U bent nu hier: Wettenbank
Zoals bouwplannen en verkeersmaatregelen.
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
[Regeling vervallen per 01-07-2018.]Geraadpleegd op 09-06-2023. Geldend van 20-05-2016 t/m 30-06-2018
Regeling van de Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport van 4 mei 2007, nr. VGP/ADT 2758655, houdende vaststelling van de Regeling tabaksreclame in of aan tabaksspeciaalzaken en tabaksverkooppunten
De Minister van Volksgezondheid, Welzijn en Sport,
Gelet op artikel 5, derde lid, onder c, van de Tabakswet;
Besluit:
[Regeling vervallen per 01-07-2018]
Reclame in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak wordt slechts aangebracht met inachtneming van de in deze regeling gestelde voorschriften.
1 Reclame in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak legt op geen enkele wijze een positief verband met gezondheid.
2 Onverminderd het eerste lid gelden beperkingen aan het gebruik van materialen niet voor historische materialen van tabaksmerken die niet meer in de handel zijn.
1 Reclame voor voor roken bestemde tabaksproducten in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak is voorzien van de gezondheidswaarschuwing ‘Roken is dodelijk”. Deze gezondheidswaarschuwing is vormgegeven zoals bepaald in de artikelen 8, zesde lid, en 9, vierde lid, van de Tabaksproductenrichtlijn.
2 Reclame voor rookloze tabaksproducten in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak is voorzien van de gezondheidswaarschuwing ‘Tabaksproducten zijn dodelijk’. Deze gezondheidswaarschuwing is vormgegeven zoals bepaald in de artikelen 8, zesde lid, en 9, vierde lid, van de Tabaksproductenrichtlijn.
3 Reclame voor een elektronische sigaret of navulverpakking in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak is voorzien van de gezondheidswaarschuwing ‘Nicotine is zeer verslavend’. Deze gezondheidswaarschuwing is vormgegeven zoals bepaald in de artikelen 8, zesde lid, en 9, vierde lid, van de Tabaksproductenrichtlijn.
4 De tekst van de gezondheidswaarschuwingen, bedoeld in het eerste, tweede en derde lid, beslaat ten minste 15% van het totale oppervlak van de reclame.
5 Bij de bepaling van het oppervlak van reclame in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak wordt in aanmerking genomen de feitelijke uiting of uitingen, zoals bestaande uit woorden, afbeeldingen, specifieke merkgerelateerde kleuren of kleurenschema’s, afbeeldingen van het merk, het merklogo of de merknaam.
6 De eisen van dit artikel gelden onverminderd het bepaalde bij en krachtens artikel 2, vierde lid, van de Tabaks- en rookwarenwet.
1 Indien reclame aan de voorgevel is aangebracht, beslaat de reclame niet meer dan 2 m2.
2 Indien het ingevolge bindende regels, anders dan de regels die gesteld zijn bij of krachtens de Tabaks- en rookwarenwet, verboden is aan de voorgevel van een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak reclame voor tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen te voeren, is het toegestaan die reclame in de etalage, of bij afwezigheid van een etalage, achter de winkelruit aan te brengen, mits die reclame niet meer dan 2 m2 beslaat.
3 Het is verboden reclame deels aan de voorgevel èn deels in de etalage, dan wel achter de winkelruit, aan te brengen.
4 Tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen in de etalage van een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak worden op zodanige wijze getoond dat er een redelijke afspiegeling van het assortiment, zoals dat in de desbetreffende zaak verkocht wordt, te zien is.
5 In de etalage van een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak worden, behoudens het geval bedoeld in het tweede lid, geen attributen met merkreclame voor tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen geplaatst.
6 Dit artikel is niet van toepassing op een met een afsluitbare eigen toegang duidelijk afgescheiden verkooppunt van tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen in een levensmiddelenzaak of een warenhuis.
1 In een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak met een groter verkoopvloeroppervlak dan 120 m2 is het tonen van reclame alleen toegestaan in, aan of in een straal van 5 meter van het schap van waaruit de tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen verkocht worden, alsmede op en in de directe nabijheid van de toonbank.
2 Reclame wordt niet:
a. geplaatst in de directe omgeving van productgroepen die met name aantrekkelijk zijn voor jongeren onder de 18 jaar;
b. bevestigd op of aan dispensers van andere producten dan tabaksproducten, elektronische sigaretten of navulverpakkingen, verrijdbare rekken met wenskaarten, manden met snoepgoed en speciaal voor de verkoop van tijdschriften ontworpen kasten.
3 Behoudens paragraaf 2 wordt reclame in een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak niet zodanig geplaatst dat zij ook buiten de zaak zichtbaar is.
1 Reclames voor elektronische sigaretten of navulverpakkingen in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak die voldoen aan artikel 9, eerste lid, van het Tijdelijk warenwetbesluit elektronische sigaret, zoals dat luidde onmiddellijk voor inwerkingtreding van deze regeling, zijn nog toegestaan tot 1 januari 2017.
2 Reclames voor rookloze tabaksproducten in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak die voldoen aan deze regeling zoals deze luidde op 19 mei 2016, zijn nog toegestaan tot 1 januari 2017.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling reclame in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.
Minister
A. Klink
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Regeling reclame in of aan een tabaks- of elektronische sigarettenspeciaalzaak", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.