Regio Rotterdam
De vaarwegen benedenstrooms van km 991.7 van de Nieuwe Maas en van km 998 van de Oude
Maas
Wie
|
Wat
|
Bij wie
|
Hoe
|
Wanneer
|
Opmerkingen
|
Ieder schip, met uitzondering van een klein schip dat geen stoffen vervoert, als bedoeld
in artikel 9.07, derde lid, van het Binnenvaartpolitiereglement
|
|
De betreffende sector
|
Op het sectorkanaal
|
Zeevaart:
Bij het binnenvaren van een sector.
Binnenvaart:
Bij het voornemen tot het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, zoals het
- -
in- of uitvaren van een haven of nevenvaarwater
- -
keren en oversteken van de vaarweg
- -
ten anker komen of verlaten van de anker- of ligplaats
|
Alle schepen moeten gedurende de vaart in het blokgebied uitluisteren communiceren
en oproepen beantwoorden
|
Regionale Verkeerscentrale Dordrecht
Sector Dordrecht: Oude Maas, km 979,075
|
- Beneden Merwede, km 972,0
|
|
- Noord, km 978
|
Wantij, van Prins Hendrikbrug tot de Beneden Merwede
Wie
|
Wat
|
Bij wie
|
Hoe
|
Wanneer
|
Opmerkingen
|
Ieder schip, met uitzondering van een klein schip dat geen stoffen vervoert, als bedoeld
in artikel 9.07, derde lid, van het Binnenvaartpolitiereglement
|
|
sector Dordt
|
Marifoonkanaal 79
|
Bij het voornemen tot het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, zoals het
- -
in- of uitvaren van een haven of nevenvaarwater
- -
keren en oversteken van de vaarweg
- -
ten anker komen of verlaten van de anker- of ligplaats
|
Alle schepen moeten gedurende de vaart in het blokgebied uitluisteren communiceren
en oproepen beantwoorden
|
Regionale Verkeerscentrale Dordrecht
Sector Heerjansdam:
|
Oude Maas, km 979,075- km 998,2
|
|
- Dordtsche Kil, km 982,6
|
|
Spui, van km 996,0-Oude Maas
|
Wie
|
Wat
|
Bij wie
|
Hoe
|
Wanneer
|
Opmerkingen
|
Ieder schip, met uitzondering van een klein schip dat geen stoffen vervoert, als bedoeld
in artikel 9.07, derde lid, van het Binnenvaartpolitiereglement
|
|
sector Heerjansdam
|
Marifoonkanaal 4
|
Bij het voornemen tot het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, zoals het
- -
in- of uitvaren van een haven of nevenvaarwater
- -
keren en oversteken van de vaarweg
- -
ten anker komen of verlaten van de anker- of ligplaats
|
Alle schepen moeten gedurende de vaart in het blokgebied uitluisteren communiceren
en oproepen beantwoorden
|
Regionale Verkeerscentrale Dordrecht
Operationele voormelding
Wie
|
Wat
|
Bij wie
|
Hoe
|
Wanneer
|
Opmerkingen
|
Schepen met een diepgang van 5,5 meter of meer bestemd voor de Dordtsche Kil en 7
meter of meer bestemd voor de Oude Maas
|
* naam
* lengte
* breedte
* diepgang
* lading
* IMO-klasse
* hoeveelheid
* ETD
* agent
|
Regionale Verkeerscentrale Dordrecht
|
Telefonisch
Fax
E-mail
HAMIS
VHF 71
|
– bij vertrek havengebied Moerdijk
– bij vertrek havengebied Dordrecht
– bij vertrek ATD
Tenminste 4 uur voor vertrek
|
Indien de te verstrekken gegevens reeds bekend zijn bij het HCC worden deze via IVS/VBS
doorgegeven aan RVC Dordrecht
|
Regionale Verkeerscentrale Dordrecht
Vertrekkende en verhalende zeeschepen
Wie
|
Wat
|
Bij wie
|
Hoe
|
Wanneer
|
Opmerkingen
|
Zeeschepen met een lengte van 60 m of meer
|
* naam
* lengte
* breedte
* diepgang
* lading
* IMO-klasse
* hoeveelheid
* ETD
* agent
|
Regionale Verkeerscentrale Dordrecht
|
Telefonisch
Fax
E-mail
HAMIS
VHF 71
|
– bij vertrek havengebied Moerdijk
– bij vertrek havengebied Dordrecht
– bij vertrek ATD
Tenminste 4 uur voor vertrek/ of aanvang
|
Indien de te verstrekken gegevens reeds bekend zijn bij het HCC worden deze via IVS/VBS
doorgegeven aan RVC Dordrecht
|
Regio Amsterdam
De vaarwegen ten westen van km 26.5 van het afgesloten IJ tot aan de kustlijn en behorende
tot het beheersgebied van de Gemeenschappelijke Regeling Centraal Nautisch Beheer
Noorzeekanaalgebied.
