U bent nu hier: Wettenbank
Zoals vergunningen, bouwplannen en lokale regelgeving
Zoals belastingen, uitkeringen en subsidies.
Officiële publicaties van de overheid.
Adressen en contactpersonen van overheidsorganisaties.
U bent hier:
[Regeling vervallen per 01-04-2022.]Geraadpleegd op 08-05-2024. Geldend van 20-03-2021 t/m 31-03-2022
Regeling aanvullende ondersteuning meerjarig gesubsidieerde instellingen Stimuleringsfonds Creatieve Industrie COVID-19 II
Het bestuur van de Stichting Stimuleringsfonds Creatieve Industrie,
gelet op het bepaalde in de Algemene wet bestuursrecht, gelet op artikel 10, lid 4 van de Wet op het specifiek cultuurbeleid, gelet op artikel 2, lid 1, onderdeel b, onder 1°; artikel 2a, eerste lid onderdeel b. en 22c van de Regeling aanvullende ondersteuning culturele en creatieve sector COVID-19 in verband met het tweede aanvullend steunpakket van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap van 25 januari 2021, nr. 26718194,
besluit:
[Regeling vervallen per 01-04-2022]
1 In deze regeling wordt verstaan onder:
a. bestuur: bestuur van het Stimuleringsfonds
b. Stimuleringsfonds: Stichting Stimuleringsfonds Creatieve Industrie
2 Onder eigen inkomsten worden in deze regeling de volgende baten, welke terug te vinden zijn in de jaarrekening aan de batenkant van de exploitatierekening, verstaan:
a. publieksinkomsten; en
b. overige inkomsten, zijnde:
I. directe opbrengsten in de vorm van sponsorinkomsten en overige inkomsten;
II. indirecte opbrengsten; en
III. overige bijdragen.
3 Onder eigen inkomsten worden in elk geval niet begrepen de volgende baten:
a. subsidies die zijn verstrekt door een bestuursorgaan;
b. overige bijdragen uit publieke middelen;
c. rentebaten;
d. bijdragen in natura;
e. kapitalisatie van vrijwilligers;
f. waardering vrijkaarten; en
g. overige baten die geen relatie hebben met cultureel ondernemerschap.
Een adviescommissie bestaat uit minimaal één, maar in de regel meerdere Het bestuur verleent de subsidie zonder voorafgaande aanvraag.
Het bestuur kan, gelet op het belang dat deze regeling beoogt te beschermen, een artikel buiten toepassing laten of daarvan afwijken voor zover strikte toepassing leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
1 Dit hoofdstuk is van toepassing op de aanvullende subsidies die door het bestuur worden verstrekt aan instellingen die een 2- of 4-jarige subsidie ontvangen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie voor tenminste de jaren 2021 en 2022 op grond van:
a. Regeling Vierjarige Instellingssubsidie Creatieve Industrie 2021–2024; of
b. Regeling 1- en 2-jarig Activiteitenprogramma.
2 Met het oog op de instandhouding van vitale onderdelen in de Nederlandse culturele infrastructuur kent het bestuur in het kader van deze regeling subsidie toe aan meerjarig door het Stimuleringsfonds ondersteunde instellingen die als gevolg van COVID-19-maatregelen worden geconfronteerd met inkomstenderving.
3 De aanvullende subsidie is een gedeeltelijke tegemoetkoming in de gederfde inkomsten van de instelling vanwege belemmering van publieksactiviteiten als gevolg van de uitbraak van het virus COVID-19 en de maatregelen ter bestrijding daarvan.
1 De ontvanger is een instelling die door het bestuur een meerjarige subsidie werd toegekend op grond van:
2 De ontvanger verkeert niet in surseance van betaling of aangevraagd faillissement.
1 De subsidie bedraagt 22,3 procent van de gemiddeld over de jaren 2017 en 2018 verworven eigen inkomsten van de instelling, blijkend uit de jaarrekeningen die betrekking hebben op die jaren.
