Regeling vaststelling tijdelijke subsidieregeling Talentontwikkeling

[Regeling vervallen per 01-07-2023.]
Geraadpleegd op 23-06-2024. Gebruikte datum 'geldig op' 01-07-2022 en zichtdatum 26-05-2024.
Geldend van 19-03-2022 t/m 30-06-2023

Regeling van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek van 11 maart 2022, nr. TO2022, tot vaststelling van een tijdelijke subsidieregeling voor Talentontwikkeling

Het Stimuleringsfonds voor de journalistiek,

Gezien de goedkeuring van de Staatssecretaris van Cultuur en Media;

Gelet op de artikelen 8.3, tweede lid, onder a, en 8.15a, eerste lid, van de Mediawet 2008;

besluit:

Hoofdstuk 1. Inleidende bepalingen

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

Artikel 1. Definities

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1. Talentontwikkeling: coaching, scholing of training van individuele journalisten of specifieke doelgroepen gericht op de ontwikkeling van talent in de onderzoeksjournalistiek;

  • 2. De journalistieke sector: het totaal aan organisaties en bedrijven met een missie in het bedrijven en het bevorderen van de journalistiek, omvattende zowel organisaties en bedrijven met een kerntaak in de nieuwsvergaring als organisaties met andere aan journalistiek gerelateerde activiteiten;

  • 3. Toegankelijkheid: toegang tot de activiteiten voor een bredere doelgroep dan alleen medewerkers uit de eigen organisatie of achterban;

  • 4. Journalistieke professionals: medewerkers met een dienstverband of zelfstandige praktijk waarbij het bedrijven van journalistieke activiteiten de hoofdactiviteit is;

  • 5. Stimuleringsfonds: het Stimuleringsfonds voor de journalistiek, bedoeld in artikel 8.2, eerste lid, van de Mediawet 2008.

  • 6. Onderzoeksjournalistiek: kritisch en diepgravend journalistiek onderzoek,

    • a. dat wordt uitgevoerd op basis van een onafhankelijk geformuleerde onderzoeksvraag en met toepassing van specifiek onderzoeksjournalistieke methoden;

    • b. dat beoogt feiten en verbanden bloot te leggen die apart of in hun samenhang nog niet zichtbaar waren; en

    • c. waarbij een zeker algemeen maatschappelijk belang in het geding is.

  • 7. Regeling 2020: Regeling van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek van 21 oktober 2020, nr. TO2020, tot vaststelling van een tijdelijke subsidieregeling voor talentontwikkelingsprojecten uit de sector, Staatscourant 2020, 56408 n1

Hoofdstuk 2. Te subsidiëren activiteiten en subsidieplafond

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

Artikel 2. Doel van de subsidie

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

Het Stimuleringsfonds kan ten behoeve van initiatieven voor het ontwikkelen van talent op het gebied van onderzoeksjournalistiek subsidie verstrekken voor specifieke projecten uit de journalistieke sector. De focus daarbij ligt op activiteiten rond coaching, scholing of training, in te zetten ter bevordering van ontwikkeling van talent in de onderzoeksjournalistiek.

Artikel 3. Subsidieplafond

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

  • 1 Voor subsidieverstrekking op grond van deze regeling is een bedrag van € 275.000,– beschikbaar.

  • 2 Per project als bedoeld in artikel 4 kan subsidie worden verstrekt voor een periode van maximaal één jaar, lopende van 1 mei 2022 tot 30 april 2023.

  • 3 Per project is maximaal een bedrag van € 40.000,– beschikbaar, tot een maximum van € 275.000,– in totaal voor alle projecten.

  • 4 Voor aanvragers die onder de Regeling 2020 subsidie hebben ontvangen, geldt per project als bedoeld in artikel 4, een maximum van 70% van de ontvangen subsidie uit de Regeling 2020. Dit vanuit de gedachte dat de subsidie bedoeld is als stimulering en de projecten uiteindelijk op eigen kracht moeten functioneren.

Artikel 4. Subsidiabele activiteiten

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

Subsidie kan uitsluitend worden verstrekt voor een project gericht op:

  • a. Het opzetten en uitvoeren een nieuw initiatief op het gebied van Talentontwikkeling; of

  • b. Het verbeteren en uitvoeren van een reeds bestaand initiatief op het gebied van Talentontwikkeling.

Artikel 5. Kosten die voor subsidie in aanmerking komen

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

  • 1 Voor subsidie komen uitsluitend kosten in aanmerking die in rechtstreeks verband staan tot de subsidiabele activiteiten en waarvan in redelijkheid mag worden aangenomen dat deze noodzakelijk zijn om de activiteiten te kunnen uitvoeren.

  • 2 Kosten zijn uitsluitend subsidiabel indien deze na indienen van de aanvraag door de subsidieontvanger zijn gemaakt en betaald.