Wie
|
Wat
|
Bij wie
|
Hoe
|
Wanneer
|
Opmerkingen
|
Ieder schip, met uitzondering van een klein schip dat geen stoffen vervoert, als bedoeld
in artikel 9.07, derde lid, van het Binnenvaartpolitiereglement
|
Zeevaart:
Binnenvaart:
-
* scheepsnaam
-
* positie
-
* uniek europees scheepsidentificatienummer
-
* lengte
-
* breedte
-
* diepgang
-
* tijd aankomst bestemming
-
* lading en hoeveelheid
-
* elke bijzondere manoeuvre
|
De betreffende sector
|
op het sectorkanaal
|
Zeevaart:
Binnenvaart
-
– Bij het binnenvaren van een sector
-
– bij het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, zoals het
-
– in- of uitvaren van een haven of nevenvaarwater
-
– keren en oversteken van de vaarweg
-
– ten anker komen of verlaten van de anker- of ligplaats
|
Alle schepen moeten gedurende de vaart in het blokgebied uitluisteren, communiceren
en oproepen beantwoorden
|
Verkeerscentrale Schellingwoude
Sector Schellingwoude:
|
Afgesloten IJ, km 26,5
|
- Buiten IJ, km 32,8
|
|
|
- Amsterdam-Rijnkanaal, km 2,6
|
Wie
|
Wat
|
Bij wie
|
Hoe
|
Wanneer
|
Opmerkingen
|
Ieder schip, met uitzondering van een klein schip dat geen stoffen vervoert, als bedoeld
in artikel 9.07, derde lid, van het Binnenvaartpolitiereglement
|
|
Sector Schellingwoude
|
marifoonkanaal 60
|
Bij het voornemen tot het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, zoals het
- -
in- of uitvaren van een haven of nevenvaarwater
- -
keren en oversteken van de vaarweg
- -
ten anker komen of verlaten van de anker- of ligplaats
|
Alle schepen moeten gedurende de vaart in het blokgebied uitluisteren, communiceren
en oproepen beantwoorden
|
Verkeerspost Wijk bij Duurstede
sector Maarssen: Amsterdam-Rijnkanaal km 28,6 tot km 36,5
Wie
|
Wat
|
Bij wie
|
Hoe
|
Wanneer
|
Opmerkingen
|
Ieder schip, met uitzondering van een klein schip dat geen stoffen vervoert, als bedoeld
in artikel 9.07, derde lid, van het Binnenvaartpolitiereglement
|
|
sector Maarssen
|
marifoonkanaal 61
|
Bij het voornemen tot het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, zoals het
- -
in- of uitvaren van een haven of nevenvaarwater
- -
keren en oversteken van de vaarweg
- -
ten anker komen of verlaten van de anker- of ligplaats
|
Alle schepen moeten gedurende de vaart in het blokgebied uitluisteren, communiceren
en oproepen beantwoorden
|
Verkeerspost Wijk bij Duurstede
sector Wijk bij Duurstede:
|
Amsterdam-Rijnkanaal km 59,5 tot km 63,5 en
|
|
NederRijn/Lek km 924,3 tot km 930
|
Wie
|
Wat
|
Bij wie
|
Hoe
|
Wanneer
|
Opmerkingen
|
Ieder schip, met uitzondering van een klein schip dat geen stoffen vervoert, als bedoeld
in artikel 9.07, derde lid, van het Binnenvaartpolitiereglement
|
|
sector Wijk bij Duurstede
|
marifoonkanaal 60
|
Bij het voornemen tot het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, zoals het
- -
in- of uitvaren van een haven of nevenvaarwater
- -
keren en oversteken van de vaarweg
- -
ten anker komen of verlaten van de anker- of ligplaats
|
Alle schepen moeten gedurende de vaart in het blokgebied uitluisteren, communiceren
en oproepen beantwoorden
|
Verkeerspost Wemeldinge
Operationele melding Oosterschelde-stroomgebied
Wie
|
Wat
|
Bij wie
|
Hoe
|
Wanneer
|
Opmerkingen
|
Ieder schip, met uitzondering van een klein schip dat geen stoffen vervoert als bedoeld
in artikel 9.07, derde lid, van het Binnenvaartpolitiereglement.
|
* scheepsnaam
* positie
* vaarrichting
* elke bijzondere manoeuvre
|
verkeerspost Wemeldinge
|
marifoonkanaal 68
|
– bij het in noordgaande richting uitvaren van het sluizencomplex Hansweert
– bij het uitvaren van de westelijke voorhaven van het Krammersluizencomplex
– bij het uitvaren van een andere voorhaven van een sluizencomplex
– bij het uitvaren van een haven
|
Alle schepen moeten gedurende de vaart in het blokgebied uitluisteren, communiceren
en oproepen beantwoorden.
|
Waddenzee
Administratieve voormelding Waddenzee buiten de VTS-gebieden
Wie
|
Wat
|
Bij wie
|
Hoe
|
Wanneer
|
Opmerkingen
|
– schepen met gevaarlijke ladingen
– bijzondere transporten
– bovenmaatse schepen
|
* scheepsnaam en call-sign
* nationaliteit
* scheepstype en tonnage
* lengte, breedte en diepgang
* Lloydsnummer
* haven van bestemming
* ETA
* geplande vaarroute
* soort lading
(naam en hoeveelheid van stoffen; klasse, cijfers en voorzover bekend stofnummer en
VN-nummer
* bevestiging dat ladingplan aan boord is
* aantal personen aan boord
|
Centrale Meldpost Waddenzee
|
Telefonisch
Fax
|
• 24 uur voor het binnenvaren van de Waddenzee.
