Artikel 1. Begripsbepalingen
In deze regeling wordt verstaan onder:
-
• voorzitter: de voorzitter van het College voor Toetsen en Examens;
-
• schriftelijke toets: schriftelijk onderdeel van het college-examen;
-
• mondeling examen: mondeling onderdeel van het college-examen;
-
• praktisch examen: praktisch onderdeel van het college-examen;
-
• opdracht: een vraag of een opdracht in een schriftelijke toets, mondeling of praktisch
examen;
-
• examinator: door het College voor Toetsen en Examens aangewezen beoordelaar van een
mondeling of een praktisch examen;
-
• eerste corrector: door het College voor Toetsen en Examens aangewezen beoordelaar
van een schriftelijke toets;
-
• tweede corrector: door het College voor Toetsen en Examens aangewezen medebeoordelaar
van een schriftelijke toets.
Artikel 2. Beoordeling schriftelijke toetsen
Artikel 3. Algemene aanwijzing bij beoordeling schriftelijke toetsen
Voor de uitvoering van een opdracht worden door de eerste en door de tweede corrector
scorepunten toegekend, in overeenstemming met het bij de schriftelijke toets behorende
beoordelingsmodel.
Artikel 4. Beoordelingsmodel bij iedere schriftelijke toets
Het beoordelingsmodel bij iedere schriftelijke toets, bedoeld in artikel 2, eerste lid onder c, wordt door het College voor Toetsen en Examens niet eerder bekendgemaakt dan wanneer
het College voor Toetsen en Examens heeft vastgesteld, dat de betreffende toetsen
zoals vermeld in bijlage 1, geen onderdeel meer van een college-examen zullen uitmaken.
Artikel 5. Beoordeling mondelinge examens
Artikel 6. Beoordeling praktische examens
Het College voor Toetsen en Examens of de voorzitter kan beslissen dat voor een of
meer opdrachten aan alle kandidaten het maximale aantal scorepunten of ten minste
een aantal kleiner dan het maximum aantal scorepunten wordt toegekend.
Artikel 8. Aanvullende regels
Het College voor Toetsen en Examens kan beslissen, dat in het voorschrift voor de
beoordeling bij een schriftelijke toets aanvullende regels worden opgenomen, waaronder
regels voor aftrek van scorepunten. Deze zijn evenzeer verbindend als hetgeen in deze
regeling is voorgeschreven.
De voorzitter is gemachtigd de vaststellingen als opgenomen in bijlagen 1, 2 en 3 op onderdelen aan te passen.
Artikel 10. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking op 1 april 2015.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling beoordelingsnormen Staatsexamens vo.
Bijlage 1. Schriftelijke toetsen bij de college-examens Staatsexamens vo 2025.
(bijlage als bedoeld in artikel 2, tweede lid)
Toetsen voor de vakken die zijn opgenomen in bijlage 1, worden eveneens vastgesteld
voor het derde tijdvak van de Staatsexamens vo.