  • 3 Voor subsidie komen alleen kosten van activiteiten met een niet-commercieel karakter in aanmerking.

  • 4 Verschuldigde btw komt uitsluitend voor subsidie in aanmerking ingeval de aanvrager de btw niet kan verrekenen met de door hem af te dragen omzetbelasting.

  • 5 De subsidiabele kosten worden door de aanvrager berekend op basis van een voor het Stimuleringsfonds inzichtelijke en controleerbare wijze.

Hoofdstuk 3. Aanvraagprocedure

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

Artikel 6. Subsidieaanvrager

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

  • 1 Aanvragen voor subsidie kunnen alleen worden ingediend door organisaties en bedrijven met een missie in de journalistieke sector die aantoonbaar ervaring hebben met het soort activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd.

  • 2 Een aanvraag wordt ingediend door de voor de desbetreffende activiteiten verantwoordelijke rechtspersoon of rechtspersonen, al dan niet in oprichting, die in Nederland gevestigd zijn en die zijn ingeschreven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.

Artikel 7. Subsidieaanvraag

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

  • 1 Een aanvraag wordt uitsluitend ingediend met gebruikmaking van het door het Stimuleringsfonds vastgestelde aanvraagformulier op de website van het Stimuleringsfonds (www.svdj.nl) volgens de daarbij vermelde instructies, en omvat in ieder geval:

    • a. informatie waaruit blijkt dat de aanvrager rechtspersoonlijkheid bezit of een concreet voornemen tot oprichting van een rechtspersoon heeft;

    • b. informatie waaruit blijkt dat de aanvrager aantoonbaar ervaring heeft met het soort activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd;

    • c. een activiteitenplan; en

    • d. een begroting.

  • 2 Het activiteitenplan bevat:

    • a. een nauwkeurige beschrijving van de aard en de omvang van de voorgenomen activiteiten, de ambities en meetbare en verifieerbare doelen van het plan; en

    • b. een wervingsstrategie voor het werven van deelnemers voor de activiteiten.

    Indien de aanvrager voor een vergelijkbaar project onder de Regeling 2020 subsidie heeft ontvangen:

    • c. een toelichting op de logische doorontwikkeling van uw project, in inhoudelijk en financiële zin.

  • 3 De begroting bestaat uit de volgende onderdelen:

    • a. posten voor het ontwikkelen en opzetten van lesprogramma’s en lesmaterialen of andere zaken die nodig zijn voor het uitvoeren van de activiteiten, inclusief een toelichting op de opbouw van die kosten; en

    • b. indien van toepassing een beschrijving van de investeringen die noodzakelijk zijn, inclusief een toelichting op de opbouw van die kosten.

Artikel 8. Termijn indiening aanvraag

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

  • 1 Een aanvraag voor subsidie kan uitsluitend worden ingediend tot en met 4 april 2022.

  • 2 Het Stimuleringsfonds bevestigt binnen een week de ontvangst van de aanvraag. Het Stimuleringsfonds beoordeelt daarbij de volledigheid van de aanvraag. De subsidieaanvrager krijgt, indien nodig, de gelegenheid om de aanvraag zo nodig binnen een door het Stimuleringsfonds te bepalen termijn aan te vullen. Wanneer ook dan de aanvraag onvolledig is, wijst het Stimuleringsfonds de aanvraag op formele gronden af.

Hoofdstuk 4. Subsidieverlening

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

Artikel 9. Randvoorwaardelijke criteria

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

Aanvragen worden beoordeeld aan de hand van de volgende randvoorwaardelijke criteria:

  • 1. De projecten, bedoeld in artikel 4, waarvoor subsidie wordt aangevraagd, zijn gericht op de journalistieke sector en de onderzoeksjournalistiek in het bijzonder;

  • 2. De aanvrager heeft aantoonbaar ervaring met vergelijkbare projecten; en

  • 3. De aanvrager berekent 25% van de coaching-, scholings- of trainingskosten door aan de deelnemers van het project, als bedoeld in artikel 4,waarbij het overige deel wordt geacht betaald te worden uit de subsidie.

Artikel 10. Inhoudelijke criteria

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

  • 1 Uitvoerbaarheid: Zijn de gestelde doelen binnen het beoogde tijdpad uit te voeren? Is de begroting deugdelijk en realistisch?

  • 2 Samenwerking: In hoeverre is het initiatief gericht op een nieuwe samenwerking ter bevordering van onderzoeksjournalistiek?

  • 3 Transparantie: In hoeverre staat de kandidaat open voor hulp van buiten? Is er een aantoonbare bereidheid om anderen mee te laten denken over aanpassingen of nieuwe input? Staat het project open voor deelname van buiten de eigen organisatie? Hoe transparant is de aanvrager over de resultaten van de aangeboden programma’s?

