3.2. Innovatiethema’s
De creatieve industrie (volgens de disciplines zoals in de inleiding beschreven) kan
voorstellen indienen om met de MIT regeling:
-
• integrale en innovatieve oplossingen te ontwikkelen
-
• die een versnelling van innovatie bewerkstelligen en de concurrentiekracht van de
Nederlandse industrie versterken
-
• en bijdragen aan de maatschappelijke uitdagingen in het missiegedreven topsectorenbeleid.
Ter toelichting:
ad a.
De oplossingen (producten, diensten of processen) kunnen zowel fysiek als virtueel
zijn. Integraal betekent, vanuit het perspectief van de creatieve industrie, dat de
levensvatbaarheid en wenselijkheid (voor mens en maatschappij) centraal staan en technologie
in dienst daarvan wordt ingezet en ontwikkeld. Let hierbij op de voorwaarden van de
MIT regeling.
ad b.
het versnellen van innovatie is cruciaal om de maatschappelijke uitdagingen (onder
c) tijdig en effectief aan te pakken. Dat vraagt om een aanpak waarbij de aanpak en
de oplossingen onder andere ingebed zijn in de regionale context, zoals beschreven
in de KIA Maatschappelijk Verdienvermogen. Schaalbaarheid en een economische opbrengst
zijn onmisbaar.
ad c.
De voorstellen voor de MIT regeling moeten passen binnen de thematische keuzes die
de topsector Creatieve Industrie maakt in het missiegedreven innovatiebeleid, zoals
beschreven in de KIA Veerkracht van de creatieve industrie (paragraaf 4.2). Deze keuzes
worden hierna samengevat, met een beknopte beschrijving van de uitdagingen.
Energietransitie en duurzaamheid
Voor de creatieve industrie zijn de volgende missies binnen dit thema met name relevant:
-
• Missie B: ‘Een CO2-vrije gebouwde omgeving in 2050’, met de MMIP’s 3, 4 en 5;
-
• Missie D: ‘Emissieloze mobiliteit voor mensen en goederen in 2050’, specifiek MMIP
10;
-
• De MMIP’s 1 en 3 in de deel KIA Circulaire Economie: Ontwerp voor circulariteit en
Vertrouwen, gedrag en acceptatie;
-
• Aspecten van de deel KIA toekomstbestendige mobiliteitssystemen, daar waar het gaat
om smart mobility en integrale gebiedsontwikkeling.
Visie en verbeelding van het nieuwe energiesysteem
De energietransitie stuurt aan op een systemisch herontwerp; waarin het energiesysteem
van centraal naar veel lokaler ontwerp gaat, waarin aansluitingen op energie niet
meer centraal geregeld zijn en burgers en bedrijven allemaal zelf actoren worden in
een nieuw, contextbewust ontworpen energiesysteem.
Empowerment: van offers naar kansen door belangen centraal te stellen
Het ontwerpen voor gedrag en gedragsverandering en de empowerment van consumenten/burgers
om zelf in actie te komen speelt een grote rol bij maatschappelijke uitdagingen. Gedrag
heeft ook een collectieve dimensie waarbij het gaat om participatie en invloed in
besluitvorming, maar ook bij het opstarten van collectieve activiteiten in eigen kring.
Aanbod van interventies op maat die motiveren
Om de gebruikers handelingsperspectief te bieden, is het belangrijk om hen te motiveren
door hen van goede informatie en ondersteuning (maatwerkadvies, beslissingsondersteuning,
nazorg) te voorzien en op de juiste touchpoints interventies te bieden.
Landbouw, water en voedsel
Voor de creatieve industrie zijn de volgende missies binnen dit thema met name relevant:
In beweging komen naar gezond eten
Consumenten moeten voedselvaardig worden en kennis ontwikkelen om gezond en duurzaam
te kunnen kiezen. Omgevingen waarin voedsel gekocht, gebruikt en weggegooid wordt
(supermarkt, kinderdagverblijf, school, werkomgeving) moeten zo worden ontworpen dat
deze de intentie om gezond en duurzaam met voedsel om te gaan ondersteunen.
