Beleidsregels WNT 2016
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
§ 1. Algemeen
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Artikel 2. Toepassingsgebied
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Deze beleidsregels zijn met ingang van 1 januari 2016 van toepassing op de uitvoering
van de WNT en de daarop berustende bepalingen, daaronder begrepen de uitvoering en handhaving
door of namens de ministers en bij de uitoefening van toezicht op de naleving van
de wet en de daarop berustende bepalingen door de daartoe door hen aangewezen ambtenaren.
§ 2. Reikwijdte van de WNT
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Artikel 3. Overheidsverenigingen of -stichtingen
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Van een rechtspersoon als bedoeld in artikel 1.3, eerste lid, onderdeel b, van de WNT is sprake, indien een of meer krachtens publiekrecht ingestelde rechtspersonen (overheidsorganisaties)
krachtens de statuten of ingevolge een overeenkomst ten aanzien van een vereniging
of stichting:
-
a. een of meer leden in het bestuur benoemen;
-
b. een of meer leden in het bestuur ter benoeming voordragen;
-
c. de benoeming van een of meer leden in het bestuur kunnen blokkeren;
-
d. een of meer leden met stemrecht in een toezichthoudend orgaan (raad van toezicht)
benoemen of kunnen voordragen die alleen of samen een vijfde of meer van de stemmen
in dat orgaan kunnen uitbrengen of doen uitbrengen;
-
e. op een andere wijze invloed van betekenis heeft op het beheer of beleid, vergelijkbaar
met de in de onderdelen a tot en met d bedoelde invloed.
Artikel 4. Topfunctionaris
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
-
1. Bij de definiëring van topfunctionarissen van privaatrechtelijke rechtspersonen of
instellingen gaat het om de groep van hoogste leidinggevenden binnen een rechtspersoon
of instelling, die leidinggeven aan de gehele rechtspersoon of instelling; daarnaast gelden de criteria los van elkaar (zie de memorie van toelichting op de
Aanpassingswet WNT, Kamerstukken II, 33 715, nr. 3, paragraaf 5). Dus iemand wordt aangemerkt als topfunctionaris
als hij/zij:
-
• behoort tot de hoogste uitvoerende en toezichthoudende organen van een rechtspersoon
of instelling (welke automatisch aan het hoofd staan van de gehele rechtspersoon of
instelling);
-
• behoort tot de hoogste ondergeschikte of de leden van de groep hoogste ondergeschikten
aan dat orgaan én in deze rol (gezamenlijk) verantwoordelijk is voor de gehele rechtspersoon
of de gehele instelling;
-
• belast is met de dagelijkse leiding van de gehele rechtspersoon of de gehele instelling.
Iemand kan in de praktijk ook tegelijk aan meerdere criteria voldoen.
Het kan zijn dat een vestigings- of locatiedirecteur als topfunctionaris aangemerkt
dient te worden, namelijk indien deze lid is van het centraal managementteam waarin
beslissingen voor de gehele instelling of rechtspersoon worden genomen.
Een directeur Financiën of een directeur P&O van een instelling valt alleen onder
de definitie van topfunctionaris, als hij/zij lid is van zo’n centraal managementteam.
-
2. Afhankelijk van het organogram zullen bij de ene instelling of rechtspersoon de leden
van slechts één managementlaag als topfunctionarissen aangemerkt worden, terwijl bij
een andere instelling of rechtspersoon de leden van meerdere managementlagen als topfunctionarissen
aangemerkt worden. Per instelling of rechtspersoon zal bezien moeten worden welke
functionarissen als topfunctionaris aangemerkt moeten worden. Bij sommige instellingen
worden zowel het bestuur als de leden van het directieteam, respectievelijk de directeur
van de instelling als topfunctionaris aangemerkt. Indien bij een stichting ook sprake
is van een raad van toezicht, zullen ook de leden van deze raad onder de definitie
van topfunctionaris vallen.
-
3. Wie in het concrete geval als topfunctionaris moet worden aangemerkt, volgt primair
uit de organisatiestructuur, zoals die bijvoorbeeld is neergelegd in de statuten en/of
een organogram. Omdat het begrip topfunctionaris materieel moet worden uitgelegd,
wordt ook degene die weliswaar niet volgens de formele organisatiestructuur, maar
wel blijkens zijn feitelijke werkzaamheden leiding geeft aan de gehele rechtspersoon
of instelling, voor de toepassing van de WNT als topfunctionaris aangemerkt.
