U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
Geraadpleegd op 11-12-2024. Geldend van 07-03-2024 t/m heden
Regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor luchtvarenden 2001
De Minister van Verkeer en Waterstaat,
Gelet op de artikelen 5, 8, eerste lid, 9 en 10, tweede lid, van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart;
Besluit:
1 In deze regeling wordt verstaan onder:
geregistreerde opleidingsinstelling: geregistreerde opleidingsinstelling als bedoeld in de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001;
minister: Minister van Infrastructuur en Waterstaat;
SP-SE klassebevoegdverklaring: bevoegdverklaring voor de klasse luchtvaartuig, single pilot, eenmotorig (Single Pilot Single Engine class rating);
SP typebevoegdverklaring: bevoegdverklaring voor een type luchtvaartuig, single pilot (Single Pilot type rating);
Verordening (EU) 2018/1976: Uitvoeringsverordening (EU) 2018/1976 van de Commissie van 14 december 2018 tot vaststelling van gedetailleerde regels voor vluchtuitvoeringen met zweefvliegtuigen overeenkomstig Verordening (EU) 2018/1139 van het Europees parlement en de Raad (PbEU 2018, L 326);
Verordening (EU) 2018/395: Verordening (EU) 2018/395 van de Commissie van 13 maart 2018 tot vaststelling van gedetailleerde regels voor vluchtuitvoeringen met ballonnen en voor bewijzen van bevoegdheid voor de bemanning van ballonnen overeenkomstig Verordening (EU) 2018/1139 van het Europees parlement en de Raad (PbEU 2018, L 71).
2 In deze regeling wordt met de volgende toevoegingen bedoeld:
a. A: de categorie vliegtuigen (Aircraft);
b. GC: de categorie gyrokopters (Gyrocopters);
c. H: de categorie helikopters (Helicopters).
[Vervallen per 15-03-2014]
1 De artikelen 4 van het Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart en 7 van deze regeling zijn van overeenkomstige toepassing op de verlenging van bevoegdverklaringen.
2 Bij de aanvraag tot verlenging of hernieuwde afgifte na verlopen van een bevoegdverklaring is artikel 8, tweede lid, Besluit bewijzen van bevoegdheid voor de luchtvaart van overeenkomstige toepassing.
De bijzondere type- en klassebevoegdverklaringen voor RPL zijn opgenomen in bijlage 5 bij deze regeling.
[Vervallen per 01-10-2004]
1 De geldigheidsduur van bijzondere bevoegdverklaringen is voor:
a. SP typebevoegdverklaring: 12 maanden;
b. SP-SE klassebevoegdverklaring: 24 maanden;
c. de bevoegdverklaring gyrokopter: 24 maanden.
2 De geldigheidsduur, bedoeld in de onderdelen a tot en met c van het eerste lid, wordt indien de bevoegdverklaring niet is afgegeven per de laatste dag van de maand van afgifte, berekend vanaf de eerste dag van de maand, volgend op de maand van afgifte.
[Vervallen per 07-03-2024]
De eisen voor afgifte van een RPL(A), RPL(H), respectievelijk RPL(GC), zijn:
a. opleiding: met goed gevolg bij een geregistreerde opleidingsinstelling een RPL(A) vliegopleiding, een RPL(H) vliegopleiding respectievelijk een RPL(GC) vliegopleiding, hebben doorlopen, waarbij het gehele theorie-examen binnen 18 maanden is afgerond en het praktijkexamen is afgerond binnen 36 maanden vanaf de datum waarop de aanvrager is geslaagd voor het theoriegedeelte;
b. kennis: de eisen bedoeld in bijlage I (Deel FCL), subdeel B, sectie 1, van verordening (EU) nr. 1178/2011 voor gyrokopters aangevuld met de eisen bedoeld in bijlage 8 bij deze regeling;
c. bedrevenheid: de eisen, bedoeld in bijlage 2 bij deze regeling, aangetoond in een luchtvaartuig van de gewenste klasse, respectievelijk het gewenste type;
d. ervaring: ten minste 30 vlieguren tijdens de opleiding, waarbij voor de houder van een bewijs van bevoegdheid de totale vliegtijd in de hoedanigheid van gezagvoerder van een willekeurig ander luchtvaartuig mag worden meegeteld, met uitzondering van de solo-uren in het opleidingsprogramma, en
e. het hebben voldaan aan de eisen voor afgifte van een type- of klassebevoegdverklaring, respectievelijk een typebevoegdverklaring.
