5.1. Model Controleverklaring inzake subsidiabele uitgaven, giften en bijdragen en
overzicht schulden
Onderstaand is het model voor een goedkeurende controleverklaring opgenomen.
Onderstaande tekst is gebaseerd op de recente modeltekst van de NBA. Deze dient indien
van toepassing geactualiseerd te worden op basis van een eventueel nieuwere versie
indien beschikbaar op de NBA website.
CONTROLEVERKLARING VAN DE ONAFHANKELIJKE ACCOUNTANT
Aan het bestuur van Politieke Partij
Ons oordeel
Wij hebben de overzichten subsidiabele uitgaven, giften en bijdragen (geldontvangsten)
en schulden zoals opgenomen in Onderdeel A van het financieel verslag ingevolge de
Wet financiering politieke partijen (hierna: de overzichten) van Politieke Partij te X over 20XX gecontroleerd.
Naar ons oordeel zijn de overzichten subsidiabele uitgaven, giften en bijdragen (geldontvangsten)
en schulden in onderdeel A van het financieel verslag in alle van materieel belang zijnde aspecten
opgesteld in overeenstemming met de Wet financiering politieke partijen en de bijbehorende Regeling financiering politieke partijen.
De basis voor ons oordeel
Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder ook de
Nederlandse controlestandaarden en het Accountantsprotocol Wet financiering politieke partijen vallen. Onze verantwoordelijkheden
op grond hiervan zijn beschreven in de sectie ‘Onze verantwoordelijkheden voor de
controle van het financieel verslag’.
Wij zijn onafhankelijk van Politieke Partij zoals vereist in de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland.
Verder hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).
Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is
als basis voor ons oordeel.
Andere informatie
Aan de overzichten en onze controleverklaring daarbij is andere informatie toegevoegd.
De andere informatie bestaat uit het activiteitenverslag en het overzicht giften en
bijdragen in natura.
Op grond van onderstaande werkzaamheden hebben wij niets te rapporteren over de andere
informatie.
Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons
begrip, verkregen vanuit de controle of anderszins, overwogen of de andere informatie
materiële afwijkingen bevat. Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten
in de Nederlandse Standaard 720. Deze werkzaamheden hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden
bij de overzichten.
Het bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de andere informatie in overeenstemming
met de Wet financiering politieke partijen en de bijbehorende Regeling financiering politieke partijen.
Benadrukking van de basis voor financiële verslaggeving en beperking in gebruik en
verspreidingskring
Wij vestigen de aandacht op punt grondslagen in de toelichting van het financiële
verslag per categorie waarin de basis voor financiële verslaggeving uiteen is gezet.
Het financieel verslag is opgesteld voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties met als doel Politieke Partij in staat te stellen te voldoen aan
Wet financiering politieke partijen en de bijbehorende Regeling financiering politieke partijen. Hierdoor is het financieel
verslag mogelijk niet geschikt voor andere doeleinden. Onze controleverklaring is
derhalve uitsluitend bestemd voor Politieke Partij en het Ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties en dient niet te worden verspreid aan of te worden gebruikt
door anderen.
Ons oordeel is niet aangepast als gevolg van deze aangelegenheid.
Verantwoordelijkheden van het bestuur en het toezichthoudend orgaan voor de overzichten
Het bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van overzichten in overeenstemming
met de Wet financiering politieke partijen en de bijbehorende Regeling financiering politieke partijen. Het bestuur is tevens
verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing die het bestuur noodzakelijk
acht om het opstellen van het financieel verslag mogelijk te maken zonder afwijkingen
van materieel belang als gevolg van fraude of fouten.
Het toezichthoudend orgaan is verantwoordelijk voor het uitoefenen van toezicht op het proces van financiële
verslaggeving van de organisatie.
Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de overzichten
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht
dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door
ons af te geven oordeel.
Onze controle is uitgevoerd met een hoge mate maar geen absolute mate van zekerheid
waardoor het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle afwijkingen van materieel
belang als gevolg van fraude of fouten ontdekken.
Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fraude of fouten en zijn materieel indien
redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed
kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van deze het financieel
verslag nemen. De materialiteit beïnvloedt de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden
en de evaluatie van het effect van onderkende afwijkingen op ons oordeel.
Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar
relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse controlestandaarden en het controleprotocol Wet financiering politieke partijen, ethische voorschriften
en de onafhankelijkheidseisen.
Onze controle bestond onder andere uit:
-
• het identificeren en inschatten van de risico’s dat het financieel verslag afwijkingen
van materieel belang bevat als gevolg van fraude of fouten, het in reactie op deze
risico’s bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden en het verkrijgen van controle-informatie
die voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel. Bij fraude is het risico
dat een afwijking van materieel belang niet ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij
fraude kan sprake zijn van samenspanning, valsheid in geschrifte, het opzettelijk
nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk verkeerd voorstellen van zaken
of het doorbreken van de interne beheersing;
-
• het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle
met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden.
Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit
van de interne beheersing van de organisatie;
-
• het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor het opstellen
van het financieel verslag en het evalueren van de redelijkheid van schattingen door
het bestuur en de toelichtingen die daarover in het financieel verslag staan;
-
• het evalueren of het financieel verslag de onderliggende transacties en gebeurtenissen
zonder materiële afwijkingen weergeeft.
