Algemeen
Het doel van de bestuursrechtelijke handhaving van de responsverplichting (verder:
handhaving) is om de volledigheid van de respons binnen de wettelijke inzendtermijn
van verplichte statistieken te verhogen. Dit bevordert de tijdigheid en kwaliteit
van de CBS statistieken.
De uitvoering van handhaving gebeurt door een zelfstandig organisatieonderdeel van
het CBS (verder: handhavingsorganisatie BHA).
Zowel voor de bestuurlijke boete als de last onder dwangsom geldt dat de hoogte van
de boete, respectievelijk de te verbeuren dwangsom, wordt bepaald door een afweging
van de aard, ernst en omvang van de overtreding met inachtneming van het wettelijke
maximum van de bestuurlijke boete.
De Tarieventabel Handhaving Centraal Bureau voor de Statistiek (verder: tarieventabel)
geeft voor deze afweging richtlijnen.
Deze tarieventabel is door de Directeur-Generaal van de Statistiek vastgesteld en
geldt vanaf 1-5-2016 voor alle overtredingen van het niet nakomen van de responsverplichting
die vanaf deze datum door de handhavingsorganisatie worden geconstateerd.
Last onder dwangsom
De handhavingsorganisatie past in eerste instantie het handhavingsinstrument van de
last onder dwangsom toe. Hiermee wordt nadrukkelijk beoogd om de gevraagde gegevens
alsnog te verkrijgen.
De duur van de begunstigingstermijn1 bedraagt in alle gevallen 14 kalenderdagen.
De hoogte van de te verbeuren dwangsom is in eerste instantie achtereenvolgens afhankelijk
van:
-
• de omvang2 van de onderneming, vrije beroepsbeoefenaar, instelling of rechtspersoon aan wie
de last onder dwangsom is opgelegd;
-
• de periode3 waarop de gevraagde gegevens betrekking hebben;
-
• en het responsgedrag4.
In de onderstaande tabellen zijn voor de verschillende categorieën de te verbeuren
dwangsommen per dag alsmede de maximaal te verbeuren totale dwangsom weergegeven.
Categorie aantal werkzame personen
Periode
|
maand ¹
|
responsgedrag
|
Incidenteel niet
|
Regelmatig niet
|
Structureel niet
|
grootteklasse
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
0
|
10
|
200
|
15
|
300
|
25
|
500
|
1
|
15
|
300
|
20
|
400
|
35
|
700
|
2
|
20
|
400
|
25
|
500
|
40
|
800
|
3
|
30
|
600
|
35
|
700
|
50
|
1000
|
4
|
45
|
900
|
55
|
1100
|
80
|
1600
|
5
|
60
|
1200
|
80
|
1600
|
160
|
3200
|
6
|
120
|
2400
|
150
|
3000
|
250
|
5000
|
7
|
225
|
4500
|
250
|
5000
|
375
|
7500
|
8
|
350
|
7000
|
400
|
8000
|
500
|
10000
|
9
|
500
|
10000
|
550
|
11000
|
700
|
14000
|
¹ Een 4-wekelijkse periode wordt gelijkgesteld met de periode maand. Een ½ -jaarlijkse
periode wordt gelijk gesteld met een kwartaal.
periode
|
kwartaal
|
responsgedrag
|
Incidenteel niet
|
Regelmatig niet
|
Structureel niet
|
grootteklasse
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
0
|
15
|
300
|
20
|
400
|
30
|
600
|
1
|
20
|
400
|
25
|
500
|
40
|
800
|
2
|
25
|
500
|
30
|
600
|
50
|
1000
|
3
|
30
|
600
|
40
|
800
|
60
|
1200
|
4
|
50
|
1000
|
65
|
1300
|
90
|
1800
|
5
|
75
|
1500
|
100
|
2000
|
170
|
3400
|
6
|
120
|
2400
|
175
|
3500
|
260
|
5200
|
7
|
200
|
4000
|
260
|
5200
|
380
|
7600
|
8
|
350
|
7000
|
425
|
8500
|
550
|
11000
|
9
|
500
|
10000
|
600
|
12000
|
750
|
15000
|
periode
|
jaar
|
responsgedrag
|
Incidenteel niet
|
Regelmatig niet
|
Structureel niet
|
grootteklasse
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
0
|
20
|
400
|
30
|
600
|
40
|
800
|
1
|
25
|
500
|
35
|
700
|
50
|
1000
|
2
|
30
|
600
|
45
|
900
|
60
|
1200
|
3
|
35
|
700
|
50
|
1000
|
70
|
1400
|
4
|
60
|
1200
|
75
|
1500
|
100
|
2000
|
5
|
80
|
1600
|
120
|
2400
|
175
|
3500
|
6
|
125
|
2500
|
180
|
3600
|
300
|
6000
|
7
|
250
|
5000
|
300
|
6000
|
400
|
8000
|
8
|
400
|
8000
|
450
|
9000
|
600
|
12000
|
9
|
550
|
11000
|
650
|
13000
|
800
|
16000
|
Categorie goederenverkeer tussen EU-lidstaten
Periode
|
Maand
|
responsgedrag
|
Incidenteel niet
|
Regelmatig niet
|
Structureel niet
|
grootteklasse
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
4
|
80
|
1600
|
150
|
3000
|
200
|
4000
|
5
|
120
|
2400
|
175
|
3500
|
250
|
5000
|
6
|
200
|
4000
|
260
|
5200
|
375
|
7500
|
7
|
350
|
7000
|
425
|
8500
|
550
|
11000
|
8
|
500
|
10000
|
600
|
12000
|
750
|
15000
|
Periode
|
Jaar
|
responsgedrag
|
Incidenteel niet
|
Regelmatig niet
|
Structureel niet
|
grootteklasse
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
€ per dag
|
maximaal te verbeuren
|
4
|
100
|
2000
|
175
|
3500
|
250
|
5000
|
5
|
125
|
2500
|
180
|
3600
|
300
|
6000
|
6
|
250
|
5000
|
300
|
6000
|
400
|
8000
|
7
|
400
|
8000
|
450
|
9000
|
600
|
12000
|
8
|
550
|
11000
|
650
|
13000
|
800
|
16000
|
Indien een onderneming, vrije beroepsbeoefenaar, instelling of rechtspersoon binnen
twaalf maanden voorafgaand aan de datum van de overtreding voor de eerste maal is
ingeschreven in het handelsregister wordt de te verbeuren dwangsom verlaagd met 50%.
