3. Specificatie functiecategorieën
De typering van de functie vindt plaats aan de hand van de volgende toedeling:
Code
|
betekenis
|
1
|
Management
|
6
|
Management met onderwijskundige taak
|
9
|
Leraar
|
10
|
Leraar in opleiding
|
12
|
Onderwijsassisterende functies
|
13
|
Studenten begeleidende functies
|
14
|
Instructeur
|
16
|
Beheerfuncties (Indirect onderwijsondersteunend personeel)
|
17
|
Administratieve functies (Direct onderwijsondersteunend personeel)
|
Algemene opmerking
Een functionaris met meerdere taken dient te worden ondergebracht onder de functiecategorie
waar hij/zij het grootste aandeel heeft qua werkzaamheden.
Management
Onder 1) management wordt verstaan:
-
– Het college van bestuur, inclusief de voorzitter van het college van bestuur en de
directeuren die verantwoordelijk zijn voor een domein, sector, regio, unit of locatie.
Deze medewerkers sturen zowel de onderwijskant als de ondersteunende kant van de organisatie
aan;
-
– de medewerkers die activiteiten uitvoeren als het beheren van de agenda van het college
van bestuur en de leden, het voorbereiden van vergaderingen, notuleren en inhoudelijk
verzorgen van verslaglegging van vergaderingen en bijeenkomsten, het onderhouden van
interne en externe contacten en het bieden van overige secretariële ondersteuning.
Het betreft hier alleen secretariële ondersteuning ten behoeve van de leden van het
college van bestuur en managementleden zoals hierboven gedefinieerd.
Voorbeelden:
voorzitter CvB, Lid CvB, directeur, officemanager, bestuurssecretaris, domeindirecteur,
sectormanagers, regiodirecteur, locatiemanagers, managers van clusters van opleidingen,
directiesecretaresse.
De volgende functionarissen vallen niet onder deze functiecategorie: managers die
verantwoordelijk zijn voor ondersteunende dienst(en), zoals hoofd facilitaire dienst,
hoofd ICT en ook operationeel management in het primair proces (teammanager, opleidingsmanager),
secretariële ondersteuning voor operationeel primair proces en ondersteunende diensten.
Management met onderwijskundige taak
Onder 6) Management met een onderwijskundige taak wordt verstaan: medewerkers die
een leidinggevende functie uitvoeren in het primaire proces.
Voorbeelden:
teamleider, onderwijsmanager, opleidingsmanager, onderwijscoördinator.
De volgende functionarissen vallen niet onder deze functiecategorie:
directeur, docenten die regisserende taken hebben in een team en zijn benoemd in LB,
LC, LD of LE, sectormanagers, clustermanagers, locatiemanagers, domeinmanagers.
Leraar
Onder 9) Leraar wordt verstaan: medewerkers die zijn benoemd in één van de docentfuncties:
LB, LC, LD of LE en waarvoor de benoembaarheidseisen van de WEB van toepassing zijn.
Voorbeelden:
leraar, docent, regisseur binnen een onderwijsteam.
Leraar in opleiding
Onder 10) Leraar in opleiding wordt verstaan: de laatstejaarsstudenten van de lerarenopleiding
bedoeld in artikel 4.2.2., eerste lid onder a, van de WEB, die aan een instelling
voor beroepsonderwijs en volwasseneneducatie worden benoemd op de leerarbeidsplaats.
Voorbeelden:
Leraar in opleiding.
De volgende functionarissen vallen niet onder deze functiecategorie:
Leraar.
Onderwijs assisterende functie
Onder 12) Onderwijsassisterende functie wordt verstaan: medewerkers die veelal zonder
bevoegdheid en altijd onder verantwoordelijkheid van de docent assisterende werkzaamheden
verrichten voor, tijdens en na de lessen. De activiteiten van deze medewerkers zijn
bijvoorbeeld opstellen van benodigde apparatuur, klaarleggen van materialen, het instrueren
van leerlingen over het gebruik van gereedschap, het controleren van gereedschap en
het uitvoeren van administratieve handelingen behorende bij het primaire proces. Ook
de ICT-medewerkers die ondersteuning bieden bij de lessen behoren tot deze categorie
indien de meerderheid van hun taken het bieden van ondersteuning bij de lessen is.