Naar een vraaggestuurde duurzame voedselketen
Waar nu de producent de touwtjes in handen heeft en bepaalt wat er in de schappen
van de winkels ligt, moet er een kanteling worden gemaakt naar een systeem dat reageert
op de vraag van de consument.
Groene omgeving
Groen in de gebouwde omgeving, in binnen en buitenruimtes, heeft grote invloed op
ons welbevinden en op klimaatadaptatie en biodiversiteit. Groenconcepten voor een
gezond binnen- en buitenklimaat leveren daadwerkelijke impact op gezondheid en welbevinden.
Gezondheid en zorg
Voor de creatieve industrie zijn alle missies binnen dit thema relevant.
Transitie van ziekte naar vitaliteit
Met vitaliteit als uitgangspunt voor de toekomst moet gewerkt worden aan interventies
en omgevingen die de burger ondersteunen en handelingsperspectief bieden in het leiden
van een zo vitaal mogelijk leven. Binnen dit systeem moet er ook aandacht zijn voor
nieuwe organisatievormen.
Integrale diensten, omgevingsinterventies en handelingsperspectief op maat
Middelen, behoeften, mogelijkheden en de sociale context van mensen verschillen, en
daarmee ontstaan ook verschillen in gezondheidsvaardigheden tussen groepen. Dat besef
moet worden meegenomen bij de ontwikkeling van nieuwe interventies in buurten en woonomgeving.
Om mensen in staat te stellen zelf regie te nemen over hun vitaliteit is behoefte
aan samenhangende leefstijl- en omgevingsinterventies. Burgers moet handelingsperspectief
geboden worden voor het maken van gezonde keuzes. Omgevingsinterventies zoals bijvoorbeeld
meer groen in de wijk, inrichting die beweging bevordert (ruimte voor fiets, wandelpaden)
en natuurlijke ontmoetingsplaatsen biedt, en winkels die gezonde producten aanbieden
kunnen een vitale leefstijl stimuleren.
Veiligheid
Voor de creatieve industrie zijn de volgende missies binnen dit thema met name relevant:
-
• Integrale aanpak van georganiseerde criminaliteit – Integrale aanpak, digitaal gedragen,
van interventies, tools en data.
-
• De veiligheidsprofessional – Digitaal gekwalificeerde en gekwantificeerde veiligheidsprofessionals
voor moderne, duurzame en gezonde inzetbaarheid.
Zichtbaarheid van overtreders – terugdringen van ondermijning
Er is behoefte aan een aanpak waarmee in het – gefragmenteerde – veiligheidsdomein
de zichtbaarheid van overtreders kan worden vergroot ten behoeve van het terugdringen
van ondermijning en criminaliteit. Door nieuw veiligheidsgedrag van burgers binnen
dit systeem te stimuleren en door aandacht voor samenwerking en schaalbaarheid wordt
de impact van technologische ontwikkelingen voelbaar. Dat schept vertrouwen en brengt
mensen in beweging.
Duurzame en gezonde inzetbaarheid van veiligheidsprofessionals
De digitale tools (simulaties, games, app, sensors, chatbots, virtual agents, wearables)
die ontwikkeld worden om training, weerbaarheid en persoonlijke prestatie van veiligheidsprofessionals
te vergroten resulteren in nieuwe modellen tegen integraal optreden (burgerparticipaties,
sociale platforms, slimme inzet publieke omgeving). Tegelijkertijd biedt de meetbaarheid
van prestaties kansen voor nieuwe doorlopende opleidings- en trainingstechnieken en
nieuwe manieren om veiligheidsprofessionals effectiever vitaal te houden.
Communicatie als wapen – verhogen bewustzijn
Het verhogen van bewustzijn onder burgers, bedrijven en gemeenten zal de herkenbaarheid
van (nu nog) onzichtbare criminaliteit vergroten en bij kunnen dragen aan gewenste
gedragsverandering. Door burgers te ondersteunen bij het herkennen van signalen van
norm-afwijkend gedrag, kan zowel nationaal als regionaal een sterker front worden
gevormd, met als doel actief een systeemverschuiving te introduceren die meer focust
op een preventieve in plaats van repressieve aanpak. Deze combinatie zal een intensievere
integrale aanpak van georganiseerde criminaliteit kunnen bespoedigen.