I. Uitvoering of financiering project (deels) niet conform regels, muv. regels inzake aanbesteding (voor aanbesteding: zie deel II van deze tabel)
|
(Iha) Vastgesteld bij betalingsverzoek (BV)
|
|
BV1
|
Uitgaven zijn buiten projectperiode gemaakt
|
100% van de kosten die buiten de projectperiode gemaakt zijn
|
– telt mee voor 10% kortingsregel (zie bij ‘Vooraf’ punt 2)
|
Artikel 1.12 lid 2 en 3 modelregeling.
Artikelen 2.9 en 2.20 REES.
|
|
BV2
|
Gedeclareerde kosten zijn al volledig gedekt vanuit ander fonds of andere subsidie
|
100% tav. kosten die al gedekt zijn
|
– telt mee voor 10% kortingsregel
|
Artikelen 1.8 sub b en 1.13 lid 1 sub b modelregeling.
Artikel 1.2 REES.
EU (voorschriften ten aanzien van cumulatie).
|
|
BV3
|
Totaal van subsidiabele kosten is niet goed berekend
|
Uitbetaling nav juiste berekening (correctie = 100% van verschil)
|
|
EU (voorschriften inzake goed financieel beheer).
|
|
BV4
|
Vervallen
|
|
|
|
|
BV5
|
Uitgaven zijn niet subsidiabel (zoals bijvoorbeeld declaratie van debetrente, terugvorderbare BTW, niet subsidiabel gestelde kosten, declaratie van kosten die niet tot project behoren)
|
100% tav kosten die niet subsidiabel zijn
|
– telt mee voor 10% kortingsregel
|
Artikelen 1.12, 1.12a en 1.13 modelregeling.
Artikelen 1.3 en 1.5 REES.
|
|
BV6
|
Gedeclareerde bedragen komen niet overeen met overgelegde bewijsstukken
|
100% tav niet afdoende onderbouwde kosten, dat wil zeggen kosten waarvan bewijsstukken ontbreken, onvolledig of niet correct zijn
|
– telt mee voor 10% kortingsregel
|
EU (voorschriften ten aanzien van goed financieel beheer).
|
|
BV7
|
Ontbreken van onafhankelijke waarde beoordeling van grond
|
Kosten aankoop grond niet vergoed (100% correctie op die post)
|
– telt mee voor 10% kortingsregel
|
Artikel 1.11 lid 3 modelregeling
|
|
BV8
|
Vervallen
|
|
|
|
|
BV9
|
Gedeclareerde kosten zijn naar het oordeel van de subsidieverstrekker en gelet op de omstandigheden van het geval niet redelijk. Dit is onder meer het geval indien gedeclareerde kosten voor aankoop grond hoger zijn dan de marktwaarde, blijkend uit onafhankelijke waarde beoordeling
|
100% van het verschil tussen gedeclareerde kosten en redelijk geachte kosten
|
– telt mee voor 10% kortingsregel
|
Artikel 1.13 lid 1 sub k modelregeling.
EU (voorschriften ten aanzien van goed financieel beheer)
|
(Iha) Vastgesteld bij controle ter plaatse (CP)
|
|
CP1
|
Ontbreken projectadministratie
a. Geheel
b. deels
|
100% tav de projectkosten waarvan de subsidiabiliteit niet kan worden vastgesteld omdat administratie ontbreekt
|
Korting van de uiteindelijk vast te stellen subsidie met 5%, met maximum van 1.500 euro. Indien de omstandigheden daar aanleiding toe zijn, kan het sanctie% lager vastgesteld worden
|
Artikel 1.17 lid 1 sub g modelregeling.
Artikel 2.17 REES
|
|
CP2
|
Project is nog niet of later gestart dan vereist, zonder dat aanpassing projectplan is aangevraagd
|
–
|
Korting van de uiteindelijk vast te stellen subsidie met 5%, tenzij 5% gelet op de omstandigheden van het geval niet redelijk is
|
Artikel 1.17 lid 1 sub e modelregeling.
Artikel 2.16 REES
|
|
CP3
|
Doelstelling(en) van het project niet of niet geheel gerealiseerd
|
|
Subsidie wordt verlaagd tot 0 indien doelstelling(en) van het project in het geheel niet gerealiseerd is/zijn. Indien de doelstelling(en) van het project deels bereikt is/ zijn, wordt de verleende subsidie verlaagd tot het % van inhoudelijke doelbereiking die gerealiseerd is, met daar boven een sanctie van 5% over de verleende subsidie van het deel dat niet gerealiseerd is, tenzij 5% gelet op de omstandigheden van het geval niet redelijk is
|
Artikel 1.27, lid 5 aanhef en sub a, b en c modelregeling.
