Regeling Loodsgeldtarieven

[Regeling vervallen per 01-01-2008.]
Geraadpleegd op 04-05-2024.
Geldend van 01-01-2004 t/m 28-02-2005

Regeling Loodsgeldtarieven

Hoofdstuk I. De zee-, binnen- en havenloodsgeldtarieven

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Paragraaf 1. Algemeen

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Artikel 1

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

De tarieven voor het zee- en binnenloodsgeld zijn vastgesteld zoals opgenomen in bijlage I bij deze regeling.

Artikel 2

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

  • 1 De tarieven voor het havenloodsgeld zijn vastgesteld zoals opgenomen in bijlage II bij deze regeling.

  • 2 In afwijking van het eerste lid en bijlage II bij deze regeling zijn de tarieven voor het havenloodsgeld voor olietankers met gescheiden ballasttanks 6,4 procent lager dan het tarief zoals opgenomen in bijlage II bij deze regeling. Artikel 27, eerste lid, van het Loodsgeldbesluit 1995 is van overeenkomstige toepassing.

  • 3 In dit artikel wordt verstaan onder olietankers met gescheiden-ballasttanks: schepen,

    • a. die zijn gebouwd voor of aangepast aan voornamelijk het vervoer van olie in bulk in hun laadruimten, daaronder begrepen combinatietankschepen en elk chemicaliëntankschip indien dit schip een gehele of gedeeltelijke lading olie in bulk vervoert,

    • b. die voor opslag van ballast uitsluitend gebruik maken van tanks die volledig zijn gescheiden van het ladingolie- en brandstofoliesysteem en die blijvend zijn bestemd voor opslag van ballastwater of voor het vervoer van ballast of ladingen andere dan olie en overige schadelijke stoffen, en

    • c. waarvoor een internationaal certificaat ter voorkoming van verontreiniging door olie is afgegeven waarin het desbetreffende schip wordt aangemerkt als olietanker voorzien van gescheiden-ballasttanks.

Artikel 3

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

De afstanden voor de meest voorkomende loodsreizen, bedoeld in artikel 5, derde lid, van het Loodsgeldbesluit 1995, zijn vastgesteld zoals opgenomen in bijlage III bij deze regeling.

Paragraaf 2. Frequentiekorting loodsgeldtarieven

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Artikel 3a

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

  • 1 In deze paragraaf wordt verstaan onder:

    • a. frequentiekorting: de korting op de loodsgeldtarieven, bedoeld in artikel 3b;

    • b. organisatie: de krachtens artikel 15a, tweede lid, van de Scheepvaartverkeerswet aangewezen organisatie;

    • c. call: een combinatie van een loodsreis van zee naar een zeehavengebied en een loodsreis naar zee vanuit hetzelfde zeehavengebied via dezelfde vaarroute;

    • d. zusterschepen: schepen die ten opzichte van elkaar voldoen aan de volgende eisen:

      • 1°. gelijkheid van type, volgens Lloyd's Register of Shipping;

      • 2°. een verschil wat betreft de lengte over alles, de maximale diepgang op de zomerlastlijn, alsmede de maximale breedte van niet meer dan respectievelijk 10, 15 en 20%;

      • 3°. een overeenkomstige uitrusting en inrichting van de brug en de navigatie-instrumenten; en

      • 4°. overeenkomende manoeuvreereigenschappen, in het bijzonder ten aanzien van de boeg- en hekschroeven, het motorvermogen, het roertype, de draairichting en het type van de schroef;

    • e. cluster van zusterschepen: twee of meer zusterschepen die door dezelfde natuurlijke of rechtspersoon worden geëxploiteerd;

    • f. consortium: twee of meer zusterschepen die onderdeel vormen van een samenwerkingsverband waarin schepen regelmatig volgens een vast lijndienstschema, dat op een voor de sector gebruikelijke wijze bekend is gesteld, eenzelfde daarbij vooraf vastgestelde Nederlandse haven aanlopen.

  • 2 Een schip kan tegelijkertijd slechts deel uitmaken van één cluster van zusterschepen of consortium.

Artikel 3b

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Door de organisatie kan op het toepasselijke Z-, B- en H-tarief volgens het schema dat in bijlage IV bij deze regeling is opgenomen, in de volgende gevallen een korting worden verleend:

  • a. indien een individueel schip de aangegeven frequentie in calls binnen een kalenderjaar behaalt;

  • b. indien een cluster van zusterschepen of een consortium de aangegeven frequentie in calls binnen een kalenderjaar behaalt.

Artikel 3c

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

  • 1 Degene die het loodsgeld verschuldigd is, dient een aanvraag om in aanmerking te komen voor frequentiekorting in bij de organisatie.

  • 2 Indien de frequentiekorting in de loop van een kalenderjaar wordt aangevraagd en in het daaropvolgende kalenderjaar tevens de aangegeven frequentie in calls zal worden behaald, wordt, ter vaststelling van de frequentiekorting in het kalenderjaar waarin de aanvraag plaatsvindt, de frequentie in calls die in dat kalenderjaar wordt behaald, herleid tot de frequentie in calls op jaarbasis.

Artikel 3d

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

  • 1 De frequentiekorting wordt verleend met ingang van de dag waarop aangetoond is dat aan de daarvoor geldende vereisten wordt voldaan.

