Artikel 1. begripsbepalingen
[Regeling vervallen per 01-08-2023]
In deze regeling wordt verstaan onder:
Artikel 2. beoordelingsnormen
[Regeling vervallen per 01-08-2023]
De vaststellingscommissie van het desbetreffende domein van de centrale eindtoets
stelt bij het vaststellen naast de toetsopgave de beoordelingsnorm vast, zijnde het
correcte antwoord; bij een meerkeuzevraag de antwoordsleutel.
Artikel 3. scores
[Regeling vervallen per 01-08-2023]
Toekenning van scorepunten vindt plaats middels geautomatiseerde verwerking van het
gemaakte digitale werk door de toekenning van score 1 bij een correct antwoord en
de toekenning van score 0 bij een fout antwoord.
Artikel 4. neutraliseren opgave
[Regeling vervallen per 01-08-2023]
De voorzitter van het College voor Toetsen en Examens, kan, de voorzitter van de betreffende
vaststellingscommissie gehoord, beslissen dat één of meer opgaven worden geneutraliseerd.
Artikel 5. omzetting score naar standaardscore
[Regeling vervallen per 01-08-2023]
De omzetting van score naar standaardscore geschiedt op de in de bijlage bij deze regeling vastgestelde wijze.
Artikel 6. bekendmaking
[Regeling vervallen per 01-08-2023]
De regeling zal met de bijlage en toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Artikel 7. inwerkingtreding
[Regeling vervallen per 01-08-2023]
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2015.
Artikel 8. citeertitel
[Regeling vervallen per 01-08-2023]
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling beoordelingsnormen en de bijbehorende
scores centrale eindtoets PO.
Bijlage De omzetting van score naar standaardscore centrale eindtoets als bedoeld
in artikel 5
[Regeling vervallen per 01-08-2023]
Het resultaat (score) op de centrale eindtoets is de zogenaamde standaardscore. In
deze bijlage wordt uiteengezet hoe deze standaardscore tot stand komt.
Wanneer een leerling minder dan de helft van het aantal opgaven per domein gemaakt
heeft, is er geen standaardscore mogelijk.
Bij het bepalen van de standaardscore wordt uitgegaan van een standaard centrale eindtoets.
Deze standaardtoets bestaat uit de openbare referentiesets van de hoogste referentieniveaus
Lezen 2F, Taalverzorging 2F en Rekenen 1S en Schrijven. Schrijven bestaat uit de onderdelen
Schrijven uit de centrale eindtoetsen van 2015, 2016, en 2017. Iedere afnamevariant
van de centrale eindtoets wordt vertaald naar deze standaardtoets.
De standaardscore wordt berekend op basis van het totaal aantal goede antwoorden op
de verplichte domeinen taal en rekenen. Door het werken met standaardscores is het
College voor Toetsen en Examens in staat de resultaten van jaar tot jaar te vergelijken,
ondanks (geringe) verschillen in moeilijkheid tussen de diverse jaargangen van de
centrale eindtoets. Het domein wereldoriëntatie is facultatief in de centrale eindtoets
en telt niet mee in de berekening van de standaardscore. De standaardscore is een
getal op een schaal van 501 tot en met 550.
-
1. De omzetting van ruwe score in standaardscore gebeurt in de volgende drie stappen:
Bereken de ‘niet-afgeronde’ standaardscore, verder symbolisch voorgesteld als StSc*
met de volgende formule:
StSc* = A1 x referentiescore Lezen 2F + A2 x referentiescore Taalverzorging 2F + A3 x referentiescore Rekenen 1S + A4 x score standaardtoets Schrijven + B
waarin A1, A2, A3, A4 en B getallen zijn die door de equivaleringsprocedure worden bepaald. Deze getallen
worden na afloop van de toetsafname vastgesteld.
-
2. De niet-afgeronde standaardscores worden afgerond tot het dichtstbij gelegen gehele
getal. Dit is de standaardscore, met uitzondering van de volgende twee gevallen.
-
3. Indien het afgerond getal uit de vorige stap
-
a. groter is dan 550, wordt de standaardscore 550;
-
b. kleiner is dan 501, wordt de standaardscore 501.
Na afloop van de centrale eindtoets wordt voor iedere leerling een leerlingrapport
opgemaakt met daarin de standaardscore en het toetsadvies voor het brugklastype. Dit
toetsadvies geeft de potentie van de leerling weer in relatie tot doorstroom in het
vo, rekening houdend met zijn capaciteiten en mogelijkheden.
Als tijdens de normering op basis van de dan beschikbare gegevens sprake blijkt te
zijn van een leervertraging op populatieniveau, dan zullen de grenzen van de toetsadviescategorieën
waar nodig afwijken van die van voorgaande jaren. Het uitgangspunt voor dit jaar is
dat leerlingen dit jaar dezelfde potentie hebben als leerlingen die in voorgaande
jaren de centrale eindtoets maakten. Indien er sprake blijkt te zijn van leervertraging,
is de verdeling van de populatie over de toetsadviezen van voorgaande jaren het uitgangspunt
voor het bepalen van de grenzen van de toetsadviescategorieën.