Artikelen 2.16 en 2.20 lid 5 REES.
EU.
|
|
CP4
|
Investering is – nadat herstelmogelijkheid geboden is – niet gebruiksklaar op moment van indienen eindafrekeningsverzoek.
|
–
|
Subsidie wordt ingetrokken (100% sanctie), tenzij dit gelet op de omstandigheden van het geval niet redelijk is
|
Artikel 1.17 lid 1 sub c modelregeling EU.
|
|
CP5
|
Medewerking met controle wordt geweigerd
|
De betrokken steun- of betaalaanvraag wordt afgewezen, behalve in gevallen van overmacht en uitzonderlijke omstandigheden
|
|
Artikel 59 lid 7 Vo (EU) 1306/2013 jo. Artikel 1.17 lid 1 sub k modelregeling
|
|
CP6
|
Projectresultaat niet gedurende 5 jaar in stand gehouden
|
|
Naar rato van aantal jaren waarin op grond van de verrichte controle ter plaatse niet wordt voldaan aan de instandhoudingsplicht: 20% (4 jaar wel voldaan)-100% (geen volledig jaar voldaan) terugvordering van de uitbetaalde subsidie, indien niet langer wordt voldaan aan projectdoelstelling; 10-50% indien deels nog wordt voldaan aan project doelstelling
|
Artikel 1.17 lid 1 sub d modelregeling.
Artikel 2.19 REES
|
Overig (O)
|
|
O1
|
Voortgangsverslag is niet tijdig of niet volledig ingediend
|
–
|
Indien ook na gegeven herstelmogelijkheid het verslag niet of niet volledig ingediend wordt: korting bedraagt 1% van de uiteindelijk vast te stellen subsidie, met max. van 1.500 EUR
|
Artikel 1.17 lid 1 sub h modelregeling.
Artikel 2.18 REES
|
|
O2
|
Milieuvereisten zijn niet nageleefd, waardoor voor het project benodigde vergunning(en) wordt/worden ingetrokken
|
100% van de subsidie voor het onderdeel waarvoor geen vergunning is verleend
|
Telt mee voor 10% kortingsregel
|
|
|
O3
|
Er is sprake van ongeoorloofde staatssteun
|
–
|
100% van de subsidie voor het onderdeel waarvoor sprake is van ongeoorloofde staatssteun
|
EU-staatssteun regelgeving
|
|
O4
|
Vereisten voor gelijke behandeling zijn niet nageleefd
|
–
|
5% van de uiteindelijk vast te stellen subsidie, tenzij de omstandigheden van het geval aanleiding zijn tot een lagere sanctie
|
Artikel 7 van verordening 1303/2013/EU.
|
|
O5
|
Publicatievereisten zijn niet nageleefd
* tijdens het project
* na afronding van het project
|
–
|
maximaal 5% van de uiteindelijk vast te stellen subsidie, afhankelijk van de ernst van de afwijking van publicatievereisten gedurende de looptijd van het project
|
Artikel 1.17 lid 1 sub b modelregeling.
EU (verordening 808/2014/EU)
|
II Aanbestedingsregels niet nageleefd
|
II.1 Aankondiging van opdracht en bestek
|
|
A1.1
|
De opdracht is niet gepubliceerd volgens de juiste procedures.
Dit is ook van toepassing op rechtstreekse toekenningen of onderhandelingsprocedures zonder voorafgaande bekendmaking van een aankondiging van een opdracht, indien niet is voldaan aan de criteria voor het gebruik ervan.
|
|
100% van de opdracht
|
|
|
A1.2
|
In geval van EU-aanbestedingsplichtige opdracht: De opdracht is niet gepubliceerd volgens de juiste procedures, maar de opdracht is wel op een dusdanige wijze openbaar gemaakt dat gegadigden in andere lidstaten tijdig hebben/hadden kunnen reageren
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A2.1
|
In geval van EU-aanbestedingsplichtige opdrachten: Kunstmatige splitsing van opdracht en daardoor niet gepubliceerd volgens de juiste procedures én ook niet op andere wijze openbaar gemaakt
|
|
100% van de opdracht
|
|
|
A2.2
|
In geval van EU-aanbestedingsplichtige opdrachten: Kunstmatige splitsing van opdracht, maar de opdracht is wel op een dusdanige wijze openbaar gemaakt dat gegadigden in andere lidstaten tijdig hebben/hadden kunnen reageren
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A3
|
De aanbestedende dienst vermeldt niet de belangrijkste redenen voor hun besluit om de opdracht niet in delen op te splitsen.