Het bedienen van een luchtvaartuig als bedoeld in bijlage I behorende bij de basisverordening is ook toegestaan wanneer de bestuurder beschikt over een geldig bewijs van bevoegdheid afgegeven overeenkomstig verordening (EU) nr. 1178/2011, verordening (EU) 2018/395 of verordening (EU) 2018/1976 waaraan een klasse- of type bevoegdverklaring is verbonden die de bevoegdheid geeft het desbetreffende luchtvaartuig te bedienen.
Een typebevoegdverklaring voor een luchtvaartuig als bedoeld in bijlage I behorende bij de basisverordening wordt op aanvraag door de Minister afgegeven indien de aanvrager:
a. beschikt over een geldig bewijs van bevoegdheid CPL of ATPL als bedoeld in verordening (EU) nr. 1178/2011; en
b. voldoet aan de voorwaarden als bedoeld in deel FCL, subdeel H, bij verordening (EU) nr. 1178/2011.
Een LPE wordt afgegeven indien de aanvrager beschikt over een door een erkende taalbeoordelingsinstantie afgegeven bewijs waaruit blijkt dat de aanvrager voldoet aan de vereisten inzake taalvaardigheid, bedoeld in FCL.055 van verordening (EU) nr. 1178/2011.
De eisen voor afgifte van een RT zijn:
a. met goed gevolg doorlopen van een opleiding voor RT bij een daartoe geregistreerde opleidingsinstelling;
b. kennis en bedrevenheid: de eisen bedoeld in bijlage 4 van de Regeling opleidingsinstellingen voor luchtvarenden 2001.
1 De aanvrager van een RFI(A), respectievelijk RFI(H), heeft voor toelating tot de opleiding voor RFI(A), respectievelijk RFI(H), aan de opleidingsinstelling aangetoond:
a. houder te zijn van een geldig vliegbewijs RPL(A), respectievelijk RPL(H), met RT;
b. te beschikken over kennis op CPL(A), respectievelijk CPL(H), niveau van de onderwerpen omschreven in bijlage 4a, respectievelijk bijlage 4b, bij deze regeling door met goed gevolg een theorie toelatingsexamen af te leggen;
c. te beschikken over praktische vaardigheden door met goed gevolg in de periode van zes maanden voorafgaand aan de start van de opleiding bij een RFI(A), respectievelijk RFI(H), een praktijk toelatingsexamen af te leggen, dat is gebaseerd op de eisen voor verlenging van een RPL(A), respectievelijk RPL(H), en
d. te beschikken over ten minste 150 uur ervaring als gezagvoerder van een luchtvaartuig, bestaande uit ten minste 30 uur als gezagvoerder op een luchtvaartuig van de klasse, respectievelijk het type, waarvoor de bevoegdverklaring wordt aangevraagd waarvan ten minste 5 uur in de zes maanden voorafgaand aan het praktijk toelatingsexamen en ten minste 20 uur als gezagvoerder tijdens overlandvluchten waarbij op ten minste vier verschillende luchtvaartterreinen is geland en gestart.
2 De aanvrager van een RFI(GC) heeft voor toelating tot de opleiding voor RFI(GC) aan de opleidingsinstelling aangetoond:
a. houder te zijn van een geldig vliegbewijs RPL(GC), met RT;
b. te beschikken over kennis op CPL(A), dan wel CPL(H), niveau van de onderwerpen omschreven in bijlage 4a, respectievelijk bijlage 4b, bij deze regeling door met goed gevolg een theorie toelatingsexamen af te leggen;
c. te beschikken over praktische vaardigheden door met goed gevolg in de periode van zes maanden voorafgaand aan de start van de opleiding bij een RFI(GC) een praktijktoelatingsexamen af te leggen dat is gebaseerd op de eisen voor verlenging van een RPL(GC); en
d. te beschikken over ten minste 150 uur ervaring als gezagvoerder van een luchtvaartuig, bestaande uit ten minste 30 uur als gezagvoerder op een luchtvaartuig van de klasse gyrokopter, waarvan ten minste 5 uur in de zes maanden voorafgaand aan het praktijktoelatingsexamen en ten minste 20 uur als gezagvoerder tijdens overlandvluchten waarbij op ten minste vier verschillende luchtvaartterreinen is geland en gestart.
