Bijlage B. bij de Regeling leerresultaten PO 2014
[Vervallen per 01-08-2020]
Ondergrenzen voor de beoordeling van de leerresultaten
[Vervallen per 01-08-2020]
Voor elke toets waarmee een basisschool zich verantwoordt over de leerresultaten, bestaan eigen ondergrenzen. Deze ondergrenzen houden rekening met de leerlingpopulatie op de basisschool (percentage gewogen leerlingen). Als de gemiddelde schoolscore op of boven de ondergrens ligt zijn de resultaten in dat schooljaar voldoende.
Schoolgroepen (% gewogen leerlingen)
Bij de beoordeling van een aantal toetsen onderscheidt de inspectie schoolgroepen (het percentage gewogen leerlingen op de gehele school). Als de schoolgroep niet op de te analyseren formulieren vermeld wordt, bepaalt de inspectie deze aan de hand van het percentage gewogen leerlingen op de hele school op de meest recente teldatum 1 oktober behorend bij het schooljaar dat beoordeeld wordt. De inspectie raadpleegt eventueel de DUO-gegevens om de schoolgroep te bepalen. Het percentage gewogen leerlingen wordt rekenkundig afgerond op een geheel getal. Afronding naar beneden vindt plaats indien de eerste decimaal kleiner is dan 5, en naar boven indien deze decimaal ten minste 5 bedraagt: 14,5% wordt dan schoolgroep 15 en 14,4% wordt dan schoolgroep 14.
1. Centrale eindtoets (Basis of Niveau) van het College voor toetsen en examens
[Vervallen per 01-08-2020]
De Centrale eindtoets (CET) van het College voor toetsen en examens wordt sinds het schooljaar 2014–2015 door de overheid beschikbaar gesteld. De inspectie maakt voor alle scholen gebruik van de ongecorrigeerde schoolscore. De ondergrens is afhankelijk van het percentage gewogen leerlingen op de hele school.
Tabel 1. Ondergrenzen Centrale eindtoets van het CvTE
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
535,2
|
16
|
532,8
|
32
|
530,3
|
48
|
528,2
|
1
|
535,1
|
17
|
532,6
|
33
|
530,1
|
49
|
528,1
|
2
|
534,9
|
18
|
532,4
|
34
|
530
|
50
|
528
|
3
|
534,8
|
19
|
532,3
|
35
|
529,9
|
51
|
527,9
|
4
|
534,6
|
20
|
532,1
|
36
|
529,7
|
52
|
527,8
|
5
|
534,5
|
21
|
532
|
37
|
529,6
|
53
|
527,7
|
6
|
534,3
|
22
|
531,8
|
38
|
529,4
|
54
|
527,6
|
7
|
534,2
|
23
|
531,6
|
39
|
529,3
|
55
|
527,5
|
8
|
534
|
24
|
531,5
|
40
|
529,2
|
56–57
|
527,4
|
9
|
533,9
|
25
|
531,3
|
41
|
529
|
58
|
527,3
|
10
|
533,7
|
26
|
531,2
|
42
|
528,9
|
59–60
|
527,2
|
11
|
533,5
|
27
|
531
|
43
|
528,8
|
61
|
527,1
|
12
|
533,4
|
28
|
530,9
|
44
|
528,7
|
62–63
|
527
|
13
|
533,2
|
29
|
530,7
|
45
|
528,5
|
64–65
|
526,9
|
14
|
533,1
|
30
|
530,6
|
46
|
528,4
|
66–9
|
526,8
|
15
|
532,9
|
31
|
530,4
|
47
|
528,3
|
70–100
|
526,7
|
2. IEP Eindtoets (ICE Eindevaluatie Primair onderwijs) van bureau ICE
[Vervallen per 01-08-2020]
De IEP Eindtoets (ICE Eindevaluatie Primair onderwijs) van bureau ICE is met ingang van het schooljaar 2014–2015 door de minister toegelaten als eindtoets. De ondergrens is afhankelijk van het percentage gewogen leerlingen op de hele school.
