook door derden).

  • 12.5 EURES-leden en -partners vergewissen zich ervan dat, bij de uitwisseling van informatie van werkzoekenden, de instemming van de werkzoekende uitdrukkelijk, ondubbelzinnig, uit vrije wil, duidelijk en met kennis van zaken verleend is. Zij zorgen ervoor dat een werkzoekende zijn instemming op ieder moment kan intrekken en dat verzoeken om de beschikbaar gestelde gegevens te wijzigen of te verwijderen worden afgehandeld. Als het gaat om een minderjarige werkzoekende is naast diens instemming de instemming van zijn ouder of wettelijke voogd vereist. EURES-leden en -partners moeten in het bezit zijn van een instemmingsverklaring.

  • 12.6 EURES-leden en -partners stellen werkzoekenden in de gelegenheid uit een aantal mogelijkheden te kiezen om de toegang tot hun gegevens of bepaalde attributen te beperken.

  • 12.7 EURES-leden en -partners verlenen een werkzoekende waarvan de persoonsgegevens op het IT-platform zijn geplaatst te allen tijde inzage in zijn persoonsgegevens als de werkzoekende daarom verzoekt. Dit houdt in dat EURES-leden en -partners op verzoek van de werkzoekende, de werkzoekende informeren op welke wijze de persoonsgegevens worden gebruikt, om welke persoonsgegevens het gaat, wat het doel van het gebruik is, aan welke organisatie de gegevens eventueel zijn verstrekt en de herkomst van de gegevens.

  • 12.8 EURES-leden en -partners dragen op verzoek van de werkzoekende zorg voor de overdraagbaarheid van de persoonsgegevens van de werkzoekende die namens het lid of de partner op het IT-platform zijn geplaatst.

  • 12.9 De oorsprong van de gegevens – en eventuele wijzigingen van de gegevens – en de verleende toestemming moet traceerbaar zijn.

  • 12.10 EURES-leden en -partners mogen cv’s en de informatie verkregen uit cv’s op het IT-platform niet ter beschikking stellen aan derden, tenzij dit geschiedt in het kader van de uitvoering van een wettelijke verplichting en/of met toestemming van de werkzoekende.

  • 12.11 Als EURES-leden en -partners geen toegang meer hebben tot het EURES-netwerk, met uitzondering van een netwerkstoring, vernietigen zij alle gegevens die zij hebben verkregen via het netwerk.

  • 12.12 EURES-leden en -partners zijn zelf volledig verantwoordelijk voor de op het IT-platform geplaatste cv’s. Het NCO kan niet aansprakelijk worden gehouden voor de door het lid of de partner op het IT-platform geplaatste informatie of aanspraken van derden die daaruit voortvloeien.

13. Slotbepaling

  • 13.1 Het NCO is belast met de beoordeling van de aanvraag. Het NCO beslist schriftelijk op de aanvraag van een organisatie. De beslissing van het NCO is een besluit in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht. Tegen een besluit van het NCO kan bezwaar en beroep worden aangetekend. Het Reglement behandeling bezwaarschriften UWV 2014 is van toepassing.

  • 13.2 Als de organisatie voldoet aan de gestelde eisen, zal de organisatie door het NCO worden toegelaten tot het EURES-netwerk en krijgt de organisatie de status van EURES-lid of -partner in de zin van artikel 12 van het Uitvoeringsbesluit nr. 2016/589 van 13 april 2016 van de Europese Commissie.

  • 13.3 De duur van de toelating is beperkt tot één jaar. Na het eerste jaar vindt een evaluatie plaats door het NCO en wordt bekeken of en hoe de toelating kan worden verlengd. De evaluatie vindt plaats aan de hand van de door de organisatie bij aanvraag ingediende Bijlage toelatingsaanvraag.

  • 13.4 Als de toelating wordt verlengd, geschiedt dit voor de duur van 5 jaar.

  • 13.5 EURES-leden en -partners zijn verplicht om op verzoek van het NCO of onverwijld uit eigen beweging alle feiten en omstandigheden mee te delen waarvan het lid of de partner redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op de toelating tot het EURES-netwerk.

