Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directie Samenleving en Integratie 2015

Geraadpleegd op 24-12-2025.
Geldend van 11-11-2025 t/m heden.

Regeling van de Minister van Sociale Zaken en Werkgelegenheid van 17 december 2015, 2015-0000305670, de inrichting van de directie Samenleving en Integratie alsmede doorverlening van vertegenwoordigingsbevoegdheden van de directeur Samenleving en Integratie (Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directie Samenleving en Integratie 2015)

§ 1. Algemeen

Artikel 1

In deze regeling en de daarop berustende bepalingen wordt verstaan onder:

  • a. S&I: de directie Samenleving en Integratie van het ministerie;

  • b. MT: het management team van de directie Samenleving en Integratie.

§ 2. Organisatie en taken

Artikel 2

Het MT van S&I wordt gevormd door de directeur, de portefeuillehouders en de directiesecretaris.

Artikel 3

Het MT is verantwoordelijk voor de volgende taken:

  • a. de uitvoering en beleidsmatige doorontwikkeling van de Wet inburgering 2021, de afbouw van de oude stelsels onder de Wet inburgering 2007 en de Wet inburgering 2013 en de uitvoering van het opdrachtgeverschap van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO), het Centraal Orgaan opvang Asielzoekers (COA), de Immigratie- en Naturalisatiedienst (IND), het Centraal Bureau voor de Statistiek en het College voor Toetsen en Examens (CvTE);

  • b. de ketenregie op inburgering stimuleren tussen onder andere DUO, COA, IND, Divosa, de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, Blik op Werk, CvTE, vertegenwoordigers van inburgeraars en taalkoepels op basis van gezamenlijke ketendoelen, overleggen en managementinformatie;

  • c. de borging van een lerend inburgeringsstelsel door middel van onder andere de uitvoering en doorontwikkeling van een monitoring- en evaluatieplan;

  • d. de informatievoorziening over inburgering tussen ketenpartners, zowel voor kaderstelling bij de doorontwikkeling als voor het beheer van onder andere ketenprocessen en informatiemodel;

  • e. het zorgdragen voor beleid en regelgeving ten aanzien van de inzet van het Asiel- en Migratiefonds in Nederland, dat in lijn is met het integratiebeleid;

  • f. de beleidsontwikkeling en -uitvoering van activiteiten gericht op het bevorderen van samenleven in verscheidenheid in de Nederlandse samenleving, de preventie van discriminatie en racisme en het stimuleren van maatregelen rondom het uitoefenen van het recht op zelfbeschikking door personen uit gesloten gemeenschappen;

  • g. het komen tot gelijkwaardige kansen op de Nederlandse arbeidsmarkt voor mensen met een migratie achtergrond, op weg naar gelijke posities, primair door de opschaling van effectieve aanpakken uit het programma en in de Werkagenda Verdere Integratie op de Arbeidsmarkt;

  • h. het voeren van het secretariaat van de Ministeriële Commissie Migratie en Samenleving (MCMS) inclusief ambtelijke portalen als Ambtelijke Commissie Migratie en Samenleving (ACMS) (op directeur-generaalniveau) en Interdepartementale Commissie Migratie en Samenleving (IDMS) (op directeurenniveau);

  • i. het vorm en richting geven aan de kennisfunctie op het terrein van integratie en inburgering onder andere middels het Kennisplatform Samenleven en Inclusief Samenleven (KIS) en uitvoering van de bijbehorende onderzoeksprogrammering bij onder andere het CBS, het Sociaal en Cultureel Planbureau, het Centraal Planbureau en het Wetenschappelijk Onderzoek- en Datacentrum;

  • j. de beleidsontwikkeling en – uitvoering inzake weerbaarheid en veerkracht voor doelgroepen die vatbaar zijn voor onder andere radicalisering, ongewenste polarisatie en ongewenste buitenlandse inmenging en vormgeven aan informele scholing en een imamopleiding;

  • k. het tegengaan van maatschappelijke spanningen, polarisatie en radicalisering waaronder problematisch gedrag;

  • l. het ontwikkelen en uitvoeren van een Actie-agenda Integratie;

  • m. het vorm geven aan vormen van dialoog met maatschappelijke organisaties in het kader van de taken genoemd onder a tot en met f;

  • n. de uitvoering en verbetering van de implementatie van de Remigratiewet.

§ 3. Bevoegdheden

Artikel 4

  • 1 Aan de portefeuillehouders wordt volmacht en machtiging verleend tot het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en het vaststellen en ondertekenen van stukken die betrekking hebben op de personeelsaangelegenheden van de directie, voor zover het betreft:

    • a. het opmaken, niet zijnde vaststellen, van een beoordeling van medewerkers;

    • b. het houden van personeelsgesprekken;

    • c. verlof van medewerkers;

    • d. kleine beloningen, niet zijnde gratificaties, onder gelijktijdige mededeling daarvan aan de directeur.

  • 2 Aan de directiesecretaris wordt mandaat en machtiging verleend met betrekking tot:

    • a. het accorderen van betalingen c.q. verlenen van prestatie voor betalingen voortkomend uit ondertekende beschikkingen, overeenkomsten en opdrachtbrieven;

    • b. de procesgang ten aanzien van financiële dossiers van S&I en in dat verband voor financiële aangelegenheden van S&I als contactpersoon vanuit S&I fungeren ten behoeve van de afdeling Budgetbeheer, secretariaat en bedrijfsvoering-SZI en de andere organisatieonderdelen van het ministerie.

Artikel 5

Aan de portefeuillehouders wordt machtiging verleend met betrekking tot het afdoen van informatieve brieven en het paraferen van stukken die betrekking hebben op taken van S&I.

Artikel 5a

Aan de portefeuillehouders wordt volmacht verleend tot het aangaan van overeenkomsten met een waarde van ten hoogste € 75.000,– per overeenkomst inclusief btw. Dit geldt voor:

  • a. het organiseren en accorderen van activiteiten binnen hun eigen directie;

  • b. het accorderen van ingediende voorstellen/uitgaven zoals opgenomen in het vastgestelde, danwel gedurende het jaar bijgestelde, bestedingsplan van de directie;

  • c. personele ontwikkeling van medewerkers zoals opleidingen en begeleiding.

§ 4. Slotbepalingen

Artikel 6

Bij afwezigheid of verhindering van de directeur S&I worden, voor de duur van de afwezigheid of verhindering, diens taken en bevoegdheden waargenomen door de portefeuillehouders.

Artikel 7

  • 2 Deze regeling treedt in werking met ingang van de eerste dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt terug tot en met 1 mei 2015.

  • 3 Deze regeling wordt aangehaald als: Organisatie-, mandaat- en volmachtbesluit directie Samenleving en Integratie 2015.

Deze regeling zal in de Staatscourant worden geplaatst.

De

Minister

van Sociale Zaken en Werkgelegenheid,
namens deze,

A.M.C. van Rijn

directeur Samenleving en Integratie