In uitzonderlijke en bijzondere gevallen kan de te verbeuren dwangsom verhoogd worden
tot een bedrag van maximaal € 500.000,–.
Bestuurlijke boete
De handhavingsorganisatie hanteert pas in tweede instantie het handhavingsinstrument
van de bestuurlijke boete. De bestuurlijke boete wordt opgelegd als de berichtgever
voor een tweede of volgende maal in overtreding is. De bestuurlijke boete bedraagt
maximaal € 5.000,–.
De bestuurlijke boete en de last onder dwangsom kunnen ook gezamenlijk worden opgelegd
indien blijkt dat de inzet van de instrumenten afzonderlijk niet leidt tot de gewenste
gedragsverandering bij de berichtgever.
De hoogte van de bestuurlijke boete is achtereenvolgens afhankelijk van:
-
• de omvang5 van de onderneming, vrije beroepsbeoefenaar, instelling of rechtspersoon aan wie
de bestuurlijke boete is opgelegd;
-
• het aantal overtredingen na de eerste overtreding6 (herhaalde overtreding).
In de onderstaande tabellen zijn voor de verschillende categorieën de bestuurlijke
boete weergegeven.
Categorie aantal werkzame personen
grootteklasse
|
1e herhaalde overtreding
|
2e en elke volgende herhaalde overtreding
|
0
|
100
|
500
|
1
|
200
|
750
|
2
|
300
|
1000
|
3
|
400
|
1500
|
4
|
500
|
1750
|
5
|
600
|
2500
|
6
|
800
|
3000
|
7
|
1000
|
3500
|
8
|
1200
|
4000
|
9
|
1600
|
5000
|
Categorie goederenverkeer tussen EU-lidstaten
grootteklasse
|
1e herhaalde overtreding
|
2e en elke volgende herhaalde overtreding
|
4
|
600
|
2500
|
5
|
800
|
3000
|
6
|
1000
|
3500
|
7
|
1200
|
4000
|
8
|
1600
|
5000
|
Bij een bestuurlijke boete worden geen kortingen verleend omdat pas sprake is van
een bestuurlijke boete indien eerder een beschikking last onder dwangsom is opgelegd.
De onderneming wordt dan immers geacht bekend te zijn met de wettelijke verplichting.
1 De begunstigingstermijn is de termijn waarbinnen de onderneming gelast wordt alsnog
de gevraagde gegevens te verstrekken.
2 De omvang wordt vastgesteld aan de hand van a. het aantal werkenden in een bedrijf,
ongeacht of zij in loondienst zijn of anderszins betaalde arbeid verrichten (hiervoor
wordt – onder meer – gebruik gemaakt van gegevens verkregen van de Belastingdienst
[opgaven voor de Loonbelasting en BTW] en van het Handelsregister) of b. indien het
gevraagde gegevens betreft over goederenverkeer tussen EU-lidstaten, aan de hand van
totale waarde per jaar aan goederen die is geëxporteerd naar de EU of de totale waarde
per jaar aan goederen die is geïmporteerd vanuit de EU. In onderstaande tabellen is
de grootteklasse-indeling voor beide categorieën weergegeven.
grootteklasse
|
aantal werkzame personen
|
totale waarde in € im- of export
(vanaf 1-1-2014)
|
0
|
0
|
–
|
1
|
1
|
0 – 24.999
|
2
|
2 – 4
|
25.000 – 99.999
|
3
|
5 – 9
|
100.000 – 399.999
|
4
|
10 – 19
|
400.000 – 1.499.999
|
5
|
20 – 49
|
1.500.000 – 4.999.999
|
6
|
50 – 99
|
5.000.000 – 24.999.999
|
7
|
100 – 199
|
25.000.000 – 99.999.999
|
8
|
200 – 499
|
100.000.000 en meer
|
9
|
500 en meer
|
–
|
3 De periode waarop de gegevens betrekking hebben, zijn een maand, een kwartaal, een
half jaar en een jaar.
4 Het responsgedrag is het aantal niet nagekomen responsverplichtingen in de periode
voorafgaand aan de datum dat de overtreding door de afdeling Handhaving is geconstateerd.
Deze periode verschilt per statistiek.
responsgedrag
|
Incidenteel niet
|
Regelmatig niet
|
Structureel niet
|
maand
|
1
|
2 t/m 5
|
6 en meer
|
kwartaal
|
1
|
2 t/m 3
|
4 en meer
|
jaar
|
1
|
2
|
3
|
|
periode voorafgaand aan de datum van de overtreding
|
maand
|
1 jaar
|
kwartaal
|
2 jaar
|
jaar
|
3 jaar
|
5 Zie noot 2.
6 Herhaalde overtreding is het aantal overtredingen na de eerste overtreding waarbij
geldt dat de beschikking die ten aanzien van de eerdere overtreding formele rechtskracht
dient te hebben op het moment dat de volgende overtreding door de handhavingsorganisatie
wordt geconstateerd.