Hieronder is een voorbeeldtekst opgenomen voor een goedkeurende controleverklaring
bij de bestuurlijke verantwoording 2016 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland.
CONTROLEVERKLARING VAN DE ONAFHANKELIJKE ACCOUNTANT BETREFFENDE DE BESTUURLIJKE VERANTWOORDING
2016
Afgegeven ten behoeve van het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de
Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland.
Aan: De raad van bestuur van het CAK te Den Haag
A. Verklaring over het in de bestuurlijke verantwoording van het CAK opgenomen financiële
overzicht op 31 december 2016 en de matrices bestuurlijke verantwoording 2016
Ons oordeel
Wij hebben het in de bestuurlijke verantwoording van het CAK op de pagina’s ... t/m
... opgenomen financiële overzicht op 31 december 2016 en de op de pagina’s ... t/m
... opgenomen matrices bestuurlijke verantwoording 2016 gecontroleerd.
Naar ons oordeel is het financiële overzicht op 31 december 2016 in alle van materieel
belang zijnde aspecten juist en volledig opgesteld in overeenstemming met het Model Jaarverslaggeving 2016 CAK en het Addendum Model Jaarverslaggeving 2016 CAK.
Voorts zijn wij van oordeel dat de in de matrices bestuurlijke verantwoording 2016
ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse
Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland verantwoorde geldstromen 2016 inzake:
Het financiële overzicht op 31 december 2016, opgenomen op de pagina’s ... t/m ...,
bestaat uit:
-
1. een algemene toelichting op de activa en passiva van de geldstromen van de door het
CAK uitgevoerde wettelijke taken in het verantwoordingsjaar;
-
2. een overzicht van de activa en passiva van de geldstromen van de door het CAK uitgevoerde
wettelijke taken per 31 december 2016 (inclusief vergelijkende cijfers), voorzien
van een toelichting;
-
3. verloopoverzichten van de geldstromen van de door het CAK uitgevoerde wettelijke taken
in 2016, voorzien van een toelichting.
De matrices bestuurlijke verantwoording 2016, opgenomen op de pagina’s ... t/m ...,
bestaan uit:
-
1. de matrix bestuurlijke verantwoording 2016 – toezichthouder VWS, opgenomen op de pagina’s
... t/m ..., bestaat uit:
-
2. de matrix bestuurlijke verantwoording 2016 – toezichthouder NZa, opgenomen op de pagina’s
... t/m ..., bestaat uit:
-
− betalingen van zorgaanspraken AWBZ;
-
− betalingen van zorgaanspraken Wlz;
-
− betalingen subsidieregeling extramurale behandeling;
-
− betalingen subsidieregeling eerstelijns verblijf;
-
− afdracht eigen bijdragen Zorg zonder verblijf AWBZ;
-
− afdracht eigen bijdragen Zorg met verblijf AWBZ;
-
− afdracht eigen bijdragen Wlz;
-
− afdracht eigen bijdragen Wmo;
-
− ontvangen broninhouding Wmo (beschermd wonen) via Zorginstituut Nederland;
-
− interest geldmiddelen AFBZ, Flz en Wmo;
-
− uitbetaalde uitkeringen CER;
-
− interest geldmiddelen Zvf.
De basis van ons oordeel
Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder ook de
Nederlandse controlestandaarden, het Protocol Accountantsonderzoek 2016 CAK en het addendum Protocol Accountantsonderzoek 2016 CAK vallen. Onze verantwoordelijkheden
op grond hiervan zijn beschreven in de sectie 'Onze verantwoordelijkheden voor de
controle van het financiële overzicht en de matrices bestuurlijke verantwoording’.
Wij zijn onafhankelijk van het CAK zoals vereist in de Verordening inzake de onafhankelijkheid
van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante
onafhankelijkheidsregels in Nederland. Verder hebben wij voldaan aan de Verordening
gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).
Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is
als basis voor ons oordeel.