  • 13.6 EURES-leden en -partners zijn bevoegd te allen tijde de toelating tot het EURES-netwerk op te zeggen. Leden of partners delen de opzegging schriftelijk mee aan het NCO. De opzegtermijn bedraagt twee maanden, tenzij het lidmaatschap eerder eindigt, en vangt aan op de dag dat de opzegging het NCO bereikt heeft. Het EURES-lid of de EURES-partner is door opzegging of beëindiging niet gevrijwaard van zijn verplichtingen zoals genoemd in artikel 9.2.

  • 13.7 Het NCO houdt toezicht op de naleving van de toepasselijke toelatingscriteria. Het NCO is bevoegd steekproefsgewijs deze naleving te controleren.

  • 13.8 Het NCO is bevoegd tussentijds de toelating per direct te beëindigen als een organisatie niet meer voldoet aan de toelatingscriteria.

  • 13.9 Het NCO behoudt zich het recht voor de toelatingscriteria op elk gewenst moment aan te passen. EURES-leden en -partners worden binnen twee weken na wijziging van de toelatingscriteria hiervan in kennis gesteld. Als het EURES lid of partner na wijziging van de toelatingscriteria niet meer voldoet aan de toelatingsvereisten, en dit op korte termijn ook niet kan realiseren, wordt de toelating tot het EURES-netwerk door het NCO beëindigd. Het NCO hanteert in dat geval een overgangsperiode van drie maanden tenzij de toelating eerder eindigt.

14. Overgangsbepaling

  • 14.1 Organisaties die overeenkomstig artikel 3, onder c), van Uitvoeringsbesluit 2012/733/EU zijn aangewezen als ‘EURES-partner’ of beperkte diensten aanbieden als ‘geassocieerde EURES partner’ overeenkomstig artikel 3, onder d), van dat besluit op 12 mei 2016, kunnen in afwijking van artikel 11 van verordening 589/2016 deelnemen als EURES-lid als bedoeld in artikel 7, lid 1, onder c), onder ii), van verordening 589/2016 of als EURES partner als bedoeld in artikel 7, lid 1, onder d), van de verordening 589/2016, tot 13 mei 2019, mits zij toezeggen de toepasselijke verplichtingen krachtens deze verordening na te komen. Als een van die organisaties als EURES-partner wenst deel te nemen, meldt zij het NCO welke van de in artikel 11, lid 4, van verordening 589/2016 bedoelde taken zij zal verrichten. Het bevoegde NCO stelt het Europees Coördinatiebureau daarvan in kennis. Na het verstrijken van de overgangsperiode kunnen de betrokken organisaties, om in het EURES netwerk te blijven, een daartoe bestemde aanvraag indienen overeenkomstig artikel 11 van verordening 589/2016.

Deze regeling zal met de procedure voor aanvragen van toelating tot het EURES-netwerk als lid of partner in de Staatscourant worden geplaatst.

Amsterdam, 23 april 2019

A. Paling,

Voorzitter Raad van Bestuur UWV

Bijlage 1

Procedure voor aanvragen van toelating tot het EURES-netwerk als lid of partner

1. De aanvraag

  • a) De aanvraag geschiedt schriftelijk via het daarvoor bestemde online aanvraagformulier. Dit aanvraagformulier is te vinden op uwv.nl/zakelijk. De Bijlage toelatingsaanvraag maakt onderdeel uit van het aanvraagformulier.

  • b) Vanaf 1 mei kan jaarlijks een aanvraag worden ingediend. De aanvraag moet ieder jaar uiterlijk 1 juli binnen zijn bij het NCO. De toelatingsaanvraag wordt ingediend voor de periode 1 september van het aanvraagjaar tot 1 september van het daaropvolgende kalenderjaar.

  • c) Aanvragen die na deze datum worden ingediend worden niet in behandeling genomen.

  • d) Het aanvraagformulier en de bijlagen moeten in de Nederlandse taal zijn ingevuld.

  • e) De aanmelding geschiedt voor eigen rekening van de organisatie. Kosten aan de kant van de organisatie komen niet voor vergoeding in aanmerking.

  • f) Het NCO bevestigt aan de organisatie de ontvangst van de aanvraag.

  • g) Als de aanvraag incompleet is, zal het NCO de organisatie verzoeken om de aanvraag te completeren. De organisatie wordt dan in de gelegenheid gesteld om binnen twee weken na dagtekening alsnog alle benodigde gegevens aan te leveren.