  • 4 Vernieuwing: In hoeverre is dit initiatief aanvullend op bestaande activiteiten en structuren rond talentontwikkeling?

  • 5 Impact: Kan het initiatief leiden tot een structurele impact op de journalistieke sector en de ontwikkeling van talent?

  • 6 Duurzaamheid van programma(‘s): Geven het activiteitenplan en de eerdere prestaties van de aanvrager het vertrouwen dat de aanvrager ook op langere termijn voldoende kwaliteit kan bieden voor de beoogde ontwikkeling van de cursisten?

Artikel 11. Beoordeling

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

  • 1 Het Stimuleringsfonds beoordeelt of een aanvraag voldoet aan randvoorwaardelijke criteria als bedoeld in artikel 9. Als een aanvraag niet aan deze criteria voldoet, wijst het Stimuleringsfonds de aanvraag af.

  • 2 Indien een aanvraag voldoet aan de randvoorwaardelijke criteria als bedoeld in artikel 9, wordt de aanvraag vervolgens beoordeeld op de inhoudelijk criteria, als bedoeld in artikel 10.

  • 3 Bij beoordeling aan de inhoudelijke criteria van artikel 10, wijst het Stimuleringsfonds voor elk van de criteria een score toe van 1, 2, 3, 4 of 5 punten. Het gemiddelde van deze scores bepaalt de eindscore per criterium.

  • 4 De optelsom van de gemiddelde score van ieder criterium bepaalt de eindscore.

  • 5 Op basis van de eindscores bepaalt het Stimuleringsfonds een rangorde die bepalend is voor de volgorde waarin subsidies worden verstrekt, waarbij aanvragers met de hoogste scores het eerst in aanmerking komen voor subsidieverlening.

  • 6 Bij een eindscore lager dan 2,5 kan het Stimuleringsfonds besluiten de aanvraag af te wijzen vanwege de onvoldoende kwaliteit, ook wanneer het subsidieplafond nog niet is bereikt.

  • 7 Als een in aanmerking komende aanvraag leidt tot overschrijding van het subsidieplafond, wordt deze naar rato gehonoreerd.

Artikel 12. Besluit

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

  • 1 Het Stimuleringsfonds beslist gelijktijdig op de aanvragen.

  • 2 Het Stimuleringsfonds beslist binnen vier weken na afloop van de termijn, bedoeld in artikel 8, op de aanvragen. Bij toepassing van artikel 8, tweede lid, tweede volzin, wordt de beslistermijn opgeschort met de op grond van dit artikel gestelde termijn voor het aanvullen van de aanvraag.

  • 3 Bij rechtspersonen in oprichting kent het Stimuleringsfonds pas subsidie toe nadat de rechtsvorm is verkregen.

Artikel 13. Betaling

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

  • 1 Nadat een beschikking tot subsidieverlening is gegeven, wordt een voorschot uitgekeerd van 50% van het verleende subsidiebedrag. De eerste termijn wordt direct na de subsidieverlening betaald.

  • 2 De uitbetaling van de tweede termijn vindt plaats aan het einde van het project. Hiervan kan in overleg worden afgeweken.

Hoofdstuk 4*. Verplichtingen subsidieontvanger

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

Artikel 14. Medewerkings- en informatieplicht

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

  • 1 De subsidieontvanger is verplicht de activiteiten uit te voeren overeenkomstig de omschrijving van de activiteiten die in de beschikking tot subsidieverlening is gegeven.

  • 2 De subsidieontvanger werkt mee aan door of namens het Stimuleringsfonds ingestelde onderzoeken die erop gericht zijn het Stimuleringsfonds inlichtingen te verschaffen ten behoeve van de ontwikkeling van het door of namens het Stimuleringsfonds te voeren beleid.

  • 3 De subsidieontvanger doet zo spoedig mogelijk schriftelijk mededeling aan het Stimuleringsfonds van omstandigheden die van belang kunnen zijn voor een beslissing tot wijziging, intrekking of vaststelling van de subsidie. Daarbij worden de relevante stukken overgelegd.

  • 4 De subsidieontvanger werkt mee aan overleg over en presentatie en publicatie van tussentijdse en eindresultaten van de uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten met als doel innovatieve projecten onder de aandacht te brengen waardoor deze ten gunste kunnen komen van andere partijen uit de sector.

  • 5 Subsidieontvangers verplichten zich na afloop van hun project een door het Stimuleringsfonds opgesteld evaluatieformulier te verspreiden onder hun deelnemers aan het programma.

  • 6 Indien de subsidieontvanger een rechtspersoon in oprichting is, toont deze na de subsidieverlening binnen een door het Stimuleringsfonds te bepalen periode een bewijs van rechtspersoonlijkheid.

