Hieronder is een voorbeeldtekst opgenomen voor een goedkeurende controleverklaring
bij de bestuurlijke verantwoording 2017 ten behoeve van het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland.
CONTROLEVERKLARING VAN DE ONAFHANKELIJKE ACCOUNTANT BETREFFENDE DE BESTUURLIJKE VERANTWOORDING
2017
Afgegeven ten behoeve van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de
Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland.
Aan: Opdrachtgever
A. Verklaring over de in de bestuurlijke verantwoording van het CAK opgenomen financiële
overzichten op 31 december 2017 en de matrices bestuurlijke verantwoording 2017
Wij hebben de in de bestuurlijke verantwoording van het CAK op de pagina’s ... t/m
... opgenomen financiële overzichten van activa en passiva van de financiële stromen
van de wettelijke taken op 31 december 2017 en de op de pagina’s ... t/m ... opgenomen
matrices bestuurlijke verantwoording 2017 gecontroleerd.
Ons oordeel bij de in de bestuurlijke verantwoording opgenomen financiële overzichten
activa en passiva financiële stromen wettelijke taken
Naar ons oordeel is het in hoofdstuk ... opgenomen financiële overzicht ... activa
en passiva van de financiële stromen van de wettelijke taken op kasbasis en het in
hoofdstuk ... opgenomen financiële overzicht activa en passiva van de financiële stromen
van de wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel op 31 december 2017
in alle van materieel belang zijnde aspecten juist en volledig opgesteld in overeenstemming
met het Model Jaarverslaggeving CAK Bestuurlijke verantwoording 2017 (Staatscourant jaargang ... nr. ... publicatie d.d. ...).
Het financiële overzicht activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke
taken op kasbasis per 31 december 2017, opgenomen in hoofdstuk ... op de pagina’s
... tot en met ... bestaat uit:
-
− Een algemene toelichting op de activa en passiva van de financiële stromen van de
door het CAK uitgevoerde wettelijke taken op kasbasis in het verantwoordingsjaar.
-
− Een overzicht van de activa en passiva van de financiële stromen van de door het CAK
uitgevoerde wettelijke taken op kasbasis per ultimo verantwoordingsjaar (inclusief
vergelijkende cijfers), voorzien van een toelichting.
-
− Verloopoverzichten van financiële stromen van de door het CAK uitgevoerde wettelijke
taken in 2017, voorzien van een toelichting.
Het financiële overzicht activa en passiva van de financiële stromen
van de wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel per 31 december 2017,
opgenomen in hoofdstuk ... op de pagina’s ... tot en met ... bestaat uit:
-
− Een algemene toelichting op de activa en passiva van de financiële stromen van de
door het CAK uitgevoerde wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel in
het verantwoordingsjaar.
-
− Een overzicht van de activa en passiva van de financiële stromen van de door het CAK
uitgevoerde wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel per ultimo verantwoordingsjaar
(inclusief vergelijkende cijfers), voorzien van een toelichting.
-
− Verloopoverzichten van de activa en passiva op basis van het toerekeningsbeginsel
in 2017 (inclusief vergelijkende cijfers) voorzien van een toelichting.
Ons oordeel inzake financiële rechtmatigheid van de matrices bestuurlijke verantwoording
2017
Wij hebben de in hoofdstuk ... op de pagina’s ... tot en met ... opgenomen matrices
bestuurlijke verantwoording 2017 van het CAK te Den Haag op rechtmatigheid gecontroleerd.
Wij zijn van oordeel dat de in de matrices bestuurlijke verantwoording 2017 ten behoeve
van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit
en Zorginstituut Nederland verantwoorde financiële stromen 2017 inzake:
in alle van materieel belang zijnde aspecten voldoen aan de eisen van financiële rechtmatigheid.
Dit houdt in dat deze bedragen in alle van materieel belang zijnde aspecten tot stand
gekomen zijn in overeenstemming met de specifiek voor het CAK van toepassing zijnde
wet- en regelgeving zoals vastgelegd in het Model Jaarverslaggeving CAK Bestuurlijke verantwoording 2017 (Staatscourant jaargang ... nr. ... publicatie d.d. ...).
De matrices bestuurlijke verantwoording 2017, opgenomen in hoofdstuk ... op de pagina’s
... tot en met ..., bestaan uit:
-
1. de matrix bestuurlijke verantwoording 2017 – toezichthouder VWS, opgenomen in hoofdstuk
... opgenomen op de pagina’s ... tot en met ... Deze bestaat uit:
-
2. de matrix bestuurlijke verantwoording 2017 – toezichthouder NZa, opgenomen in hoofdstuk
... opgenomen op de pagina’s ... tot en met ... Deze bestaat uit:
-
− betalingen van zorgaanspraken AWBZ;
-
− betalingen van zorgaanspraken Wlz;
-
− betalingen subsidieregeling extramurale behandeling;
-
− betalingen subsidieregeling eerstelijns verblijf;
-
− afdracht eigen bijdragen Zorg zonder verblijf AWBZ;
-
− afdracht eigen bijdragen Zorg met verblijf AWBZ;
-
− afdracht eigen bijdragen Wlz;
-
− afdracht eigen bijdragen Wmo;
-
− interest geldmiddelen AFBZ, Flz en Wmo;
-
− uitbetaalde uitkeringen CER;
-
− interest geldmiddelen Zvf.