Er zijn beoordelingsmodellen voor de volgende schriftelijke toetsen bij de college-examens:
Tabel 1a
Schriftelijke toetsen bij de college-examens voorbereidend wetenschappelijk onderwijs
2025
schrijfopdracht Nederlandse taal en literatuur
|
schrijfopdracht Franse taal en literatuur
|
schrijfopdracht Friese taal en cultuur
|
schrijfopdracht Duitse taal en literatuur
|
schrijfopdracht Engelse taal en literatuur
|
schrijfopdracht Italiaanse taal en literatuur
|
leesopdracht Italiaanse taal en literatuur
|
schrijfopdracht Italiaanse taal en literatuur (elementair)
|
leesopdracht Italiaanse taal en literatuur (elementair)
|
schrijfopdracht Papiamentse taal
|
schrijfopdracht Spaanse taal en literatuur
|
schrijfopdracht Spaanse taal en literatuur (elementair)
|
leesopdracht Spaanse taal en literatuur (elementair)
|
schrijfopdracht Russische taal en literatuur
|
leesopdracht Russische taal en literatuur (elementair)
|
schrijfopdracht Turkse taal en literatuur
|
schrijfopdracht Turkse taal en literatuur (elementair)
|
leesopdracht Turkse taal en literatuur (elementair)
|
schrijfopdracht Arabische taal en literatuur
|
leesopdracht Arabische taal en literatuur (elementair)
|
schrijfopdracht Chinese taal en cultuur
|
leesopdracht Chinese taal en cultuur
|
schrijfopdracht Chinese taal en cultuur (elementair)
|
leesopdracht Chinese taal en cultuur (elementair)
|
maatschappijleer
|
natuur, leven en technologie
|
informatica
|
Tabel 1b
Schriftelijke toetsen bij de college-examens hoger algemeen voortgezet onderwijs 2025
schrijfopdracht Nederlandse taal en literatuur
|
schrijfopdracht Franse taal en literatuur
|
schrijfopdracht Friese taal en cultuur
|
schrijfopdracht Duitse taal en literatuur
|
schrijfopdracht Engelse taal en literatuur
|
schrijfopdracht Italiaanse taal en literatuur
|
leesopdracht Italiaanse taal en literatuur
|
schrijfopdracht Italiaanse taal en literatuur (elementair)
|
leesopdracht Italiaanse taal en literatuur (elementair)
|
schrijfopdracht Papiamentse taal
|
schrijfopdracht Spaanse taal en literatuur
|
schrijfopdracht Spaanse taal en literatuur (elementair)
|
leesopdracht Spaanse taal en literatuur (elementair)
|
schrijfopdracht Russische taal en literatuur
|
leesopdracht Russische taal en literatuur (elementair)
|
schrijfopdracht Turkse taal en literatuur
|
schrijfopdracht Turkse taal en literatuur (elementair)
|
leesopdracht Turkse taal en literatuur (elementair)
|
schrijfopdracht Arabische taal en literatuur
|
leesopdracht Arabische taal en literatuur (elementair)
|
maatschappijleer
|
natuur, leven en technologie
|
informatica
|
Tabel 1c
Schriftelijke toetsen bij de college-examens theoretische leerweg en gemengde leerweg
2025
schrijfopdracht Frans
|
schrijfopdracht Fries
|
schrijfopdracht Duits
|
schrijfopdracht Engels
|
schrijfopdracht Papiamentse taal
|
schrijfopdracht Spaans
|
schrijfopdracht Turks
|
maatschappijleer
|
Tabel 1d
Schriftelijke toetsen bij de college-examens kaderberoepsgerichte leerweg 2025
schrijfopdracht Franse taal
|
schrijfopdracht Duitse taal
|
schrijfopdracht Engelse taal
|
schrijfopdracht Spaanse taal
|
schrijfopdracht Turkse taal
|
maatschappijleer
|
Tabel 1e
Schriftelijke toetsen bij de college-examens basisberoepsgerichte leerweg 2025
schrijfopdracht Franse taal
|
schrijfopdracht Duitse taal
|
schrijfopdracht Engelse taal
|
schrijfopdracht Spaanse taal
|
schrijfopdracht Turkse taal
|
maatschappijleer
|
Bijlage 2. Mondelinge examens Staatsexamens vo 2025
(bijlage als bedoeld in artikel 5, derde lid)
De volgende mondelinge examens worden afgenomen:
Tabel 2a
