Instellingsbesluit onderzoekscommissie meldingsproces oud-defensiefotograaf

[Regeling vervallen per 04-10-2019.]
Geraadpleegd op 25-12-2025.
Geldend van 22-03-2019 t/m 03-10-2019.

Instellingsbesluit onderzoekscommissie meldingsproces oud-defensiefotograaf

De Staatssecretaris van Defensie

Gezien:

  • Het verzoek van de vaste commissie voor Defensie (brief van 17 december 2018 met kenmerk 2018Z23987/2018D60258) over het bericht “Drentse Defensiefotograaf legt misdragingen van Nederlandse mariniers in Tsjaad vast op video” om onderzoek in te stellen naar de melding van de oud-defensiefotograaf;

  • Het antwoord van de Staatssecretaris van Defensie op deze brief (brief van 19 december 2018, kenmerk BS2018032171);

  • Het belang van Defensie om een organisatie te zijn waarbinnen medewerkers zich veilig kunnen voelen en het daarom nodig is om het proces rond het melden door de oud-defensiefotograaf na te laten gaan;

Besluit:

Artikel 1. Instelling en samenstelling commissie

[Regeling vervallen per 04-10-2019]

  • 1 Ingesteld wordt de Onderzoekscommissie meldingsproces oud-defensiefotograaf.

  • 2 De commissie wordt als volgt samengesteld:

    • a. Lid: de heer drs. L. Geut

    • b. Lid: de heer mr. J.W. Weck

  • 3 Het secretariaat van de commissie wordt verzorgd door, of door tussenkomst van, het Ministerie van Defensie. De secretaris van de commissie is voor de inhoudelijke uitoefening van zijn taak uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de leden van de commissie.

Artikel 2. Taken

[Regeling vervallen per 04-10-2019]

De commissie heeft tot taak:

  • 1. Onderzoek te verrichten naar de wijze waarop is omgegaan met de melding van de oud-defensiefotograaf; en

  • 2. aanbevelingen te doen inzake de omgang van Defensie met dergelijke meldingen.

Artikel 3. Bevoegdheden

[Regeling vervallen per 04-10-2019]

  • 1 De commissie handelt met inachtneming van het Protocol Interne Onderzoeken Defensie (aanwijzing SG A/989).

  • 2 De commissie wordt door de Staatssecretaris in de gelegenheid gesteld om de handelingen uit te voeren die volgens de commissie voor het onderzoek noodzakelijk zijn.

  • 3 Medewerkers van het Ministerie van Defensie zijn gehouden medewerking te verlenen aan het onderzoek.

Artikel 4. Rapportage

[Regeling vervallen per 04-10-2019]

  • 1 De commissie rapporteert uiterlijk drie maanden na inwerkingtreding van dit besluit aan de Staatssecretaris door middel van een schriftelijk eindrapport met de onderzoeksbevindingen en de aanbevelingen die voortvloeien uit de taken, genoemd in artikel 2.

  • 2 In overleg met de Staatssecretaris kan de termijn bedoeld in het eerste lid worden verlengd.

Artikel 5. Informatieverstrekking en archivering

[Regeling vervallen per 04-10-2019]

  • 1 De commissie behandelt alle verzamelde informatie personeelsvertrouwelijk.

  • 2 De commissie draagt zo spoedig mogelijk na afloop van haar werkzaamheden de bescheiden betreffende haar werkzaamheden over aan het archief van de bestuursstaf van het Ministerie van Defensie.

Artikel 6. Ontbinding van de commissie

[Regeling vervallen per 04-10-2019]

De commissie wordt ontbonden vier weken nadat het eindrapport is uitgebracht.

Artikel 7. Inwerkingtreding

[Regeling vervallen per 04-10-2019]

  • 1 Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 21 februari 2019.

  • 2 Dit besluit vervalt vier weken na het uitbrengen van het eindrapport.

Artikel 8. Citeertitel

[Regeling vervallen per 04-10-2019]

Dit besluit wordt aangehaald als: Instellingsbesluit onderzoekscommissie meldingsproces oud-defensiefotograaf.

Dit besluit zal in de Staatscourant worden geplaatst en in afschrift worden gezonden aan betrokkenen.

Den Haag, 5 maart 2019

De Staatssecretaris van Defensie,

B. Visser