De basis van ons oordeel
Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder ook de
Nederlandse controlestandaarden en het Protocol Accountantsonderzoek CAK Bestuurlijke
verantwoording 2017 (Staatscourant jaargang ... nr. ... publicatie d.d. ...) vallen.
Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn beschreven in de sectie 'Onze verantwoordelijkheden
voor de controle van de financiële overzichten activa en passiva van de financiële
stromen van de wettelijke taken CAK en de matrices bestuurlijke verantwoording’.
Wij zijn onafhankelijk van het CAK zoals vereist in de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland.
Verder hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).
Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is
als basis voor ons oordeel.
Beperking in gebruik en verspreidingskring
De bestuurlijke verantwoording 2017 is opgesteld voor de bestuursvoorzitter van het
CAK, het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit
en Zorginstituut Nederland, met als doel het CAK in staat te stellen te voldoen aan
de vereiste om verantwoording af te leggen aan het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland. Hierdoor
is de bestuurlijke verantwoording niet geschikt voor andere doeleinden. Onze controleverklaring
is derhalve uitsluitend bestemd voor de raad van bestuur van het CAK, het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut
Nederland en dient niet te worden verspreid aan of te worden gebruikt door anderen.
B. Verklaring over de in de bestuurlijke verantwoording opgenomen andere informatie
Naast de financiële overzichten activa en passiva van de financiële stromen van de
wettelijke taken op 31 december 2017 en de matrices bestuurlijke verantwoording 2017
en onze controleverklaring daarbij omvat de bestuurlijke verantwoording ook andere
informatie, die bestaat uit:
De hierna opgenomen opsomming moet alle onderdelen bevatten van de bestuurlijke verantwoording
2017. Minimaal moeten de volgende onderdelen terugkomen:
-
−
de kengetallen en prestatie-indicatoren, pagina’s ... t/m ...;
-
−
de verantwoording over de ordelijkheid en controleerbaarheid van het gevoerde financiële
beheer van de wettelijke taken, pagina’s ... t/m ...;
-
−
de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid van de financiële stromen
die in de bestuurlijke verantwoording zijn opgenomen, pagina’s ... t/m ...;
-
−
de verantwoording over hoeveel Schengen- en Engelstalige verklaringen zijn afgegeven
in het verantwoordingsjaar inclusief een prognose van het verwachte aantal aanvragen
voor het volgende jaar, pagina’s ... t/m ...;
-
−
de bestuursverklaring, pagina’s ... t/m ....
-
−
....
Wij zijn van mening dat de andere informatie:
-
− met de financiële overzichten activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke
taken per 31 december 2017 en de matrices bestuurlijke verantwoording 2017 verenigbaar
is en geen materiële afwijkingen bevat;
-
− alle informatie bevat dit op grond van het Model Jaarverslaggeving CAK Bestuurlijke verantwoording 2017 (Staatscourant jaargang ... nr. ... publicatie d.d. ...) vereist is.
Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons
begrip, verkregen vanuit de controle van de financiële overzichten activa en passiva
van de financiële stromen van de wettelijke taken op 31 december 2017 en de matrices
bestuurlijke verantwoording 2017 of anderszins, overwogen of de andere informatie
materiële afwijkingen bevat.
Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten in het Protocol Accountantsonderzoek
CAK Bestuurlijke verantwoording 2017 (Staatscourant jaargang ... nr. ... publicatie
d.d. ...) en de Nederlandse Standaard 720. Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde
diepgang als onze controlewerkzaamheden bij de financiële overzichten activa en passiva
van de financiële stromen van de wettelijke taken op 31 december 2017 en de matrices
bestuurlijke verantwoording 2017.
De raad van bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de andere informatie
in overeenstemming met het Model Jaarverslaggeving CAK Bestuurlijke verantwoording 2017 (Staatscourant jaargang ... nr. ... publicatie d.d. ...).
C. Beschrijving van verantwoordelijkheden met betrekking tot de financiële overzichten
activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke taken CAK en de matrices
bestuurlijke verantwoording
Verantwoordelijkheid van de raad van bestuur voor de financiële overzichten activa
en passiva van de financiële stromen van de wettelijke taken CAK en de matrices bestuurlijke
verantwoording
De raad van bestuur is verantwoordelijk voor het opmaken van de financiële overzichten
activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke taken op 31 december
2017 en de matrices bestuurlijke verantwoording 2017, in overeenstemming met het Model Jaarverslaggeving CAK Bestuurlijke verantwoording 2017 (Staatscourant jaargang ... nr. ... publicatie d.d. ...).
Ook is de raad van bestuur verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van
de financiële overzichten activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke
taken en de financiële rechtmatigheid van de matrices bestuurlijke verantwoording,
in overeenstemming met de specifiek voor het CAK van toepassing zijnde wet- en regelgeving
zoals vastgelegd in het Model Jaarverslaggeving CAK Bestuurlijke verantwoording 2017 (Staatscourant jaargang ... nr. ... publicatie d.d. ...).
