Toetsreglement centrale eindtoets primair onderwijs schooljaar 2018–2019
[Regeling vervallen per 31-07-2019]
Artikel 1. Reglement
[Regeling vervallen per 31-07-2019]
De in dit reglement genoemde verzending van documenten geschiedt op de door het College
voor Toetsen en Examens te bepalen wijze.
Artikel 2. Onderdelen centrale eindtoets
[Regeling vervallen per 31-07-2019]
De centrale eindtoets meet welk eindniveau de leerling heeft behaald ten opzichte
van de referentieniveaus, bedoeld in artikel 2, tweede lid, aanhef en onderdeel a en b, van de Wet referentieniveaus Nederlandse
taal en rekenen. Daarbij worden ten minste de domeinen getoetst als bedoeld in Bijlage 1 en Bijlage 2 van het Besluit referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen, met uitzondering van de domeinen Mondelinge Taalvaardigheid en Schrijven, genoemd
in Bijlage 1 van het Besluit referentieniveaus Nederlandse taal en rekenen.
De centrale eindtoets omvat de volgende domeinen:
De domeinen worden verspreid over meerdere toetsdelen. In ieder toetsdeel worden onderdelen
uit de domeinen 1 en 2 getoetst in toetstaken. Voor domein 3 zijn aparte toetstaken
beschikbaar die de onderdelen uit domein 3 toetsen.
Ieder toetsdeel kent een duur van een tot twee uur voor de toetstaken taal en rekenen.
Binnen een toetsdeel kan er facultatief een toetstaak wereldoriëntatie afgenomen worden
met een duur van veertig minuten.
Artikel 3. Afname en vorm
[Regeling vervallen per 31-07-2019]
Artikel 4. Aanmelden
[Regeling vervallen per 31-07-2019]
Het College voor Toetsen en Examens stelt in het voorgaande schooljaar van de centrale
eindtoets de aanmeldingsprocedure vast. Het College voor Toetsen en Examens verstrekt
informatie over de centrale eindtoets van het aankomende schooljaar. Deze informatie
bevat onder andere het tijdstip van afname en de regeling rondom hulpmiddelen.
In november van het schooljaar van de centrale eindtoets ontvangt de school van het
College voor Toetsen en Examens informatie over het digitale aanmeldformulier. Op
het aanmeldformulier geeft elke deelnemende school aan voor hoeveel leerlingen welke
versie van de centrale eindtoets besteld worden:
-
a. centrale eindtoets papier
-
b. centrale eindtoets digitaal
-
c. centrale eindtoets wereldoriëntatie
-
d. aangepaste versies voor leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften
Aanmelding is mogelijk van 1 december 2018 tot en met 31 januari 2019.
Na de aanmelding zijn de gegevens van de aanmelding zichtbaar in de portal van de
centrale eindtoets. Wijzigingen kunnen daarin tot 1 april opgenomen worden. Het is
de verantwoordelijkheid van de directeur de juistheid van de inschrijving te controleren.
Artikel 5. Controle materialen centrale eindtoets
[Regeling vervallen per 31-07-2019]
Voor de papieren versie van de centrale eindtoets geldt dat de toetsmaterialen worden
verpakt in een of meer dozen. De toetsmaterialen worden door een distributiebedrijf
afgeleverd op het vestigingsadres van de school. Bij de aflevering van de toetsmaterialen
is een handtekening voor ontvangst vereist.
Na ontvangst van de centrale eindtoets door de school controleert de school:
-
– of er voldoende opgavenboekjes en antwoordbladen zijn ontvangen voor het aantal leerlingen
dat de centrale eindtoets gaat maken;
-
– of er voldoende opgavenboekjes wereldoriëntatie zijn ontvangen (alleen als de school
meedoet aan dit onderdeel);
-
– of de nummers rechtsboven op de antwoordbladen overeenkomen met de nummers die op
de geleidebon staan vermeld. Iedere leerling krijgt één persoonlijk antwoordbladnummer
voor de hele afname. Dit nummer is voorgedrukt op alle drie de antwoordbladen;
-
– of de juiste aangepaste versies zijn ontvangen, in de bestelde aantallen;
-
– of er extra sets opgavenboekjes centrale eindtoets met antwoordbladen zijn ontvangen.
Die zijn bedoeld voor het geval er toch meer deelnemende leerlingen zijn dan ingeschreven.
Er mogen geen antwoordbladen van een andere school overgenomen worden. Alle antwoordbladnummers
zijn gekoppeld aan een school. Bij het ‘lenen’ van een antwoordblad worden de resultaten
van de leerling bij de andere school gerapporteerd.