  • 2 De organisatie kan, indien naar haar oordeel in voldoende mate is aangetoond dat de aangegeven frequentie in calls wordt behaald, de frequentiekorting op voorschotbasis per reis op het te factureren loodsgeldtarief in mindering brengen. Na afloop van elk kalenderkwartaal vindt op basis van nacalculatie een voorlopige afrekening van de toepasselijke frequentiekorting plaats. De definitieve afrekening vindt plaats binnen drie maanden na afloop van het betreffende kalenderjaar.

Hoofdstuk II. De loodsvergoedingen

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Paragraaf 1. Algemeen

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Artikel 4

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

  • 1 In de volgende gevallen moet de kapitein, eigenaar of rompbevrachter, die gebruik maakt van de diensten van een loods, de daarbij vermelde vergoedingen betalen:

    • a. indien een loods wordt aangevraagd op een tijdstip buiten de vastgestelde kantooruren: € 31 ongeacht of de loods beschikbaar kan worden gesteld;

    • b. indien een aangevraagde loods wordt afbesteld of onverichter zake moet terugkeren, hetzij omdat de reis wordt uitgesteld, hetzij omdat het schip zonder de komst van de loods af te wachten, reeds was vertrokken vóór het tijdstip, dat de loods aan boord had kunnen zijn: € 115;

    • c. indien een oponthoud plaats heeft van meer dan een half uur na het tijdstip, waarop de loods voor het vertrek van het schip aan boord moest zijn: € 57 voor elk uur of gedeelte daarvan volgend op het eerste half uur tot ten hoogste € 461 voor het eerste etmaal en € 229 voor elke 12 uur - of gedeelte daarvan - van elk volgend etmaal. Het vorenstaande geldt eveneens, indien gedurende de loodsreis een loodsverwisseling heeft plaatsgevonden en deze loodsreis daarna niet wordt voortgezet binnen de tijdsduur van een half uur, alsmede voor elk oponthoud van meer dan een half uur gedurende de loodsreis. Het vorenstaande is niet van toepassing indien het oponthoud een gevolg is van:

      • 1°. weersomstandigheden ter plaatse;

      • 2°. het schutten in een getijsluis;

      • 3°. de stand van het getij;

      • 4°. gebreken van het schip, welke ontstaan zijn gedurende de loodsreis;

    • d. indien een kapitein na een volbrachte loodsreis op een rede of in een haven een loods aan boord houdt om nader over hem te beschikken of hem dienst te laten verrichten in verband met de veiligheid van het schip: € 57 voor elk uur of gedeelte daarvan tot ten hoogste € 461 voor het eerste etmaal en € 229 voor elke 12 uur - of gedeelte daarvan - van elk volgend etmaal;

    • e. indien een loods niet op een voor die reis gebruikelijke beloodsingsplaats wordt ontscheept, maar door de kapitein naar zee wordt medegenomen, ongeacht of op die zeereis loodsdienst wordt of kan worden verricht: € 461 per etmaal of gedeelte daarvan, te rekenen van het tijdstip van het passeren van die gebruikelijke beloodsingplaats tot dat van terugkeer op de gebruikelijke plaats van waaruit hij zijn diensten aanvangt;

    • f. indien een kapitein een loods aan boord wenst te nemen op een andere dan de voor die reis gebruikelijke beloodsingsplaats ter hoogte van het betrokken zeegat: € 461 per etmaal of gedeelte daarvan, te rekenen van het tijdstip, waarop de loods de gebruikelijke plaats van waaruit hij zijn diensten aanvangt heeft verlaten, tot het tijdstip waarop het door hem beloodste schip is aangekomen daar waar de kapitein in normale omstandigheden een loods aan boord had kunnen nemen, ongeacht of op de zeereis loodsdienst is of kon worden verricht;

    • g. indien een loods bij het maken van een reis na het verlaten van het zeegat aan boord wordt gehouden, met de bedoeling hem dit schip vervolgens door hetzelfde zeegat weer naar binnen te laten loodsen, ongeacht of op de zeereis loodsdienst is of kan worden verricht en ongeacht of op die reis een haven wordt aangedaan: € 21 voor elk uur of gedeelte daarvan, te rekenen tussen de tijdstippen van het uitgaand en binnenkomend passeren van het punt waar de loods in normale omstandigheden aan boord komt, of van boord gaat;

    • h. indien een loods, ten gevolge van zijn komst aan boord van een besmet schip, in een observatie-inrichting of ziekenhuis aan de wal is moeten worden opgenomen: € 461 per etmaal of gedeelte daarvan, te rekenen van het tijdstip, waarop hij is opgenomen, vermeerderd met de ter zake uit deze opneming voortvloeiende kosten;

    • i. indien zich met betrekking tot schepen met een lengte over alles tot 65 meter een situatie als bedoeld in artikel 23 van het Loodsgeldbesluit 1995 voordoet binnen een havenbekken of samenstel van havenbekkens als bedoeld in artikel 6 van het Loodsgeldbesluit 1995, en daarbij gebruik wordt gemaakt van de diensten van een loods: € 115;

    • j. indien een loods voor de aanvang of na de beëindiging van de loodsreis aan boord is gekomen onderscheidenlijk van boord gaat op een gebruikelijke beloodsingsplaats: € 21 per uur of een gedeelte daarvan, gedurende de tijd welke hij aan boord is en geen loodsdienst verricht.

  • 2 Waar in dit artikel gesproken wordt van een etmaal is bedoeld een tijdvak van 24 uur, ongeacht de aanvang.