Tabel 2. Ondergrenzen IEP Eindtoets van Bureau ICE
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
80
|
16
|
77,6
|
32
|
75,1
|
48
|
73
|
1
|
79,9
|
17
|
77,4
|
33
|
74,9
|
49
|
72,9
|
2
|
79,7
|
18
|
77,2
|
34
|
74,8
|
50
|
72,8
|
3
|
79,6
|
19
|
77,1
|
35
|
74,7
|
51
|
72,7
|
4
|
79,4
|
20
|
76,9
|
36
|
74,5
|
52
|
72,6
|
5
|
79,3
|
21
|
76,8
|
37
|
74,4
|
53
|
72,5
|
6
|
79,1
|
22
|
76,6
|
38
|
74,2
|
54
|
72,4
|
7
|
79
|
23
|
76,4
|
39
|
74,1
|
55
|
72,3
|
8
|
78,8
|
24
|
76,3
|
40
|
74
|
56–57
|
72,2
|
9
|
78,7
|
25
|
76,1
|
41
|
73,8
|
58
|
72,1
|
10
|
78,5
|
26
|
76
|
42
|
73,7
|
59–60
|
72
|
11
|
78,3
|
27
|
75,8
|
43
|
73,6
|
61
|
71,9
|
12
|
78,2
|
28
|
75,7
|
44
|
73,5
|
62–63
|
71,8
|
13
|
78
|
29
|
75,5
|
45
|
73,3
|
64–65
|
71,7
|
14
|
77,9
|
30
|
75,4
|
46
|
73,2
|
66–69
|
71,6
|
15
|
77,7
|
31
|
75,2
|
47
|
73,1
|
70–100
|
71,5
|
Overgangsregeling 2014–2015:
De inspectie volgt bij de beoordeling van de eindresultaten van het schooljaar 2014–2015 de volgende werkwijze: het oordeel op de resultaten van de IEP eindtoets wordt bepaald op basis van de ondergrenzen in de tabel 2. Indien dit oordeel onvoldoende is dan kijkt de inspectie naar de resultaten op de leerlingvolgsysteemtoetsen of het Drempelonderzoek 678 (de toetsen die in 2014–2015 ook nog als eindtoets mogen worden afgenomen) van deze groep 8. Alleen als het oordeel op basis hiervan ook onvoldoende is, dan beoordeelt de inspectie de resultaten van dat jaar als onvoldoende.
3. ROUTE 8 van A-VISION b.v
[Vervallen per 01-08-2020]
De eindtoets ROUTE 8 van A-Vision b.v. is met ingang van het schooljaar 2014–2015 door de minister toegelaten als eindtoets. De ondergrens is afhankelijk van het percentage gewogen leerlingen op de hele school.
Tabel 3. Ondergrenzen ROUTE 8 van A-Vision
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
203
|
16
|
193,4
|
32
|
183,4
|
48
|
175
|
1
|
202,6
|
17
|
192,6
|
33
|
182,6
|
49
|
174,6
|
2
|
201,8
|
18
|
191,8
|
34
|
182,2
|
50
|
174,2
|
3
|
201,4
|
19
|
191,4
|
35
|
181,8
|
51
|
173,8
|
4
|
200,6
|
20
|
190,6
|
36
|
181
|
52
|
173,4
|
5
|
200,2
|
21
|
190,2
|
37
|
180,6
|
53
|
173
|
6
|
199,4
|
22
|
189,4
|
38
|
179,8
|
54
|
172,6
|
7
|
199
|
23
|
188,6
|
39
|
179,4
|
55
|
172,2
|
8
|
198,2
|
24
|
188,2
|
40
|
179
|
56–57
|
171,8
|
9
|
197,8
|
25
|
187,4
|
41
|
178,2
|
58
|
171,4
|
10
|
197
|
26
|
187
|
42
|
177,8
|
59–60
|
171
|
11
|
196,2
|
27
|
186,2
|
43
|
177,4
|
61
|
170,6
|
12
|
195,8
|
28
|
185,8
|
44
|
177
|
62–63
|
170,2
|
13
|
195
|
29
|
185
|
45
|
176,2
|
64–65
|
169,8
|
14
|
194,6
|
30
|
184,6
|
46
|
175,8
|
66–69
|
169,4
|
15
|
193,8
|
31
|
183,8
|
47
|
175,4
|
70–100
|
169
|
Overgangsregeling 2014–2015:
De inspectie volgt bij de beoordeling van de eindresultaten van het schooljaar 2014–2015 de volgende werkwijze: het oordeel op de resultaten van ROUTE8 wordt bepaald op basis van de ondergrenzen in de tabel 3. Indien dit oordeel onvoldoende is dan kijkt de inspectie naar de resultaten op de leerlingvolgsysteemtoetsen of het Drempelonderzoek 678 (de toetsen die in 2014–2015 ook nog als eindtoets mogen worden afgenomen) van deze groep 8. Alleen als het oordeel op basis hiervan ook onvoldoende is, dan beoordeelt de inspectie de resultaten van dat jaar als onvoldoende.