De digitale adaptieve centrale eindtoets wordt afgenomen in het beveiligde toets-
en examensysteem Facet. De school ontvangt hier unieke inloggegevens voor. De school
moet de voorbeeldtoets afnemen op de devices waar de digitale adaptieve toets op zal
worden afgenomen. Met de voorbeeldtoets controleert de school of de ICT-infrastructuur
voldoende werkt om de digitale adaptieve centrale eindtoets af te kunnen nemen.
Artikel 6. Geheimhouding
[Regeling vervallen per 31-07-2019]
Geheimhouding van de inhoud van de centrale eindtoets is van belang om een betrouwbare
uitslag te waarborgen. De gehele toetsketen is verantwoordelijk voor de geheimhouding
van de inhoud van de centrale eindtoets. Deze gaat dus verder dan alleen het College
voor Toetsen en Examens, Stichting Cito en DUO, ook scholen zijn onderdeel van die
keten. De scholen wordt geadviseerd na ontvangst de materialen te checken op volledigheid.
De betrokken personen mogen echter geen kennis nemen van de inhoud van de centrale
eindtoets. De directeur van de school bewaart de materialen zorgvuldig op een veilige
plek, bij voorkeur achter slot en grendel en verstrekt deze aan de leerling(en) op
het moment van de toetsafname van het betreffende toetsboekje.
De toetsmaterialen van de centrale eindtoets blijven eigendom van het College voor
Toetsen en Examens tot en met 18 april 2019. Het College voor Toetsen en Examens geeft
tot die datum de centrale eindtoets aan directeuren van scholen in handen, uitsluitend
om zorgvuldig te bewaren tot gebruik op 16, 17 en 18 april 2019 als toetsmateriaal.
Ieder openbaar bezit (bijv. media) van de toetsmaterialen vóór het afronden van de
toetsafname op 18 april 2019 kan slechts het gevolg zijn van een onrechtmatigheid.
Na afloop van de centrale eindtoets neemt de school de opgavenboekjes centrale eindtoets
in. De opgavenboekjes centrale eindtoets zijn vanaf 19 april 2019 eigendom van de
school. Het toetsmateriaal is na deze datum vrij te gebruiken voor studie- of privégebruik,
en ook voor schoolgebruik op niet-commerciële basis. Voor alle andere toepassingen
geldt dat gebruik van het (bronnen)materiaal dat in de centrale eindtoets verwerkt
is, niet is toegestaan zonder toestemming van het College voor Toetsen en Examens.
Artikel 7. Hulpmiddelen
[Regeling vervallen per 31-07-2019]
Het gebruik van hulpmiddelen tijdens de afname van de centrale eindtoets is niet toegestaan
tenzij anders vermeld. Dit betekent dat didactische materialen die normaliter in het
lokaal aanwezig zijn (zoals tafelkaarten, wandkaarten, etc.) niet mogen worden getoond of gebruikt tijdens de afname van de centrale eindtoets. Leerlingen
met dyscalculie mogen, tenzij expliciet in de opgave staat vermeld, geen rekenmachine gebruiken omdat de opgaven hier niet op zijn ontwikkeld.
Bij zowel de papieren centrale eindtoets als de digitale adaptieve centrale eindtoets
geldt dat tijdens het maken van de toets uitrekenpapier of kladpapier gebruikt mag
worden. Als een leerling eerder klaar is met een taak of toetsdeel is het toegestaan
dat hij/zij een boek leest om de andere leerlingen niet te storen.
Bij de papieren centrale eindtoets geldt dat de volgende materialen nodig zijn tijdens
het maken van de toets:
Bij de digitale adaptieve centrale eindtoets geldt dat de volgende materialen nodig zijn tijdens het maken
van de toets:
-
– een muis
-
– een toetsenbord
-
– een koptelefoon
Middelen die niet specifiek benoemd worden in dit toetsreglement zijn niet toegestaan
tijdens de afnamen van de centrale eindtoets.
Artikel 8. Leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften
[Regeling vervallen per 31-07-2019]
Leerlingen met speciale ondersteuningsbehoeften zijn vanuit de wet niet uitgezonderd
van deelname aan de eindtoets. De directeur van de school heeft de zorgplicht om vooraf
te onderzoeken welke leerling wat nodig heeft aan speciale ondersteuning. Leerlingen
met speciale ondersteuningsbehoeften kunnen en moeten de eindtoets maken al dan niet
met aanpassingen. Een leerling met bijvoorbeeld dyslexie of een leerling die (kleuren)blind
is, kan met aanpassingen aan de centrale eindtoets deelnemen. De eisen van de centrale
eindtoets zijn hetzelfde als voor andere leerlingen. De vorm waarin de toets wordt
aangeboden kan (gedeeltelijk) anders zijn. Dat kan, bijvoorbeeld bij braille, ook
beperkte gevolgen hebben voor de inhoud (bijv. afbeeldingen vervangen door beschrijvingen).
