Tijdelijke experimentenregeling Kiezen op Afstand 2006

[Regeling vervallen per 01-01-2010.]
Geraadpleegd op 03-05-2024.
Geldend van 17-11-2006 t/m 21-02-2007

Regeling van de Minister voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties, houdende tijdelijke regels ter zake van experimenten in het kader van het project ‘Kiezen op Afstand’ (Tijdelijke experimentenregeling Kiezen op Afstand 2006)

Hoofdstuk 1. Algemene bepaling

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

Artikel 1

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

In deze regeling wordt verstaan onder:

Hoofdstuk 2. Bepalingen omtrent stemmen in een stemlokaal van eigen keuze

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

Artikel 2

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

Artikel 3

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

  • 1 Burgemeester en wethouders van een gemeente waar een experiment wordt gehouden, stellen tijdig voor de verkiezing het model vast van de stempas die tijdens het experiment wordt gebruikt.

  • 2 De stempas bevat ten minste de gegevens en de echtheidskenmerken, bedoeld in bijlage 1 bij deze regeling. Naast de gegevens, bedoeld in de eerste volzin, kunnen burgemeester en wethouders andere gegevens op de stempas vermelden, voor zover deze van belang zijn voor de uitvoering van het experiment.

Artikel 4

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

  • 1 De opgave, bedoeld in artikel 6, tweede lid, van het Experimentenbesluit, bevat de volgende gegevens:

    • a. gemeentecode, stemdistrictnummer en volgnummer van de stempas;

    • b. naam, voorletters, geslacht en geboortedatum van de kiesgerechtigde;

    • c. naam of kenmerk van de ambtenaar die de gegevens heeft opgenomen in de opgave;

    • d. aanduiding van een van de volgende redenen van opneming in de opgave:

      • 1°. vervangen door kiezerspas;

      • 2°. vervangen door volmachtbewijs;

      • 3°. vervangen door briefstembewijs, onderscheidenlijk internetstembescheiden;

      • 4°. vervangende stempas verstrekt krachtens artikel 5 van het Experimentenbesluit;

      • 5°. ongeldig verklaard wegens ontbreken kiesgerechtigdheid of overlijden van de tenaamgestelde;

      • 6°. ongeldig verklaard wegens vastgestelde ontvreemding of andere reden van onrechtmatig in omloop zijn.

  • 2 Het afschrift van de opgave, bedoeld in het eerste lid, dat neergelegd wordt op de stembureaus bevat niet de gegevens bedoeld in het eerste lid onder c.

  • 3 Nadat het stembureau uitvoering heeft gegeven aan artikel N 1 van de Kieswet, onderscheidenlijk N 2 van het Kiesbesluit, wordt de opgave in het verzegelde pak gevoegd met de ingehouden ongeldige stempassen en volmachtbewijzen en de aantekeningen van het stembureau die daarop betrekking hebben.

Artikel 5

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

In afwijking van de Regeling van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken van 23 oktober 1989, nr. CW88/13/U76, tot vaststelling van de modellen, bedoeld in de Kieswet en het Kiesbesluit (Stcrt. 1989, 210), worden ten behoeve van het experiment voor de processen-verbaal, bedoeld in artikel N 10, derde lid, van de Kieswet en de artikelen J 30 en N 5, derde lid, van het Kiesbesluit, de modellen vastgesteld, die in bijlage 2 bij deze regeling zijn opgenomen.

Hoofdstuk 3. Bepalingen omtrent het stemmen met behulp van internet

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

Artikel 6

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

In dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

Artikel 7

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

De teksten die de voorziening aan de kiezer toont bij het uitbrengen van zijn stem zijn opgenomen in bijlage 3 bij deze regeling.

Artikel 8

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

  • 1 De Minister publiceert voorafgaande aan de verkiezing het referentiebestand, bedoeld in artikel 32 van het Experimentenbesluit, op www.kiezenuithetbuitenland.nl en de controlewaarde van het referentiebestand in de Staatscourant.

Artikel 9

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

De leden en de plaatsvervangende leden van een stembureau dat uitsluitend bestemd is voor het uitbrengen van stemmen met behulp van internet ontvangen van de Minister een vergoeding overeenkomstig bijlage 4 bij deze regeling.

Artikel 10

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

  • 1 Van de stemming en de stemopneming wordt door het stembureau proces-verbaal opgemaakt overeenkomstig het model dat als bijlage 5 bij deze regeling is gevoegd.

  • 2 Van een schorsing van de stemming wordt door het stembureau proces-verbaal opgemaakt, overeenkomstig het model dat als bijlage 6 bij deze regeling is gevoegd.

