I. Uitvoering of financiering project (deels) niet conform regels, muv. regels inzake
aanbesteding (voor aanbesteding: zie deel II van deze tabel)
|
(Iha) Vastgesteld bij betalingsverzoek (BV)
|
|
BV1
|
Uitgaven zijn buiten projectperiode gemaakt
|
100% van de kosten die buiten de projectperiode gemaakt zijn
|
– telt mee voor 10% kortingsregel (zie bij ‘Vooraf’ punt 2)
|
Artikel 1.12 lid 2 en 3 modelregeling.
Artikelen 2.9 en 2.20 REES.
|
|
BV2
|
Gedeclareerde kosten zijn al volledig gedekt vanuit ander fonds of andere subsidie
|
100% tav. kosten die al gedekt zijn
|
– telt mee voor 10% kortingsregel
|
Artikelen 1.8 sub b en 1.13 lid 1 sub b modelregeling.
Artikel 1.2 REES.
EU (voorschriften ten aanzien van cumulatie).
|
|
BV3
|
Totaal van subsidiabele kosten is niet goed berekend
|
Uitbetaling nav juiste berekening (correctie = 100% van verschil)
|
|
EU (voorschriften inzake goed financieel beheer).
|
|
BV4
|
Vervallen
|
|
|
|
|
BV5
|
Uitgaven zijn niet subsidiabel (zoals bijvoorbeeld declaratie van debetrente, terugvorderbare
BTW, niet subsidiabel gestelde kosten, declaratie van kosten die niet tot project
behoren)
|
100% tav kosten die niet subsidiabel zijn
|
– telt mee voor 10% kortingsregel
|
Artikelen 1.12, 1.12a en 1.13 modelregeling.
Artikelen 1.3 en 1.5 REES.
|
|
BV6
|
Gedeclareerde bedragen komen niet overeen met overgelegde bewijsstukken
|
100% tav niet afdoende onderbouwde kosten, dat wil zeggen kosten waarvan bewijsstukken
ontbreken, onvolledig of niet correct zijn
|
– telt mee voor 10% kortingsregel
|
EU (voorschriften ten aanzien van goed financieel beheer).
|
|
BV7
|
Ontbreken van onafhankelijke waarde beoordeling van grond
|
Kosten aankoop grond niet vergoed (100% correctie op die post)
|
– telt mee voor 10% kortingsregel
|
Artikel 1.11 lid 3 modelregeling
|
|
BV8
|
Vervallen
|
|
|
|
|
BV9
|
Gedeclareerde kosten zijn naar het oordeel van de subsidieverstrekker en gelet op
de omstandigheden van het geval niet redelijk. Dit is onder meer het geval indien
gedeclareerde kosten voor aankoop grond hoger zijn dan de marktwaarde, blijkend uit
onafhankelijke waarde beoordeling
|
100% van het verschil tussen gedeclareerde kosten en redelijk geachte kosten
|
– telt mee voor 10% kortingsregel
|
Artikel 1.13 lid 1 sub k modelregeling.
EU (voorschriften ten aanzien van goed financieel beheer)
|
(Iha) Vastgesteld bij controle ter plaatse (CP)
|
|
CP1
|
Ontbreken projectadministratie
a. Geheel
b. deels
|
100% tav de projectkosten waarvan de subsidiabiliteit niet kan worden vastgesteld
omdat administratie ontbreekt
|
Korting van de uiteindelijk vast te stellen subsidie met 5%, met maximum van 1.500
euro. Indien de omstandigheden daar aanleiding toe zijn, kan het sanctie% lager vastgesteld
worden
|
Artikel 1.17 lid 1 sub g modelregeling.
Artikel 2.17 REES
|
|
CP2
|
Project is nog niet of later gestart dan vereist, zonder dat aanpassing projectplan
is aangevraagd
|
–
|
Korting van de uiteindelijk vast te stellen subsidie met 5%, tenzij 5% gelet op de
omstandigheden van het geval niet redelijk is
|
Artikel 1.17 lid 1 sub e modelregeling.
Artikel 2.16 REES
|
|
CP3
|
Doelstelling(en) van het project niet of niet geheel gerealiseerd
|
|
Subsidie wordt verlaagd tot 0 indien doelstelling(en) van het project in het geheel
niet gerealiseerd is/zijn. Indien de doelstelling(en) van het project deels bereikt
is/ zijn, wordt de verleende subsidie verlaagd tot het % van inhoudelijke doelbereiking
die gerealiseerd is, met daar boven een sanctie van 5% over de verleende subsidie
van het deel dat niet gerealiseerd is, tenzij 5% gelet op de omstandigheden van het
geval niet redelijk is
|
Artikel 1.27, lid 5 aanhef en sub a, b en c modelregeling.