Beperking in gebruik en verspreidingskring
De bestuurlijke verantwoording 2016 is opgesteld voor de bestuursvoorzitter CAK en
het Ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit
en Zorginstituut Nederland, met als doel het CAK in staat te stellen te voldoen aan
de vereiste om verantwoording af te leggen aan het Ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland. Hierdoor
is de bestuurlijke verantwoording niet geschikt voor andere doeleinden. Onze controleverklaring
is derhalve uitsluitend bestemd voor de raad van bestuur van het CAK en het Ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut
Nederland en dient niet te worden verspreid aan of te worden gebruikt door anderen.
B. Verklaring over de in de bestuurlijke verantwoording opgenomen andere informatie
Naast het financiële overzicht op 31 december 2016 en de matrices bestuurlijke verantwoording
2016 en onze controleverklaring daarbij omvat de bestuurlijke verantwoording ook andere
informatie, die bestaat uit:
-
− de kengetallen en prestatie-indicatoren, pagina’s ... t/m ...;
-
− de verantwoording over de ordelijkheid en controleerbaarheid van het gevoerde financiële
beheer van de wettelijke taken, pagina’s ... t/m ...;
-
− de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid van de geldstromen die in
de bestuurlijke verantwoording zijn opgenomen, pagina’s ... t/m ...;
-
− de verantwoording over hoeveel Schengen- en Engelstalige verklaringen zijn afgegeven
in het verantwoordingsjaar inclusief een prognose van het verwachte aantal aanvragen
voor het volgende jaar, pagina’s ... t/m ...;
-
− de bestuursverklaring, pagina’s ... t/m ....
Op grond van de hierna opgenomen werkzaamheden zijn wij van mening dat de andere informatie:
-
− met het financiële overzicht op 31 december 2016 en de matrices bestuurlijke verantwoording
2016 verenigbaar is en geen materiële afwijkingen bevat;
-
− alle informatie bevat die op grond van het Model Jaarverslaggeving 2016 CAK en het addendum Model Jaarverslaggeving 2016 CAK vereist is.
Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons
begrip, verkregen vanuit de controle van het financiële overzicht op 31 december 2016
en de matrices bestuurlijke verantwoording 2016 of anderszins, overwogen of de andere
informatie materiële afwijkingen bevat.
Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten in het Protocol Accountantsonderzoek 2016 CAK, het addendum op het Protocol Accountantsonderzoek 2016 CAK en de Nederlandse Standaard
720. Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden
bij het financiële overzicht op 31 december 2016 en de matrices bestuurlijke verantwoording
2016.
De raad van bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de andere informatie
in overeenstemming met het Model Jaarverslaggeving 2016 CAK en het addendum op het Model Jaarverslaggeving 2016 CAK.
C. Beschrijving van verantwoordelijkheden met betrekking tot het financiële overzicht
en de matrices bestuurlijke verantwoording
Verantwoordelijkheid van de raad van bestuur voor het financiële overzicht en de matrices
bestuurlijke verantwoording
De raad van bestuur is verantwoordelijk voor het opmaken van het financiële overzicht
op 31 december 2016 en de matrices bestuurlijke verantwoording 2016, in overeenstemming
met het Model Jaarverslaggeving 2016 CAK en het addendum op het Model Jaarverslaggeving 2016 CAK.
Ook is de raad van bestuur verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van
het financiële overzicht en de financiële rechtmatigheid van de matrices bestuurlijke
verantwoording, in overeenstemming met de specifiek voor het CAK van toepassing zijnde
wet- en regelgeving zoals vastgelegd in het Model Jaarverslaggeving 2016 CAK en het addendum Model Jaarverslaggeving 2016 CAK.
In dit kader is de raad van bestuur tevens verantwoordelijk voor een zodanige interne
beheersing die de raad van bestuur noodzakelijk acht om het opmaken van het financiële
overzicht en de matrices bestuurlijke verantwoording mogelijk te maken zonder afwijkingen
van materieel belang als gevolg van fouten of fraude.
