De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de colleges van burgemeester en
wethouders van de gemeenten Bernheze, Boekel, Boxmeer, Cuijk, Grave, Haaren, Landerd,
Mill en Sint Hubert, Oss, Schijndel, Sint Anthonis, Sint-Michielgestel, Sint Oedenrode,
Uden, Veghel en Vught en de algemene en dagelijkse besturen van de waterschappen Aa
en Maas en De Dommel,
Gelet op hoofdstuk V en VIII van de Wet gemeenschappelijke regelingen,
Besluiten:
tot het treffen van de navolgende gemeenschappelijke regeling tot de instelling van
een openbaar lichaam met rechtspersoonlijkheid dat de archiefbescheiden en collecties
beheert die berusten in de rijksarchiefbewaarplaats in de provincie Noord-Brabant,
de archiefbewaarplaatsen van de gemeenten Bernheze, Boekel, Boxmeer, Cuijk, Grave,
Haaren, Landerd, Maasdonk, Mill en Sint Hubert, Oss, Schijndel, Sint Anthonis, Sint-Michielsgestel,
Sint-Oedenrode, Uden, Veghel en Vught, en de waterschappen Aa en Maas en De Dommel;
In deze gemeenschappelijke regeling wordt verstaan onder:
-
a.
de Minister: de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap;
-
b.
de gemeenten: de gemeenten Bernheze, Boekel, Boxmeer, Cuijk, Grave, Haaren, Landerd, Mill en Sint
Hubert, Oss, Schijndel, Sint Anthonis, Sint-Michielsgestel, Sint-Oedenrode, Uden,
Veghel en Vught,
-
c.
de waterschappen: de waterschappen Aa en Maas en De Dommel;
-
d.
archiefbescheiden: archiefbescheiden als bedoeld in artikel 1, onderdeel c, van de Archiefwet 1995;
-
e.
collecties: de verzameling historische voorwerpen, boeken en overige schriftelijke en elektronische
bescheiden in de meest ruime zin des woords, niet zijnde archiefbescheiden, in eigendom
van of beheer bij de Minister en de gemeenten voor zover het betreft voorwerpen of
bescheiden bij de rijksarchiefbewaarplaats in de provincie en de archiefbewaarplaats
van de gemeente;
-
f.
de colleges: de colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten, en
-
g.
de algemene en dagelijkse besturen: de algemene en dagelijkse besturen van de waterschappen Aa en Maas en De Dommel;
-
h.
De provincie: de provincie Noord-Brabant
-
1 De regeling wordt getroffen met het doel de belangen van de Minister, de colleges
en de algemene en dagelijkse besturen van de waterschappen bij alle aangelegenheden
betreffende de archiefbescheiden, collecties, individuele documenten en dergelijke
die berusten in de rijksarchiefbewaarplaats in de Provincie Noord-Brabant en de archiefbewaarplaatsen
van de gemeenten en de waterschappen in gezamenlijkheid te behartigen.
-
2 Het openbaar lichaam ‘Brabants Historisch Informatie Centrum’ voert bij de behartiging
van de belangen, bedoeld in het eerste lid, het archiefbeleid van de Minister, de
gemeenten en de waterschappen mede uit.
-
4 De Minister, de waterschappen en de gemeenten kunnen gezamenlijk algemene aanwijzingen
geven omtrent de wijze waarop het Brabants Historisch Informatie Centrum de belangen,
bedoeld in het eerste lid, behartigt.