Paragraaf 2. Reis- en verblijfkosten voor reizen binnen de regio

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Definities

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Artikel 5

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

In de paragrafen 2 en 3 van dit hoofdstuk wordt verstaan onder:

  • a. reiskosten:

    • 1°. kosten van trein, tram, bus, metro, veertol- en tunnelgeld;

    • 2°. kosten voor het gebruik van een taxi voor zover dit noodzakelijk is voor een doelmatige dienstverlening;

    • 3°. toeslagen voor D-treinen;

    • 4°. bespreekgelden voor internationale trein- en bootverbindingen;

    • 5°. kosten van telefoongesprekken in het buitenland, indien deze in verband met de dienstuitvoering noodzakelijk zijn;

    • 6°. kosten voor het gebruik van een vliegtuig, voor zover dit noodzakelijk is voor een doelmatige dienstverlening;

      en

    • 7°. kosten, verbonden aan het gebruik van een helicopter, voor zover de loods hiervan met instemming van de kapitein gebruik maakt;

  • b. reis: de reis van een registerloods, die voortvloeit uit een verzoek van de kapitein;

  • c. standplaats: de gebruikelijke plaats vanaf waar de registerloods zijn diensten aanvangt.

Regioreizen - algemeen

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Artikel 6

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Voor de toepassing van deze paragraaf wordt onder een regioreis verstaan een reis, waarbij het vervoer over land voor de loodsreis eindigt en na de loodsreis aanvangt nabij een loodsplichtige scheepvaartweg van een zelfde regio, waartoe de betrokken registerloods behoort, alsmede een reis waarvan de bestelling van een registerloods om een schip te loodsen in een loodsgebied wordt geannuleerd nadat deze reeds op weg was naar het te loodsen schip.

Artikel 7

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

  • 1 Voor regioreizen die binnen de voor die regio bepaalde besteltijden kunnen worden gemaakt is een vergoeding verschuldigd door de kapitein van het schip volgens de tarieven van openbaar vervoer, voor zover van toepassing, op basis van het tarief voor de eerste klas.

  • 2 In afwijking van het eerste lid kan voor regioreizen gebruik gemaakt worden van een taxi op kosten van de kapitein van het schip in de navolgende gevallen:

    • a. indien dit is overeengekomen met de kapitein of diens vertegenwoordiger;

    • b. indien en voor zover adequaat openbaar vervoer niet aanwezig of gestaakt is en de af te leggen afstand van de reis meer dan 1500 meter bedraagt, zoals per regio genormeerd in deze paragraaf;

    • c. indien afgeweken wordt van de voor die regio geldende meldingsregeling, zoals bepaald in de regeling, houdende voorschriften voor melding en verzoek om loods (Stcrt. 1988, 168);

    • d. reizen, zoals per regio aangegeven in deze paragraaf;

    • e. indien bijzondere omstandigheden, gelegen buiten de normale bedrijfsvoering met betrekking tot het loodsen, noodzaken tot het vervoer per taxi met dien verstande dat slechts op die wijze in een tijdige dienstverlening voor het schip kan worden voorzien en met inachtneming van de voor die regio geldende voorschriften en uitgangspunten, zoals bepaald bij en krachtens de Dienstverleningsverordening registerloodsen.

  • 3 Het taxivervoer op basis van deze regeling geschiedt per regio ter beoordeling en onder verantwoordelijkheid van het bestuur van de betreffende regionale loodsencorporatie. Bij toepassing van het tweede lid, onderdeel e, legt de door dat bestuur met de inzet van registerloodsen belaste loodsdienstleider dit vast in het journaal loodsdienstleider, alsmede de motivering daarvan.

  • 4 Het eerste en tweede lid zijn niet van toepassing op regioreizen in de regio Rotterdam-Rijnmond en de regio Amsterdam-IJmond.

  • 5 Deze paragraaf is niet van toepassing op regioreizen in de regio Scheldemonden, voor zover de betreffende reis aanvangt of eindigt in België.

Regioreizen in de regio Rotterdam-Rijnmond

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Artikel 8

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

  • 1 Voor een regioreis in de regio Rotterdam-Rijnmond is de kapitein van het schip een forfait verschuldigd ter hoogte van € 42,73.

  • 2 In afwijking van het eerste lid zijn geen reiskosten verschuldigd voor regioreizen in de regio Rotterdam-Rijnmond, indien de loodsreis een verhaalreis betreft die geheel plaatsvindt binnen eenzelfde havenbekken of samenstel van havenbekkens als bedoeld in artikel 6 van het Loodsgeldbesluit 1995.

  • 3 Het in het eerste lid genoemde bedrag wordt jaarlijks aangepast volgens de voor dat jaar door het daartoe bevoegde bestuurlijke orgaan vastgestelde tariefsaanpassing voor taxivervoer binnen de gemeente Rotterdam.

Regioreizen in de regio Amsterdam-IJmond

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Artikel 9

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

  • 1 Voor een regioreis in het loodsgebied IJmuiden-Amsterdam is de kapitein van het schip een forfait verschuldigd ter hoogte van € 39,65.

  • 2 Het in het eerste lid genoemde bedrag wordt, op basis van een voorstel van het bestuur van de regionale loodsencorporatie Amsterdam-IJmond, gedaan na overleg met de Scheepvaartvereniging Noord, jaarlijks aangepast op basis van de reële kostenstijging over de afgelopen periode.

Regioreizen in de regio Scheldemonden

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Artikel 10

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

  • 1 Voor regioreizen van registerloodsen met standplaats Vlissingen is onverminderd artikel 7 het vervoer per taxi voor rekening van de kapitein van het schip vanaf de loodsenwacht te Vlissingen tot het te loodsen schip en omgekeerd, tenzij de af te leggen afstand minder dan 1500 meter bedraagt.