2 In afwijking van het eerste lid bedraagt de subsidie, voor zover het instellingen betreft waarvan de hoofdpublieksactiviteit ten hoogste een keer in de twee jaar plaatsvindt: 22,3 procent van de eigen inkomsten van de instelling, verworven over het jaar in de periode 2017–2019 waarin de recentste editie van die hoofdpublieksactiviteit heeft plaatsgevonden, blijkend uit de jaarrekening die betrekking heeft op dat jaar.
3 De uitkomst van de berekeningen, bedoeld in het eerste en tweede lid, wordt:
a. gemaximeerd op een bedrag dat gelijk is aan 200 procent van het totaal aan structurele subsidies van bestuursorganen die aan de instelling zijn verstrekt ten behoeve van haar exploitatie in 2018; en
b. naar boven afgerond op honderd euro’s.
1 Subsidie wordt uitsluitend verstrekt, voor zover de door de instelling verworven eigen inkomsten over het jaar 2018, blijkend uit de jaarrekening die betrekking heeft op dat jaar, gemiddeld ten minste 15 procent bedragen van de totale baten van die instelling;
2 Indien de uitkomst van de berekening, bedoeld in het eerste lid niet een geheel getal is, wordt dat getal naar beneden afgerond, indien het eerste cijfer achter de komma een 4 of lager is, en naar boven afgerond, indien dat cijfer een 5 of hoger is.
3 Het bestuur kan bij het vaststellen van het percentage eigen inkomsten bepaalde eigen inkomsten buiten beschouwing laten, indien deze door de instelling in de jaarrekening zijn verantwoord op een wijze die tot oneigenlijk gebruik van deze regeling zou leiden.
1 Het subsidieplafond wordt bekendgemaakt op de website van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie: www.stimuleringsfonds.nl.
2 Indien het subsidieplafond door toepassing van het bepaalde in artikel 6 zou worden overschreden, worden de binnen deze regeling te verlenen subsidiebedragen naar rato verlaagd tot het niveau waarbinnen het totaal beschikbare bedrag volledig kan worden benut.
1 De subsidie wordt door de subsidieontvanger besteed aan het opvangen van derving van eigen inkomsten uit publieksactiviteiten van de instelling in 2021 als gevolg van COVID-19-maatregelen of aan te maken kosten in 2021 voor een heropstart van publiekactiviteiten binnen de te volgen richtlijnen van de overheid.
2 De subsidieontvanger komt de financiële verplichtingen na die ontvanger ten behoeve van de geplande publieksactiviteiten in 2021 is aangegaan, in het bijzonder ook voor zover die verplichtingen voortvloeien uit afspraken tussen ontvanger en zzp’ers.
3 De subsidieontvanger doet onverwijld een melding aan het bestuur van feiten en omstandigheden die van belang kunnen zijn voor de subsidieverstrekking. Bij de melding worden de stukken overlegd die betrekking hebben op de gemelde feiten en omstandigheden en wordt de oorzaak van de gemelde feiten en omstandigheden toegelicht.
4 Het onverwijld melding doen is niet vereist, voor zover het omstandigheden betreft die verband houden met de uitbraak van het virus COVID-19. Alsdan gaat de subsidieontvanger zo snel mogelijk over tot het doen van een melding, zij het uiterlijk in de verantwoording van de subsidie.
5 Voor zover het bedrag van de verleende subsidie na uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten overeenkomstig het bepaalde in deze regeling niet is besteed aan de doeleinden waarvoor de subsidie is verstrekt, kan het worden gereserveerd. De aldus gereserveerde middelen kunnen uitsluitend worden besteed aan de doeleinden waarvoor de subsidie werd verstrekt.
6 De subsidieontvanger verantwoordt de subsidie tegelijk met de verantwoording van de lopende subsidie bedoeld in artikel 4, lid 1, en zoveel mogelijk op de wijze die in de beschikking tot verlening van die lopende subsidie is bepaald. Echter, indien er eind 2021 subsidie niet werd besteed, vormt ontvanger hiervan een apart bestemmingsfonds met de naam COVID-19.