• Bij onvoorziene omstandigheden binnen VHF-bereik kanaal 4.
|
|
Operationele melding Waddenzee buiten:
Wie
|
Wat
|
Bij wie
|
Hoe
|
Wanneer
|
Opmerkingen
|
– schepen met gevaarlijke ladingen
– bijzondere transporten
|
* scheepsnaam en call-sign
* positie
* bijzonderheden
* VN-nummer/IMO klasse
* aantal personen aan boord
|
Centrale Meldpost Waddenzee
|
Marifoonkanaal 4
|
Tijdig voor het binnenvaren van de Waddenzee via:
– de VTS-gebieden van Den Helder, Terschelling en Eems;
– de zeegaten tussen de Waddeneilanden
– de havens van de Waddeneilanden;
– de sluizen en havens aan het IJsselmeer en landzijde
|
|
Verkeerspost Schiermonnikoog
Wie
|
Wat
|
Bij wie
|
Hoe
|
Wanneer
|
Opmerkingen
|
Ieder schip, met uitzondering van een klein schip dat geen stoffen vervoert als bedoeld
in artikel 9.07, derde lid Binnenvaartpolitiereglement
|
* scheepsnaam en call-sign
* positie
* bestemming
* elke bijzondere manoeuvre
* diepgang
* lading
* aantal personen aan boord
|
Verkeerspost Schiermonnikoog
|
Marifoonkanaal 5
|
Tijdig voor het binnenvaren van de Waddenzee en bij het voornemen tot het uitvoeren
van een bijzondere manoeuvre, zoals het:
– in- of uitvaren van een haven of nevenvaarwater
– keren en oversteken van de vaarweg
– ten anker komen of verlaten van de anker- of ligplaats
|
|
Verkeerspost Tiel
Sector St. Andries:
|
Waal km 931,0 tot km 921,0
|
Wie
|
Wat
|
Bij wie
|
Hoe
|
Wanneer
|
Opmerkingen
|
Ieder schip, met uitzondering van:
– een klein schip dat geen stoffen vervoert, bedoeld in artikel 9.07, lid 3, Binnenvaartpolitiereglement
– een veerpont die is voorzien van een goedwerkend en in bedrijf zijnd AIS-apparaat
|
* scheepsnaam
* positie
* vaarrichting
* elke bijzondere manoeuvre
|
sector St. Andries
|
marifoonkanaal 68
|
Bij het voornemen tot het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, zoals het
– in- of uitvaren van een haven of nevenvaarwater
– keren en oversteken van de vaarweg
– ten anker komen of verlaten van de anker- of ligplaats
|
Alle schepen moeten gedurende de vaart in het blokgebied uitluisteren, communiceren
en oproepen beantwoorden
|
Sector Tiel:
|
Waal km 917,0 tot km 905,0
|
Wie
|
Wat
|
Bij wie
|
Hoe
|
Wanneer
|
Opmerkingen
|
Ieder schip, met uitzondering van:
– een klein schip dat geen stoffen vervoert, bedoeld in artikel 9.07, lid 3, Binnenvaartpolitiereglement
– een veerpont die is voorzien van een goedwerkend en in bedrijf zijnd AIS-apparaat
|
* scheepsnaam
* positie
* vaarrichting
* elke bijzondere manoeuvre
|
sector Tiel
|
marifoonkanaal 69
|
Bij het voornemen tot het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, zoals het
– in- of uitvaren van een haven of nevenvaarwater
– keren en oversteken van de vaarweg
– ten anker komen of verlaten van de anker- of ligplaats
|
Alle schepen moeten gedurende de vaart in het blokgebied uitluisteren, communiceren
en oproepen beantwoorden
|
Verkeerspost Nijmegen
Sector Nijmegen:
|
Waal km 890,5 tot km 881,5
|
Wie
|
Wat
|
Bij wie
|
Hoe
|
Wanneer
|
Opmerkingen
|
Ieder schip, met uitzondering van:
– een klein schip dat geen stoffen vervoert, bedoeld in artikel 9.07, lid 3, Binnenvaartpolitiereglement
– een veerpont die is voorzien van een goedwerkend en in bedrijf zijnd AIS-apparaat
|
* scheepsnaam
* positie
* vaarrichting
* elke bijzondere manoeuvre
|
sector Nijmegen
|
marifoonkanaal 4
|
Bij het voornemen tot het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, zoals het
– in- of uitvaren van een haven of nevenvaarwater
– keren en oversteken van de vaarweg
– ten anker komen of verlaten van de anker- of ligplaats
|
Alle schepen moeten gedurende de vaart in het blokgebied uitluisteren, communiceren