  • h) Als de aanvraag na deze termijn alsnog niet aan de gestelde vereiste voldoet, wordt de aanvraag buiten behandeling gesteld.

2. Overzicht van de bij de aanvraag in te dienen bescheiden

  • Het volledig ingevulde online aanvraagformulier inclusief de bijlage; Bijlage bij toelatingsaanvraag: motivatie.

  • Als uw organisatie onderdeel uitmaakt van een groter geheel of samenwerkingsverband en u dient voor die organisatie(s) gelijktijdig een aanvraag in: een overzicht met de relevante gegevens van de partijen die deel uitmaken van het samenwerkingsverband, met daarbij een beschrijving van de EURES-diensten die deze partijen zullen uitvoeren.

  • Indien van toepassing: een uittreksel van de inschrijving in het Handelsregister van de KvK van uw organisatie en eventuele door de organisatie vertegenwoordigde partijen. Indien uw organisatie een vakbond, vakvereniging, werknemersvereniging of vakorganisatie is die als doel heeft de individuele en collectieve belangen te behartigen van aangesloten werknemers en aanspraak wil maken op de uitzondering zoals genoemd in artikel 4.1: een verklaring inzake de solvabiliteit en de financiële geschiktheid van uw organisatie.

  • Indien van toepassing: een kopie van de polisvoorwaarden van uw organisatie en eventuele door de organisatie vertegenwoordigde partijen, en een kopie van de beroeps- en/of bedrijfsaansprakelijkheidsverzekering (niet ouder dan twee maanden).

  • Als uw organisatie een private organisatie is: een jaarrekening van het afgelopen boekjaar, de resultatenrekening van het lopende boekjaar en een prognose van de resultatenrekening voor de komende 26 weken.

  • Indien uw organisatie als hoofddoel heeft het ter beschikking stellen van arbeidskrachten en het bemiddelen van arbeidskrachten: een bewijs van lidmaatschap van de NBBU of ABU. Indien uw organisatie niet lid is of lid is van een andere werkgeversverbond dan een motivatie dat de controle op de betrouwbaarheid van de organisatie vanuit de uitzendbranche op andere gelijkwaardige wijze is gewaarborgd.

  • Indien uw organisatie huisvesting aanbiedt of een samenwerking is aangegaan met een organisatie die huisvesting aanbiedt in Nederland: een bewijs van inschrijving in het register van de Stichting Normering Flexwonen van uw organisatie of de organisatie waarmee u een samenwerking bent aangegaan.

  • Indien uw organisatie beschikt over een SNA keurmerk: een afschrift van een bewijs daarvan.

  • Voor het door uw organisatie (en eventuele door de organisatie vertegenwoordigde partijen) beschikbaar gestelde personeel voor het komende jaar, zoals genoemd in paragraaf 4.1 van de Bijlage toelatingsaanvraag: een kopie van het functieprofiel, een kopie van het CV en een opleidingsplan.

  • Een klachtenprocedure indien van toepassing, zoals genoemd in artikel 6 van de toelatingscriteria EURES-lid of -partner.

3. Beoordeling van de aanvraag

  • a) Na ontvangst van een complete aanvraag toetst het NCO de aanvraag aan de eisen die worden gesteld aan EURES-leden en -partners.

  • b) Eventuele vragen die het NCO heeft naar aanleiding van de aanvraag worden schriftelijk gesteld aan de organisatie via het online systeem.

  • c) Het NCO streeft ernaar om de aanvragen tot toelating binnen 8 weken af te handelen.

  • d) Het NCO beslist schriftelijk op de aanvraag van een organisatie. De beslissing van het NCO is een besluit in de zin van artikel 1:3 van de Algemene wet bestuursrecht.

  • e) Tegen het besluit kan bezwaar- en beroep worden aangetekend. Het bezwaarschrift kan te worden ingediend bij UWV Amsterdam, afdeling bezwaar en beroep, postbus 8071, 1005 AB Amsterdam. Het Reglement behandeling bezwaarschriften UWV 2014 is van toepassing.

  • f) Als een aanvraag wordt afgewezen, kan de organisatie in het daaropvolgende jaar een nieuwe aanvraag indienen.

Naar boven