Aan het bestuur van het Brabants Historisch Informatie Centrum zijn de navolgende
werkzaamheden, taken en bevoegdheden van de colleges, de algemene en dagelijkse besturen
van de waterschappen en de Minister overgedragen:
-
a. de beheerstaken, te onderscheiden in het behouden, bewerken en benutten van de archiefbescheiden
die berusten in de in artikel 2, eerste lid, genoemde archiefbewaarplaatsen;
-
b. de taken en bevoegdheden, bedoeld in de artikelen 15, derde lid, 16, tweede lid, 17, 18, 19, 20, 31 en 32, eerste en derde lid, van de Archiefwet 1995;
-
c. de bevoegdheid van de Minister om op grond van de artikelen 25 en 26, tweede lid, van de Archiefwet 1995 de rijksarchivaris in de provincie te benoemen, te schorsen en te ontslaan;
-
d. het adviseren en het doen van voorstellen aan de Minister, de colleges en de algemene
en dagelijkse besturen van de waterschappen over de taken en bevoegdheden, die door
de Minister, de colleges of de algemene en dagelijkse besturen van de waterschappen
worden uitgevoerd ingevolge de artikelen 5, 6, 7, 8, 12, 13, 15, eerste en tweede lid, 30 en 32, tweede lid, van de Archiefwet 1995, en
-
e. het verrichten van door de Minister, de colleges of de algemene en dagelijkse besturen
van de waterschappen opgedragen andere taken die verband houden met de behartiging
van de belangen, bedoeld in artikel 2.
Het algemeen bestuur stelt de regels omtrent de kosten, bedoeld in artikel 19 Archiefwet 1995, vast en volgt daarbij zoveel mogelijk de regels die de Minister op grond van artikel
19 Archiefwet 1995 heeft vastgesteld voor het Nationaal Archief.
-
8 Indien tussentijds een zetel van een lid van het algemeen bestuur vacant komt, wijzen
de Minister, de colleges of de algemeen en dagelijkse besturen van de waterschappen
zo spoedig mogelijk een nieuw lid aan.
-
2 Het algemeen bestuur kan de directeur, bedoeld in artikel 29, tot rijksarchivaris in de provincie, tot gemeentearchivaris van de gemeenten en
tot waterschap archivaris van de waterschappen benoemen.
-
3 Aan de bevoegdheden van het algemeen bestuur worden geen beperkingen opgelegd ingevolge
artikel 31 van de Wet gemeenschappelijke regelingen, mits het totaal van de aangegane verplichtingen binnen de vastgestelde begroting
valt. Voor het aangaan van verplichtingen door het algemeen bestuur buiten de goedgekeurde
begroting geldt de procedure van artikel 18, 19 en 20.
-
4 Het algemeen bestuur besluit slechts tot oprichting van en de deelneming in stichtingen,
maatschappen, vennootschappen, verenigingen, coöperaties en onderlinge waarborgmaatschappijen,
indien dat in het bijzonder aangewezen moet worden geacht voor de behartiging van
het daarmee te dienen belang. Het besluit wordt niet genomen dan nadat de raden van
de gemeenten en de Minister in de gelegenheid zijn gesteld hun wensen en bedenkingen
ter kennis van het algemeen bestuur te brengen.
Het algemeen bestuur verstrekt zo spoedig mogelijk schriftelijk aan de Minister, de
raden en colleges van burgemeester en wethouders van de gemeenten en de algemene en
dagelijkse besturen van de waterschappen de door hen, of een of meerdere van hun leden,
gevraagde inlichtingen.
-
3 De colleges, de algemene en de dagelijkse besturen van de waterschappen en de Minister
kunnen een lid van het algemeen bestuur dat zij hebben aangewezen, nadat de inlichtingen
in een vergadering of schriftelijk zijn verstrekt of dienden te zijn verstrekt, ter
verantwoording roepen voor het door hem in het algemeen bestuur gevoerde beleid.
De Minister, de colleges van de gemeenten en de algemene en dagelijkse besturen van
de waterschappen kunnen een door hen aangewezen lid van het algemeen bestuur, dat
hun vertrouwen niet meer geniet, ontslag verlenen.
-
7 Indien het vereiste aantal leden niet tegenwoordig is, belegt de voorzitter, onder
verwijzing naar dit artikel, opnieuw een vergadering.
Het dagelijks bestuur vergadert zo dikwijls als één of meer leden van het dagelijks
bestuur dit nodig oordelen.
Het dagelijks bestuur stelt regels voor zijn vergaderingen vast.