Wij communiceren met het toezichthoudend orgaan onder andere over de geplande reikwijdte en timing van de controle en over de significante
bevindingen die uit onze controle naar voren zijn gekomen, waaronder eventuele significante
tekortkomingen in de interne beheersing.
Plaats en datum
... (naam accountantspraktijk)
... (naam accountant)
5.2. Model Assurance rapport inzake ledenaantallen en vermogenspositie conform Standaard 3000 A
Onderstaande tekst in gebaseerd op de recente modeltekst voor een Assurance rapport
conform Standaad 3000A van de NBA. Deze dient indien van toepassing geactualiseerd te worden op basis van
een eventueel nieuwere versie indien beschikbaar op de NBA website.
Ons oordeel
Wij hebben het Overzicht verloop ledenaantal en het overzicht vermogenspositie zoals
opgenomen in het onderdeel B van het financieel verslag (hierna: de overzichten) van
Politieke Partij te Den Haag over 20xx onderzocht.
Naar ons oordeel zijn het Overzicht verloop ledenaantal en het overzicht vermogenspositie
van Politieke Partij in alle van materieel belang zijnde aspecten opgesteld in overeenstemming met de van toepassing zijnde criteria.
De basis voor ons oordeel
Wij hebben ons onderzoek uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder de Nederlandse Standaard 3000A ’Assurance-opdrachten anders dan opdrachten tot controle of beoordeling van historische
financiële informatie (attest-opdrachten)’ en het Accountantsprotocol Wet financiering
politieke partijen vallen. Deze opdracht is gericht op het verkrijgen van een redelijke
mate van zekerheid. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn beschreven in
de sectie 'Onze verantwoordelijkheden voor het onderzoek over de overzichten’
Wij zijn onafhankelijk van Politieke Partij zoals vereist in de ‘Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten’ (ViO) en andere relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland. Verder hebben wij
voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).
Wij vinden dat de door ons verkregen assurance-informatie voldoende en geschikt is
als basis voor ons oordeel.
Van toepassing zijnde criteria
Voor deze opdracht gelden de volgende criteria:
-
•
Wet financiering politieke partijen
-
• Regeling financiering politieke partijen
-
• Hoofdstuk 4.1 van het Accountantsprotocol Wfpp
-
• Grondslagen zoals beschreven in onderdeel B van het financieel verslag
Beperking in gebruik en verspreidingskring
Het financieel verslag, onderdeel B is opgesteld voor het Ministerie van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties met als doel Politieke Partij in staat te stellen te
voldoen aan Wet financiering politieke partijen, de bijbehorende Regeling financiering politieke partijen en hoofdstuk 4.1 van het
Accountantsprotocol Wfpp. Hierdoor is het financieel verslag mogelijk niet geschikt
voor andere doeleinden. Ons Assurance Rapport is derhalve uitsluitend bestemd voor
Politieke Partij en het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en
dient niet te worden verspreid aan of te worden gebruikt door anderen.
Verantwoordelijkheden van het bestuur voor de overzichten
Het bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de overzichten in overeenstemming
met de van toepassing zijnde criteria.
Het bestuur is ook verantwoordelijk voor een zodanige interne beheersing als het noodzakelijk
acht om het opstellen, meten of evalueren van de overzichten mogelijk te maken zonder
afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude of fouten.
Onze verantwoordelijkheden voor het onderzoek over de overzichten
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van ons onderzoek dat
wij daarmee voldoende en geschikte assurance-informatie verkrijgen voor het door ons
af te geven oordeel.
Ons onderzoek is uitgevoerd met een hoge mate maar geen absolute mate van zekerheid
waardoor het mogelijk is dat wij tijdens ons onderzoek niet alle afwijkingen van materieel
belang als gevolg van fraude of fouten ontdekken.
Wij passen de ‘Nadere voorschriften kwaliteitssystemen’ (NVKS) toe. Op grond daarvan beschikken wij over een samenhangend stelsel van kwaliteitsmanagement
inclusief vastgelegde richtlijnen en procedures inzake de naleving van ethische voorschriften,
professionele standaarden en andere relevante wet- en regelgeving.
Ons onderzoek bestond onder andere uit:
-
• het identificeren en inschatten van de risico’s dat overzichten afwijkingen van materieel
belang bevat als gevolg van fraude of fouten, het in reactie op deze risico’s bepalen
en uitvoeren van assurance- werkzaamheden en het verkrijgen van assurance-informatie
die voldoende en geschikt is als basis voor ons oordeel. Bij fraude is het risico
dat een afwijking van materieel belang niet ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij
fraude kan sprake zijn van samenspanning, valsheid in geschrifte, het opzettelijk
nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk verkeerd voorstellen van zaken
of het doorbreken van de interne beheersing;
-
• het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor het onderzoek
met als doel assurance-werkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden.
Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit
van de interne beheersing van de entiteit;
-
• Het uitvoeren van de werkzaamheden zoals voorgeschreven in hoofdstuk 4 van het Accountantsprotocol
Wet financiering politieke partijen.
Plaats en datum
... (naam accountantspraktijk)
... (naam accountant)