Artikel 5. Topfunctionaris-toezichthouder
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
-
1. De organisatiestructuur, zoals dit bijvoorbeeld is neergelegd in de statuten en/of
een organogram, bepaalt primair wie toezichthouder is in de zin van de WNT. Degene die volgens de statuten en/of het organogram deel uitmaakt van het hoogste
toezichthoudende orgaan, wordt dus als toezichthouder aangemerkt. In elk geval worden
als toezichthouder aangemerkt de leden van een raad van toezicht of raad van commissarissen.
Indien een instelling niet beschikt over een raad van toezicht of raad van commissarissen,
kan het (interne) toezicht zijn opgedragen aan een ander(e) orgaan of functionaris.
Omdat het begrip topfunctionaris materieel moet worden uitgelegd, wordt een topfunctionaris
die – op het hoogste niveau – formeel of blijkens zijn feitelijke werkzaamheden uitsluitend
belast is met het houden van toezicht op (leden van) het hoogste uitvoerende orgaan
voor de toepassing van de WNT als toezichthouder aangemerkt.
-
2. Binnen een orgaan van een rechtspersoon of instelling kunnen zowel (leidinggevende)
topfunctionarissen als bedoeld in artikel 4, als toezichthouders als bedoeld in dit
artikel, zitting hebben. Dit kan voorkomen als het hoogste uitvoerende orgaan tevens
het hoogste toezichthoudende orgaan is. Om te bepalen wie binnen dat orgaan (leidinggevende)
topfunctionaris is en wie toezichthouder, is de formele dan wel feitelijke bevoegdheidsverdeling
van belang. Bepalend is dus wat de betreffende topfunctionaris formeel of feitelijk
doet. Daarbij mag in beginsel worden uitgegaan van wat er in de statuten en/of reglementen
staat. Een topfunctionaris die uitsluitend belast is met toezichthoudende taken wordt
als toezichthouder aangemerkt. Indien een topfunctionaris evenwel mede uitvoerende
taken heeft dan wel mede leiding geeft aan de gehele rechtspersoon, wordt hij voor
de toepassing van de WNT als leidinggevende topfunctionaris – geen toezichthouder aangemerkt.
Artikel 6. Gewezen topfunctionaris
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
-
1. Van een gewezen topfunctionaris is sprake indien de functionaris:
-
a. in het verleden – maar na 1 januari 2013 – een functie als topfunctionaris heeft bekleed,
en
-
b. na beëindiging van deze functievervulling bij dezelfde instelling of rechtspersoon
een functie als niet-topfunctionaris is gaan vervullen.
Gedurende deze periode van functievervulling in de andere functie kwalificeert de
functionaris als ‘gewezen topfunctionaris’.
-
2. Onder omstandigheden blijft een topfunctionaris na het neerleggen van zijn taken voor
de toepassing van de WNT als topfunctionaris aangemerkt en niet als gewezen topfunctionaris. Dit geldt in
elk geval in de situatie dat de voortzetting van het dienstverband in een functie
als niet-topfunctionaris onderdeel uitmaakt van de afspraken die met het oog op de
beëindiging van het dienstverband als topfunctionaris zijn gemaakt. Tevens geldt dit
in de situatie dat een topfunctionaris, die in het kader van een reorganisatie is
aangewezen als herplaatsingskandidaat, tijdelijk een functie als niet-topfunctionaris
vervult vooruitlopend op een definitieve herplaatsing binnen de organisatie dan wel
ontslag als herplaatsing niet mogelijk blijkt.
-
3.
De wet kent geen begrenzing in tijd van de verplichting tot openbaarmaking van gegevens
over gewezen topfunctionarissen. Zolang de gewezen topfunctionaris bij dezelfde rechtspersoon
of instelling een functie bekleedt, moeten de bezoldigingsgegevens in de financiële
verslaglegging worden vermeld.
§ 4. Non-activiteit
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Artikel 9. Non-activiteit vóór inwerkingtreding Reparatiewet WNT
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Hoewel de Reparatiewet WNT geen terugwerkende kracht heeft, mag artikel 2.10, derde lid, WNT worden toegepast op een periode van non-activiteit vóór 28 november 2014 als ware
de Reparatiewet WNT in die periode al in werking getreden. Voor zover in de periode
vóór 28 november 2014 vooruitlopend op het einde van het dienstverband (deels) niet
is gewerkt, is derhalve geen sprake van verboden non-activiteit. Wel telt de bezoldiging
die betrekking heeft op een periode van non-activiteit vooruitlopend op het einde
van het dienstverband, mee als uitkering wegens beëindiging van het dienstverband.