en oproepen beantwoorden
|
Sector Millingen:
|
Waal km 881,5 tot km 864,2
|
Wie
|
Wat
|
Bij wie
|
Hoe
|
Wanneer
|
Opmerkingen
|
Ieder schip, met uitzondering van:
– een klein schip dat geen stoffen vervoert, bedoeld in artikel 9.07, lid 3, Binnenvaartpolitiereglement
– een veerpont die is voorzien van een goedwerkend en in bedrijf zijnd AIS-apparaat
|
* scheepsnaam
* positie
* vaarrichting
* elke bijzondere manoeuvre
|
sector Millingen
|
marifoonkanaal 5
|
Bij het voornemen tot het uitvoeren van een bijzondere manoeuvre, zoals het
– in- of uitvaren van een haven of nevenvaarwater
– keren en oversteken van de vaarweg
– ten anker komen of verlaten van de anker- of ligplaats
|
Alle schepen moeten gedurende de vaart in het blokgebied uitluisteren, communiceren
en oproepen beantwoorden
|
Tabel 1: Fryslân
Vaarweg
|
Lengte in m
|
Breedte in m
|
Diepgang in m
|
Haven Terschelling
|
85
|
12
|
3,40
|
Haven Vlieland
|
60
|
10
|
3,40
|
Vaarweg tussen zee en Harlingen, via het Stortemelk, de Vliestroom, de Blauwe Slenk
en het vaarwater langs de Pollendam
|
140
|
|
6,50
|
Prinses Margrietkanaal
|
111
|
11,50
|
3,50
|
Vaarweg tussen Lorentzsluis en Harlingen, inclusief het vaarweggedeelte dat aansluit
vanaf de Doove Balg (de Boontjes)
|
135
|
11,50
|
3,501
|
Vaarwater Makkum
|
110
|
11,50
|
3,202
|
Vaarwater Hindeloopen/Workum
|
55
|
6,60
|
1,902
|
Vaarwater Stavoren (tot Johan Frisosluis)
|
85
|
8,50
|
2,752
|
1 Bij een waterstand te Harlingen van NAP +0,75 m of zoveel minder dan de verwachte
waterstand te Harlingen tijdens de passage lager is.
2 Bij waterstand = -0,60 m NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan -0,60 m
NAP.
Tabel 2: Groningen
Vaarweg
|
Lengte in m
|
Breedte in m
|
Diepgang in m
|
Van Starkenborghkanaal
|
111
|
11,50
|
3,50
|
Eemskanaal van km 0 t/m km 4
|
143,50
|
13
|
5
|
Eemskanaal vanaf km 4
|
111
|
11,50
|
3,50
|
Tabel 3: Overijssel
Vaarweg
|
Lengte in m
|
Breedte in m
|
Diepgang in m
|
Kanaal Zutphen-Enschede van de Twentekanalen:
|
|
|
|
1. Geldersche IJssel – Enschede
|
110
|
11,50
|
2,801
|
2. Zijkanaal naar Almelo van de Twentekanalen
|
110
|
11,50
|
2,80
|
1 Op het pand Geldersche IJssel – Eefde (voorpand) evenveel minder dan 2,80 m als de
buitenwaterstand sluis Eefde lager is dan NAP + 3,20 m.
Tabel 4: Overijssel/Gelderland
Vaarweg
|
Lengte in m
|
Breedte in m
|
Diepgang in m
|
Geldersche IJssel:
|
|
|
|
1. IJsselkop1 – Stadsbrug Kampen
|
110
|
12
|
|
2. Stadsbrug Kampen – Ketelmeer
|
200
|
17,50
|
|
Zwolle-IJsselkanaal
|
110
|
12
|
3,252
|
Meppelerdiep:
|
|
|
|
1. van Zwarte Water via Meppelerdiepkeersluis – Kaapbrug
|
110
|
12
|
3,253
|
2. via Grote Kolksluis
|
55
|
8,20
|
2,803
|
Zwarte Water
|
110
|
12
|
3,252
|
Vaarwater Ramsdiep
(Schokkerrak–Ramsdiep–Zwarte Meer–Zwolsche Diep)
|
110
|
12
|
32
|
Vaarwater Zwanendiep
|
85
|
10,40
|
2,502
|
Vaarwater Arkervaart
|
90
|
8,50
|
2,60
|
1 Schepen die gebruik maken van de hefopening in de spoor- en verkeersbrug Zutphen
(km 928,150) moeten rekening houden met de volgende beperkingen: a. de bodem ligt
op ca. NAP +0,50 m, d.w.z. ongeveer 0,50 m hoger dan overigens in dat riviervak; b.
de bodembreedte op NAP +0,50 m is slechts 8 m; c. eerst op ca NAP +2,50 m is een breedte
van 12 m aanwezig; d. bij doorvaart hiervan is een sterke waterspiegeldaling mogelijk.
2 Bij waterstand = NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP.
3 Bij waterstand = NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP. De drempeldiepte
van de Meppelerdiep-brug ligt op NAP –3,50 m. De keersluis in Zwartsluis wordt gesloten
bij een waterstand hoger dan NAP +0,50 m en bij een waterstand lager dan NAP –0,50 m.