  • 2 In afwijking van het eerste lid is het transport per taxi van de loodsenwacht te Vlissingen naar en van Terneuzen voor rekening van de kapitein van het schip, indien alleen op deze wijze het traject afgelegd kan worden binnen de door de kapitein gewenste tijd.

Artikel 11

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

  • 1 Voor loodsreizen van de registerloods met standplaats Terneuzen aanvangend of eindigend te Terneuzen is onverminderd artikel 7 het vervoer per taxi voor rekening van de kapitein van het schip, voor het gedeelte van de regioreis tussen de gemeentegrens Terneuzen en het schip.

  • 2 Voor regioreizen van registerloodsen met de standplaats Terneuzen zijn de navolgende trajecten met taxivervoer voor rekening van de kapitein van een schip:

    • a. Terneuzen - Dow Chemical;

    • b. Terneuzen - Walsoorden;

    • c. Terneuzen - Wemeldinge;

    • d. Terneuzen - Hansweert;

    • e. Terneuzen - ligplaatsen langs het kanaal van Gent naar Terneuzen gelegen binnen Nederland;

    voor alle trajecten in beide richtingen.

Regioreizen in de regio Noord

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Artikel 12

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Voor regioreizen in de regio Noord is onverminderd artikel 7 het vervoer per taxi in de volgende gevallen voor rekening van de kapitein van het schip:

  • a. indien de plaats van em- of debarkatie Delfzijl of Eemshaven is: het traject tussen het woonadres en de ligplaats van het schip in beide richtingen, voor zover het loodsen betreft die woonachtig zijn in de gemeenten Delfzijl, Appingendam of Eemsmond;

  • b. indien de plaats van em- of debarkatie Delfzijl of Eemshaven is: op het traject tussen het kantoor van de regionale loodsencorporatie te Delfzijl en de ligplaats van het schip in beide richtingen, voor zover het loodsen betreft die woonachtig zijn buiten de onder a genoemde gemeenten;

  • c. indien het betreft loodsen met standplaats Harlingen of Terschelling, op de navolgende trajecten:

    Harlingen - Den Helder;

    Harlingen - Den Oever;

    Harlingen - Kornwerderzand;

    Harlingen - ‘nieuwe havengebied’ Harlingen;

Voor alle trajecten in beide richtingen.

Paragraaf 3. Reis- en verblijfkosten voor reizen buiten de regio

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Algemeen

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Artikel 13

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Deze paragraaf is van toepassing op reizen, waarbij het vervoer voor of na de loodsreis aanvangt of eindigt op een plaats gelegen buiten de regio, waartoe de registerloods behoort. Een reis, in de zin van deze paragraaf, duurt:

  • a. vanaf het tijdstip, waarop de loods de standplaats verlaat tot het tijdstip van embarkatie van het te loodsen schip in het buitenland, of

  • b. vanaf het tijdstip van debarkatie van het geloodste schip in het buitenland, tot het tijdstip waarop de loods aankomt op de standplaats.

Artikel 14

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

  • 1 . De vergoeding voor reis- en verblijfkosten, gemaakt gedurende een reis als bedoeld in artikel 13, bestaat uit:

    • a. reiskosten;

    • b. bedragen voor maaltijden;

    • c. bedragen voor nachtverblijf, indien een loods tijdens een dienstreis moet overnachten en hierin niet vanwege de opdrachtgever wordt voorzien;

    • d. een bedrag voor het doen van kleine uitgaven, afhankelijk van de duur van de reis;

    • e. de kosten verbonden aan de aan- en verkoop van deviezen alsmede een koersverlies, geleden bij de verkoop van het verschil tussen de voor de dienstreis aangekochte deviezen en die welke zijn verbruikt.

  • 2 De in het eerste lid, onderdeel e, genoemde kosten gelden slechts bij reizen van en naar het buitenland.

Artikel 15

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

  • 1 Voor het reizen in een openbaar vervoermiddel geldt een vergoeding volgens het tarief voor de eerste klas.

  • 2 Voor het reizen per boot geldt een vergoeding volgens het tarief voor een normale hut. Indien nog slechts een bijzondere hut verkrijgbaar was, geldt een vergoeding volgens het tarief van de hut, die nog voor het laagste tarief beschikbaar was.

  • 3 De taxikosten worden slechts vergoed voor zover gebruik van een taxi noodzakelijk is voor een doelmatige dienstverlening.

  • 4 Voor het reizen per vliegtuig geldt een vergoeding volgens het business-classtarief.

Artikel 16

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Voor de kosten, bedoeld in artikel 14, eerste lid, onderdeel c, geldt een vergoeding gelijk aan de door de loods werkelijk betaalde kosten voor nachtverblijf met of zonder ontbijt, na overlegging van bewijsstukken.

Reis- en verblijfkosten binnenland

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Artikel 17

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

  • 2 Het bedrag, bedoeld in het eerste lid, wordt jaarlijks per 1 januari aangepast volgens de door het Centraal Bureau voor de Statistiek vastgestelde consumentenprijsindex, uitgaven in de horeca, zoals die bekend is per 1 november van het voorgaande jaar.