Artikelen 2.16 en 2.20 lid 5 REES.
EU.
|
|
CP4
|
Investering is – nadat herstelmogelijkheid geboden is – niet gebruiksklaar op moment
van indienen eindafrekeningsverzoek.
|
–
|
Subsidie wordt ingetrokken (100% sanctie), tenzij dit gelet op de omstandigheden van
het geval niet redelijk is
|
Artikel 1.17 lid 1 sub c modelregeling EU.
|
|
CP5
|
Medewerking met controle wordt geweigerd
|
De betrokken steun- of betaalaanvraag wordt afgewezen, behalve in gevallen van overmacht
en uitzonderlijke omstandigheden
|
|
Artikel 59 lid 7 Vo (EU) 1306/2013 jo. Artikel 1.17 lid 1 sub k modelregeling
|
|
CP6
|
Projectresultaat niet gedurende 5 jaar in stand gehouden
|
|
Naar rato van aantal jaren waarin op grond van de verrichte controle ter plaatse niet
wordt voldaan aan de instandhoudingsplicht: 20% (4 jaar wel voldaan)-100% (geen volledig
jaar voldaan) terugvordering van de uitbetaalde subsidie, indien niet langer wordt
voldaan aan projectdoelstelling; 10-50% indien deels nog wordt voldaan aan project
doelstelling
|
Artikel 1.17 lid 1 sub d modelregeling.
Artikel 2.19 REES
|
Overig (O)
|
|
O1
|
Voortgangsverslag is niet tijdig of niet volledig ingediend
|
–
|
Indien ook na gegeven herstelmogelijkheid het verslag niet of niet volledig ingediend
wordt: korting bedraagt 1% van de uiteindelijk vast te stellen subsidie, met max.
van 1.500 EUR
|
Artikel 1.17 lid 1 sub h modelregeling.
Artikel 2.18 REES
|
|
O2
|
Milieuvereisten zijn niet nageleefd, waardoor voor het project benodigde vergunning(en)
wordt/worden ingetrokken
|
100% van de subsidie voor het onderdeel waarvoor geen vergunning is verleend
|
Telt mee voor 10% kortingsregel
|
|
|
O3
|
Er is sprake van ongeoorloofde staatssteun
|
–
|
100% van de subsidie voor het onderdeel waarvoor sprake is van ongeoorloofde staatssteun
|
EU-staatssteun regelgeving
|
|
O4
|
Vereisten voor gelijke behandeling zijn niet nageleefd
|
–
|
5% van de uiteindelijk vast te stellen subsidie, tenzij de omstandigheden van het
geval aanleiding zijn tot een lagere sanctie
|
Artikel 7 van verordening 1303/2013/EU.
|
|
O5
|
Publicatievereisten zijn niet nageleefd
* tijdens het project
* na afronding van het project
|
–
|
maximaal 5% van de uiteindelijk vast te stellen subsidie, afhankelijk van de ernst
van de afwijking van publicatievereisten gedurende de looptijd van het project
|
Artikel 1.17 lid 1 sub b modelregeling.
EU (verordening 808/2014/EU)
|
II Aanbestedingsregels niet nageleefd
|
II.1 Aankondiging van opdracht en bestek
|
|
A1.1
|
De opdracht is niet gepubliceerd volgens de juiste procedures.
Dit is ook van toepassing op rechtstreekse toekenningen of onderhandelingsprocedures
zonder voorafgaande bekendmaking van een aankondiging van een opdracht, indien niet
is voldaan aan de criteria voor het gebruik ervan.
|
|
100% van de opdracht
|
|
|
A1.2
|
In geval van EU-aanbestedingsplichtige opdracht: De opdracht is niet gepubliceerd
volgens de juiste procedures, maar de opdracht is wel op een dusdanige wijze openbaar
gemaakt dat gegadigden in andere lidstaten tijdig hebben/hadden kunnen reageren
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A2.1
|
In geval van EU-aanbestedingsplichtige opdrachten: Kunstmatige splitsing van opdracht
en daardoor niet gepubliceerd volgens de juiste procedures én ook niet op andere wijze
openbaar gemaakt
|
|
100% van de opdracht
|
|
|
A2.2
|
In geval van EU-aanbestedingsplichtige opdrachten: Kunstmatige splitsing van opdracht,
maar de opdracht is wel op een dusdanige wijze openbaar gemaakt dat gegadigden in
andere lidstaten tijdig hebben/hadden kunnen reageren
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A3
|
De aanbestedende dienst vermeldt niet de belangrijkste redenen voor hun besluit om
de opdracht niet in delen op te splitsen.