Voorbeelden:
(technisch) onderwijsassistent, docentassistent.
De volgende functionarissen vallen niet onder deze functiecategorie:
Leraar.
Studenten begeleidende functies
Onder 13) Studenten begeleidende functie wordt verstaan: medewerkers die een directe
relatie hebben met de student, maar nog niet in de eerder genoemde categorieën zijn op te nemen zoals loopbaanadviseurs
voor leerlingen, zorggerelateerde medewerkers en BPV-begeleiders.
Deze medewerkers voeren werkzaamheden uit zoals het begeleiden en adviseren van studenten
middels doorverwijzing naar studie- en beroepskeuze met behulp van beroepskeuzetesten,
assessments, testen en intakegesprekken. Daarnaast adviseren zij bij heroriëntatie
van studenten betreffende andere opleidingsmogelijkheden zowel intern als extern.
Tevens begeleiden ze studenten bij de doorverwijzing naar een vervolgstudie, beroepskeuze
en werk. Of zij begeleiden de studenten op de praktijkplaats, assisteren studenten
bij het vinden van een stageplaats, leggen contacten en voeren gesprekken met organisaties
over de inhoud van de stages en zorgen voor het afsluiten van de bijbehorende contracten.
Voorbeelden:
loopbaanadviseurs, psychologen, psychologische medewerker, maatschappelijk werkers,
BPV-begeleiders.
De volgende functionarissen vallen niet onder deze functiecategorie: leraar, functies
die ondersteuning leveren aan het primaire proces zoals teamleiders en secretaresses,
docenten die zijn benoemd in één van de docentenfuncties LB, LC, LD of LE en die tevens
een deel BPV-begeleiding uitvoeren worden niet tot deze categorie gerekend.
Instructeur
Onder 14) Instructeur wordt verstaan: medewerkers zonder bevoegdheid die onder verantwoordelijkheid
van de docent instructie geeft. Onder instructie geven wordt verstaan het begeleiden
van individuele en groepen leerlingen bij het praktijkgedeelte van het onderwijs.
Daarnaast beoordelen deze medewerkers onder andere einduitkomsten en onderzoeksresultaten
van de door de leerlingen uitgevoerde praktijkopdrachten.
Voorbeelden:
Instructeur
De volgende functionarissen vallen niet onder deze functiecategorie:
docenten, (technisch) onderwijsassistent, docentassistent, BPV-begeleiders.
Beheerfuncties (Indirect onderwijsondersteunend personeel)
Onder 16) Beheerfuncties wordt verstaan: medewerkers die activiteiten uitvoeren die
indirect ondersteunend zijn aan het primaire onderwijsproces. Dit betreft onder meer
medewerkers van centrale afdelingen / diensten Personeel en Organisatie, Financiën,
Organisatie, Automatisering, Huisvesting.
Voorbeelden:
medewerker financiën, personeelsadviseur, adviseur huisvesting, applicatiebeheerder,
ICT-beheerder, directeur financiën, directeur ICT, directeur HRM, medewerker kantine,
medewerker schoonmaak, medewerker beveiliging, concierge, medewerker bedrijfsbureau,
medewerker marketing, communicatie.
De volgende functionarissen vallen niet onder deze functiecategorie:
roostermaker, medewerker studentenadministratie, personeel Innovatie en Onderwijsontwikkeling,
personeel Kwaliteitszorg.
Administratieve functies (Direct onderwijsondersteunend personeel)
Onder 17) Administratieve functies wordt verstaan: medewerkers die activiteiten uitvoeren
die direct ondersteunend zijn aan het primaire onderwijsproces.
Voorbeelden:
roostermakers, secretariële ondersteuning, medewerker studentenadministratie, personeel
innovatie / onderwijsontwikkeling, personeel kwaliteitszorg.
De volgende functionarissen vallen niet onder deze functiecategorie:
teamleiders, opleidingsmanagers.