1 De eisen voor afgifte van een RFI(A), RFI(H), respectievelijk RFI(GC), zijn:
a. algemeen: de aanvrager is houder van het bewijs van bevoegdheid, bevoegdverklaring of kwalificatie waarvoor onderricht wordt gegeven, heeft als gezagvoerder van een vliegtuig, helikopter of gyrokopter van de betreffende klasse, respectievelijk helikopter of gyrokopter van het betreffende type, ten minste 50 uur ervaring en is bevoegd als gezagvoerder van het luchtvaartuig op te treden tijdens het onderricht;
b. kennis: een volledig afgeronde theorie-opleiding voor RFI voor de desbetreffende categorie bij een geregistreerde opleidingsinstelling RFI;
c. bedrevenheid: het praktijkexamen, dat voldoet aan de eisen gesteld in Deel FCL.935, komt bovenop het voorgeschreven minimum aantal opleidingsuren. Tijdens het praktijkexamen toont de aanvrager aan in staat te zijn een leerlingvlieger op te leiden voor een RPL, inclusief voor- en nabespreking van de vliegles en theorie, en
d. ervaring:
1° voor opheffing van de beperking om geen verantwoordelijkheid te mogen dragen voor eerste solovluchten of eerste solo navigatievluchten, voor RFI(A), RFI(H), respectievelijk RFI(GC): 100 uur vlieginstructie en ten minste 25 solovluchten beoordelen en een aanbeveling van de houder van een RFI(A), een RFI(H), respectievelijk een RFI(GC) die als mentor optreedt;
2° voor uitbreiding van de bevoegdheid van RFI(A), RFI(H), respectievelijk RFI(GC), naar een andere klasse, respectievelijk naar een ander type, binnen de categorie: 15 vlieguren op een vliegtuig, helikopter of gyrokopter van de betreffende klasse, respectievelijk 15 vlieguren op een helikopter of gyrokopter van het betreffende type, binnen 12 maanden voorafgaand aan de uitbreiding;
3° voor uitbreiding van de bevoegdheid van RFI(A), respectievelijk RFI(H), naar een RFI(GC): RPL(GC) aangevuld met 15 vlieguren op een gyrokopter en praktijkexamen RFI(GC), beide afgelegd binnen 12 maanden voorafgaand aan de uitbreiding.
2 De houder van een instructeursbevoegdverklaring FI(A) of FI(H) afgegeven overeenkomstig verordening (EU) 1178/2011 wordt geacht te voldoen aan de eisen gesteld in het eerste lid, onderdelen b en c. De in het kader van FI(A) of FI(H) gegeven uren vlieginstructie, beoordeelde solovluchten en behaalde vlieguren gelden als ervaring bedoeld in het eerste lid, onderdeel d.
Voor instructeurs voor de opleiding voor de typebevoegdverklaring voor een luchtvaartuig als bedoeld in bijlage I behorende bij de basisverordening zijn de eisen bedoeld in deel FCL, subdeel J, sectie 1 en sectie 4, bij verordening (EU) nr. 1178/2011 van overeenkomstige toepassing.
De eisen voor afgifte van een klassebevoegdverklaring in een RPL(A), RPL(H) of RPL(GC), respectievelijk een typebevoegdverklaring in een RPL(H) of RPL(GC), zijn:
a. de opleiding voor de betreffende klasse, respectievelijk het betreffende type, met dien verstande dat degene die al in het bezit is van een klassebevoegdverklaring, respectievelijk type-bevoegdverklaring, ten minste de in het opleidingsprogramma beschreven solo-ervaring moet opdoen, en
b. bedrevenheidseisen voor SP(A) klassebevoegdverklaring, SP(H) klassebevoegdverklaring, of SP(GC) klassebevoegdverklaring, respectievelijk SP(H) typebevoegdverklaring, of SP(GC) typebevoegdverklaring bedoeld in Deel FCL.700 respectievelijk bijlage 2 bij deze regeling, waarbij het examen wordt afgelegd op een luchtvaartuig van de klasse, respectievelijk het type, waarvoor de bevoegdverklaring wordt aangevraagd.