Artikel 11

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

  • 1 Het stembureau kan in het geval er twijfels ontstaan over het goed functioneren van de stemdienst met behulp van door de Minister verstrekte codes het functioneren van de stemdienst testen.

  • 2 Indien het stembureau gebruik maakt van de in het eerste lid genoemde codes, wordt hiervan melding gedaan in het proces-verbaal, waarbij de gebruikte codes, de uitgevoerde handelingen en de terugmeldingen vanuit de stemdienst worden vermeld.

Artikel 12

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

  • 1 De voorzitter van het stembureau draagt er zorg voor dat tezamen met het proces-verbaal, bedoeld in artikel 50, eerste lid, van het Experimentenbesluit, een kopie van de versleutelde stemmen die aanwezig zijn in het geheugen van de voorziening alsmede een kopie van de onversleutelde stemmen in verzegelde vorm worden overgebracht naar de Minister. De Minister draagt er zorg voor, dat beide kopieën terstond worden overgebracht naar de burgemeester van ’s-Gravenhage.

  • 2 Indien de stemming is hervat na een schorsing draagt de voorzitter van het stembureau, onderscheidenlijk de Minister, er tevens zorg voor dat het proces-verbaal van schorsing, bedoeld in artikel 10, tweede lid, tezamen met het proces-verbaal van de zitting van het stembureau wordt overgebracht naar de burgemeester van ’s-Gravenhage.

Artikel 13

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

  • 1 Na de stemming worden op www.kiezenuithetbuitenland.nl de volgende bestanden gepubliceerd:

    • a. Het bestand van ontvangen stemmen;

    • b. Het bestand met verwerkte ontvangen stemmen;

    • c. Het bestand met te publiceren publieke delen van de ontvangstbevestigingen;

    • d. De controlewaarden over de bestanden genoemd onder a, b en c.

  • 2 Indien een kiezer van mening is dat zijn stem ten onrechte niet is vermeld in het bestand van ontvangen stemmen, of dat zijn stem niet of onjuist is verwerkt bij de stemopneming, kan hij tot donderdag 23 november twaalf uur Nederlandse tijd een bezwaar indienen bij het stembureau. Voor het indienen van het bezwaar maakt de kiezer gebruik van het op www.kiezenuithetbuitenland.nl verstrekte formulier. De kiezer zendt het formulier per email aan

    info@kiezenuithetbuitenland.nl.

  • 3 Voorafgaand aan de stemming wijst de Minister een onafhankelijke deskundige aan die belast wordt met het behandelen van de ingediende bezwaren.

  • 4 Voorafgaand aan de stemming legt de Minister bij een door hem aan te wijzen notaris een kopie van de cryptografische sleutel waarmee de ontvangstbevestiging wordt berekend neer.

  • 5 De notaris verstrekt op diens verzoek aan de in het derde lid bedoelde deskundige de cryptografische sleutel waarmee de ontvangstbevestiging wordt berekend zodat deze in staat is om een oordeel te vellen over het bezwaar.

  • 6 De aanwijzing van de deskundige en de notaris wordt bekend gemaakt in de Staatscourant.

  • 7 De deskundige onderzoekt de bij hem ingediende bezwaren en geeft hierover een advies aan het stembureau die van de bezwaren en het advies hierover melding doet in het proces-verbaal.

Hoofdstuk 4. Slotbepalingen

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

Artikel 15

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

Deze regeling treedt in werking met ingang van de tweede dag na de dagtekening van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst.

Artikel 16

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

Deze regeling wordt aangehaald als: Tijdelijke experimentenregeling Kiezen op Afstand 2006.

Deze regeling wordt in de Staatscourant geplaatst.

De

Minister

voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties,

A. Nicolaï

Bijlage 1

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

De stempas bevat in ieder geval de volgende gegevens:

  • 1. ruimte voor een postzegel of een port betaald stempel

  • 2. retouradres (indien onbestelbaar)

  • 3. aanduiding: ‘stempas’

  • 4. aanduiding van de verkiezing waarop de oproeping betrekking heeft en de datum van die verkiezing

  • 5. naam van de gemeente die de kaart heeft uitgereikt

  • 6. aanduiding van de kieskring waarin de gemeente is gelegen

  • 7. naam van de kiezer

  • 8. voorletters kiezer

  • 9. geslachtsaanduiding kiezer

  • 10. geboortedatum van de kiezer

  • 11. straatnaam en huisnummer van de kiezer

  • 12. postcode en woonplaats van de kiezer (samenvoegen met 11 in adres van de kiezer)

  • 13. stempasnummer in cijfers

  • 14. uitleg over de mogelijkheid om in een stemlokaal naar keuze te stemmen (+ vermelding waar kaart gebruikt kan worden): ‘Met deze stempas kunt u binnen deze gemeente in een stembureau naar keuze uw stem uitbrengen.’ (Gemeente en Kieskring vermelden)

  • 15. oproep om kaart mee te nemen: ‘Zonder deze kaart kunt u niet stemmen!’