Het dagelijks bestuur is in ieder geval belast met:
-
a. het voeren van het dagelijks bestuur van Het Brabants Historisch Informatie Centrum;
-
b. beslissingen van het algemeen bestuur voorbereiden en uitvoeren;
-
c. regels vaststellen over de ambtelijke organisatie van het Brabants Historisch Informatie
Centrum;
-
d. ambtenaren benoemen, schorsen en ontslaan;
-
e. besluiten tot privaatrechtelijke rechtshandelingen van het Brabants Historisch Informatie
Centrum, met uitzondering van privaatrechtelijke rechtshandelingen als bedoeld in
artikel 6, vierde lid;
-
f. besluiten namens het Brabants Historisch Informatie Centrum, het dagelijks bestuur
of het algemeen bestuur rechtsgedingen, bezwaarprocedures of administratief beroepsprocedures
te voeren of handelingen ter voorbereiding daarop te verrichten, tenzij het algemeen
bestuur, voor zover het het algemeen bestuur aangaat, in voorkomende gevallen anders
beslist;
-
g. het nemen van alle conservatoire maatregelen zowel in als buiten rechte en het doen
van alles wat nodig is ter voorkoming van verjaring van recht of bezit;
-
h. het beheer van de activa en passiva van het Brabants Historisch Informatie Centrum,
en de zorg, voor zover deze van het dagelijks bestuur afhangt, voor de controle op
het geldelijk beheer en de boekhouding van het Brabants Historisch Informatie Centrum.
-
2 Uit de overige leden van het dagelijks bestuur, bedoeld in artikel 10, eerste lid, worden een of meerdere plaatsvervangend voorzitters aangewezen.
-
1 Het algemeen bestuur kan besluiten dat de leden van het algemeen of dagelijks bestuur,
voor zover zij niet de functie vervullen van burgemeester of wethouder, lid van het
algemeen of dagelijks bestuur van het waterschap, of als ambtenaar in rijks-, gemeente-
of waterschapsdienst werkzaam zijn, een vergoeding ontvangen voor hun werkzaamheden
ten behoeve van het Brabants Historisch Informatie Centrum.
-
2 De leden van het algemeen en dagelijks bestuur, bedoeld in het eerste lid, ontvangen
een tegemoetkoming in de kosten, waartoe worden gerekend reis- en verblijfkosten ten
behoeve van het bijwonen van de vergaderingen van het algemeen en dagelijks bestuur.
-
1 De voor de uitvoering van deze regeling ter beschikking te stellen middelen worden
verschaft door de Minister, de gemeenten en de waterschappen, door het verstrekken
van jaarlijkse bijdragen, op basis van de begroting.
-
2 De bijdrage van de Minister kan jaarlijks worden aangepast in verband met de ontwikkeling
van lonen of prijzen met een percentage, zoals dit in voorkomend geval door de Minister
in de loop van het begrotingsjaar voor het geheel van zijn bijdrage wordt vastgesteld.
De bijdragen van de gemeenten en waterschappen worden jaarlijks aangepast in verband
met de ontwikkeling van lonen of prijzen met een percentage dat voor dit doel is vastgesteld.
-
6 Indien het toetreden tot deze regeling van andere bestuursorganen of het sluiten van
samenwerkingsovereenkomsten met derden, er toe leidt dat een deel van de lasten voortvloeiende
uit de investeringen als bedoeld in de in het tweede lid aangegeven investerings-
en exploitatiebegroting, door deze bestuursorganen en/of derden worden gedragen, worden
de financiële voordelen die daardoor ontstaan op de door de Minister, de waterschappen
en de gemeenten verschuldigde jaarlijkse bijdrage naar rato in mindering gebracht.
-
7 Indien de Minister, de gemeenten of de waterschappen een bijzondere taak opdragen
als bedoeld in artikel 2, derde lid onder e, waarvan de kosten niet zijn op te vangen in de begroting, wordt daarvoor door de
Minister, de gemeenten of de waterschappen in aanvulling op de jaarlijkse bijdrage
een tevoren overeengekomen vergoeding betaald.