|
|
5% van de opdracht
|
|
|
A4.1
|
Niet-naleving van de termijnen voor de ontvangst van inschrijvingen en/of voor ontvangst van verzoeken tot deelname. De geboden termijn was korter dan de minimaal toegestane
|
|
* 100% van de opdracht indien de geboden tijd 0-15% is van de tijd die beschikbaar gesteld had moeten worden bedraagt of indien de geboden tijd 5 dagen of minder bedraagt,
* 25% indien 16-50% van de tijd geboden wordt;
* 10% indien 51-70% van de tijd geboden wordt;
* 5% indien 71-99% van de tijd geboden wordt
|
|
|
A4.2
|
Het niet verlengen van termijnen voor de ontvangst van inschrijvingen terwijl er significante wijzigingen worden aangebracht in de aanbestedingsdocumenten.
|
|
10% van de opdracht indien de geboden tijd niet verlengd is bij significante wijzigingen in de aanbestedingsdocumenten
|
|
|
A5.1
|
Onvoldoende tijd voor potentiële inschrijvers/gegadigden om aanbestedingsstukken te verkrijgen. De geboden tijd was korter dan de minimaal toegestane
|
|
* 25% van de opdracht indien de geboden tijd 5 dagen of minder bedraagt,
* 10% van de opdracht indien geboden tijd 0-50% van de tijd die beschikbaar gesteld had moeten worden bedraagt, en
* 5% indien 51-80% van de tijd geboden wordt
|
|
|
A5.2
|
Er zijn beperkingen om aanbestedingsdocumenten te verkrijgen.
|
|
25% van de opdracht indien de contracterende partij geen kosteloze vrije, rechtstreekse en volledige elektronische toegang tot bepaalde aanbestedingsstukken heeft aangeboden
|
|
|
A6
|
De verlenging van termijnen voor inschrijving en/of voor ontvangst van verzoeken tot deelname is niet (correct) gepubliceerd.
Hieronder valt ook de situatie dat gevraagde nadere informatie niet (tijdig) aan alle inschrijvers is verstrekt
|
|
* 10% van de opdracht indien de verlenging van de termijn niet is gepubliceerd volgens de juiste procedures én ook niet op andere wijze openbaar gemaakt, of indien de termijn niet is verlengd terwijl aanvullende informatie niet uiterlijk zes dagen vóór de vastgestelde termijn wordt verstrekt,
* 5% van de opdracht indien de verlenging van de termijn niet is gepubliceerd volgens de juiste procedures, maar de opdracht is wel op een dusdanige wijze openbaar gemaakt dat gegadigden in andere lidstaten tijdig hebben/hadden kunnen reageren
|
|
|
A7
|
Gevallen die het gebruik van een mededingingsprocedure met onderhandeling of een concurrentiegerichte dialoog niet rechtvaardigen
|
|
* 25% van de opdracht indien de aanbestedende dienst een overheidsopdracht gunt door middel van een mededingingsprocedure met onderhandeling of een concurrentiegerichte dialoog in situaties waarin richtlijn 2014/24/EU niet voorziet
* 10% van de opdracht indien in de aanbestedingsdocumenten geen limiet voor het aantal geschikte kandidaten om een initiële inschrijving in te dienen is opgenomen en gelijke behandeling van alle inschrijvers tijdens de aanbestedingsonderhandelingen niet was gewaarborgd.