Tabel 5: Gelderland
Vaarweg
|
Lengte in m
|
Breedte in m
|
Diepgang in m
|
Maas-Waalkanaal:
|
|
|
|
1. km 0 (Maas) – km 10,70:
|
|
|
|
a) ≤ 137,50 m
|
137,50
|
15,50
|
3,50
|
b) > 137,50 m
|
193
|
13,50
|
3,50
|
2. km 10,70 – km 12,90
|
225
|
15,50
|
3,701
|
3. km 12,90 – km 13,40 (Waal):
|
|
|
|
a) ≤ 193 m
|
193
|
22,90
|
3,701
|
b) > 193 m
|
225
|
17,50
|
3,701
|
1 Of zoveel minder dan de buiten- of de binnenwaterstand lager is dan NAP +7,20 m.
Tabel 6: Noord-Holland
Vaarweg
|
Lengte in m
|
Breedte in m
|
Diepgang in m
|
De betonde vaarwateren tussen zee en Den Helder
|
|
|
9
|
Marinehaven Willemsoord
|
200
|
|
8
|
Oranjesluizencomplex:
|
|
|
|
1. Noordersluis
|
70
|
13,50
|
3,501
|
2. Middensluis
|
90
|
17,50
|
3,501
|
3. Zuidersluis
|
70
|
13,50
|
3,501
|
4. Prins Willem Alexandersluis
|
200
|
23
|
3,501
|
Noordzeekanaal en Noordzeesluizen te IJmuiden:
|
325
|
42
|
13,10
|
1. 1e Rijksbinnenhaven
|
|
|
3,50
|
2. 2e Rijksbinnenhaven
|
|
|
5,70
|
3. 3e Rijksbinnenhaven
|
|
|
5,70
|
4. Kruithaven, buitenzijde (meerstoelen)
|
|
|
9,10
|
5. Zijkanaal B (zuidelijk deel)
|
|
|
1,80
|
6. Zijkanaal C
|
|
11,40
|
3
|
7. Zijkanaal D
|
|
|
3
|
8. Zijkanaal E
|
|
|
2,20
|
9. Zijkanaal G over een lengte van 1.000 m gemeten uit de as van het Noordzeekanaal
|
|
|
8
|
10. Zijkanaal H
|
|
|
1,30
|
Vaarweg tussen Stevinsluis en Den Helder, via het Vissersgaatje en het Malzwin
|
120
|
11,50
|
3,202
|
Vaarwater Medemblik
|
85
|
8,20
|
2,703
|
Vaarwater Gouwzee (tot havens Monnickendam, Marken, Volendam, Edam)
|
55
|
6,60
|
1,903
|
Haven Marken
|
55
|
6,60
|
1,903
|
Vaarwater Muiden
|
52
|
7,50
|
1,803
|
Vaarwater Eem
|
73
|
8,50
|
2,803
|
1 Bij een waterstand van NAP –0,50 m of hoger of zoveel minder dan de waterstand lager
is dan NAP –0,50 m.
2 Bij een waterstand te Harlingen van NAP +0,66 m of zoveel minder dan de verwachte
waterstand te Harlingen tijdens de passage lager is.
3 Bij waterstand = -0,60 m NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan -0,60 m
NAP.
Tabel 7: Flevoland
Vaarwater Amsterdam – Lemmer
(via Houtribsluizen):
|
|
|
|
|
a) ≤135
|
135
|
17,50
|
3,501
|
|
b) >135
|
190
|
11,50
|
3,501
|
1. Houtribsluizen – Westkolk en Oostkolk:
|
|
|
|
|
a) ≤135
|
135
|
17,50
|
3,501
|
|
b) >135
|
190
|
11,50
|
3,501
|
Vaarwater Almere – Enkhuizen
(via Krabbersgat/Naviduct)
|
110
|
11,50
|
2,601
|
Vaarwater Enkhuizen – Lemmer
(via Krabbersgat/Naviduct)
|
110
|
11,50
|
3,201
|
|
a) Krabbersgatkolk
|
110
|
11,50
|
3,201
|
|
b) Naviduct West en Oostkolk
|
110
|
11,50
|
3,201
|
Vaarwater Urk – Kornwerderzand (incl. buiten- en voorhaven)
|
120
|
13
|
3,501
|
1. Lorentzsluizen:
|
|
|
|
|
a) Grote sluis
|
120
|
13
|
3,501
|
|
b) Kleine Sluis
|
67
|
8,20
|
3,501
|
Vaarwater Urk
|
120
|
13
|
3,501
|
Vaarwater Den Oever (incl. buiten- en voorhaven)
|
120
|
13
|
3,501
|
|
a) Stevinsluis
|
120
|
13
|
3,501
|
Vaarwater Enkhuizen – Den Oever
|
120
|
13
|
2,601
|
Vaarwater Randmeren
|
105
|
9,50
|
32
|
|
a) Nijkerkersluis
|
90
|
9,50
|
32
|
|
b) Reevesluis
|
105
|
9,50
|
32
|
1. Vaarwater IJsselmeer – Ketelmeer (Molenrak – Botterrak – Hanzerak)
|
|
|
|
|
a) ≤135
|
135
|
17,50
|
3,501
|
|
b) >135
|
190
|
11,50
|
3,501
|
Noorderhaven Breezanddijk
|
110
|
11,50
|
2,801
|
Zuiderhaven Breezanddijk
|
110
|
11,50
|
2,501
|
Vaarwater Blocq van Kuffeler (tot Zuidersluis)
|
110
|
11,50
|
31
|
Vaarwater Lelystad-Haven (tot Noordersluis)
|
110
|
11,50
|
31
|
Vaarwater Ketelhaven
|
53,40
|
7,20
|
2,401
|
1 Bij een waterstand van NAP -0,60 m of zoveel minder dan de waterstand lager is dan
-0,60 NAP.