Met betrekking tot de geldigheid en hernieuwing van de typebevoegdverklaring voor een luchtvaartuig als bedoeld in bijlage I behorende bij de basisverordening is FCL.740 in deel FCL, subdeel H, bij verordening (EU) nr. 1178/2011 van overeenkomstige toepassing.
[Vervallen per 05-03-2008]
Voor verlenging van een RFI(A), RFI(H) en RFI(GC) voldoet de aanvrager aan ten minste twee van de volgende drie eisen:
1. binnen drie jaar voorafgaande aan de verlenging heeft de houder ten minste 75 uur vlieginstructie gegeven op luchtvaartuigen in de betreffende categorie, waarvan ten minste 25 uur per type of klasse luchtvaartuig binnen de categorie en ten minste 25 uur in de 12 maanden voor afloop van de geldigheidsduur van de bevoegdverklaring;
2. deelname aan een opfriscursus voor RFI voor de betreffende categorie in de 36 maanden voor afloop van de geldigheidsduur van de bevoegdverklaring;
3. met goed resultaat een proeve van bekwaamheid afleggen op een luchtvaartuig van de betreffende klasse of type, afgenomen door een RFIE, in de 12 maanden voor afloop van de geldigheidsduur van de bevoegdverklaring.
Voor RFI(A), RFI(H) en RFI(GC) gelden voor hernieuwde afgifte de eisen, bedoeld in artikel 33, onderdeel f, onder 2 en 3, met dien verstande dat aan deze eisen is voldaan in de 12 maanden voorafgaand aan hernieuwde afgifte na verlopen van de bevoegdverklaring.
De eisen voor verlenging van een klassebevoegdverklaring in een RPL(A), een RPL(H) of een RPL(GC), respectievelijk een typebevoegdverklaring in een RPL(H) of een RPL(GC) zijn:
a. binnen drie maanden voor afloop van de geldigheidsduur met goed resultaat een proeve van bekwaamheid afleggen op een luchtvaartuig van de betreffende klasse, respectievelijk van het betreffende type; of
b. binnen 12 maanden voor afloop van de geldigheidsduur van de bevoegdverklaring per klasse luchtvaartuig voltooien van ten minste 12 vlieguren, waaronder begrepen:
1°. 6 uur als gezagvoerder,
2°. ten minste 12 starts en 12 landingen, en
3°. een trainingsvlucht van ten minste 1 uur met een bevoegde instructeur dan wel een proeve van bekwaamheid of een praktijkexamen voor een klasse-, respectievelijk typebevoegdverklaring.
1 Voor de hernieuwde afgifte van de SP-SE in een RPL(MLA) en RPL(GC) moet de kandidaat een proeve van bekwaamheid in de betreffende klasse afleggen.
2 Voor hernieuwde afgifte van een typebevoegdverklaring in een RPL moet de kandidaat een proeve van bekwaamheid afleggen en voldoen aan de volgende aanvullende eisen:
a. verlopen langer dan 3 maanden maar korter dan 1 jaar: minimaal twee trainingsessies;
b. verlopen langer dan 1 jaar: minimaal drie trainingsessies waarin het volledige pakket van de meest belangrijke storingen in de aanwezige systemen worden getraind.
De Regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor luchtvarenden wordt ingetrokken.
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 november 2001 en werkt terug tot en met 1 oktober 2001.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor luchtvarenden 2001.
Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst met uitzondering van de bijlagen, die ter inzage worden gelegd bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.
Minister
T. Netelenbos
[Red: Ligt ter inzage bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat en bij de Inspectie Verkeer en Waterstaat te Hoofddorp.]
[Vervallen per 01-08-2008]
[Red: Ligt ter inzage bij het Ministerie van Verkeer en Waterstaat.]