In dit kader is de raad van bestuur tevens verantwoordelijk voor een zodanige interne
beheersing die de raad van bestuur noodzakelijk acht om het opmaken van de financiële
overzichten activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke taken en
de matrices bestuurlijke verantwoording mogelijk te maken zonder afwijkingen van materieel
belang als gevolg van fouten of fraude.
Bij het opmaken van de financiële overzichten activa en passiva van de financiële
stromen van de wettelijke taken en de matrices bestuurlijke verantwoording moet de
raad van bestuur afwegen of het CAK in staat is om haar werkzaamheden in continuïteit
voort te zetten. Op grond van genoemd verslaggevingsstelsel moet de raad van bestuur
de financiële overzichten activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke
taken en de matrices bestuurlijke verantwoording opmaken op basis van de continuïteitsveronderstelling,
tenzij de raad van bestuur het voornemen heeft om het CAK te liquideren of de activiteiten
te beëindigen of als beëindiging het enige realistische alternatief is. De raad van
bestuur moet gebeurtenissen en omstandigheden waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan
of het CAK haar activiteiten in continuïteit kan voortzetten, toelichten in de bestuurlijke
verantwoording.
Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de financiële overzichten activa en
passiva van de financiële stromen van de wettelijke taken CAK en de matrices bestuurlijke
verantwoording
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht
dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door
ons af te geven oordeel.
Onze controle is uitgevoerd met een hoge mate maar geen absolute mate van zekerheid
waardoor het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle materiële fouten
en fraude ontdekken.
Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fouten of fraude en zijn materieel indien
redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed
kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van de financiële
overzichten activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke taken CAK
en de matrices bestuurlijke verantwoording nemen. De materialiteit beïnvloedt de aard,
timing en omvang van onze controlewerkzaamheden en de evaluatie van het effect van
onderkende afwijkingen op ons oordeel.
Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar
relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse
controlestandaarden, het Protocol Accountantsonderzoek CAK Bestuurlijke verantwoording
2017 (Staatscourant jaargang ... nr. ... publicatie d.d. ...), ethische voorschriften
en de onafhankelijkheidseisen.
Onze controle bestond onder andere uit:
-
− het identificeren en inschatten van de risico’s dat de financiële overzichten activa
en passiva van de financiële stromen van de wettelijke taken CAK en de matrices bestuurlijke
verantwoording afwijkingen van materieel belang bevat als gevolg van fouten of fraude
dan wel het niet rechtmatig tot stand komen van de verantwoorde financiële stromen;
-
− het in reactie op deze risico’s bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden en
het verkrijgen van controle-informatie die voldoende en geschikt is als basis voor
ons oordeel. Bij fraude is het risico dat een afwijking van materieel belang niet
ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij fraude kan sprake zijn van samenspanning,
valsheid in geschrifte, het opzettelijk nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk
verkeerd voorstellen van zaken of het doorbreken van de interne beheersing;
-
− het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle
met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden.
Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit
van de interne beheersing van de organisatie;
-
− het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving,
de gebruikte financiële rechtmatigheidscriteria en het evalueren van de redelijkheid
van schattingen door de raad van bestuur en de toelichtingen die daarover in de financiële
overzichten activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke taken CAK
en de matrices bestuurlijke verantwoording staan;
-
− het vaststellen dat de door de raad van bestuur gehanteerde continuïteitsveronderstelling
aanvaardbaar is. Tevens het op basis van de verkregen controle-informatie vaststellen
of er gebeurtenissen en omstandigheden zijn waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan
of de organisatie haar activiteiten in continuïteit kan voortzetten. Als wij concluderen
dat er een onzekerheid van materieel belang bestaat, zijn wij verplicht om aandacht
in onze controleverklaring te vestigen op de relevante gerelateerde toelichtingen
in de financiële overzichten activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke
taken CAK en de matrices bestuurlijke verantwoording. Als de toelichtingen inadequaat
zijn, moeten wij onze verklaring aanpassen. Onze conclusies zijn gebaseerd op de controle-informatie
die verkregen is tot de datum van onze controleverklaring. Toekomstige gebeurtenissen
of omstandigheden kunnen er echter toe leiden dat een organisatie haar continuïteit
niet langer kan handhaven;
-
− het evalueren van de presentatie, structuur en inhoud van de financiële overzichten
activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke taken CAK en de matrices
bestuurlijke verantwoording; en
-
− het evalueren of de financiële overzichten activa en passiva van de financiële stromen
van de wettelijke taken CAK en de matrices bestuurlijke verantwoording, de onderliggende
transacties en gebeurtenissen in alle van materieel belang zijnde aspecten voldoen
aan de eisen van financiële rechtmatigheid, juistheid en volledigheid.
Wij communiceren met de raad van bestuur onder andere over de geplande reikwijdte
en timing van de controle en over de significante bevindingen die uit onze controle
naar voren zijn gekomen, waaronder eventuele significante tekortkomingen in de interne
beheersing.
Plaats, datum
Naam accountantsorganisatie
Naam accountant