4. AMN eindtoets van AMN b.v.
[Vervallen per 01-08-2020]
De AMN Eindtoets van AMN b.v. is met ingang van het schooljaar 2016–2017 door de minister toegelaten als eindtoets. De ondergrens is afhankelijk van het percentage gewogen leerlingen op de hele school.
Tabel 4. Ondergrenzen AMN eindtoets van AMN b.v. vanaf 2016–2017
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
470,0
|
16
|
412,4
|
32
|
352,4
|
48
|
302,0
|
1
|
467,6
|
17
|
407,6
|
33
|
347,6
|
49
|
299,6
|
2
|
462,8
|
18
|
402,8
|
34
|
345,2
|
50
|
297,2
|
3
|
460,4
|
19
|
400,4
|
35
|
342,8
|
51
|
294,8
|
4
|
455,6
|
20
|
395,6
|
36
|
338,0
|
52
|
292,4
|
5
|
453,2
|
21
|
393,2
|
37
|
335,6
|
53
|
290,0
|
6
|
448,4
|
22
|
388,4
|
38
|
330,8
|
54
|
287,6
|
7
|
446,0
|
23
|
383,6
|
39
|
328,4
|
55
|
285,2
|
8
|
441,2
|
24
|
381,2
|
40
|
326,0
|
56–57
|
282,8
|
9
|
438,8
|
25
|
376,4
|
41
|
321,2
|
58
|
280,4
|
10
|
434,0
|
26
|
374,0
|
42
|
318,8
|
59–60
|
278,0
|
11
|
429,2
|
27
|
369,2
|
43
|
316,4
|
61
|
275,6
|
12
|
426,8
|
28
|
366,8
|
44
|
314,0
|
62–63
|
273,2
|
13
|
422,0
|
29
|
362,0
|
45
|
309,2
|
64–65
|
270,8
|
14
|
419,6
|
30
|
359,6
|
46
|
306,8
|
66–69
|
268,4
|
15
|
414,8
|
31
|
354,8
|
47
|
304,4
|
70–100
|
266,0
|
5. CESAN eindtoets van SM&C b.v.
[Vervallen per 01-08-2020]
De CESAN Eindtoets van SM&C b.v. is met ingang van het schooljaar 2016–2017 door de minister toegelaten als eindtoets. De ondergrens is afhankelijk van het percentage gewogen leerlingen op de hele school.