2 Bij een waterstand van NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP.
Tabel 8: Noord-Holland/Utrecht
Vaarweg
|
Lengte in m
|
Breedte in m
|
Diepgang in m
|
Buitenhaven en toegangsgeul Muiden
|
45
|
7,50
|
1,80
|
Amsterdam-Rijnkanaal:
|
200
|
23,50
|
41
|
1. Irenesluizen:
|
|
|
|
a) Westkolk
|
200
|
17,70
|
3,501
|
b) Oostkolk
|
200
|
23,50
|
41
|
2. Marijkesluizen:
|
|
|
|
a) Hoogwaterkering Ravenswaaij
|
200
|
23,50
|
4
|
b) Westkolk en Oostkolk
|
200
|
17,70
|
4
|
3. Bernhardsluizen:
|
|
|
|
a) Westkolk
|
200
|
17,70
|
4
|
b) Oostkolk
|
200
|
23,50
|
4
|
Lekkanaal:
|
|
|
|
a) ≤ 116,50 m
|
116,50
|
22,90
|
42
|
b) > 116,50 m en ≤ 135 m
|
135
|
22,80
|
42
|
c) > 135 m
|
193
|
11,45
|
42
|
1. Beatrixsluizen:
|
|
|
|
a) Westkolk en Middenkolk
|
193
|
17,70
|
3,502
|
b) Oostkolk:
|
|
|
|
i. ≤ 116,50 m
|
116,50
|
22,90
|
42
|
ii. > 116,50 m en ≤ 135 m
|
135
|
22,80
|
42
|
iii. > 135 m
|
193
|
11,45
|
42
|
Merwedekanaal:
|
|
|
|
1. tussen Amsterdam-Rijnkanaal en Spinozabrug
|
110
|
11,50
|
2,801
|
2. tussen Spinozabrug en Liesboschbrug:
|
38
|
7
|
2,401
|
a) Muntsluis
|
38
|
7
|
2,401
|
3. tussen Liesboschbrug en Amsterdam Rijnkanaal
|
85
|
9,50
|
2,801
|
a) Noordersluis:
|
|
|
|
i. Westkolk
|
50
|
6,60
|
2,201
|
ii. Oostkolk
|
85
|
9,50
|
2,801
|
4. tussen de Zuidersluis en de Koninginnensluis:
|
110
|
11,50
|
2,803
|
a) Zuidersluis
|
110
|
11,50
|
2,801
|
b) Koninginnensluis
|
110
|
11,50
|
2,803
|
1 Bij een waterstand van NAP –0,60 m op het Amsterdam-Rijnkanaal of zoveel minder dan
de waterstand lager is dan NAP –0,60 m.
2 Bij een waterstand van NAP –0,60 m op het Lekkanaal of zoveel minder dan de waterstand
lager is dan NAP –0,60 m.
3 Bij een waterstand van NAP +1,35 m of hoger of zoveel minder als de waterstand op
de Lek bij de Koninginnensluis is.
