In deze regeling wordt verstaan onder:
-
vergoedingen: vergoedingen voor luchtverkeersdienstverlening als bedoeld in artikel 22a, eerste
lid, Luchtvaartwet BES;
-
verleners van luchtverkeersdiensten: rechtspersonen zoals aangewezen overeenkomstig artikel 70, eerste lid, van Besluit
luchtverkeer BES.
Vergoedingen worden aan de hand van een door de minister voor een periode van maximaal
5 jaren vast te stellen eenheidstarief berekend op basis van de formule opgenomen
in de bij deze regeling behorende:
-
a.
Bijlage 1 voor zover het betreft luchtverkeersdiensten aan ‘en route’-verkeer,
-
b.
Bijlage 2 voor zover het betreft luchtverkeersdiensten aan naderings- en terminalverkeer.
-
2 De bekendmaking vindt plaats in de luchtvaartpublicaties, bedoeld in artikel 70, eerste
lid, onderdeel f, Besluit luchtverkeer BES.
Vergoedingen worden voldaan in USD.
De verleners van luchtverkeersdiensten dragen zorg voor de inning van vergoedingen.
Betaling van vergoedingen geschiedt aan de verlener van luchtverkeersdiensten of aan
de door de verlener aangewezen gemachtigde door:
Vergoedingen worden betaald door de betalingsplichtigen, bedoeld in artikel 22a, eerste
lid, van de Luchtvaartwet BES, binnen 30 dagen na de dag van de verzending van de
rekening door de verlener van luchtverkeersdiensten.
Artikel 8
[Wijziging per 01-01-2026.]
Van de verplichting tot het betalen van vergoedingen zijn vrijgesteld:
-
a. de gebruikers van staatsluchtvaartuigen die niet commercieel worden gebruikt;
-
b. de gebruikers van luchtvaartuigen waarmede de volgende vluchten worden uitgevoerd:
-
1°. vluchten in militaire, douane- en politiedienst;
-
2°. vluchten ten behoeve van opsporings- en reddingswerk;
-
3°. vluchten ter controle of beproeving van de werking van radiotechnische en andere installaties
ten behoeve van de luchtvaartvaartnavigatie, mits zij worden uitgevoerd op verzoek
van de bevoegde luchtvaart autoriteiten;
-
4°. proefvluchten en vluchten die uitsluitend worden uitgevoerd voor het opleiden en oefenen
van vliegend personeel, mits zij eindigen op dezelfde luchthaven binnen de Nederlandse
Antillen waar zij zijn aangevangen;
-
c. de gebruikers van luchtvaartuigen in het ‘en route’-verkeer waarvan het maximaal toegelaten
totaalgewicht minder is dan 5.7 ton;
-
d. de gebruikers van luchtvaartuigen, anders dan bedoeld in de onderdelen a tot en met
c, voor de periode van 1 januari 2026 tot en met 31 december 2028 tot een bedrag van
USD 88,80 per eenheidstarief van de overeenkomstig artikel 2, onderdeel b, te berekenen vergoeding voor de verstrekking van diensten in het kader van ATC als
bedoeld in artikel 1, eerste lid, van het Besluit luchtverkeer BES.
[Red: Wijzigt de Regeling vervoer gevaarlijke stoffen door de lucht BES.]
Deze regeling treedt in werking met ingang van 10 oktober 2010.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling vergoedingen luchtverkeersdienstverlening
BES.
Bijlage 1. behorende bij artikel 2, onderdeel a, van de Regeling vergoedingen luchtverkeersdienstverlening BES
Formule voor de berekening van het eenheidstarief vergoedingen luchtverkeersdiensten
De vergoeding wordt berekend op basis van de volgende formule.