Reis- en verblijfkosten buitenland

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Artikel 18

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Paragraaf 4. Vergoeding voor gemiste maaltijden aan boord

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Artikel 19

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Indien de loods tijdens de hiernagenoemde perioden aan boord geen maaltijd verstrekt is, moet door de kapitein van het schip een vergoeding voor gemiste maaltijd worden betaald:

  • a. ontbijt: 07.00 uur-09.00 uur;

  • b. lunch: 12.00 uur-14.00 uur;

  • c. diner: 18.00 uur-20.00 uur.

Artikel 20

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

  • 1 De vergoeding voor gemiste maaltijd aan boord bedraagt voor:

    • a. ontbijt: € 6,84;

    • b. lunch : € 20,50;

    • c. diner : € 12,54.

  • 2 De bedragen, bedoeld in het eerste lid, worden jaarlijks per 1 januari aangepast volgens de door het Centraal Bureau voor de Statistiek vastgestelde consumentenprijsindex, uitgaven in de horeca, zoals bekend is per 1 november van het voorgaande jaar.

Hoofdstuk III. Slotbepalingen

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Artikel 21

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

De Uitertonbeschikking 1957 wordt ingetrokken.

Artikel 22

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

De Vergoedingenregeling registerloodsen wordt ingetrokken.

Artikel 23

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 oktober 1995.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

's-Gravenhage, 14-09-1995

De

minister

van Verkeer en Waterstaat,

A. Jorritsma-Lebbink

Bijlage I. behorende bij artikel 1 van de Regeling loodsgeldtarieven

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Bijlage I, behorende bij artikel 1 van de Regeling loodsgeldtarieven – Zee- en binnenloodsgeldtarieven in € per 1-1-2004
 

Zeeloods-

geldtarief

 

Binnenloodsgeldtarief (afstanden in zeemijl)