Tabel 9: Zuid-Holland
Vaarweg
|
Lengte in m
|
Breedte in m
|
Diepgang in m
|
Hollandsche IJssel:
|
|
|
|
1. Algerasluis (gesloten kering/schutten)
|
110
|
11,50
|
4,701
|
2. van km 0 tot km 1,10
|
39
|
5,45
|
2,502
|
3. van km 1,10 tot km 3,40
|
110
|
11,50
|
3,153
|
4. van km 3,40 tot km 4,50
|
110
|
11,50
|
3,603
|
5. van km 4,50 tot km 7
|
110
|
11,50
|
4,053
|
6. van km 7 tot km 16,90
|
110
|
11,50
|
4,703
|
7. van km 13,20 tot km 16,90
|
135
|
11,50
|
1,504
|
8. van km 16,90 tot km 19,70
|
180
|
11,50
|
4,703
|
Oude Maas (zeevaart)
|
175
|
25
|
8,80
|
Dordtsche Kil en de daarop aansluitende vaarweg naar de havens van het Industrie-
en Havenschap Moerdijk (zeevaart)
|
175
|
25
|
8
|
Volkeraksluizen
|
225
|
23,50
|
4,75
|
Boven-Merwede/Beneden-Merwede/ Nieuwe Merwede/Noord/Oude Maas/Dordtsche Kil/ Hollandsch
Diep/Amer/Haringvliet:
|
|
|
|
1. algemeen
|
225
|
23,50
|
|
2. duwstellen in afvaart brede formatie (gedeelte vóór de duwboot (maximum lengte
40 m))
|
153
|
34,35
|
|
3. duwstellen in opvaart lange formatie (gedeelte vóór de duwboot (maximum lengte
40 m))
|
229,50
|
22,90
|
|
4. tussen km 976 en km 980: duwstellen in opvaart brede formatie (gedeelte vóór de
duwboot (maximum lengte 40 m))
|
153
|
34,35
|
|
Beneden Merwede
|
|
|
4,502
|
Nieuwe Merwede (Biesboschsluis)
|
55
|
6,60
|
3,20
|
Het Spui
|
110
|
11,50
|
2,80
|
Noord
|
|
|
4,502
|
Rietbaan:
|
|
|
|
1. van km 977,30 tot km 978,965
|
85
|
8,20
|
2,80
|
2. van km 978,965 tot km 979,80
|
135
|
17
|
4
|
Nieuwe Maas (beheergebied Rijkswaterstaat, West-Nederland Zuid):
|
225
|
23,50
|
|
1. duwstellen in afvaart brede formatie (gedeelte voor de duwboot (maximum lengte
40 m))
|
153
|
34,35
|
4,50
|
2. duwstellen in opvaart lange formatie (gedeelte voor de duwboot (maximum lengte
40 m))
|
229,50
|
22,90
|
4,50
|
Oude Maas, Dordtsche Kil en de daarop aansluitende vaarwegen naar de havens van het
Havenbedrijf Moerdijk, Hollandsch Diep, Amer, Haringvliet, Noord en Nieuwe Maas (beheergebied
Rijkswaterstaat, West- Nederland Zuid, tussen km 989,000 – 991,700)
|
|
|
|
1. zee-pontons
|
100
|
33
|
35
|
Beneden-Merwede, Nieuwe Merwede en Boven-Merwede
|
|
|
|
1. zee-pontons
|
100
|
25
|
35
|
1 Bij een waterstand = NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP. Bij
gesloten Algerakering is het gebruik van de naastgelegen schutsluis door een schip
of samenstel langer dan 110 m niet mogelijk.
2 Bij een waterstand t.o.v. NAP, of zoveel hoger of zoveel minder dan de waterstand
t.o.v. NAP.
3 Bij waterstand = NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP.
4 Uitsluitend ledige schepen.
5 Het voortbewegen van zee-pontons met behulp van sleepboten met een tros verbonden
en/of in combinatie met een duwboot, voldoende om goed te kunnen manoeuvreren en veilig
aan het scheepvaartverkeer te kunnen deelnemen.
Tabel 10: Zeeland
Vaarweg
|
Lengte in m
|
Breedte in m
|
Diepgang in m
|
Zuid-Vlije/Krammer/ Zijpe/Mastgat/Keeten/ Oosterschelde
|
200
|
23,50
|
|
Schelde-Rijnverbinding
|
225
|
23,50
|
4,30
|
Volkerak
|
225
|
23,50
|
4,75
|
Krammersluizen
|
200
|
23,50
|
4,751
|
Kanaal door Zuid-Beveland:
|
|
|
|
1. gehele kanaal
|
200
|
23,50
|
4,751
|
2. vanaf de parallel 51º 27'.9 N
|
200
|
23,50
|
5,252
|
Veerse Meer
|
130
|
18
|
|
Roompotsluis
|
95
|
14,50
|
53
|
Bergsediepsluis
|
34
|
6
|
24
|
Handelshaven Breskens5
|
95
|
|
|
Veerhaven Terneuzen
|
80
|
9,50
|
|
1 Bij een waterstand hoger dan of gelijk aan NAP –0,75 m of zoveel minder dan de waterstand
lager is dan NAP –0,75 m.
2 Bij een waterstand hoger dan of gelijk aan NAP –0,55 m of zoveel minder dan de waterstand
lager is dan NAP –0,55 m met dien verstande dat deze diepgang slechts is toegestaan
voor schepen die vanaf de Westerschelde komen met als directe bestemming loswal ‘Kaai
85’ te Schore, alsmede voor schepen die vertrekken vanaf deze loswal met als directe
bestemming Westerschelde.
