Artikel 1. Reikwijdte
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
Deze regeling is van toepassing op zorgaanbieders die in 2017 multidisciplinaire zorg
leveren als omschreven bij of krachtens de Zorgverzekeringswet.
Deze regeling is voorts van toepassing op zorgverzekeraars als bedoeld in artikel 3.10 van deze regeling.
Deze regeling is daarnaast van toepassing op degene die gegevens verzamelt, bewaart
en bewerkt ten behoeve van zorgaanbieders of zorgverzekeraars zoals hierboven bedoeld,
alsmede op de groep als bedoeld in artikel 24b van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, indien zorgaanbieders of zorgverzekeraars daartoe behoren.
Artikel 2. Doel
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
In de uitwerking van het akkoord eerste lijn 2014 tot en met 2017 is de minister van
VWS overeengekomen met partijen dat bij overschrijding van het budgettair kader multidisciplinairezorg
eventueel een zogenaamd macrobeheersinstrument kan worden ingezet om de overschrijding
(deels) teniet te doen. De minister is tevens met partijen overeengekomen dat inzetten
van het macrobeheersinstrument een ultimum remedium is: aan het besluit van de minister
gaat een proces vooraf waarin convenantspartijen een eventuele overschrijding onderzoeken
op de precieze oorzaken en de beleidsmatige wenselijkheid daarvan. Wenselijke ontwikkelingen
zoals substitutie en het meekijkconsult worden hierbij meegewogen. De partijen hebben
afgesproken om de uitgaven aan multidisciplinaire zorg vanaf 2014 nauwlettend te monitoren,
teneinde inzage te krijgen in de aard, de omvang en de oorzaak van de uitputting van
het Budgettair Kader en de mogelijke overschrijding daarvan. Dit kan leiden tot het
accepteren van de eventuele overschrijding zonder verdere maatregelen. Maar uiteindelijk
kan de minister ook besluiten een overschrijding van het Budgettair Kader ten dele
of volledig terug te halen bij de aanbieders van multidisciplinairezorg. Dit besluit
deelt de minister mee aan de NZa.
Het macrobeheersinstrument wordt uitgevoerd door de NZa, nadat de NZa hiertoe expliciet
opdracht heeft gekregen van de minister van VWS. De minister van VWS bepaalt of het
macrobeheersinstrument ingezet wordt en, zo ja, wat de omvang is van het bedrag dat
verhaald moet worden. 2017 is het derde jaar waarop het macrobeheersinstrument multidisciplinairezorg
van toepassing zal zijn. Het besluit of het daadwerkelijk ingezet wordt, neemt de
minister na 2017.
Doel van de beleidsregel is het vastleggen van de wijze waarop de NZa het macrobeheersinstrument
met betrekking tot 2017 uitvoert. Die uitvoering kent twee fasen. Ten eerste de officiële
bekendmaking in 2016 dat er voor 2017 sprake zal zijn van een macrobeheersinstrument
en eventueel sprake kan zijn van een terugbetaling achteraf. En ten tweede de daadwerkelijke
procedure na 2017.
Deze regeling heeft tot doel uitvoering te geven aan het macrobeheersinstrument en
daarbij de navolgende voorwaarden, voorschriften en/of beperkingen te stellen:
-
− administratievoorschriften;
-
− voorschriften met betrekking tot regelmatige gegevensverstrekking;
-
− voorschriften met betrekking tot afdracht in verband met overschrijding van een grens
als bedoeld in artikel 50, tweede lid, onder c, van de Wmg.
Artikel 7. Accountantscontrole gegevensverstrekking
[Regeling vervallen per 01-01-2020]
De zorgverzekeraar draagt er zorg voor dat een accountant als bedoeld in artikel 393 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek de juistheid van de op grond van het artikel 5 verstrekte gegevens en inlichtingen vaststelt. Dit is overeenkomstig de wijze die
is bepaald in de in artikel 5, derde en vierde lid, genoemde formulieren en het daarbij
beschikbaar te stellen controleprotocol is aangegeven.