Diepgang

in dm

Uit of

naar

zee

minder

dan 8 zeemijl

8 tot minder

dan 12 zeemijl

12 tot minder

dan 18 zeemijl

18 tot minder

dan 26 zeemijl

26 tot minder

dan 36 zeemijl

36 tot minder

dan 48 zeemijl

48 tot minder

dan 62 zeemijl

Elke 8 zeemijl meer

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

25

164

53

58

71

79

89

101

107

53

26

175

54

65

75

82

94

103

118

54

27

182

56

66

77

88

101

107

119

56

28

191

58

71

82

93

103

118

127

58

29

201

61

74

87

96

107

119

131

61

30

212

65

77

89

101

113

127

138

65

31

218

66

79

93

103

118

129

144

66

32

229

71

82

96

107

126

136

152

71

33

237

74

87

101

113

128

143

155

74

34

247

74

89

103

118

130

149

165

74

35

255

75

93

105

125

136

153

168

75

36

265

81

96

113

128

145

159

176

81

37

280

87

101

118

135

152

168

185

87

38

291

89

105

126

143

159

176

194

89

39

305

93

107

128

145

167

184

200

93

40

319

96

117

135

153

174

191

210

96

41

336

99

122

139

162

182

200

221

99

42

358

105

128

150

169

192

215

236

105

43

381

114

136

157

182

205

225

252

114

44

401

122

142

166

192

216

241

260

122

45

423

125

151

179

200

225

252

279

125

46

454

136

165

191

221

243

272

299

136

47

486

146

176

205

233

260

291

320

146

48

521

155

186

221

249

280

311

343

155

49

553

165

197

230

260

298

330

360

165

50

587

176

208

243

279

313

347

384

176

51

626

186

222

260

298

335

374

409

186

52

668

200

240

279

319

356

398

439

200

53

712

214

252

297

339

383

424

467

214

54

752

224

271

314

358

403

449

495

224

55

796

240

284

331

378

425

476

522

240

56

847

252

302

353

403

451

503

556

252

57

897

270

320

374

425

481

534

590

270

58

949

284

339

396

450

508

563

620

284

59

996

298

355

417

476

534

595

652

298

60

1048

311

374

436

496

560

622

687

311

61

1098

329

391

458

523

590

652

719

329

62

1147

340

409

479

548

616

682

753

340

63

1199

356

425

499

570

643

712

785

356

64

1246

374

443

518

595

670

744

817

374

65

1301

385

462

538

617

695

772

851

385

66

1348

401

481

561

643

722

801

884

401

67

1398

418

499

583

667

752

833

913

418

68

1449

433

516

602

689

777

860

948

433

69

1499

449

534

622

712

801

890

980

449

70

1549

460

553

647

736

829

923

1012

460

71

1568

463

555

649

736

833

923

1019

463

72

1622

479

572

668

763

863

956

1049

479

73

1670

492

591

689

786

882

984

1081

492

74

1720

507

611

708

810

913

1013

1115

507

75

1773

522

628

730

835

940

1043

1150

522

76

1824

537

644

752

863

968

1077

1184

537

77

1875

552

658

775

881

993

1101

1214

552

78

1926

570

682

792

906

1019

1135

1248

570

79

1977

583

697

811

931

1047

1164

1277

583

80

2029

598

716

836

956

1077

1193

1313

598

81

2067

600

719

837

960

1081

1201

1318

600

82

2120

618

738

864

985

1106

1230

1352

618

83

2170

628

756

881

1007

1131

1259

1384

628

84

2219

643

772

903

1034

1160

1288

1417

643

85

2269

660

791

923

1056

1186

1317

1453

660

86

2323

678

811

943

1080

1216

1347

1484

678

87

2371

689

824

964

1100

1238

1377

1512

689

88

2422

705

844

985

1125

1269

1404

1547

705

89

2474

717

864

1007

1147

1290

1436

1581

717

90

2525

736

880

1024

1169

1317

1464

1611

736

91

2561

744

891

1039

1188

1334

1486

1635

744

92

2614

757

908

1061

1213

1364

1516

1667

757

93

2663

771

928

1081

1235

1390

1546

1697

771

94

2713

788

945

1100

1261

1417

1573

1729

788

95

2762

803

960

1122

1278

1444

1602

1765

803

96

2814

815

979

1143

1304

1469

1631

1796

815

97

2864

831

993

1162

1328

1496

1660

1827

831

98

2917

845

1016

1184

1350

1522

1690

1861

845

99

2967

860

1031

1201

1376

1548

1718

1890

860

100

3016

875

1051

1225

1396

1573

1747

1925

875

101

3051

875

1052

1226

1404

1577

1753

1926

875

102

3101

893

1069

1245

1427

1604

1781

1961

893

103

3151

906

1085

1268

1448

1629

1811

1993

906

104

3199

919

1105

1285

1473

1654

1839

2026

919

105

3254

932

1120

1307

1494

1681

1867

2055

932

106

3301

948

1137

1330

1518

1710

1898

2087

948

107

3349

964

1153

1347

1541

1734

1925

2117

964

108

3357

988

1185

1384

1600

1796

1990

2194

999

109

3357

988

1185

1384

1600

1796

1990

2194

999

110

3357

988

1185

1384

1600

1796

1990

2194

999

111

3357

988

1185

1384

1600

1796

1990

2194

999

112

3357

988

1185

1384

1600

1796

1990

2194

999

113

3357

988

1185

1384

1600

1796

1990

2194

999

114

3357

988

1185

1384

1600

1796

1990

2194

999

115

3357

988

1185

1384

1600

1796

1990

2194

999

116

3357

988

1185

1384

1600

1796

1990

2194

999

117

3434

1031

1236

1443

1649

1855

2060

2267

1031

118

3479

1047

1253

1462

1670

1877

2088

2298

1047

119

3522

1059

1268

1480

1690

1901

2115

2324

1059

120

3568

1072

1286

1500

1713

1926

2140

2354

1072

121

3611

1083

1300

1516

1734

1951

2167

2384

1083

122

3656

1097

1314

1536

1756

1975

2195

2415

1097

123

3704

1109

1332

1553

1778

1998

2222

2443

1109

124

3745

1123

1348

1573

1801

2021

2248

2474

1123

125

3791

1137

1364

1593

1819

2047

2275

2501

1137

126

3834

1153

1380

1614

1842

2071

2302

2532

1153

127

3879

1164

1398

1628

1863

2093

2328

2563

1164

128

3927

1178

1412

1651

1884

2120

2354

2590

1178

129

3972

1190

1430

1670

1902

2142

2382

2620

1190

130

4014

1208

1445

1687

1926

2171

2412

2651

1208

131

4059

1218

1462

1707

1947

2191

2435

2678

1218

132

4104

1230

1478

1723

1971

2219

2463

2709

1230

133

4149

1244

1493

1742

1991

2239

2486

2737

1244

134

4192

1258

1509

1759

2015

2267

2517

2767

1258

135

4238

1274

1529

1781

2035

2288

2544

2797

1274

