Artikel 1
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
Artikel 2
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
-
1 De korpschef is gemachtigd om namens de minister klachten als bedoeld in artikel 1, tweede lid, te behandelen, met uitzondering van klachten over gedragingen van de korpschef of
een andere ambtenaar die deel uitmaakt van de korpsleiding van het KLPD.
-
2 De artikelen 3 tot en met 12 zijn, met uitzondering van artikel 4, derde lid, van toepassing op klachten die worden behandeld door de minister, met dien verstande
dat in plaats van ‘de korpschef’ telkens wordt gelezen: de minister.
Artikel 3
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
Artikel 4
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
-
2 Klachten die mondeling worden ingediend en niet terstond tot tevredenheid van de klager
kunnen worden afgedaan, worden door de ambtenaar van het KLPD die de klager te woord
staat, op diens verzoek op schrift gesteld, indien van de klager redelijkerwijs niet
verlangd kan worden dat deze de klacht zelf op schrift stelt. Na ondertekening door
de klager wordt de klacht doorgeleid naar de korpschef.
Artikel 5
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
-
1 De klachtencoördinator draagt er zorg voor dat aan de indiener van een klacht binnen
een week na ontvangst daarvan een ontvangstbevestiging met informatie over de procedure
van de behandeling van de klacht wordt toegezonden. Indien de klacht om advies aan
de commissie worden voorgelegd, deelt de klachtencoördinator dit zo spoedig mogelijk
mee aan de klager.
-
3 Indien de klager binnen de termijn van twee weken, bedoeld in het tweede lid, niet
overgaat tot herstel van het verzuim of tot de indiening van een klacht in vertaling,
kan de korpschef de klacht niet-ontvankelijk verklaren. De klachtencoördinator stelt
de klager daarvan binnen twee weken na het verstrijken van de in vorige volzin bedoelde
termijn in kennis. Daarbij wordt de klager gewezen op de mogelijkheid om vervolgens
een verzoekschrift in te dienen bij de Nationale ombudsman.
Artikel 6
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
Indien een klacht met toepassing van artikel 9:8, eerste of tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht niet wordt behandeld, stelt de korpschef de klager daarvan zo spoedig mogelijk, doch
uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht, schriftelijk en gemotiveerd
in kennis. De klager wordt daarbij gewezen op de mogelijkheid om vervolgens een klacht
in te dienen bij de Nationale ombudsman.
Artikel 7
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
De burgemeester van de gemeente waar de gedraging waarover wordt geklaagd, heeft plaatsgevonden,
en het hoofd van het landelijk parket, bedoeld in artikel 137, tweede lid, van de Wet op de rechterlijke organisatie, worden in de gelegenheid gesteld om binnen twee weken nadat hun de klacht is toegezonden,
advies uit te brengen aan de korpschef.
Artikel 8
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
-
1 Binnen twee weken na de ontvangst van een klacht wordt overleg gevoerd met de klager.
Dit overleg dient ertoe vast te stellen wat de klager met zijn klacht wenst te bereiken,
of oplossing van de klacht naar tevredenheid van de klager mogelijk is en in hoeverre
de klacht voor verdere behandeling in aanmerking komt.
-
3 Indien overleg of bemiddeling leidt tot een oplossing waarmee de klager tevreden is,
wordt de klacht niet verder behandeld. De klager en de ambtenaar op wiens gedraging
de klacht betrekking heeft, worden schriftelijk door de klachtencoördinator in kennis
gesteld van de beëindiging van de behandeling van de klacht.
Artikel 9
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
-
6 De voorzitter en de overige leden van de commissie ontvangen een vergoeding per vergadering
of zitting. De vergoeding voor de leden, met uitzondering van de voorzitter, bedraagt
3% van het maximum van salarisschaal 18 van bijlage B van het Bezoldigingsbesluit Burgerlijke Rijksambtenaren 1984. De vergoeding voor de voorzitter bedraagt 130% van de hoogte van de vergoeding die
de andere leden ontvangen.
Artikel 10
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
Indien de korpschef er niet in slaagt een klacht af te doen binnen tien weken na ontvangst
van de klacht of, indien de klacht ter advisering aan de commissie is voorgelegd,
binnen veertien weken na ontvangst van de klacht, draagt hij er zorg voor dat aan
de klager en aan de ambtenaar van het KLPD op wiens gedraging de klacht betrekking
heeft, voor het verstrijken van de van toepassing zijnde termijn een mededeling van
verdaging wordt gezonden als bedoeld in artikel 9:11, tweede lid, van de Algemene wet bestuursrecht.
Artikel 11
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
-
2 De korpschef zendt een afschrift van de afdoeningsbrief in ieder geval aan de ambtenaar
van het KLPD op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, en aan de commissie, indien
zij over de klacht heeft geadviseerd.
-
3 Indien de burgemeester van de gemeente waar de gedraging waarover wordt geklaagd,
heeft plaatsgevonden, of het hoofd van het landelijk parket, bedoeld in artikel 137, tweede lid, van de Wet op de rechterlijke organisatie, gebruik hebben gemaakt van de gelegenheid over de klacht advies uit te brengen als
bedoeld in artikel 7, zendt de korpschef ook hun een afschrift van de afdoeningsbrief.
Artikel 12
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
-
1 De klachtencoördinator draagt er zorg voor dat iedere klacht wordt geregistreerd.
Bij de registratie worden gegevens opgenomen over de aard van de gedraging waarover
is geklaagd, over de wijze van indiening en van behandeling van de klacht, over de
doorlooptijd, en – indien van toepassing – over het oordeel van de korpschef over
de naar aanleiding van de klacht genomen maatregelen. Indien de klachtencommissie
over de klacht heeft geadviseerd, wordt ook dit advies in de registratie opgenomen.
-
2 De minister draagt er zorg voor dat de geregistreerde gegevens, bedoeld in het eerste
lid, jaarlijks op overzichtelijke en geanonimiseerde wijze worden gepubliceerd. Deze
publicatie gaat vergezeld van een toelichting, waarin wordt aangegeven in hoeverre
bepaalde klachten wijzen op structurele tekortkomingen in het functioneren van de
ambtenaren van het KLPD, en waarin wordt ingegaan op de maatregelen die zijn getroffen
om gesignaleerde knelpunten op te lossen.
Artikel 13
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
De regeling van de Raad voor het Korps landelijke politiediensten van 7 april 2004,
houdende een klachtenregeling van het Korps landelijke politiediensten, wordt ingetrokken.
Artikel 14
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van
de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst, en werkt terug tot en met 20 maart 2009.
Artikel 16
[Regeling vervallen per 01-01-2013]
Deze regeling wordt aangehaald als: Klachtenregeling KLPD 2009.