-
3 Het dagelijks bestuur zendt het ontwerpbeleidsplan en de ontwerpmeerjarenbegroting
aan het algemeen bestuur. Het algemeen bestuur stelt ze vast. Dertien maanden voorafgaand
aan de periode waarop het beleidsplan en de meerjarenbegroting betrekking hebben,
worden deze toegezonden aan de Minister, de raden van de gemeenten en de algemene
en dagelijkse besturen van de waterschappen.
-
4 De Minister, de colleges van de gemeenten en de algemene en dagelijkse besturen van
de waterschappen maken, binnen twee maanden na ontvangst van de in het derde lid genoemde
stukken, gezamenlijk afspraken met het Brabants Historisch Informatie Centrum over
te behalen resultaten voor de komende vier jaren.
-
1 Het dagelijks bestuur zendt uiterlijk 15 april van het jaar voorafgaande aan dat waarvoor
de begroting dient, de algemene financiële en beleidsmatige kaders aan de raden van
de gemeenten, de Minister en de algemene en dagelijkse besturen van de waterschappen.
-
2 Het dagelijks bestuur biedt jaarlijks, ten minste acht weken voor de in artikel 19, eerste lid, bedoelde vaststelling, de raden van de gemeenten, de Minister en de algemene en
dagelijkse besturen van de waterschappen een ontwerp aan voor de begroting met toelichting
van het Historisch Informatie Centrum Brabant en een meerjarenraming met toelichting
voor ten minste drie op het begrotingsjaar volgende jaren.
-
3 Bij het opstellen van het ontwerp voor de begroting, bedoeld in het eerste lid, neemt
het algemeen bestuur het archiefbeleid, bedoeld in artikel 2, tweede lid, de algemene aanwijzingen, bedoeld in artikel 2, derde lid in acht en daarnaast de
afspraken, bedoeld in artikel 17, vierde lid.
-
4 In de toelichting op de ontwerpbegroting worden de aard en de omvang van de voorgenomen
activiteiten beschreven. Daarbij wordt aangegeven welke belangen en resultaten het
Brabants Historisch Informatie Centrum met de activiteiten nastreeft, op welke wijze
de activiteiten zullen worden uitgevoerd en voor welke doelgroepen zij zijn bestemd.
-
5 De ontwerpbegroting wordt door de zorg van de colleges, de Minister en de algemene
en dagelijkse besturen van de waterschappen voor een ieder ter inzage gelegd en tegen
betaling van kosten algemeen verkrijgbaar gesteld. Van de terinzagelegging en de verkrijgbaarstelling
geschiedt openbare kennisgeving.
-
6 De raden van de gemeenten, de Minister en de algemene en dagelijkse besturen van de
waterschappen kunnen bij het algemeen bestuur hun zienswijze over de ontwerpbegroting
naar voren brengen. Het dagelijks bestuur voegt de commentaren waarin deze zienswijze
is vervat bij de ontwerpbegroting, zoals deze aan het algemeen bestuur wordt aangeboden.
-
2 Nadat deze is vastgesteld, zendt het algemeen bestuur, zo nodig, de begroting aan
de raden van de gemeenten, de Minister en de algemene en dagelijkse besturen van de
waterschappen.
-
2 De artikelen 18 en 19, eerste en tweede lid, zijn van overeenkomstige toepassing. Het dagelijks bestuur zendt de begrotingswijziging
binnen vier weken na de vaststelling aan de raden van de gemeenten, de Minister en
de algemene en dagelijkse besturen van de waterschappen.
De Minister, de gemeenten en de waterschappen voldoen de bijdragen bij wijze van voorschot
in door hen nader te bepalen termijnen.
-
1 Het dagelijks bestuur zendt voor 15 april van het jaar na het jaar waarvoor de jaarrekening
dient, een voorlopige jaarrekening aan de Minister, de raden van de gemeenten en de
algemene en dagelijkse besturen van de waterschappen. De voorlopige jaarrekening gaat
vergezeld van een verklaring omtrent de getrouwheid en de rechtmatigheid, afgegeven
door een accountant als bedoeld in artikel 393 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek.