|
|
5% van de opdracht
|
|
|
A4.1
|
Niet-naleving van de termijnen voor de ontvangst van inschrijvingen en/of voor ontvangst
van verzoeken tot deelname. De geboden termijn was korter dan de minimaal toegestane
|
|
* 100% van de opdracht indien de geboden tijd 0-15% is van de tijd die beschikbaar
gesteld had moeten worden bedraagt of indien de geboden tijd 5 dagen of minder bedraagt,
* 25% indien 16-50% van de tijd geboden wordt;
* 10% indien 51-70% van de tijd geboden wordt;
* 5% indien 71-99% van de tijd geboden wordt
|
|
|
A4.2
|
Het niet verlengen van termijnen voor de ontvangst van inschrijvingen terwijl er significante
wijzigingen worden aangebracht in de aanbestedingsdocumenten.
|
|
10% van de opdracht indien de geboden tijd niet verlengd is bij significante wijzigingen
in de aanbestedingsdocumenten
|
|
|
A5.1
|
Onvoldoende tijd voor potentiële inschrijvers/gegadigden om aanbestedingsstukken te
verkrijgen. De geboden tijd was korter dan de minimaal toegestane
|
|
* 25% van de opdracht indien de geboden tijd 5 dagen of minder bedraagt,
* 10% van de opdracht indien geboden tijd 0-50% van de tijd die beschikbaar gesteld
had moeten worden bedraagt, en
* 5% indien 51-80% van de tijd geboden wordt
|
|
|
A5.2
|
Er zijn beperkingen om aanbestedingsdocumenten te verkrijgen.
|
|
25% van de opdracht indien de contracterende partij geen kosteloze vrije, rechtstreekse
en volledige elektronische toegang tot bepaalde aanbestedingsstukken heeft aangeboden
|
|
|
A6
|
De verlenging van termijnen voor inschrijving en/of voor ontvangst van verzoeken tot
deelname is niet (correct) gepubliceerd.
Hieronder valt ook de situatie dat gevraagde nadere informatie niet (tijdig) aan alle
inschrijvers is verstrekt
|
|
* 10% van de opdracht indien de verlenging van de termijn niet is gepubliceerd volgens
de juiste procedures én ook niet op andere wijze openbaar gemaakt, of indien de termijn
niet is verlengd terwijl aanvullende informatie niet uiterlijk zes dagen vóór de vastgestelde
termijn wordt verstrekt,
* 5% van de opdracht indien de verlenging van de termijn niet is gepubliceerd volgens
de juiste procedures, maar de opdracht is wel op een dusdanige wijze openbaar gemaakt
dat gegadigden in andere lidstaten tijdig hebben/hadden kunnen reageren
|
|
|
A7
|
Gevallen die het gebruik van een mededingingsprocedure met onderhandeling of een concurrentiegerichte
dialoog niet rechtvaardigen
|
|
* 25% van de opdracht indien de aanbestedende dienst een overheidsopdracht gunt door
middel van een mededingingsprocedure met onderhandeling of een concurrentiegerichte
dialoog in situaties waarin richtlijn 2014/24/EU niet voorziet
* 10% van de opdracht indien in de aanbestedingsdocumenten geen limiet voor het aantal
geschikte kandidaten om een initiële inschrijving in te dienen is opgenomen en gelijke
behandeling van alle inschrijvers tijdens de aanbestedingsonderhandelingen niet was
gewaarborgd.
|
|
|
A8
|
Niet-naleving van de vastgestelde procedure voor elektronische en geaggregeerde aanbestedingen
|
|
* 25% van de opdracht indien de niet-naleving heeft geleid tot de gunning van een
opdracht aan een andere partij dan aan de partij aan wie het had moeten worden gegund,
* 10% van de opdracht indien de niet-naleving een afschrikwekkende werking zou kunnen
hebben gehad voor potentiële inschrijvers
|
|
|
A9.1
|
In de aankondiging stonden niet alle selectiecriteria en/of gunningscriteria (incl.
