In deze regeling wordt verstaan onder:
Als zich een gebeurtenis voordoet die aanmerkelijke nadelige gevolgen heeft of zou
kunnen hebben voor de financiële positie van een gerechtsdeurwaarder, meldt de gerechtsdeurwaarder
dit volledig en onverwijld aan het Bureau.
Als gebeurtenis in de zin van artikel 2 van deze regeling worden aangemerkt:
-
1. Wijzigingen in de gerechtsdeurwaarder-organisatie met gevolgen voor de continuïteit.
-
2. Langdurige buitengewone omstandigheden die de persoon van de gerechtsdeurwaarder betreffen,
waaronder:
-
a. afwezigheid in verband met arbeidsongeschiktheid waardoor de continuïteit gevaar kan
lopen;
-
b. ontstentenis door een andere reden van persoonlijke aard al dan niet buiten de wil
van de gerechtsdeurwaarder, waaronder de situatie dat de gerechtsdeurwaarder wegens
zijn lichamelijke of geestelijke toestand niet in staat is tot het behoorlijk verrichten
van zijn werkzaamheden.
-
3. Risico’s inzake de bewaringspositie. Hieronder valt in ieder geval het bestaan van
een negatieve bewaringspositie al dan niet terstond aangevuld.
-
4. Gebeurtenissen die van nadelige invloed zijn op de solvabiliteit of liquiditeit van
de gerechtsdeurwaarder-organisatie dan wel de financiële positie in algemene zin van
de gerechtsdeurwaarder privé. En tevens in geval van:
-
a. opzegging van krediet-(faciliteiten) of betalingsregeling door de kredietverstrekker;
-
b. claims, zowel civiele, strafrechtelijke als fiscale claims/dwangsommen, disputen of
geschillen van grote financiële omvang of met een impact die de stabiliteit van het
kantoor mogelijk kan schaden;
-
c. betalingsachterstand van meer dan zes maanden na de opeisbaarheid van een vordering.
-
5. Overige gebeurtenissen die van invloed kunnen zijn op de financiële positie van de
gerechtsdeurwaarder-organisatie of de gerechtsdeurwaarder privé:
-
a. omzetafhankelijkheid van één (on)middellijke opdrachtgever, dat wil zeggen dat 30%
of meer van de omzet door één (on)middellijke opdrachtgever wordt gegenereerd;
-
b. een aangifte van een strafbaar feit tegen een gerechtsdeurwaarder die verband houdt
met zijn ambtsuitoefening;
-
c. aanwijzingen of vermoedens van fraude of malversaties met betrokkenheid van een (of
meer) personen werkzaam binnen de gerechtsdeurwaarder-organisatie.
Artikel 4. Andere gebeurtenissen en meldrecht
-
2 Een waarnemend gerechtsdeurwaarder, een toegevoegd gerechtsdeurwaarder, een kandidaat-gerechtsdeurwaarder
of een stagiair kan gebeurtenissen, bedoeld in artikel 3 en 4, eerste lid, melden aan het Bureau.
Artikel 6. Wijze van melden en van indienen gegevens bij het Bureau
-
2 De gegevens, bedoeld in artikel 31, eerste lid, van de Gerechtsdeurwaarderswet en de overige gegevens bedoeld in artikel 31, tweede lid, van de Gerechtsdeurwaarderswet
worden digitaal ingediend via een daartoe door het Bureau beschikbaar gestelde elektronische
toepassing binnen de daartoe door het Bureau gestelde termijn.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 juli 2016.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling meldplicht voor gerechtsdeurwaarders
en wijze indiening van gegevens aan het Bureau.
Deze regeling met de toelichting zal in de Staatscourant worden geplaatst.