3 Bij waterstand = NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP.
4 Bij waterstand Oosterschelde-zijde NAP –1,50 m of hoger.
5 Kielspeling 10% van de waterdiepte.
Tabel 11: Noord-Brabant/Limburg
Vaarweg
|
Lengte in m
|
Breedte in m
|
Diepgang in m
|
Maasroute
|
|
|
|
1. Ternaaien – Beatrixhaven
|
137,50
|
14
|
3
|
2. Beatrixhaven – Stein
|
|
|
|
a) ≤ 110 m
|
110
|
12
|
3
|
b) > 110 m
|
137,50
|
11,50
|
3
|
3. Stein – Sluis Born
|
137,50
|
14
|
3
|
4. Sluis Born – Venlo, km 110,50
|
|
|
|
a) ≤ 137,50
|
137,50
|
15,50
|
3
|
b) > 137,50
|
193
|
13,50
|
31, 2
|
5. Venlo km 110,50 – Sluis Grave
|
|
|
|
a) ≤ 137,50
|
137,50
|
15,50
|
3,50
|
b) > 137,50
|
193
|
13,50
|
3,50
|
6. Sluis Grave – Brug Ravenstein (A50)
|
193
|
15,50
|
3,203
|
7. Brug Ravenstein (A50) – km 226
|
|
|
|
a) ≤ 137,50
|
137,50
|
15,50
|
4
|
b) > 137,50
|
193
|
13,50
|
44, 5
|
8. km 226 – km 250,90
|
193
|
17,50
|
4
|
9. km 64,50 – Julianakanaal
|
110
|
12
|
2,80
|
10. Sluis Linne – Sluis Roermond
|
193
|
13,50
|
3
|
11. Kanaal van Sint Andries
|
110
|
13,50
|
3,506
|
12. Sluis Andel
|
110
|
12,50
|
1,807
|
13. Heusdensch Kanaal – Afgedamde Maas
|
|
|
|
a) ≤ 137,50
|
137,50
|
15,50
|
2,60
|
b) >137,50
|
193
|
13,50
|
2,60
|
Brabantse en Midden-Limburgse kanalen ZWV en WHK
|
|
|
|
1. Oude sluis Panheel
|
95
|
7,25
|
2,10
|
2. Kanaal Wessem – Nederweert
|
|
|
|
a) km 0 – km 0,85
|
137,50
|
15,50
|
3
|
b) km 0,85 – km 2,20
|
95
|
9,60
|
2,50
|
c) km 2,20 – km 16,30 (sluis 15)
|
95
|
9,60
|
2,10
|
3. Zuid-Willemsvaart (ZWV)
|
|
|
|
a) Verbindingskanaal in het Bossche Veld
|
86
|
8,30
|
2,50
|
b) Belgische grens nabij Loozen tot met sluis 15
|
68
|
7,25
|
2,10
|
c) Sluis 15 – Randwegbrug
|
95
|
9,60
|
2,10
|
d) Randwegbrug – kruising ZWV-WHK
|
|
|
|
i. ≤ 68 m
|
68
|
7,25
|
1,90
|
ii. > 68 m
|
80
|
5,20
|
1,90
|
e) Kruising ZWV-WHK tot sluis 4
|
110
|
7,25
|
1,90
|
f) Sluis 4 – Maximakanaal
|
|
|
|
i. ≤ 105 m
|
105
|
9,60
|
3
|
ii. > 105 m
|
110
|
7,25
|
3
|
g) Maximakanaal
|
|
|
|
i. ≤ 105 m
|
105
|
9,60
|
3
|
ii. > 105 m
|
110
|
7,25
|
3
|
4. Wilhelminakanaal (WHK)
|
|
|
|
a) Kruising ZWV-WHK – Beatrixkanaal
|
110
|
7,25
|
1,90
|
b) Beatrixkanaal – Industriehaven Loven
|
63
|
7,25
|
1,90
|
c) Industriehaven Loven – Sluis II
|
63
|
7,25
|
2,10
|
d) Sluis II – Sluis I
|
90
|
9,60
|
2,70
|
e) Sluis I – Amer
|
135
|
11,50
|
3,308
|
f) Markkanaal
|
90
|
9,60
|
2,60
|
g) Oude Maasje (Bergsche Maas – Sluis Schipdiep)
|
95
|
11,50
|
2,50
|
1 Sluis Linne. Of zoveel minder dan de waterstand in het benedentoeleidingskanaal lager
is dan NAP +16,95 m.
2 Sluis Roermond. Of zoveel minder dan de waterstand in het benedentoeleidingskanaal
lager is dan NAP +14,20 m.
3 Sluis Grave. Maas tussen Grave (boven de sluis) en km 182 (brug A50) een maximale
toegelaten diepgang van 3,20 m of zoveel meer dan de waterstand bij Grave-Beneden
hoger is dan NAP +5,20 m.
4 Sluis Lith, zuidkolk. Bij een waterstand NAP +1 m of zoveel minder dan de buitenwaterstand
in het benedentoeleidingskanaal lager is dan NAP +1 m.
5 Sluis Lith, noordkolk. Bij een waterstand van NAP of zoveel minder dan de buitenwaterstand
in het benedentoeleidingskanaal lager is dan NAP of zoveel minder dan de waterstand
in het boventoeleidingskanaal lager is dan NAP +4,50 m.
6 Bij een waterstand NAP +1 m of zoveel minder dan de waterstand bij sluis St. Andries
v.w.b. de Maaszijde lager is dan NAP +1 m dan wel v.w.b. de Waalzijde lager is dan
NAP +2 m.
7 Bij waterstand = NAP of zoveel minder dan de waterstand lager is dan NAP.
8 Bij een waterstand van NAP +0,70 m of zoveel minder als de waterstand minder is dan
NAP +0,70 m.