de weging)
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A9.2
|
In de aankondiging stonden niet de voorwaarden waaronder de opdracht wordt uitgevoerd
en/of technische specificaties
|
|
10% van de opdracht
|
|
|
A9.3
|
In de aankondiging of het bestek stonden de gunningscriteria en hun weging onvoldoende
gedetailleerd gepubliceerd met als gevolg dat de concurrentie onrechtmatig wordt beperkt
(het ontbreken van details zou een afschrikkende werking kunnen hebben gehad op potentiële
inschrijvers)
|
|
10% van de opdracht
|
|
|
A9.4
|
De aanbestedende dienst heeft verduidelijkingen of aanvullende informatie (met betrekking
tot selectie- en gunningcriteria) niet aan alle inschrijvers meegedeeld of gepubliceerd
|
|
10% van de opdracht
|
|
|
A10
|
Gebruik van
– criteria voor uitsluiting, selectie, gunning of
– voorwaarden waaronder de opdracht wordt uitgevoerd of
– technische specificaties
die discriminerend zijn op basis van ongerechtvaardigde nationale, regionale of lokale
voorkeuren
|
|
* 25% van de opdracht indien ondernemers afgeschrikt hadden kunnen worden, en
* 10% van de opdracht indien er nog een minimumniveau van concurrentie was gewaarborgd
(er waren inschrijvingen die werden aanvaard en aan de selectiecriteria voldeden)
|
|
|
A11
|
Gebruik van
– criteria voor uitsluiting, selectie, gunning of
– voorwaarden waaronder de opdracht wordt uitgevoerd of
– technische specificaties
die niet discriminerend zijn op basis van nationale, regionale of lokale voorkeuren
maar de toegang voor marktdeelnemers alsnog beperken
|
|
* 25% van de opdracht indien minimumeisen inzake bekwaamheid voor een opdracht duidelijk
niet relevant zijn voor de opdracht; of indien de uitsluitings-, selectie- en / of
gunningscriteria of voorwaarden voor de uitvoering van contracten hebben geleid tot
een situatie waarin slechts één marktdeelnemer een offerte kon indienen en dit resultaat
niet kan worden gerechtvaardigd door de technische specificiteit van de opdracht,
* 10% van de opdracht indien onder meer minimumeisen inzake bekwaamheid wel relevant
zijn maar niet in verhouding staan tot de opdracht; of indien tijdens de beoordeling
van kandidaten de selectiecriteria als gunningscriteria werden gebruikt; of indien
specifieke handelsmerken, merken of normen vereist zijn, behalve wanneer dergelijke
vereisten betrekking hebben op een aanvullend deel van de opdracht en het potentiële
effect op de EU-begroting slechts formeel is,
* 5% van de opdracht indien er nog een minimumniveau van concurrentie was gewaarborgd
(er waren inschrijvingen die werden aanvaard en aan de selectiecriteria voldeden)
|
|
|
A12
|
De omschrijving in de aankondiging en/of het bestek was dermate gebrekkig dat de potentiële
inschrijvers het voorwerp van de opdracht niet konden vaststellen wat een afschrikkende
werking veroorzaakt waardoor de concurrentie mogelijk wordt beperkt.
|
|
10% van de opdracht.
|
|
|
A13
|
De aanbestedingsdocumentatie legt beperkingen op aan het gebruik van onderaannemers
voor een deel van de opdracht dat in abstracte termen als een bepaald percentage van
dat contract is vastgesteld, en ongeacht de mogelijkheid om de capaciteiten van potentiële
onderaannemers te verifiëren en zonder enige vermelding van het wezenlijke karakter
van de taken die het betreft.
|
|
5% van de opdracht
|
|
II.2 Selectie van inschrijvers en beoordeling van inschrijvingen
|
|
A14
|
Selectiecriteria zijn na de opening c.q. start van de aanbesteding aangepast waardoor
ten onterechte inschrijvers zijn geaccepteerd.
De selectiecriteria zijn tijdens de selectieprocedure aangepast waardoor inschrijvers
zijn geaccepteerd die niet zouden zijn geaccepteerd als de gepubliceerde selectiecriteria
zouden zijn gevolgd (of afwijzing van schrijvers die dan niet zouden zijn afgewezen)
|
|
25% van de opdracht.
|
|
|
A15
|
Bij de beoordeling zijn gunningscriteria gebruikt die verschillen van die vermeld
zijn in de aankondiging van de opdracht of het bestek; of aanvullende gunningscriteria
zijn gebruikt die niet zijn gepubliceerd
|
|
* 25% van de opdracht indien dit een discriminerend effect had (op basis van ongerechtvaardigde
nationale, regionale of lokale voorkeuren), en
* in andere gevallen 10%
|
|
|
A16
|
Er is onvoldoende audit trail voor de gunning van de opdracht
|
|
* 100% van de opdracht
voor het weigeren van toegang tot de relevante documentatie, en
* 25% van de opdracht indien de relevante documentatie onvoldoende is om de gunning
van de opdracht te rechtvaardigen
|
|
|
A17.1
|
De aanbestedende dienst heeft tijdens de beoordeling toegestaan dat een inschrijver/
gegadigde zijn offerte mocht aanpassen en de wijziging leidt tot de gunning van de
opdracht aan die inschrijver / gegadigde
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A17.2
|
Er vonden tijdens de gunning onderhandelingen met de indiener(s) van een offerte plaats
met als gevolg dat de oorspronkelijke voorwaarden zoals vastgelegd in het bestek of
de aankondiging substantieel zijn veranderd
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A17.3
|
Bij concessies staat de aanbestedende dienst een inschrijver / gegadigde toe het onderwerp,
gunningscriteria en de minimumvereisten tijdens onderhandelingen te wijzigen, wanneer
de wijziging leidt tot de gunning van de opdracht aan die inschrijver / gegadigde.