Bij het opmaken van het financiële overzicht en de matrices bestuurlijke verantwoording
moet de raad van bestuur afwegen of het CAK in staat is om haar werkzaamheden in continuïteit
voort te zetten. Op grond van genoemd verslaggevingsstelsel moet de raad van bestuur
het financiële overzicht en de matrices bestuurlijke verantwoording opmaken op basis
van de continuïteitsveronderstelling, tenzij de raad van bestuur het voornemen heeft
om het CAK te liquideren of de activiteiten te beëindigen of als beëindiging het enige
realistische alternatief is. De raad van bestuur moet gebeurtenissen en omstandigheden
waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan of het CAK haar activiteiten in continuïteit
kan voortzetten, toelichten in de bestuurlijke verantwoording.
Onze verantwoordelijkheden voor de controle van het financiële overzicht en de matrices
bestuurlijke verantwoording
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht
dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door
ons af te geven oordeel.
Onze controle is uitgevoerd met een hoge mate maar geen absolute mate van zekerheid
waardoor het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle materiële fouten
en fraude ontdekken.
Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fouten of fraude en zijn materieel indien
redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed
kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van het financiële
overzicht en de matrices bestuurlijke verantwoording nemen. De materialiteit beïnvloedt
de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden en de evaluatie van het effect
van onderkende afwijkingen op ons oordeel.
Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar
relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse
controlestandaarden, het Protocol Accountantsonderzoek 2016 CAK, het addendum op het Protocol Accountantsonderzoek 2016 CAK, ethische voorschriften
en de onafhankelijkheidseisen.
Onze controle bestond onder andere uit:
-
− het identificeren en inschatten van de risico’s dat het financiële overzicht en de
matrices bestuurlijke verantwoording afwijkingen van materieel belang bevat als gevolg
van fouten of fraude dan wel het niet rechtmatig tot stand komen van de verantwoorde
geldstromen, het in reactie op deze risico’s bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden
en het verkrijgen van controle-informatie die voldoende en geschikt is als basis voor
ons oordeel. Bij fraude is het risico dat een afwijking van materieel belang niet
ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij fraude kan sprake zijn van samenspanning,
valsheid in geschrifte, het opzettelijk nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk
verkeerd voorstellen van zaken of het doorbreken van de interne beheersing;
-
− het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle
met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden.
Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit
van de interne beheersing van de organisatie;
-
− het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving,
de gebruikte financiële rechtmatigheidscriteria en het evalueren van de redelijkheid
van schattingen door de raad van bestuur en de toelichtingen die daarover in het financiële
overzicht en de matrices bestuurlijke verantwoording staan;
-
− het vaststellen dat de door de raad van bestuur gehanteerde continuïteitsveronderstelling
aanvaardbaar is. Tevens het op basis van de verkregen controle-informatie vaststellen
of er gebeurtenissen en omstandigheden zijn waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan
of de organisatie haar activiteiten in continuïteit kan voortzetten. Als wij concluderen
dat er een onzekerheid van materieel belang bestaat, zijn wij verplicht om aandacht
in onze controleverklaring te vestigen op de relevante gerelateerde toelichtingen
in het financiële overzicht en de matrices bestuurlijke verantwoording. Als de toelichtingen
inadequaat zijn, moeten wij onze verklaring aanpassen. Onze conclusies zijn gebaseerd
op de controle-informatie die verkregen is tot de datum van onze controleverklaring.
Toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden kunnen er echter toe leiden dat een organisatie
haar continuïteit niet langer kan handhaven;
-
− het evalueren van de presentatie, structuur en inhoud van het financiële overzicht
en de matrices bestuurlijke verantwoording; en
-
− het evalueren of het financiële overzicht en de matrices bestuurlijke verantwoording,
de onderliggende transacties en gebeurtenissen in alle van materieel belang zijnde
aspecten voldoen aan de eisen van financiële rechtmatigheid, juistheid en volledigheid.
Wij communiceren met de raad van bestuur onder andere over de geplande reikwijdte
en timing van de controle en over de significante bevindingen die uit onze controle
naar voren zijn gekomen, waaronder eventuele significante tekortkomingen in de interne
beheersing.
Plaats en datum
... (naam accountantspraktijk)
... (naam accountant)