|
|
|
A8
|
Niet-naleving van de vastgestelde procedure voor elektronische en geaggregeerde aanbestedingen
|
|
* 25% van de opdracht indien de niet-naleving heeft geleid tot de gunning van een opdracht aan een andere partij dan aan de partij aan wie het had moeten worden gegund,
* 10% van de opdracht indien de niet-naleving een afschrikwekkende werking zou kunnen hebben gehad voor potentiële inschrijvers
|
|
|
A9.1
|
In de aankondiging stonden niet alle selectiecriteria en/of gunningscriteria (incl. de weging)
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A9.2
|
In de aankondiging stonden niet de voorwaarden waaronder de opdracht wordt uitgevoerd en/of technische specificaties
|
|
10% van de opdracht
|
|
|
A9.3
|
In de aankondiging of het bestek stonden de gunningscriteria en hun weging onvoldoende gedetailleerd gepubliceerd met als gevolg dat de concurrentie onrechtmatig wordt beperkt (het ontbreken van details zou een afschrikkende werking kunnen hebben gehad op potentiële inschrijvers)
|
|
10% van de opdracht
|
|
|
A9.4
|
De aanbestedende dienst heeft verduidelijkingen of aanvullende informatie (met betrekking tot selectie- en gunningcriteria) niet aan alle inschrijvers meegedeeld of gepubliceerd
|
|
10% van de opdracht
|
|
|
A10
|
Gebruik van
– criteria voor uitsluiting, selectie, gunning of
– voorwaarden waaronder de opdracht wordt uitgevoerd of
– technische specificaties
die discriminerend zijn op basis van ongerechtvaardigde nationale, regionale of lokale voorkeuren
|
|
* 25% van de opdracht indien ondernemers afgeschrikt hadden kunnen worden, en
* 10% van de opdracht indien er nog een minimumniveau van concurrentie was gewaarborgd (er waren inschrijvingen die werden aanvaard en aan de selectiecriteria voldeden)
|
|
|
A11
|
Gebruik van
– criteria voor uitsluiting, selectie, gunning of
– voorwaarden waaronder de opdracht wordt uitgevoerd of
– technische specificaties
die niet discriminerend zijn op basis van nationale, regionale of lokale voorkeuren maar de toegang voor marktdeelnemers alsnog beperken
|
|
* 25% van de opdracht indien minimumeisen inzake bekwaamheid voor een opdracht duidelijk niet relevant zijn voor de opdracht; of indien de uitsluitings-, selectie- en / of gunningscriteria of voorwaarden voor de uitvoering van contracten hebben geleid tot een situatie waarin slechts één marktdeelnemer een offerte kon indienen en dit resultaat niet kan worden gerechtvaardigd door de technische specificiteit van de opdracht,
* 10% van de opdracht indien onder meer minimumeisen inzake bekwaamheid wel relevant zijn maar niet in verhouding staan tot de opdracht; of indien tijdens de beoordeling van kandidaten de selectiecriteria als gunningscriteria werden gebruikt; of indien specifieke handelsmerken, merken of normen vereist zijn, behalve wanneer dergelijke vereisten betrekking hebben op een aanvullend deel van de opdracht en het potentiële effect op de EU-begroting slechts formeel is,
* 5% van de opdracht indien er nog een minimumniveau van concurrentie was gewaarborgd (er waren inschrijvingen die werden aanvaard en aan de selectiecriteria voldeden)
|
|
|
A12
|
De omschrijving in de aankondiging en/of het bestek was dermate gebrekkig dat de potentiële inschrijvers het voorwerp van de opdracht niet konden vaststellen wat een afschrikkende werking veroorzaakt waardoor de concurrentie mogelijk wordt beperkt.
|
|
10% van de opdracht.
|
|
|
A13
|
De aanbestedingsdocumentatie legt beperkingen op aan het gebruik van onderaannemers voor een deel van de opdracht dat in abstracte termen als een bepaald percentage van dat contract is vastgesteld, en ongeacht de mogelijkheid om de capaciteiten van potentiële onderaannemers te verifiëren en zonder enige vermelding van het wezenlijke karakter van de taken die het betreft.
|
|
5% van de opdracht
|
|
II.2 Selectie van inschrijvers en beoordeling van inschrijvingen
|
|
A14
|
Selectiecriteria zijn na de opening c.q. start van de aanbesteding aangepast waardoor ten onterechte inschrijvers zijn geaccepteerd.
De selectiecriteria zijn tijdens de selectieprocedure aangepast waardoor inschrijvers zijn geaccepteerd die niet zouden zijn geaccepteerd als de gepubliceerde selectiecriteria zouden zijn gevolgd (of afwijzing van schrijvers die dan niet zouden zijn afgewezen)
|
|
25% van de opdracht.
|
|
|
A15
|
Bij de beoordeling zijn gunningscriteria gebruikt die verschillen van die vermeld zijn in de aankondiging van de opdracht of het bestek; of aanvullende gunningscriteria zijn gebruikt die niet zijn gepubliceerd
|
|
* 25% van de opdracht indien dit een discriminerend effect had (op basis van ongerechtvaardigde nationale, regionale of lokale voorkeuren), en
* in andere gevallen 10%
|
|
|
A16
|
Er is onvoldoende audit trail voor de gunning van de opdracht
|
|
* 100% van de opdracht
voor het weigeren van toegang tot de relevante documentatie, en
* 25% van de opdracht indien de relevante documentatie onvoldoende is om de gunning van de opdracht te rechtvaardigen
|
|
|
A17.1
|
De aanbestedende dienst heeft tijdens de beoordeling toegestaan dat een inschrijver/ gegadigde zijn offerte mocht aanpassen en de wijziging leidt tot de gunning van de opdracht aan die inschrijver / gegadigde
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A17.2
|
Er vonden tijdens de gunning onderhandelingen met de indiener(s) van een offerte plaats met als gevolg dat de oorspronkelijke voorwaarden zoals vastgelegd in het bestek of de aankondiging substantieel zijn veranderd
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A17.3
|
Bij concessies staat de aanbestedende dienst een inschrijver / gegadigde toe het onderwerp, gunningscriteria en de minimumvereisten tijdens onderhandelingen te wijzigen, wanneer de wijziging leidt tot de gunning van de opdracht aan die inschrijver / gegadigde.