-
2 Het algemeen bestuur draagt er zorg voor dat medewerking wordt verleend aan door of
namens de accountant(s) van de Minister, de gemeenten en de waterschappen in te stellen
onderzoeken naar de door de accountant, bedoeld in het eerste lid, verrichte (controle)werkzaamheden.
-
3 Het algemeen bestuur brengt jaarlijks aan de Minister, de raden van de gemeenten en
de algemene en dagelijkse besturen van de waterschappen voor 15 april een inhoudelijk
verslag uit van de werkzaamheden, het gevoerde beleid in het algemeen en de doelmatigheid
en doeltreffendheid van zijn werkzaamheden en werkwijze in het bijzonder in het afgelopen
kalenderjaar.
-
4 Het dagelijks bestuur zendt de jaarrekening binnen twee weken na de vaststelling,
doch in ieder geval vóór 15 juli van het jaar volgende op het jaar waarop de jaarrekening
betrekking heeft, aan de raden van de gemeenten, de algemene en dagelijkse besturen
van de waterschappen en de Minister.
-
1 Een batig saldo kan worden bestemd voor vorming van of toevoeging aan de reserve,
of kan worden uitbetaald. De hoogte van deze reserve wordt bepaald door het algemeen
bestuur, gehoord de Minister, de raden van de gemeenten en de algemene en dagelijkse
besturen van de waterschappen. Voor zover een batig saldo niet wordt aangewend voor
de reserve wordt het saldo naar rato van de jaarlijkse bijdrage uitgekeerd aan de
Minister, de gemeenten en de waterschappen.
Bij het jaarverslag stelt het algemeen bestuur de definitieve bijdragen van de Minister,
de gemeenten en de waterschappen vast.
De Minister, de gemeenten en de waterschappen kunnen gezamenlijk nadere regels stellen
over het financieel en materieel beheer, over de inrichting van de begroting, het
financieel verslag, jaarverslag en aandachtspunten voor de accountantscontrole.
-
1 Overeenkomstig door het algemeen bestuur vast te stellen regels, die aan gedeputeerde
staten van de provincie worden medegedeeld, draagt het dagelijks bestuur zorg voor
de archiefbescheiden van het Brabants Historisch Informatie Centrum.
-
1 De colleges, de algemene en dagelijkse besturen van de waterschappen, de Minister
en het Brabants Historisch Informatie Centrum verstrekken elkaar desgevraagd inlichtingen
en gegevens welke zij nodig achten voor de uitoefening van hun taak.
-
2 De Minister, de colleges en de algemene en dagelijkse besturen van de waterschappen
kunnen inzage vorderen van zakelijke gegevens en bescheiden van het Brabants Historisch
Informatie Centrum, voor zover dat voor de vervulling van hun taak redelijkerwijs
nodig is.
-
3 Het Brabants Historisch Informatie Centrum stelt de Minister, de colleges en de algemene
en dagelijkse besturen van de waterschappen te allen tijde in de gelegenheid toezicht
te houden op het bepaalde bij of krachtens de Archiefwet 1995 ten aanzien van de archiefbescheiden die berusten in de rijksarchiefbewaarplaats
in de provincie en de archiefbewaarplaatsen van de gemeenten.
-
1 De colleges, de algemene en dagelijkse besturen van de waterschappen en de Minister
doen het dagelijks bestuur mededeling van de bij hen in voorbereiding zijnde maatregelen
en plannen die voor de behartiging van de belangen, bedoeld in artikel 2, voor het Brabants Historisch Informatie Centrum van belang zijn.
-
2 De colleges, de algemene en dagelijkse besturen van de waterschappen en de Minister
kunnen, bij de in het eerste lid bedoelde mededeling, het gevoelen vragen van het
dagelijks bestuur. Ook ongevraagd kan het dagelijks bestuur zijn zienswijze daaromtrent
aan de gemeentes, de waterschappen of Minister kenbaar maken.