§ 5. Van werk naar werk- traject
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Artikel 10. Van werk naar werk
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Indien een van werk naar werk-traject van toepassing is en dit traject rechtstreeks,
dwingend en eenduidig voortvloeit uit een algemeen verbindend verklaarde collectieve
arbeidsovereenkomst of wettelijk voorschrift, wordt de bezoldiging gedurende de periode
waarop het van werk naar werk-traject betrekking heeft, voor de toepassing van de wet niet als uitkering wegens het beëindiging van een dienstverband maar als bezoldiging
aangemerkt.
§ 5a. Contractovername door mobiliteitsbureaus
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Artikel 10a. Contractovername door mobiliteitsbureaus
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Bij de toepassing van artikel 4, tweede lid, van de Uitvoeringsregeling WNT worden tot de uitkeringen wegens beëindiging van het dienstverband niet gerekend:
uitkeringen in de vorm van betalingen van een bedrag ineens of in termijnen aan een
mobiliteitsbureau uit hoofde van contractovername ter vervanging van uitkeringen,
bedoeld in artikel 4, tweede lid, van de Uitvoeringsregeling WNT, voor zover deze
vervangende uitkeringen in totaliteit niet hoger zijn dan de aanspraken die in totaliteit
zouden bestaan bij onvrijwillige beëindiging van het dienstverband.
Artikel 10b. Verantwoording van en controle op betalingen aan mobiliteitsbureaus
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Indien de verantwoordelijke in het financieel verslaggevingsdocument heeft verklaard
dat volledige uitvoering van de openbaarmakingsplicht op grond van artikel 4.2 van de wet ten aanzien van betalingen aan mobiliteitsbureaus over de verslagjaren tot en met
2015 niet mogelijk is, zal geen toezicht op de naleving van deze openbaarmakingsverplichting
worden uitgeoefend en zal evenmin handhavend worden opgetreden bij niet-naleving van
die verplichting. In dat geval hoeven accountants op dit onderdeel van het financieel
verslaggevingsdocument geen controle uit te voeren (niet op volledigheid en niet op
juistheid).
§ 6. Overgangsrecht
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Artikel 11. Overgangsrecht bij verhoging
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
-
1. Bezoldiging die is toegestaan op grond van het overgangsrecht mag alleen worden verhoogd
indien deze verhoging en de wijze waarop deze wordt berekend, is overeengekomen voorafgaand
aan de inwerkingtreding van de wet (of indien van toepassing: voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wet verlaging bezoldigingsmaximum WNT, de wijziging van het Uitvoeringsbesluit WNT per 1 januari 2016, de ministeriële regeling, de wijziging van de bijlagen bij de
wet, of de wijziging van een klasse-indeling). Hetzelfde geldt ingeval de bezoldiging
eerst door de verhoging boven het voor de topfunctionaris geldende bezoldigingsmaximum
uitstijgt.
-
2. Verhogingen van bezoldigingscomponenten die rechtstreeks, dwingend en eenduidig voortvloeien
uit (een wijziging van) een algemeen verbindend verklaarde collectieve arbeidsovereenkomst
of een wettelijk voorschrift, die voorafgaand aan de inwerkingtreding van de wet (of indien van toepassing: voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wet verlaging bezoldigingsmaximum WNT, de wijziging van het Uitvoeringsbesluit WNT per 1 januari 2016, de ministeriële regeling, de wijziging van de bijlagen bij de wet, of de wijziging van een klasse-indeling) van toepassing is geworden, worden beschouwd
als verhogingen die voorafgaand aan de inwerkingtreding van de wet (of indien van
toepassing: voorafgaand aan de inwerkingtreding van de Wet verlaging bezoldigingsmaximum
WNT, de wijziging van het Uitvoeringsbesluit WNT per 1 januari 2016, de ministeriële
regeling, de wijziging van de bijlagen bij de wet, of de wijziging van een klasse-indeling)
zijn overeengekomen. In dat geval is het overgangsrecht ook van toepassing op de verhoging.
-
3. Van de bezoldiging die onder het overgangsrecht valt, mogen afzonderlijke bezoldigingscomponenten
te allen tijde worden verhoogd of verlaagd, mits de totale bezoldiging daardoor niet
wordt verhoogd. Deze wijziging heeft geen gevolgen voor het toepasselijke overgangsrecht.
-
4. Vrijwillige wijzigingen in de bezoldiging of de ontslaguitkering die een verlaging
inhouden van door het overgangsrecht gerespecteerde afspraken, doen geen afbreuk aan
de toepasselijkheid van het overgangsrecht. Vrijwillige verlagingen van (onderdelen
van) de bezoldiging of de ontslaguitkering worden juist aangemoedigd. Dit geldt ook
voor het vrijwillig niet of niet volledig toepassen van een door het overgangsrecht
(art. 7.1, eerste lid, WNT) gerespecteerde verhoging.