Bij de centrale eindtoets worden de volgende aangepaste versies voor leerlingen met
speciale ondersteuningsbehoeften aangeboden:
-
– Braille, voor leerlingen met een visuele beperking
-
– Een cd-rom met een versie voor leerlingen die slechtziend zijn waarbij de opgaven
onder andere duidelijk gemarkeerd zijn
-
– Audio voor o.a. leerlingen met een leesbeperking (dyslexie) of een visuele beperking
-
– Daisy-cd met natuurlijke spraak voor leerlingen met dyslexie of een visuele beperking
-
– Een pdf geschikt voor tekst-naar-spraak-software, zoals gebruikt door leerlingen met
dyslexie of een visuele beperking. De pdf is geschikt voor de meeste spraaksynthesesoftware.
De directeur kan bij vragen contact opnemen met de producent van de gewenste spraaksynthesesoftware
-
– Een zwart-wit versie op normale grootte, voor kleurenblinde leerlingen
Voor leerlingen met dyscalculie wordt er geen aangepaste toets geleverd. Ook zijn
er geen specifieke hulpmiddelen toegestaan. Compenserende maatregelen tasten de aard
van de toets aan. Opgaven, geschikt voor gebruik met de rekenmachine, zien er anders
uit dan opgaven zonder rekenmachine zoals die in de centrale eindtoets zijn opgenomen.
Gebruik van de rekenmachine is alleen toegestaan wanneer dat expliciet in de opgave
staat aangegeven.
De school heeft naast de genoemde aangepaste versies van de centrale eindtoets ook
de mogelijkheid om rekening te houden met de ondersteuningsbehoefte van de leerling;
zoals een extra rustige werkplek, een korte onderbreking of enige verruiming van de
toetstijd. Hulpmiddelen die nodig zijn voor gebruik met de aangepaste versies (zoals
een computer met spraaksynthesesoftware of braille-leesregel) zijn toegestaan. De
directeur van de school zorgt ervoor dat de leerling via het hulpmiddel geen toegang
heeft tot niet toegestane informatie. Hulpmiddelen zoals spellingkaarten of rekenmachines,
of andere hulpmiddelen die de facto informatiedrager zijn, zijn niet toegestaan.
De beslissing of een leerling een aangepaste versie krijgt, is aan de directeur van
de school. Als bij een leerling met speciale ondersteuningsbehoefte met het bovengenoemde
aanbod en de ruimte in de afnamecondities niet adequaat de belemmering door de beperking
– of de combinatie van beperkingen – kan worden weggenomen, neemt de school contact
op met het College voor Toetsen en Examens.
Artikel 9. Toezicht tijdens afname
[Regeling vervallen per 31-07-2019]
De directeur neemt de centrale eindtoets af onder de verantwoordelijkheid van het
bevoegd gezag en draagt zorg voor voldoende toezicht tijdens de afname van de centrale
eindtoets. Hij kan zijn taken aan een of meer afnameleiders overdragen. De belangrijkste
functie van de afnameleider is ervoor zorgen dat de leerlingen zelfstandig en ongestoord
aan de opgaven kunnen werken. De afnameleider dient zich te conformeren aan de richtlijnen
bij afname zoals deze beschreven worden in de ‘Handleiding centrale eindtoets’.
Artikel 10. Rapportage
[Regeling vervallen per 31-07-2019]
Enkele weken na de afname van de centrale eindtoets zijn de leerlingrapporten beschikbaar
in de portal. De school ontvangt ook een papieren leerlingrapport voor iedere leerling
die de centrale eindtoets heeft gemaakt. In het leerlingrapport staan het resultaat
van de leerling op de centrale eindtoets, het daarbij behorende advies best passend
brugklastype, de beheersing van de referentieniveaus en hoe de leerling scoort ten
opzichte van de referentieniveaus lezen, taalverzorging en rekenen.
Naast het leerlingrapport kan het bevoegd gezag en/of de directeur van de school ook
een aantal schoolrapportages opvragen via de portal met daarin de resultaten van de
school. Deze rapportages op schoolniveau bevatten een overzicht van de resultaten
van alle leerlingen van die school die dat jaar de centrale eindtoets hebben gemaakt.
Tevens krijgt de school hiermee inzicht hoe de school presteert in verhouding tot
het landelijk gemiddelde.