Mondelinge examens voorbereidend wetenschappelijk onderwijs 2025
aardrijkskunde
|
|
Arabische taal en literatuur
|
Arabische taal en literatuur (elementair)
|
biologie
|
bedrijfseconomie
|
Chinese taal en cultuur
|
Chinese taal en cultuur (elementair)
|
Duitse taal en literatuur
|
economie
|
Engelse taal en literatuur
|
filosofie
|
Franse taal en literatuur
|
Friese taal en cultuur
|
geschiedenis
|
Griekse taal en cultuur
|
informatica
|
Italiaanse taal en literatuur
|
Italiaanse taal en literatuur (elementair)
|
Latijnse taal en cultuur
|
maatschappijleer
|
maatschappijwetenschappen
|
natuur, leven en technologie
|
natuurkunde
|
Nederlandse taal en literatuur
|
Papiamentse taal
|
profielwerkstuk
|
Russische taal en literatuur
|
Russische taal en literatuur (elementair)
|
scheikunde
|
Spaanse taal en literatuur
|
Spaanse taal en literatuur (elementair)
|
Turkse taal en literatuur
|
Turkse taal en literatuur (elementair)
|
wiskunde A
|
wiskunde B
|
wiskunde C
|
wiskunde D
|
Tabel 2b
Mondelinge examens hoger algemeen voortgezet onderwijs 2025
aardrijkskunde
|
Arabische taal en literatuur
|
Arabische taal en literatuur (elementair)
|
bedrijfseconomie
|
biologie
|
Duitse taal en literatuur
|
economie
|
Engelse taal en literatuur
|
filosofie
|
Franse taal en literatuur
|
Friese taal en cultuur
|
geschiedenis
|
informatica
|
Italiaanse taal en literatuur
|
Italiaanse taal en literatuur (elementair)
|
maatschappijleer
|
maatschappijwetenschappen
|
natuur, leven en technologie
|
natuurkunde
|
Nederlandse taal en literatuur
|
Papiamentse taal
|
profielwerkstuk
|
Russische taal en literatuur
|
Russische taal en literatuur (elementair)
|
scheikunde
|
Spaanse taal en literatuur
|
Spaanse taal en literatuur (elementair)
|
Turkse taal en literatuur
|
Turkse taal en literatuur (elementair)
|
wiskunde A
|
Wiskunde B
|
wiskunde D
|
Tabel 2c
Mondelinge examens theoretische leerweg en gemengde leerweg 2025
aardrijkskunde
|
Arabische taal
|
biologie
|
Duitse taal
|
economie
|
Engelse taal
|
Franse taal
|
Friese taal en cultuur
|
geschiedenis en staatsinrichting
|
maatschappijleer (gemeenschappelijk deel)
|
maatschappijkunde
|
natuur- en scheikunde I
|
natuur- en scheikunde II
|
Nederlandse taal
|
Papiamentse taal
|
profielwerkstuk
|
Spaanse taal
|
Turkse taal
|
wiskunde
|
Tabel 2d
Mondelinge examens kaderberoepsgerichte leerweg 2025
aardrijkskunde
|
Arabische taal
|
biologie
|
Duitse taal
|
economie
|
Engelse taal
|
Franse taal
|
geschiedenis en staatsinrichting
|
maatschappijleer (gemeenschappelijk deel)
|
maatschappijkunde
|
natuur- en scheikunde I
|
Nederlandse taal
|
Spaanse taal
|
Turkse taal
|
wiskunde
|
Tabel 2e
Mondelinge examens basisberoepsgerichte leerweg 2025
aardrijkskunde
|
Arabische taal
|
biologie
|
Duitse taal
|
economie
|
Engelse taal
|
Franse taal
|
geschiedenis en staatsinrichting
|
maatschappijleer (gemeenschappelijk deel)
|
maatschappijkunde
|
natuur- en scheikunde I
|
Nederlandse taal
|
Spaanse taal
|
Turkse taal
|
wiskunde
|
Bijlage 3. Praktische examens Staatsexamens vo 2025
(bijlage als bedoeld in artikel 6, derde lid)
De volgende praktische examens worden afgenomen:
Tabel 3a
Praktische examens voorbereidend wetenschappelijk onderwijs 2025
handvaardigheid
|
muziek
|
tekenen
|
Tabel 3b
Praktische examens hoger algemeen voorgezet onderwijs 2025
handvaardigheid
|
muziek
|
tekenen
|
Tabel 3c
Praktische examens theoretische leerweg en gemengde leerweg 2025
kunstvakken II: beeldende vakken-handvaardigheid/textiele werkvormen
|
kunstvakken II: beeldende vakken-tekenen
|
kunstvakken II: muziek
|