Tabel 5. Ondergrenzen CESAN eindtoets van SM&C b.v. vanaf 2016–2017
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
159,9
|
16
|
154,9
|
32
|
149,8
|
48
|
145,5
|
1
|
159,7
|
17
|
154,5
|
33
|
149,4
|
49
|
145,3
|
2
|
159,3
|
18
|
154,1
|
34
|
149,2
|
50
|
145,1
|
3
|
159,1
|
19
|
153,9
|
35
|
149,0
|
51
|
144,9
|
4
|
158,6
|
20
|
153,5
|
36
|
148,6
|
52
|
144,6
|
5
|
158,4
|
21
|
153,3
|
37
|
148,4
|
53
|
144,4
|
6
|
158,0
|
22
|
152,9
|
38
|
147,9
|
54
|
144,2
|
7
|
157,8
|
23
|
152,5
|
39
|
147,7
|
55
|
144,0
|
8
|
157,4
|
24
|
152,3
|
40
|
147,5
|
56–57
|
143,8
|
9
|
157,2
|
25
|
151,9
|
41
|
147,1
|
58
|
143,6
|
10
|
156,8
|
26
|
151,6
|
42
|
146,9
|
59–60
|
143,4
|
11
|
156,4
|
27
|
151,2
|
43
|
146,7
|
61
|
143,2
|
12
|
156,2
|
28
|
151,0
|
44
|
146,5
|
62–63
|
143,0
|
13
|
155,8
|
29
|
150,6
|
45
|
146,1
|
64–65
|
142,8
|
14
|
155,6
|
30
|
150,4
|
46
|
145,9
|
66–69
|
142,6
|
15
|
155,1
|
31
|
150,0
|
47
|
145,7
|
70–100
|
142,4
|
6. Dia-eindtoets van Diataal b.v.
[Vervallen per 01-08-2020]
De Dia-eindtoets van Diataal b.v. is met ingang van het schooljaar 2016–2017 door de minister toegelaten als eindtoets. De ondergrens is afhankelijk van het percentage gewogen leerlingen op de hele school.
Tabel 6. Ondergrenzen Dia-eindtoets van Diataal b.v. vanaf 2016–2017
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
% gewogen leerlingen
|
Ondergrens
|
0
|
359,1
|
16
|
356,9
|
32
|
354,5
|
48
|
352,5
|
1
|
359,0
|
17
|
356,7
|
33
|
354,3
|
49
|
352,4
|
2
|
358,8
|
18
|
356,5
|
34
|
354,2
|
50
|
352,3
|
3
|
358,7
|
19
|
356,4
|
35
|
354,1
|
51
|
352,2
|
4
|
358,6
|
20
|
356,2
|
36
|
353,9
|
52
|
352,2
|
5
|
358,5
|
21
|
356,1
|
37
|
353,8
|
53
|
352,1
|
6
|
358,3
|
22
|
355,9
|
38
|
353,7
|
54
|
352,0
|
7
|
358,2
|
23
|
355,7
|
39
|
353,6
|
55
|
351,9
|
8
|
358,0
|
24
|
355,6
|
40
|
353,5
|
56–57
|
351,8
|
9
|
357,9
|
25
|
355,4
|
41
|
353,3
|
58
|
351,7
|
10
|
357,7
|
26
|
355,4
|
42
|
353,2
|
59–60
|
351,6
|
11
|
357,5
|
27
|
355,2
|
43
|
353,1
|
61
|
351,5
|
12
|
357,4
|
28
|
355,1
|
44
|
353,0
|
62–63
|
351,4
|
13
|
357,2
|
29
|
354,9
|
45
|
352,8
|
64–65
|
351,3
|
14
|
357,1
|
30
|
354,8
|
46
|
352,7
|
66–69
|
351,2
|
15
|
357,0
|
31
|
354,6
|
47
|
352,6
|
70–100
|
351,1
|
7. Drempelonderzoek 678 van 678 Onderwijs Advisering tot en met schooljaar 2014–2015
[Vervallen per 01-08-2020]
Uit het Toetsbesluit PO volgt dat met ingang van het schooljaar 2014–2015 dat alle leerlingen van eenzelfde school dezelfde eindtoets maken. Tot en met het schooljaar 2013–2014 mochten scholen het Drempelonderzoek 678 op drie manieren inzetten:
1. Alle leerlingen doen mee aan het Drempelonderzoek 678. In dit geval wordt de onderstaande procedure Drempelonderzoek 678 bij alle leerlingen (zie ad 1) gevolgd.
2. De school neemt de Eindtoets Basisonderwijs van Cito af bij een deel van de leerlingen en bij een ander deel van de leerlingen het Drempelonderzoek 678. Of de school neemt eerst bij alle leerlingen het Drempelonderzoek 678 af en daarna neemt de school alleen bij de betere leerlingen de Eindtoets Basisonderwijs van Cito af. In deze gevallen worden de scores van het Drempelonderzoek 678 omgezet naar Cito-scores en wordt de hieronder beschreven procedure Eindtoets Basisonderwijs en Drempelonderzoek 678 (zie ad 2) gevolgd.