136

4283

1286

1540

1801

2057

2312

2568

2829

1286

137

4327

1299

1555

1819

2076

2336

2595

2853

1299

138

4372

1314

1573

1836

2099

2362

2623

2885

1314

139

4415

1325

1593

1855

2119

2384

2651

2915

1325

140

4463

1338

1609

1875

2140

2412

2676

2945

1338

141

4510

1353

1625

1895

2163

2435

2703

2974

1353

142

4555

1366

1641

1913

2186

2459

2733

3008

1366

143

4602

1380

1658

1933

2208

2484

2759

3038

1380

144

4648

1397

1673

1954

2230

2508

2788

3066

1397

145

4693

1410

1690

1971

2253

2533

2817

3098

1410

146

4740

1422

1707

1991

2275

2559

2843

3128

1422

147

4787

1436

1723

2010

2298

2584

2872

3157

1436

148

4833

1450

1741

2029

2318

2608

2899

3190

1450

149

4877

1466

1756

2049

2342

2638

2928

3221

1466

150

4924

1478

1772

2069

2363

2657

2955

3247

1478

151

4973

1493

1790

2088

2384

2686

2984

3278

1493

152

5019

1504

1807

2106

2411

2709

3010

3310

1504

153

5064

1521

1822

2125

2431

2736

3038

3342

1521

154

5111

1532

1842

2147

2454

2757

3064

3372

1532

155

5155

1549

1858

2163

2474

2785

3092

3401

1549

156

5204

1561

1874

2186

2498

2809

3120

3433

1561

157

5249

1577

1887

2205

2518

2836

3149

3463

1577

158

5295

1587

1906

2226

2541

2859

3178

3496

1587

159

5342

1602

1922

2245

2563

2884

3205

3525

1602

160

5389

1615

1941

2261

2584

2908

3232

3555

1615

161

5434

1631

1955

2280

2608

2935

3258

3586

1631

162

5481

1644

1974

2302

2630

2959

3287

3618

1644

163

5527

1658

1990

2320

2652

2985

3317

3647

1658

164

5574

1671

2006

2342

2673

3010

3343

3678

1671

165

5618

1687

2021

2360

2694

3037

3369

3707

1687

166

5667

1699

2042

2380

2719

3058

3398

3741

1699

167

5712

1713

2057

2398

2741

3085

3429

3768

1713

168

5757

1726

2071

2418

2765

3108

3453

3800

1726

169

5804

1742

2090

2437

2785

3135

3482

3831

1742

170

5851

1756

2106

2459

2807

3157

3509

3859

1756

171

5897

1770

2122

2476

2830

3185

3537

3892

1770

172

5944

1782

2140

2498

2852

3209

3565

3920

1782

173

5988

1799

2157

2516

2873

3233

3593

3953

1799

174

6035

1811

2174

2533

2896

3258

3622

3983

1811

175

6081

1825

2188

2553

2916

3284

3648

4014

1825

176

6128

1837

2206

2574

2939

3309

3674

4044

1837

177

6173

1854

2224

2593

2963

3334

3704

4072

1854

178

6219

1866

2239

2613

2985

3359

3734

4106

1866

179

6267

1877

2256

2632

3008

3383

3760

4134

1877

180

6313

1895

2274

2652

3029

3408

3786

4168

1895

181

6359

1909

2288

2670

3050

3433

3814

4195

1909

182

6407

1921

2307

2689

3072

3457

3840

4226

1921

183

6452

1934

2324

2709

3093

3485

3871

4255

1934

184

6497

1947

2341

2732

3117

3507

3897

4288

1947

185

6543

1964

2354

2749

3138

3533

3926

4318

1964

186

6591

1977

2373

2767

3160

3557

3953

4349

1977

187

6636

1991

2390

2788

3185

3582

3983

4379

1991

188

6682

2004

2404

2807

3208

3607

4008

4412

2004

189

6728

2020

2422

2825

3229

3634

4034

4440

2020

190

6774

2031

2438

2846

3247

3655

4062

4469

2031

191

6819

2047

2455

2864

3273

3683

4091

4500

2047

192

6868

2060

2470

2884

3296

3707

4119

4531

2060

193

6913

2074

2486

2902

3317

3735

4146

4560

2074

194

6961

2088

2503

2923

3342

3757

4176

4593

2088

195

7005

2103

2521

2942

3361

3784

4203

4621

2103

196

7051

2115

2535

2963

3383

3808

4230

4652

2115

197

7099

2131

2555

2982

3407

3833

4256

4684

2131

198

7144

2142

2571

3001

3430

3858

4286

4714

2142

199

7191

2158

2589

3022

3451

3881

4314

4744

2158

200

7236

2171

2605

3038

3470

3905

4340

4778

2171

                   

Voor elke

dm meer

47

14

17

22

23

26

29

30

14

                 

Toepassing van het binnenwater tarief voor afstanden van 62 mijl of meer:

Voor elke toeneming van 8 zeemijl moet bij het tarief tot 62 zeemijl het bedrag uit de kolom 'Elke 8 mijl meer' worden geteld.

Bijlage II. behorende bij artikel 2 van de Regeling loodsgeldtarieven

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Bijlage II behorende bij artikel 2 van de Regeling loodsgeldtarieven – Havenloodsgeldtarieven in € per 1-1-2004

Lengte over alles

 

Tarief

0

64

0

65

84

52

85

99

59

100

114

66

115

124

77

125

134

84

135

144

93

145

154

103

155

164

117

165

174

133

175

199

154

200

209

179

210

224

205

225

234

229

235

244

255

245

254

279

255

259

302

     

Van meer dan 259 meter: 302, plus voor elke 5 meter of gedeelte van 5 meter meer: 31

Bijlage III . Lijst van de meest voorkomende loodsreizen

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Trajecten

Kolom van het binnenloods-

geldtarief

Opmerkingen

Amsterdam-IJmuiden-Velsen tot

5

A’dam Westhavens kolom 4

bewesten Zijkanaal A

   

Amsterdam-Beverwijk

4

A’dam Westhavens kolom 3

Amsterdam-Buitenhuizen

4

A’dam Westhavens kolom 3

Amsterdam-Spaarndam

4

A’dam Westhavens kolom 3

Amsterdam-Zaandam

3

 

Den Helder-Kornwerderzand

6

via de Dove-Balg of langs de afsluitdijk

Den Helder-Den Oever

4

 

Den Helder-Oude Schild (Texel)

3

 

Dordrecht-Hoek van Holland

6

via de Oude Maas

Dordrecht-Maassluis i

6

dem.

Dordrecht-Vlaardingen

5

idem.

Dordrecht-Schiedam

5

idem.

Dordrecht-Hellevoetsluis

7

via de Dordtsche Kil

Dordrecht-Middelharnis

6

via de Dordtsche Kil of via het Spui

Dordrecht-Stad aan het Haringvliet

6

via de Dordtsche Kil

Dordrecht-Dintelsas

5

 

Dordrecht-Willemstad

5

 

Dordrecht-Numansdorp

5

 

Dordrecht-Moerdijk

4

 

Hansweert-Bath

4

 

Harlingen-Vlieree

5

 

Harlingen-West-Terschelling

6

via het Schuitegat, het Schuitegat

   

Zuid of de Slenk

Harlingen-Vlieland (haven)

6

 

Harlingen-Oude Schild (Texel)

6

via de Dove-Balg

Harlingen-Den Helder (rede of haven)

8

via het Scheurrak enz.

Harlingen-Den Helder (rede of haven)

7

via de Dove-Balg of langs de afsluitdijk

Harlingen-Den Oever

6

idem.

Harlingen-Breezand

5

idem.