  • 16. vermelding van locatie van één stembureau bij voorkeur stembureau van eigen kiesdistrict of het dichtstbijzijnde stembureau

  • 17. Verwijzing naar vindplaats van locaties overige stemlokalen

  • 18. openingstijden stemlokalen

  • 19. verwijzing naar vindplaats van kandidatenlijsten

  • 20. uitleg over stemmen bij volmacht: ‘Stemmen bij volmacht. Als u niet zelf aan de stemming kunt deelnemen, kunt u een andere kiezer machtigen om voor u te gaan stemmen. Is deze kiezer in dezelfde gemeente ingeschreven, dan kunt u gebruik maken van het volmachtbewijs. [Wilt u een kiezer machtigen die in een andere gemeente is ingeschreven, dan dient u tot en met de veertiende dag (datum) voor de dag van stemming een schriftelijk verzoek in te dienen bij de gemeente.] (de tekst tussen rechte haken is niet nodig bij de verkiezingen van de gemeenteraad.) De gemachtigde kan een volmachtstem uitsluitend tegelijk met de eigen stem uitbrengen! Geef uw kaart pas aan een ander mee, nadat u zelf hebt ingevuld wie u machtigt tot het uitbrengen van uw stem.’

  • 21. informatie over verkrijgen formulieren voor schriftelijke verzoeken: ‘De formulieren voor de schriftelijke verzoeken zijn verkrijgbaar ter gemeentesecretarie.’ (niet nodig bij de verkiezingen van de gemeenteraad)

  • 22. plaats om gegevens gemachtigde (met pen) in te vullen bij volmacht

  • 23. uitleg hoe een vervangende stempas kan worden verkregen (tot welke datum, waar en hoe)

  • 24. uitleg over omzetten stempas in kiezerspas: ‘Stemmen in een andere gemeente. Als u in een andere gemeente aan de verkiezing wilt deelnemen, kunt u in persoon tot en met de vijfde dag voor de dag van stemming (datum) deze stempas bij uw gemeente laten omzetten in een kiezerspas. Een schriftelijk verzoek tot het stemmen in een andere gemeente, kunt u tot en met de veertiende dag voor de dag van stemming (datum) indienen bij de gemeente.’ (niet nodig bij de verkiezingen van de gemeenteraad)

  • 25. weergave van strafbepalingen betreffende vervalsen stempas, stemmen op naam van een ander: ‘Het is strafbaar om op naam van een ander aan de stemming deel te nemen (art. 128 Wetboek van Strafrecht).’

  • 26. mededeling dat de voorzitter van het stembureau aanvullende identificatie kan verlangen ‘Neem uw identificatiebewijs mee! De voorzitter van het stembureau is bevoegd van u te verlangen dat u zich identificeert.’

  • 27. vindplaats van algemene informatie.

De stempas bevat ten minste drie van de onderstaande echtheidskenmerken:

  • Inktkleuren die verkleuren bij reproductie of vervalsing

  • Chemisch beveiligde inkt

  • Codering of nummering

  • Fluorescerende inkt en/of fluorescerende vezels in het papier

  • Perforaat

  • Gebruikte materialen (papier, inkt en folie) zijn niet vrij verkrijgbaar op de markt

  • Microtekst

  • Hologrambeveiliging

  • Watermerkpapier

Bijlage 4

[Regeling vervallen per 01-01-2010]

De leden en de plaatsvervangende leden ontvangen per gewerkt uur een bruto daguurtarief van € 25,–.

Voor gewerkte avond- en nachturen gelden de volgende toeslagen (exclusief reiskosten):

20% voor uren tussen 06.00 en 08.00 uur en tussen 18.00 en 22.00 uur op maandag t/m vrijdag (alleen als de dienst vóór 07.00 uur is begonnen, resp. ná 20.00 uur beëindigd);

40% voor uren tussen 00.00 en 06.00 uur en tussen 22.00 en 24.00 uur op maandag t/m vrijdag;

45% voor uren tussen 00.00 en 08.00 uur op zaterdag;

25% voor uren tussen 08.00 en 18.00 uur op zaterdag;

70% voor uren tussen 18.00 en 24.00 uur op zaterdag;

70% voor uren op zondag.

Het derde lid en de plaatsvervangende leden van het internetstembureau ontvangen voor de door hen verrichte bereikbaarheidsdiensten een bruto dagvergoeding van € 35,42 per 8,5 uur.

Naar boven