r = ti x d x p, waarin wordt verstaan onder:
r: vergoeding;
ti: eenheidstarief in USD, dat jaarlijks wordt vastgesteld door de minister overeenkomstig
Standard rules for determination of en route air navigation charges als bedoeld onder
3;
d: de faktor afstand, die gelijk is aan het door honderd gedeelde aantal kilometers,
gemeten langs de grootcirkel tussen een luchtvaartterrein op het territoir van de
openbare lichamen Bonaire, Sint Eustatius en Saba als bedoeld in artikel 1, tweede
lid, van de Luchtvaartwet BES waarvan wordt vertrokken, of het punt waar het luchtruim
boven dat territoir wordt binnengevlogen en een luchtvaartterrein op dat territoir
waarop de eerstvolgende landing wordt uitgevoerd of het punt waar het bovenbedoelde
luchtruim wordt verlaten. Deze punten worden gekozen met inachtneming van de meest
gebruikelijke route tussen twee luchtvaartterreinen of, indien deze niet kan worden
bepaald, de kortste route. Bij elke start of landing wordt de afstand met twintig
kilometer verminderd. Teneinde rekening te houden met eventuele wijzigingen in het
routestelsel of de verkeersstructuur wordt de meest gebruikelijke route jaarlijks
bepaald door de luchtverkeersdienstverlener.
p: de vierkantswortel van het getal dat verkregen wordt door het maximaal toegelaten
totaal-gewicht (‘maximum certificated take-off weight’) van het luchtvaartuig uitgedrukt
in tonnen te delen door 50, welke uitkomst zal worden uitgedrukt in een getal met
2 decimalen.
Wanneer een betalingsplichtige twee of meer luchtvaartuigen van hetzelfde type, maar
in verschillende uitvoeringen te zijner beschikking heeft, wordt als het gewicht voor
de berekening van de vergoeding genomen het gemiddelde van de maximaal toegelaten
totaalgewichten van de verschillende uitvoeringen. Deze berekening wordt tenminste
ieder jaar herhaald. Voor zover gegevens beschikbaar zijn wordt voor de berekening
het gewicht van de zwaarste uitvoering van het desbetreffende type luchtvaartuig worden
gehanteerd.
De Standard rules for determination of en route air navigation facility charges voor
de berekening van het eenheidstarief ti, bedoeld in onderdeel 1, zijn als volgt:
r = ti x N
r = the charge
ti = the service unit rate
N = the number of service units
The number of service units designated as N, shall be obtained as follows:
N = d x p
d = the distance factor
p = the weight factor (the maximum certificated take-off weight)
– Charge
The charge is the total cost for each category of aircraft along the routes concerned.
The resulting charge (r) for each category of aircraft on the routes listed are rounded
up to the nearest whole cent.
-
− Distance factor
The distance factor is the distance, expressed in hundreds of kilometers between:
The aerodrome of departure of the point of entry into the airspace referred to under
1and the aerodrome of first (intended) landing or the point of exit from the Curaçao
FIR. A standard deduction of 20 km is made for each take-off or landing, to allow
for the services provided by the Airport Approach facilities.
The distance factor has value of one for a flight of 100 km.
-
− Weight factor
The certificated take-off weight of the aircraft is the weight as set out in the Certificate
of Airworthi-ness, the Flight Manual or any other equivalent official document; expressed
in metric tons.
-
− Service Unit
The service unit thus corresponds to an aircraft weighing 50 metric tons and covering
a distance of 100 km.
In the formula it is expressed as a figure taken tot 3 decimal places.
-
− Service unit rate
The service unit rate is the cost per service unit expressed in USD. This figure is
obtained by dividing the total costs for route air navigation facilities and services
of the preceding year by the total service units rendered in the FIR concerned that
year, being these units, the number of flight weighed with the distance factor (d)
and the weight-factor (p).
Total costs for route air navigation facillities
The total costs for route air navigation facilities are obtained by taking into account
the following:
-
− Airtraffic Services provided for aircraft en route, including Area Control and Flight
Information and alerting services, as distinct from the services provided by Approach
and Aerodrome Control.
-
− Communication facilities and visual and radio aids to navigation, including radar,
for safety and regularity of en route flights, including both air-to-ground and ground-to-ground
communications when these are used directly or indirectly in connection with the preparation
for, or the conduct of, a flight. Communications used for approach or aerodrome control
are excluded, as also are the communication facilities used by the carriers for purely
commercial purposes.
-
− All that part of the services allocable to civil aviation or any permanent civil establishment
of equipment and personnel maintained for the purposes of providing such services
as search and rescue, accident investigation, aeronautical charts and information
services.
NOTE
The service units rendered each year are calculated using the relevant civil aviation
traffic statistics.