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A18
|
Onrechtmatige voorafgaande betrokkenheid van inschrijvers / gegadigden bij de aanbestedende
dienst. Wanneer voorafgaand advies van een inschrijver leidt tot een verstoring van
de mededinging of leidt tot een schending van de beginselen van non-discriminatie,
gelijke behandeling en transparantie, in de voorwaarden die worden genoemd in de artikelen
40 en 41 van Richtlijn 2014/24/EU.
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A19
|
In het kader van een mededingingsprocedure met onderhandeling zijn de oorspronkelijke
voorwaarden van de opdracht substantieel gewijzigd in de aankondiging van de opdracht
of het bestek, waardoor een nieuwe opdracht gepubliceerd had moeten worden
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A20
|
Onterechte afwijzing van, gezien de opdracht, abnormaal lage inschrijver(s) zonder
dat de aanbestedende dienst schriftelijk om uitleg heeft gevraagd over de door hem
noodzakelijk geachte verduidelijkingen over de samenstelling van de desbetreffende
offerte(s); of wanneer dergelijke vragen wel zijn gesteld maar de aanbestedende dienst
niet kan aantonen dat het de antwoorden van de inschrijvers heeft beoordeeld
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A21
|
Belangenconflict met gevolgen voor de uitkomst van de aanbestedingsprocedure
|
|
100% van de opdracht indien een belangenconflict wordt vastgesteld dat niet bekendgemaakt
is of onvoldoende is verminderd en de opdracht aan de betrokken inschrijver is gegund.
|
|
|
A22
|
Bid-rigging (wanneer groepen bedrijven samenspannen om prijzen te verhogen of de kwaliteit
van goederen, werken of diensten die in openbare aanbestedingen worden aangeboden
te verlagen) vastgesteld door een mededingingsautoriteit, rechtbank of andere bevoegde
instantie
|
|
* 100% van de opdracht indien een persoon het beheers- en controlesysteem of de aanbestedende
dienst heeft deelgenomen aan de bid-rigging door de inschrijvers van bid-rigging bij
te staan en de opdracht aan een bid-rigging-onderneming is gegund (fraude /belangenconflict),
* 25% van de opdracht indien alleen samenspannende bedrijven aan de aanbestedingsprocedure
hebben deelgenomen
* 10% van de opdracht indien de inschrijvers werkten zonder hulp van iemand uit het
beheers- en controlesysteem of de aanbestedende dienst en de opdracht aan een van
die bedrijven is gegund
|
|
II.3 Uitvoering van de opdracht
|
|
A23.1
|
Wijzigingen van bestanddelen van de opdracht in de aankondiging of het bestek;
elke prijsverhoging van meer dan 50% van de waarde van de oorspronkelijke opdracht
|
|
25% van de waarde van de opdracht plus de extra 100% van de waarde van de opdracht
a.g.v. de wijzigingen
|
|
|
A23.2
|
Wijzigingen van bestanddelen van de opdracht in de aankondiging of het bestek;
Indien de wijzigingen niet in overeenstemming zijn met artikel 72, eerste lid, richtlijn 2014/24/EU tenzij aan de voorwaarden uit het tweede lid is voldaan
|
|
25% van de waarde van de opdracht plus de nieuwe werken / leveringen / diensten (indien
aanwezig) als gevolg van de wijzigingen
|
|
|
A23.3
|
Wijzigingen van bestanddelen van de opdracht in de aankondiging of het bestek;
Indien er een substantiële wijziging van de bestanddelen van de opdracht (zoals de
prijs, aard van de werkzaamheden, de uitvoeringstermijn, de betalingsvoorwaarden en
de gebruikte materialen) is die de opdracht wezenlijk anders maakt (in elk geval wanneer
aan een of meer voorwaarden van artikel 72, vierde lid, van richtlijn 2014/24/EU is voldaan)
|
|
25% van de waarde van de opdracht plus de nieuwe werken / leveringen / diensten (indien
aanwezig) als gevolg van de wijzigingen
|
|