3. De school neemt geen Eindtoets Basisonderwijs af en enkele leerlingen doen het Drempelonderzoek 678. In dit geval is het niet mogelijk gebruik te maken van de gegevens uit het Drempelonderzoek 678 bij de beoordeling van de leerresultaten.
Ad 1. Procedure Drempelonderzoek 678 bij alle leerlingen
Vanaf schooljaar 2009–2010 vermeldt het formulier ’totaaloverzicht’ van het Drempelonderzoek 678 de gemiddelde Cito-score van alle deelnemende leerlingen. Deze score wordt gehanteerd bij het bepalen van het oordeel over de leerresultaten. De inspectie gebruikt Tabel 1 bij de beoordeling van de resultaten.
Ad 2. Procedure Eindtoets Basisonderwijs én Drempelonderzoek 678
Deze procedure wordt toegepast als een deel van de leerlingen de Eindtoets Basisonderwijs van Cito heeft gemaakt en een deel van de leerlingen het Drempelonderzoek 678. Het komt voor dat sommige leerlingen beide toetsen maken. In dat geval baseert de inspectie haar oordeel op de scores op de Eindtoets Basisonderwijs.
Met ingang van schooljaar 2009–2010 wordt de Cito-score per leerling zoals vermeld op het ’totaaloverzicht’ van het Drempelonderzoek 678 gebruikt. De inspectie berekent de gemiddelde Cito standaardscore van het hele schooljaar door het gewogen gemiddelde van de scores uit beide bronnen te nemen. Bij de beoordeling wordt Tabel 1 gebruikt.
8. Toetsen uit het leerlingvolgsysteem
[Vervallen per 01-08-2020]
Tot en met schooljaar 2014–2015 is het mogelijk de leerresultaten te beoordelen aan de hand van de leerlingvolgsysteemtoetsen Begrijpend lezen en Rekenen en wiskunde van leerjaar 8.
Voor een positief oordeel geldt dat de leerresultaten voor Rekenen en wiskunde én Begrijpend lezen ten minste één van de drie jaren op of boven de ondergrens liggen.
Uitzondering met ingang van het schooljaar 2015–2016:
Bij de beoordeling van kleine scholen worden in bepaalde gevallen ook na schooljaar 2014–2015 de leerresultaten van leerjaar 7 betrokken. Als de leerresultaten slechts één keer voldoende zijn en het aantal in de beoordeling betrokken leerlingen is minder dan 10, dan betrekt de inspectie de leerresultaten van leerjaar 7 bij de beoordeling (zie verder bijlage E). De ondergrenzen voor groep 7 in Tabel 7 of 8 zijn in dat geval van toepassing.
In paragraaf 8.1 staat de procedure beschreven voor de beoordeling van de toetsen uit het leerlingvolgsysteem van Cito. Daarnaast zijn de ondergrenzen voor de begrijpend lezen toets van 678 Onderwijs Advisering opgenomen in paragraaf 8.2.
8.1. Cito leerlingvolgsysteem: Rekenen en wiskunde en Begrijpend lezen
[Vervallen per 01-08-2020]
De inspectie vergelijkt bij haar beoordeling de gemiddelde vaardigheidsscore van het leerjaar met de ondergrens voor het betreffende percentage gewogen leerlingen op de school. De gemiddelde vaardigheidsscore wordt afgerond op één decimaal. Afronding naar beneden vindt plaats indien de tweede decimaal kleiner is dan 5, en naar boven indien deze decimaal ten minste 5 bedraagt. Is de gemiddelde score lager dan de ondergrens, dan is het oordeel op de betreffende toets onvoldoende. Ligt de gemiddelde score op of boven de ondergrens, dan is het oordeel voldoende.