1.: Lijst van klassebevoegdverklaringen zoals toegestaan in een RPL voor de categorie vliegtuigen
Klassebevoegdverklaringen
Micro Light Aeroplanes – Eén vlieger toegelaten
1
Fabrikant
2
Vliegtuigen
3
4
Bevoegdverklaring
Alle fabrikanten
Alle Micro Light Aeroplanes
MLA
2.: Lijst van klassebevoegdverklaringen zoals toegestaan in een RPL voor de categorie helikopters
Micro Light Helikopters – Eénvlieger toegelaten1
Helikopters
Alle Micro Light Helikopters
MLH
3.: Lijst van typebevoegdverklaringen zoals toegestaan in een RPL voor de categorie helikopters
Revolution
– SE Piston –
MINI 500
4.: Lijst van klassebevoegdverklaringen zoals toegestaan in een RPL voor de categorie gyrokopters (GC)1
Anderen
Alle lichte gyrokopters
GC
5.: Lijst van typebevoegdverklaringen zoals toegestaan in een RPL voor de categorie gyrokopters (GC)1
Gyrokopters
RAF
– Gyrokopter –
2000 GTX SE
Kitplane
RAF 2000 GTX SE
VLUCHTBEGINSELEN GYROKOPTER RPL(GC)
1 Krachten die op een gyrokopter werken
• Gewicht, lift, stuwkracht, weerstand
• Zwaartepunt
• Massa, zwaartekracht, gewicht
• Blad belasting, schijf (rotor) belasting
2 Bladvormen/Rotorbladen
• Aerofoil Lift, Bernoulii-principe, grenslaag, stroomlijn stroming
• Turbulente stroming, scheidingspunt, bladvorm overtrek
• Dynamische druk
• De dichtheid van de lucht
• Relatieve luchtstroom, Koorde
• Aanvalshoek, totale krachten, lift, weerstand
• Bladvormen
• Drukpunt
• Liftcoëfficiënt van aanvalshoek
3 Weerstand
• Rompweerstand – luchtweerstand
• Geïnduceerde weerstand
• Parasitaire weerstand, profiel weerstand, vorm weerstand, wrijvingsweerstand, interferentie
• Spanwijdte, koorde, aspect ratio (verhouding spanwijdte-koorde)
• Totale weerstand (grafiek)
• Lift/Weerstand verhouding
4 Propellers
• Luchtstroom en de helix
• Propellers met vaste spoed
• Propellers met variabele spoed
• Slipstream-effect op het staartgedeelte
• Overwegingen roer positie en stand
5 Motorkoppel
• Rollend effect met vermogen
• Stabiliteit in de lucht
• Positieve dynamische stabiliteit, neutrale dynamische stabiliteit, dynamische stabiliteit
• Stuwlijn
6 Stabiliteit op de grond
• Onderstel ontwerp
• Hoog zwaartepunt
• Krachten in een bocht
7 Benodigd vermogen grafiek
• Vermogen beschikbaar
• Benodigd vermogen
• Snelheid voor maximale vluchtduur
• Snelheid voor maximaal bereik
8 Rotor aerodynamica
• Onderdelen van een rotor
• Autorotatie krachten
• Aangedreven, aandrijvende en overtrokken gebieden van een blad/rotor schijf
• Buig hoek
• Bladpatroon
• Blad beweging
• Blad balancering
• Negatief gebalanceerde rotoren
• Asymmetrie van lift
• Buigen naar gelijkheid
• Behoud van hoekmomentum en het effect op rotor-toerental
LUCHTVAARTUIGEN ALGEMENE KENNIS GYROKOPTER RPL(GC)
1 Envelop, airframe en systemen, elektrische installatie, elektriciteits- en noodapparatuur
• Hoofdcomponenten van een gyroplane
• Romp, deuren, vloer, voorruit, ramen
• Staart, Mast
• Rotorkop-componenten en functionaliteit
• Staart-componenten en functionaliteit
• Trim systemen
• Pre-rotatie systemen
• Landingsgestel, wielen, remmen en banden
• Zuigermotoren
• Principe van 2-takt motor
• Principe van 4-takt motor
• Brandstof
• Carburateur
• Carburatie IJs
• Brandstofinjectie
• Luchtkoeling
• Waterkoeling
• Smeersystemen
• Ontstekingscircuits
• Elektriciteit systeem
• Accu
• Dynamo
• Generator
• AC / DC
• Stroomonderbrekers
• Propellers
• Hydrauliek
• Pneumatiek
2 Instrumentatie
• Statische druk
• Hoogtemeter
• Verticale snelheidsindicator
• Luchtsnelheid Indicator
• Magnetisch kompas
• Temperatuursensoren
• Rotor Toerental Mechanisme
• Uitlaatgassensoren
• GPS
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Regeling bewijzen van bevoegdheid en bevoegdverklaringen voor luchtvarenden 2001", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.