  • 7 De subsidieontvanger vermeldt in zijn bekendmakingen en publicaties rondom een gesubsidieerd project het Stimuleringsfonds als subsidieverstrekker.

Hoofdstuk 5. Subsidievaststelling

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

Artikel 15. Aanvraag tot vaststelling

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

Binnen twee maanden na afloop van het project waarvoor subsidie is verleend of na afloop van de termijn waarvoor de subsidie is verleend, dient de subsidieontvanger een aanvraag tot subsidievaststelling in. De aanvraag gaat vergezeld van een financieel verslag en een activiteitenverslag.

Artikel 16. Financieel verslag

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

  • 1 Het financieel verslag bevat een bestedingsverantwoording, afgezet tegen de begroting zoals deze bij de subsidieaanvraag is ingediend.

  • 2 Het Stimuleringsfonds kan nadere verplichtingen opleggen in verband met de inrichting van het financieel verslag.

  • 3 Het Stimuleringsfonds kan ten behoeve van de subsidievaststelling een door hem aan te wijzen accountant als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek een onderzoek laten instellen en een rapport van feitelijke bevindingen laten opstellen waarin deze verklaart dat de in het financiële verslag opgenomen bedragen juist en volledig zijn.

Artikel 17. Activiteitenverslag

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

  • 1 Het activiteitenverslag bevat een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt en van de daarmee bereikte resultaten.

  • 2 De inrichting van het verslag komt overeen met de inrichting van het activiteitenplan.

  • 3 Het activiteitenverslag bevat, voor zover van toepassing, een analyse van verschillen tussen de voorgenomen activiteiten en beoogde resultaten, vermeld in het activiteitenplan, en de feitelijke realisatie.

Artikel 18. Wijziging, intrekking en terugvordering

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

  • 1 Zolang de subsidie niet is vastgesteld kan het Stimuleringsfonds de subsidieverlening intrekken of ten nadele van de subsidieontvanger wijzigen, als:

    • a. de activiteiten waarvoor subsidie is verleend niet of niet geheel hebben plaatsgevonden of zullen plaatsvinden;

    • b. de subsidieontvanger niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen;

    • c. de subsidieontvanger onjuiste of onvolledige gegevens heeft verstrekt en de verstrekking van juiste of volledige gegevens tot een andere beschikking op de aanvraag tot subsidieverlening zou hebben geleid;

    • d. de subsidieverlening anderszins onjuist was en de subsidieontvanger dit wist of behoorde te weten.

  • 2 De intrekking of wijziging werkt terug tot en met het tijdstip waarop de subsidie is verleend, tenzij het Stimuleringsfonds bij de intrekking of wijziging anders bepaalt.

  • 3 Het Stimuleringsfonds kan de subsidievaststelling intrekken of ten nadele van de subsidieontvanger wijzigen:

    • a. op grond van feiten of omstandigheden waarvan het Stimuleringsfonds bij de subsidievaststelling redelijkerwijs niet op de hoogte kon zijn en op grond waarvan de subsidie lager dan overeenkomstig de subsidieverlening zou zijn vastgesteld;

    • b. als de subsidievaststelling onjuist was en de subsidieontvanger dit wist of behoorde te weten, of

    • c. als de subsidieontvanger na de subsidievaststelling niet heeft voldaan aan verplichtingen die aan de subsidie zijn verbonden.

  • 4 De intrekking of wijziging werkt terug tot en met het tijdstip waarop de subsidie is vastgesteld, tenzij het Stimuleringsfonds bij de intrekking of wijziging anders bepaalt.

Hoofstuk 6. Slotbepalingen

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

Artikel 19. Regeling 2020

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

  • 2 In afwijking van het eerste lid blijft de daar genoemde regeling, zoals zij luidde op de dag voorafgaand aan de datum met ingang waarvan zij vervalt, van toepassing op de afwikkeling van de aanvragen op grond van die regeling.

Artikel 20. Inwerkingtreding

[Regeling vervallen per 01-07-2023]

  • 1 Deze regeling treedt in werking op 8 maart 2022.

  • 2 Als de Staatscourant waarin deze regeling wordt geplaatst, wordt uitgegeven na 11 maart 2022, treedt deze regeling in afwijking van het eerste lid in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en werkt zij terug tot en met 11 maart 2022.

  • 3 Deze regeling vervalt met ingang van 1 juli 2023. In afwijking van de eerste volzin blijft deze regeling zoals hij luidde op de dag voorafgaand aan de datum met ingang waarvan deze regeling vervalt, van toepassing op de afwikkeling van op grond van deze regeling ingediende aanvragen en verleende subsidies.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

De voorzitter van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek,

F. van Exter

Naar boven