Het dagelijks bestuur beslist omtrent benoeming, schorsing en ontslag van de directeur
van het Brabants Historisch Informatie Centrum.
-
1 De directeur is belast met de uitvoering van de werkzaamheden, taken en bevoegdheden
van het Brabants Historisch Informatie Centrum die voortvloeien uit de behartiging
van de belangen, bedoeld in artikel 2 voor zover die uitvoering niet is opgedragen aan het algemeen bestuur, dagelijks
bestuur of de voorzitter.
-
2 Met inachtneming van artikel 14, vijfde lid, worden alle stukken, die van het algemeen of het dagelijks bestuur uitgaan door
de directeur mede ondertekend.
Het overige personeel wordt in dienst genomen, geschorst of ontslagen door het dagelijks
bestuur. Het dagelijks bestuur is bevoegd deze bevoegdheden aan de directeur te mandateren.
-
2 Het dagelijks bestuur volgt bij de vaststelling van de regelingen, bedoeld in het
eerste lid, zoveel mogelijk de rechtspositieregeling van de provincie Noord-Brabant,
zoals deze thans luidt en in de toekomst na wijziging zal luiden.
Toetreding tot de regeling kan geschieden bij daartoe strekkende besluiten van de
Minister, de colleges en de algemene en dagelijkse besturen van de waterschappen,
na verkregen toestemming van de raden van de gemeenten, alsmede de toe te treden bestuursorganen
of rechtspersonen.
-
3 De kosten van uittreding komen voor rekening van het uittredend college van burgemeester
van wethouders van een gemeente, het uittredend algemeen of dagelijks bestuur van
een waterschap of, in geval van uittreding van de Minister, voor rekening van de Minister.
Deze regeling kan worden opgeheven bij besluit van de Minister, de algemene en dagelijkse
besturen van de waterschappen en de colleges. Het algemeen bestuur stelt een liquidatieplan
op dat voorziet in de verplichting van de Minister en van de waterschappen en de gemeenten
om alle rechten en plichten van het openbaar lichaam over de Minister, de waterschappen
en de gemeenten te verdelen op een in het plan te bepalen wijze.
Deze regeling kan worden aangehaald als: Gemeenschappelijke Regeling Brabants Historisch
Informatie centrum.
De Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,
......................................................
Het Algemene Bestuur van waterschap Aa en Maas,
De dijkgraaf,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Het Dagelijks Bestuur van waterschap Aa en Maas,
De dijkgraaf,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Het Algemeen Bestuur van waterschap De Dommel,
De watergraaf,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Het Dagelijks Bestuur van waterschap De Dommel,
De watergraaf,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Burgemeester en wethouders van de gemeente Bernheze,
De burgemeester,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Burgemeester en wethouders van de gemeente Boekel,
De burgemeester,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Burgemeester en wethouders van de gemeente Boxmeer,
De burgemeester,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Burgemeester en wethouders van de gemeente Cuijk,
De burgemeester,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Burgemeester en wethouders van de gemeente Grave,
De burgemeester,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Burgemeester en wethouders van de gemeente Haaren,
De burgemeester,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Burgemeester en wethouders van de gemeente Landerd,
De burgemeester,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Burgemeester en wethouders van de gemeente Mill en Sint Hubert,
De burgemeester,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Burgemeester en wethouders van de gemeente Oss,
De burgemeester,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Burgemeester en wethouders van de gemeente Schijndel,
De burgemeester,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Burgemeester en wethouders van de gemeente Sint Anthonis,
De burgemeester,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Burgemeester en wethouders van de gemeente Sint-Michielsgestel,
De burgemeester,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Burgemeester en wethouders van de gemeente Sint Oedenrode,
De burgemeester,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Burgemeester en wethouders van de gemeente Uden,
De burgemeester,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Burgemeester en wethouders van de gemeente Veghel,
De burgemeester,
......................................................
de secretaris,
......................................................
Burgemeester en wethouders van de gemeente Vught,
De burgemeester,
......................................................
de secretaris,
......................................................