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A18
|
Onrechtmatige voorafgaande betrokkenheid van inschrijvers / gegadigden bij de aanbestedende dienst. Wanneer voorafgaand advies van een inschrijver leidt tot een verstoring van de mededinging of leidt tot een schending van de beginselen van non-discriminatie, gelijke behandeling en transparantie, in de voorwaarden die worden genoemd in de artikelen 40 en 41 van Richtlijn 2014/24/EU.
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A19
|
In het kader van een mededingingsprocedure met onderhandeling zijn de oorspronkelijke voorwaarden van de opdracht substantieel gewijzigd in de aankondiging van de opdracht of het bestek, waardoor een nieuwe opdracht gepubliceerd had moeten worden
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A20
|
Onterechte afwijzing van, gezien de opdracht, abnormaal lage inschrijver(s) zonder dat de aanbestedende dienst schriftelijk om uitleg heeft gevraagd over de door hem noodzakelijk geachte verduidelijkingen over de samenstelling van de desbetreffende offerte(s); of wanneer dergelijke vragen wel zijn gesteld maar de aanbestedende dienst niet kan aantonen dat het de antwoorden van de inschrijvers heeft beoordeeld
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A21
|
Belangenconflict met gevolgen voor de uitkomst van de aanbestedingsprocedure
|
|
100% van de opdracht indien een belangenconflict wordt vastgesteld dat niet bekendgemaakt is of onvoldoende is verminderd en de opdracht aan de betrokken inschrijver is gegund.
|
|
|
A22
|
Bid-rigging (wanneer groepen bedrijven samenspannen om prijzen te verhogen of de kwaliteit van goederen, werken of diensten die in openbare aanbestedingen worden aangeboden te verlagen) vastgesteld door een mededingingsautoriteit, rechtbank of andere bevoegde instantie
|
|
* 100% van de opdracht indien een persoon het beheers- en controlesysteem of de aanbestedende dienst heeft deelgenomen aan de bid-rigging door de inschrijvers van bid-rigging bij te staan en de opdracht aan een bid-rigging-onderneming is gegund (fraude /belangenconflict),
* 25% van de opdracht indien alleen samenspannende bedrijven aan de aanbestedingsprocedure hebben deelgenomen
* 10% van de opdracht indien de inschrijvers werkten zonder hulp van iemand uit het beheers- en controlesysteem of de aanbestedende dienst en de opdracht aan een van die bedrijven is gegund
|
|
II.3 Uitvoering van de opdracht
|
|
A23.1
|
Wijzigingen van bestanddelen van de opdracht in de aankondiging of het bestek;
elke prijsverhoging van meer dan 50% van de waarde van de oorspronkelijke opdracht
|
|
25% van de waarde van de opdracht plus de extra 100% van de waarde van de opdracht a.g.v. de wijzigingen
|
|
|
A23.2
|
Wijzigingen van bestanddelen van de opdracht in de aankondiging of het bestek;
Indien de wijzigingen niet in overeenstemming zijn met artikel 72, eerste lid, richtlijn 2014/24/EU tenzij aan de voorwaarden uit het tweede lid is voldaan
|
|
25% van de waarde van de opdracht plus de nieuwe werken / leveringen / diensten (indien aanwezig) als gevolg van de wijzigingen
|
|
|
A23.3
|
Wijzigingen van bestanddelen van de opdracht in de aankondiging of het bestek;
Indien er een substantiële wijziging van de bestanddelen van de opdracht (zoals de prijs, aard van de werkzaamheden, de uitvoeringstermijn, de betalingsvoorwaarden en de gebruikte materialen) is die de opdracht wezenlijk anders maakt (in elk geval wanneer aan een of meer voorwaarden van artikel 72, vierde lid, van richtlijn 2014/24/EU is voldaan)
|
|
25% van de waarde van de opdracht plus de nieuwe werken / leveringen / diensten (indien aanwezig) als gevolg van de wijzigingen
|
|