Tabel 7. Ondergrenzen Cito LVS-toetsen begrijpend lezen en rekenen-wiskunde
|
Leerjaar 7
|
Leerjaar 8
|
% gewogen leerlingen
|
Gemiddelde vaardigheidsscore
|
|
Ondergrens midden
|
Ondergrens eind
|
Ondergrens midden
|
|
Rekenen en wiskunde
|
Begrijpend lezen
|
Rekenen en wiskunde
|
Rekenen en wiskunde
|
Begrijpend lezen
|
<15% gewogen leerlingen
|
98
|
45
|
102
|
110
|
55
|
≥15% gewogen leerlingen
|
94
|
38
|
99
|
106
|
47
|
Het oordeel op een toets is voldoende als de gemiddelde vaardigheidsscore op of boven de gegeven ondergrens ligt.
8.2. Begrijpend lezen toets van 678 Onderwijs Advisering
[Vervallen per 01-08-2020]
Tabel 8 geeft de ondergrenzen weer voor het bepalen van het percentage zwakst presterende leerlingen bij Begrijpend lezen op de toets van 678 Onderwijs Advisering.
Tabel 8. Ondergrenzen begrijpend lezen toetsen 678 Onderwijs Advisering
Begrijpend lezen
|
% gewogen leerlingen
|
Maximaal % zwakste leerlingen
|
< 15% gewogen leerlingen
|
25
|
≥ 15% gewogen leerlingen
|
30
|
De leerresultaten voor een toets zijn voldoende als het percentage zwakst presterende leerlingen op of onder het maximum (voor het betreffende percentage gewogen leerlingen op de school) ligt.
Tabel 9 geeft de normen voor het bepalen van de zwakst presterende leerlingen bij begrijpend lezen. Indien een leerling een score heeft die lager is dan de in de tabel vermelde norm, behoort deze tot de groep zwakst presterende leerlingen. In de tabel zijn ook de didactische leeftijdsequivalenten (DLE’s) opgenomen. Deze worden alleen gebruikt als geen leerlingenscores beschikbaar zijn, maar wel DLE’s.
Tabel 9. Normen zwakst presterende leerlingen begrijpend lezen toetsen 678 Onderwijs Advisering
|
Begrijpend lezen 678 (versie 2006)
|
Begrijpend lezen 78 (versie 2006)
|
|
Score
|
DLE
|
Score
|
DLE
|
M7 (december-maart)
|
<28
|
<33
|
<23
|
<32
|
E7 (april-juli)
|
<29
|
<35
|
<24
|
<35
|
M8 (december-maart)
|
<30
|
<38
|
<25
|
<38
|
9. Eindtoets Basisonderwijs (Basis of Niveau) van Cito
[Vervallen per 01-08-2020]
De beoordeling van de eindtoetsbasisonderwijs in het schooljaar 2013–2014 is identiek aan die voor de Centrale eindtoets. De ondergrenzen in Tabel 1 zijn hierbij van toepassing.
10. Schooleindonderzoek van de vier Landelijke Protestants Christelijke Schoolbegeleidingsdiensten in het schooljaar 2013–2014
[Vervallen per 01-08-2020]
De vier Landelijke Protestants Christelijke Schoolbegeleidingsdiensten hebben besloten het Schooleindonderzoek met ingang van het schooljaar 2014–2015 niet langer aan te bieden, daarom kunnen scholen zich met ingang van het schooljaar 2014–2015 niet langer verantwoorden met de leerresultaten op deze toets.
Op het overzicht van de schoolresultaten staan de gemiddelden van twee indexen: de schoolvorderingen (SV) en de intelligentie (IQ). Wanneer de SV-index lager is dan de IQ-index is dat een indicatie voor een minder goed presterende school. Indien de SV-index hoger is dan de IQ-index is dat een indicatie voor een beter presterende school. Op het overzichtsformulier van de school staat ook een meerjarenoverzicht waar deze verschilscores zijn omgezet naar zogenaamde z-scores. In deze z-scores zijn de leerresultaten van alle deelnemende scholen betrokken. De z-score geeft het aantal standaarddeviaties aan dat de schoolscore verschilt van de gemiddelde schoolscore van de deelnemende scholen.
De z-scores staan op het formulier als ’afwijkingsscore t.o.v. gemiddelde SV-IQ’ vermeld. Op deze scores baseert de inspectie haar oordeel over de school. Voor een positief oordeel geldt dat de z-score van het Schooleindonderzoek op of boven de ondergrens van –0,5 ligt.