Artikel 1. Woonlandfactor
Het percentage, bedoeld in de artikelen 12, tweede lid, van de Algemene Kinderbijslagwet, 17, derde lid, 18, vierde lid, 29, derde lid, 29a, zesde lid, en 67, negende lid, van de Algemene nabestaandenwet, 2, elfde en twaalfde lid, van de Wet op het kindgebonden budget en 62, tweede lid, van de Wet werk en inkomen naar arbeidsvermogen, voor een woonland anders dan:
-
a. Nederland,
-
b. een van de andere lidstaten van de Europese Unie,
-
c. een andere staat die partij is bij de Overeenkomst betreffende de Europese Economische
Ruimte, en
-
d. Zwitserland;
bedraagt het in de bijlage bij deze regeling opgenomen percentage.
Artikel 2. Hoogte kindgebonden budget bij aanspraak voor meer dan een kind
-
1 Indien:
-
a. de ouder aanspraak heeft op kindgebonden budget voor meer dan een kind; en
-
b. voor een of meer van die kinderen voor de toepassing van de Algemene Kinderbijslagwet een ander land dan een van de in artikel 1, onder a tot en met d, bedoelde landen als woonland in aanmerking wordt genomen,
wordt voor de vaststelling van de hoogte van het kindgebonden budget het hoogste bedrag
aan kindgebonden budget op grond van artikel 2, tweede, vierde en vijfde lid, van de Wet op het kindgebonden budget en de verhoging, bedoeld in artikel 2, zesde lid, van de Wet op het kindgebonden budget gekoppeld aan het kind dat woont in het land met het hoogste percentage, bedoeld
in artikel 1, en wordt vervolgens steeds het daarop volgende hoogste bedrag aan kindgebonden budget
gekoppeld aan het kind dat woont in het land met het daarop volgende hoogste percentage.
Bij een gelijk percentage wordt het hoogste bedrag aan kindgebonden budget gekoppeld
aan het kind met de hoogste leeftijd.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling woonlandbeginsel in de sociale zekerheid
2012.
Bijlage als bedoeld in artikel 1 van de Regeling woonlandbeginsel in de sociale zekerheid 2012
[Toekomstige wijziging(en) op 01-01-2025. Zie het overzicht van wijzigingen]
In de tabel zijn de woonlandfactoren opgenomen zoals deze van toepassing zijn met
ingang van 1 januari 2023. Hierbij wordt opgemerkt dat soms een woonlandfactor verandert
ten gevolge van een wijziging in een bilateraal socialezekerheidsverdrag. Deze wijzigingen
hebben rechtstreekse werking. Dit betekent dat ze worden toegepast zonder dat daarvoor
de tabel hoeft te worden gewijzigd. Bij de eerstvolgende herziening van de tabel met
woonlandfactoren worden dergelijke wijzigingen alsnog in de tabel verwerkt.
In de tabel wordt via sterretjes inzichtelijk gemaakt dat er verschillen gelden voor
de toepassing van het woonlandbeginsel voor de Algemene nabestaandenwet, de WGA-vervolguitkering en de eventuele toeslagen daarop enerzijds en de kinderbijslag
en het kindgebonden budget anderzijds.
*: Wanneer in de tabel een * is opgenomen bij een land geldt dat het woonlandbeginsel
alleen buiten toepassing blijft voor de Algemene nabestaandenwet, de WGA-vervolguitkering en de eventuele toeslag daarop vanwege het bilaterale socialezekerheidsverdragen
tussen dat land en Nederland. Voor de kinderbijslag en het kindgebonden budget kan
in dat geval het woonlandbeginsel wel worden toegepast.
**: Wanneer in de tabel ** is opgenomen bij een land geldt dat voor dat land vanwege
het bilaterale socialezekerheidsverdrag tussen dat land en Nederland het woonlandbeginsel
voor geen enkele wet mag worden toegepast.
Land
|
Woonlandfactor 2024
|
Afghanistan
|
30%
|
Albanië
|
50%
|
Algerije
|
40%
|
Andorra
|
90%
|
Angola
|
40%
|
Antigua en Barbuda
|
90%
|
Argentinië*
|
50%
|
Armenië
|
40%
|
Aruba
|
80%
|
Australië**
|
100%
|
Azerbeidzjan
|
40%
|
Bahama’s
|
100%
|
Bahrein
|
60%
|
Bangladesh
|
50%
|
Barbados
|
100%
|
Belarus
|
40%
|
Belize*
|
80%
|
Benin
|
40%
|
Bhutan
|
30%
|
Bolivia
|
50%
|
Bonaire
|
70%
|
Bosnië en Herzegovina**
|
50%
|
Botswana
|
50%
|
Brazilië
|
60%
|
Brunei Darussalam
|
60%
|
Burkina Faso
|
50%
|
Burundi
|
40%
|
Cambodja
|
40%
|
Canada**
|
100%
|
Centraal-Afrikaanse Republiek
|
60%
|
Chili*
|
70%
|
China
|
80%
|