Harlingen-Kornwerderzand

3

via de Boontjes

Harlingen-Kornwerderzand

6

via de Blauwe Slenk enz.

Kornwerderzand-Vlieree

6

via de Boontjes

Konwerderzand-Vlieree

5

via het Zuidoostrak

Konwerderzand-

7

via de Boontjes en het Schuitegat

West-Terschelling

 

of de Slenk

Konwerderzand-

6

via het Zuidoostrak en het

West-Terschelling

 

Schuitegat Zuid of de Slenk

Maassluis-Hoek van Holland

3

 

Maassluis-Schiedam

3

 

Maassluis-Dintelsas

7

 

Maassluis-Hellevoetsluis

6

via het Spui

Rotterdam (Pernis)- Hoek van Holland

5

 

Rotterdam (Pernis)-Maassluis

3

 

Rotterdam (Pernis)- Vlaardingen

3

 

Rotterdam (Pernis)-Dordrecht

6

via de Oude Maas

Rotterdam (Pernis)-Dordrecht

5

via de Noord

Rotterdam (Pernis)- Papendrecht

6

via de Oude Maas

Rotterdam (Pernis)- Zwijndrecht

5

via de Oude Maas

Rotterdam (Pernis)- Zwijndrecht

5

via de Noord

Rotterdam (Pernis)- Hendrik Ido Ambacht

4

via de Noord

Rotterdam (Pernis)- Alblasserdam

4

via de Noord

Rotterdam (Pernis)-Ridderkerk

4

 

Rotterdam (Pernis)-Kinderdijk

4

 

Rotterdam (Pernis)-Krimpen aan de Lek

4

 

Rotterdam (Pernis)- Slikkerveer

4

 

Rotterdam (Pernis)-Bolnes

3

 

Rotterdam (Pernis)- IJsselmonde

3

 

Rotterdam (Pernis)- Capelle aan de IJssel

3

 

Rotterdam (Pernis)-Krimpen aan de IJssel

3

 

Rotterdam (Pernis)- Papendrecht

5

via de Noord

Rotterdam (Pernis)- Hendrik Ido Ambacht

6

via de Oude Maas

Rotterdam (Pernis)- Alblasserdam

6

via de Oude Maas

Rotterdam (Pernis)-Slikkerveer

6

via de Oude Maas

Schiedam-Hoek van Holland

5

 

Schiedam-Vlaardingen

3

 

Schiedam-Rotterdam (Pernis)

3

 

Schiedam-Zwijndrecht

5

via de Oude Maas

Schiedam-IJsselmonde

3

 

Schiedam-Zwijndrecht

5

via de Noord

Vlissingen-Breskens

3

 

Vlissingen-Sloehaven

3

 

Vlissingen-Terneuzen

5

 

Vlissingen-Gent

6/7

 

Vlissingen-Hansweert

6

 

Vlissingen-Antwerpen

8

 

Vlissingen-Walsoorden

6

 

Vlissingen-Everingen

3

 

Vlissingen-Sas van Gent

6

 

Kreekrak-Volkerak

6

 

Vlaardingen-Hoek van Holland

4

 

Vlaardingen-Maassluis

3

 

Vlieland (haven of Vlieree)-

7

 

Den Helder (rede of haven)

   

Vlieree-Vlieland (haven)

3

 

Sloehaven-Terneuzen

4

 

Sloehaven-Sluiskil

5

 

Sloehaven-Sas van Gent

5

 

Sloehaven-Antwerpen

8

 

Sloehaven-Gent

6/7

 

Antwerpen-Hansweert

6

 

Antwerpen-Terneuzen

7

 

Antwerpen-Sas van Gent

8

 

Terneuzen-Sas van Gent

3

 

Terneuzen-Sluiskil

3

 

Terneuzen-Gent

4/5

 

West-Terschelling-Den Helder

7

 

(rede of haven)

   

West-Terschelling-Vlieree

4

via de Slenk en de Westmeep

West-Terschelling-Vlieree

3

via het Schuitegat of het Schuitegat Zuid

West-Terschelling- Vlieland (haven)

5

via de Slenk en de Westmeep

West-Terschelling- Vlieland (haven)

3

via het Schuitegat of het Schuitegat Zuid

IJmuiden-Zaandam

4

 

IJmuiden-Amsterdam (Westhaven)

4

 

IJmuiden-Spaarndam

3

 

IJmuiden-Buitenhuizen

3

 

IJmuiden-Beverwijk

3

 

Zierikzee-Dordrecht

8

 

Bijlage IV. Schema frequentiekorting loodsgeldtarieven

[Regeling vervallen per 01-01-2008]

Calls per

Scheepslengte over alles in meters

kalenderjaar

81-120

121-160

161-200

201-240

241-280

> 280

<18

           

18-36

     

9%

16%

17%

37-48

     

11%

18%

19%

49-60

   

7%

13%

20%

21%

61-72

 

5%

9%

15%

22%

23%

73-84

5%

5%

11%

17%

25%

27%

85-96

5%

7%

13%

19%

27%

29%

97-108

7%

9%

15%

21%

29%

31%

109-120

9%

11%

17%

24%

31%

33%

121-132

11%

13%

19%

26%

33%

35%

133-144

13%

15%

21%

28%

36%

38%

145-156

15%

17%

23%

28%

36%

38%

157-168

17%

19%

25%

28%

36%

38%

169-180

19%

21%

25%

28%

36%

38%

> 180

20%

22%

25%

28%

36%

38%

Naar boven