Artikel 12. Overgangsrecht bij herbenoemingen
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Bij herbenoeming vervalt het overgangsrecht, tenzij sprake is van een arbeidsovereenkomst
of aanstelling met een onbepaalde looptijd dan wel een looptijd tot na de herbenoeming
en de bezoldiging en de ontslaguitkering niet worden verhoogd. In dat geval blijft
het overgangsrecht van toepassing. Als de arbeidsovereenkomst of aanstelling wordt
verlengd of een nieuwe arbeidsovereenkomst of aanstelling wordt aangegaan, vervalt
het overgangsrecht, ook als daarin de eerdere afspraken over de bezoldiging of de
ontslaguitkering ongewijzigd blijven.
Artikel 13. Overgangsrecht bij fusies
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Bij een juridische fusie gaan alle rechten en verplichtingen van rechtswege over op
de verkrijgende rechtspersoon. Dit geldt ook voor de aanstellingen, arbeidsovereenkomsten
en overeenkomsten van opdracht; deze blijven in dat geval in stand. Als een topfunctionaris
bij instelling A door een juridische fusie topfunctionaris wordt bij instelling B
blijft het eventueel toepasselijke overgangsrecht van toepassing. Indien met de topfunctionaris
bij of na de fusie nieuwe bezoldigingsafspraken worden gemaakt, gaat het overgangsrecht
verloren.
§ 7. Overig
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Artikel 14. Rapportage jaarrekening bij een groep van rechtspersonen
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Bij een groep van rechtspersonen is de instelling vrij om te kiezen of de WNT-bezoldigingsgegevens
opgenomen worden in de geconsolideerde jaarrekening of de enkelvoudige jaarrekening
van de betreffende rechtspersoon. Uitsluitende vermelding in de geconsolideerde jaarrekening
is voldoende onder vermelding van de rechtspersoon waar de functie wordt verricht.
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Constructies in de toepassing van de werkkostenregeling die het ontwijken of ontduiken
van de WNT beogen, zoals oneigenlijk gebruik van individualiseerbare ongebruikelijke eindheffingsbestanddelen,
zijn niet toegestaan. Zie tevens de toelichting bij de Uitvoeringsregeling WNT en de beantwoording van Kamervragen over dit onderwerp (Aanhangsel Handelingen II
2014/15, nr. 106).
Artikel 16. Wetsuitleg en handreikingen op Topinkomens.nl
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
-
1. Op de website www.topinkomens.nl wordt onder verantwoordelijkheid van de minister
van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties uitleg gegeven over het bepaalde bij
en krachtens de WNT ten behoeve van:
-
a. (top)functionarissen in de zin van de WNT, andere partijen in de zin van de WNT en de administraties van rechtspersonen en
instellingen die onder de WNT vallen;
-
b. accountants die bij een controle op een financieel verslaggevingsdocument de juiste
toepassing van de WNT moeten toetsen;
-
c. overige bij de uitvoering of toepassing van de WNT betrokken (rechts)personen of instellingen;
-
d. met het toezicht op de naleving van de WNT belaste ambtenaren, voor zover het niet de toepassing van sectorspecifieke regelgeving
betreft.
-
2. De informatie die is opgenomen op de website www.topinkomens.nl heeft voor de in het
eerste lid, onderdelen a tot en met c, bedoelde groepen het karakter van algemene
voorlichting. Deze wordt met zorg samengesteld, maar beslissingen die zij op basis
daarvan nemen, zijn voor eigen rekening en risico.
-
3. Naast wetsuitleg worden op www.topinkomens.nl tevens praktische handreikingen, zoals
modellen en voorbeelden gegeven.
Artikel 17. Overgangsbepaling
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
-
1. De Beleidsregels toepassing WNT 2015 worden ingetrokken.
-
2. Het eerste lid doet niet af aan de toepassing van de daarin bedoelde beleidsregels
bij de uitvoering van de wet met betrekking tot het jaar 2015. Deze beleidsregels, dus ook die betrekking hebben
op de topfunctionaris zonder dienstbetrekking, blijven onderdeel van het geldende
normenkader voor dit specifieke jaar.
-
3. Indien een vraag over de toepassing van de wet voor 1 januari 2016 zich na die datum voordoet en de in het eerste lid bedoelde beleidsregels
daarin niet voorzien, maar deze beleidsregels wel, dan kunnen deze beleidsregels in
aanvulling op die beleidsregels worden toegepast.
Artikel 18. Citeertitel
[Regeling vervallen per 01-01-2017]
Deze beleidsregels worden aangehaald als: Beleidsregels WNT 2016.