Colombia
|
40%
|
Comoren
|
50%
|
Congo, Democratische Republiek
|
60%
|
Congo, Republiek
|
80%
|
Costa Rica
|
70%
|
Cuba
|
60%
|
Curaçao
|
90%
|
Djibouti
|
70%
|
Dominica
|
80%
|
Dominicaanse Republiek
|
50%
|
Ecuador*
|
60%
|
Egypte*
|
40%
|
El Salvador
|
60%
|
Equatoriaal-Guinea
|
60%
|
Eritrea
|
50%
|
Eswatini
|
50%
|
Ethiopië
|
40%
|
Fiji
|
50%
|
Filipijnen*
|
50%
|
Gabon
|
70%
|
Gambia
|
40%
|
Georgië
|
40%
|
Ghana
|
50%
|
Grenada
|
70%
|
Guatemala
|
60%
|
Guinee
|
50%
|
Guinee-Bissau
|
50%
|
Guyana
|
50%
|
Haïti
|
70%
|
Honduras
|
50%
|
Hong Kong SAR, China*
|
90%
|
India
|
40%
|
Indonesië**
|
40%
|
Irak
|
60%
|
Iran
|
30%
|
Israël
|
100%
|
Ivoorkust
|
50%
|
Jamaica
|
60%
|
Japan*
|
100%
|
Jemen
|
50%
|
Jordanië*
|
50%
|
Kaapverdië
|
60%
|
Kameroen
|
50%
|
Kazachstan
|
40%
|
Kenia
|
50%
|
Kirgizië
|
30%
|
Kiribati
|
90%
|
Koeweit
|
80%
|
Kosovo
|
50%
|
Laos
|
40%
|
Lesotho
|
50%
|
Libanon
|
40%
|
Liberia
|
50%
|
Libië
|
30%
|
Macau SAR, China
|
70%
|
Madagaskar
|
40%
|
Malawi
|
50%
|
Maldiven
|
60%
|
Maleisië
|
50%
|
Mali
|
50%
|
Marokko1
|
50%
|
Marshalleilanden
|
100%
|
Mauritanië
|
50%
|
Mauritius
|
50%
|
Mexico
|
60%
|
Micronesia
|
100%
|
Moldavië
|
40%
|
Monaco*
|
100%
|
Mongolië
|
40%
|
Montenegro**
|
50%
|
Mozambique
|
50%
|
Myanmar
|
30%
|
Namibië
|
60%
|
Nauru
|
90%
|
Nepal
|
40%
|
Nicaragua
|
40%
|
Nieuw-Zeeland**
|
100%
|
Niger
|
50%
|
Nigeria
|
50%
|
Noord-Macedonië*
|
50%
|
Oeganda
|
40%
|
Oekraïne
|
40%
|
Oezbekistan
|
30%
|
Oman
|
60%
|
Pakistan
|
30%
|
Palau
|
90%
|
Panama*
|
60%
|
Papoea-Nieuw-Guinea
|
80%
|
Paraguay*
|
50%
|
Peru
|
60%
|
Qatar
|
80%
|
Russische Federatie
|
50%
|
Rwanda
|
40%
|
Saba
|
70%
|
Saint Kitts en Nevis
|
70%
|
Saint Lucia
|
80%
|
Saint Vincent en de Grenadines
|
70%
|
Salomonseilanden
|
100%
|
Samoa
|
70%
|
San Marino
|
90%
|
Sao Tomé en Principe
|
60%
|
Saoedi-Arabië
|
60%
|
Senegal
|
50%
|
Servië**
|
50%
|
Seychellen
|
60%
|
Sierra Leone
|
30%
|
Singapore
|
70%
|
Sint Eustatius
|
80%
|
Sint Maarten (Frans gedeelte)
|
100%
|
Sint Maarten (Nederlands deel)
|
70%
|
Soedan
|
30%
|
Somalië
|
40%
|
Sri Lanka
|
30%
|
Suriname**
|
40%
|
Syrië
|
50%
|
Tadzjikistan
|
30%
|
Taiwan
|
80%
|
Tanzania
|
50%
|
Thailand*
|
50%
|
Timor-Leste
|
60%
|
Togo
|
50%
|
Tonga
|
80%
|
Trinidad en Tobago
|
70%
|
Tsjaad
|
50%
|
Tunesië**
|
40%
|
Turkije2
|
40%
|
Turkmenistan
|
60%
|
Tuvalu
|
100%
|
Uruguay
|
80%
|
Vanuatu
|
100%
|
Venezuela
|
50%
|
Verenigd Koninkrijk3
|
100%
|
Verenigde Arabische Emiraten
|
70%
|
Verenigde Staten**
|
100%
|
Vietnam
|
40%
|
Westelijke Jordaanoever en Gaza
|
70%
|
Zambia
|
40%
|
Zimbabwe
|
90%
|
Zuid-Afrika**
|
60%
|
Zuid-Korea**
|
90%
|
Zuid-Soedan
|
50%
|
1 Voor Marokko gelden de verdragsrechtelijke afspraken over de woonlandfactor zoals
vastgelegd in het op 4 juni 2016 getekende Protocol tot wijziging van het op 14 februari
1972 te Rabat ondertekende Algemeen Verdrag inzake sociale zekerheid tussen het Koninkrijk
der Nederlanden en het Koninkrijk Marokko, zoals gewijzigd en ondertekend op 30 september
1996 en op 24 juni 2002 (Trb. 2016/67). De woonlandfactor uit deze tabel geldt daarom
alleen voor personen die werken in het algemeen belang voor zover zij na 1 januari
2021 op grond van het Besluit regels export uitkeringen recht op kinderbijslag hebben
voor een in Marokko wonend kind.
2 Met betrekking tot Turkije geldt voor Anw- en WGA-vervolguitkeringen die worden geëxporteerd
op grond van het Associatieraadsbesluit dat het woonlandbeginsel niet toegepast kan
worden evenals voor de Turkse gerechtigden op kinderbijslag voor kinderen in Turkije
onder de reikwijdte van de uitspraak CRvB van 14 februari 2019 (ECLI:NL:CRVB:2019:510).
3 Voor het Verenigd Koninkrijk geldt dat het woonlandbeginsel niet toegepast kan worden
als het terugtrekkingsakkoord tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk, het Handelsakkoord
tussen de EU en het Verenigd Koninkrijk of het bilaterale sociale zekerheidsverdrag
tussen Nederland en het Verenigd Koninkrijk zich tegen toepassing van het woonlandbeginsel
verzet.