Het bestuur betaalt het verleende subsidiebedrag in twee gelijke delen als voorschot.
1 Het bestuur kan de subsidievaststelling intrekken of wijzigen als de ontvanger niet heeft voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.
2 De intrekking of wijziging werkt terug tot en met het tijdstip waarop de subsidie is vastgesteld, tenzij bij de intrekking of wijziging anders is bepaald.
3 Het bedrag waarmee de subsidie eventueel wordt verlaagd, wordt verrekend met eventueel nog te betalen gedeelten van de subsidie of teruggevorderd.
De aanvraag tot vaststelling van de subsidie geschiedt in de aanvraag tot vaststelling van de lopende subsidie onder de voorwaarden die in de betreffende regeling staan vermeld.
1 Dit hoofdstuk is van toepassing op het verstrekken van een overbruggingssubsidie ten behoeve van in 2020 afgewezen instellingen met een positieve beoordeling voor een meerjarige subsidieaanvraag op grond van:
2 Met het oog op de instandhouding van vitale onderdelen in de Nederlandse culturele infrastructuur kent het bestuur in het kader van deze regeling een overbruggingssubsidie toe aan instellingen die zich midden in de COVID-19 crisis genoodzaakt zien over te moeten schakelen op andere inkomstenbronnen.
3 Voor de besteding van de overbruggingssubsidie gelden de bepalingen zoals vermeld in de regeling op basis waarvan de aanvraag is ingediend.
1 De ontvanger is een instelling van wie de meerjarige subsidieaanvraag is afgewezen door het bestuur na een positief advies op grond van:
1 De subsidie bedraagt 50 procent van het jaarlijkse subsidiebedrag dat de instelling voor de periode 2021–2024 heeft aangevraagd.
2 Voor zover door het bestuur van het Stimuleringsfonds aan een afgewezen aanvrager zoals bedoeld in Artikel 14 1.a een subsidie wordt verstrekt vanuit de regeling bedoeld in artikel 14.1b voor het kalenderjaar 2021, wordt het bedrag daarvan in mindering gebracht op de subsidie die de instelling ontvangt op grond van dit hoofdstuk.
1 Het subsidieplafond wordt bekendgemaakt op de website van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie: www.stimuleringsfonds.nl
2 Indien het subsidieplafond door toepassing van het bepaalde in artikel 15 zou worden overschreden, worden de binnen deze regeling te verlenen
subsidiebedragen naar rato verlaagd tot het niveau waarbinnen het totaal beschikbare bedrag volledig kan worden benut.
1 De subsidieontvanger doet onverwijld een melding aan het bestuur van feiten en omstandigheden die van belang kunnen zijn voor de subsidieverstrekking. Bij de melding worden de stukken overlegd die betrekking hebben op de gemelde feiten en omstandigheden en wordt de oorzaak van de gemelde feiten en omstandigheden toegelicht.
2 Het onverwijld melding doen is niet vereist, voor zover het omstandigheden betreft die verband houden met de uitbraak van het virus COVID-19. Alsdan gaat de subsidieontvanger zo snel mogelijk over tot het doen van een melding, zij het uiterlijk in de verantwoording van de subsidie.
3 Voor zover het bedrag van de verleende subsidie na uitvoering van de gesubsidieerde activiteiten overeenkomstig het bepaalde in deze regeling niet is besteed aan de doeleinden waarvoor de subsidie is verstrekt, kan het worden gereserveerd. De aldus gereserveerde middelen kunnen uitsluitend worden besteed aan de doeleinden waarvoor de subsidie werd verstrekt.
Het bestuur betaalt het verleende subsidiebedrag in twee gelijke delen van ieder 50% als voorschot.
1 De subsidieontvanger dient binnen 13 weken na 31 december 2021 een aanvraag tot vaststelling van de subsidie in via de online aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds.
2 De aanvraag tot vaststelling van de subsidie gaat vergezeld van een:
a. Beknopt verslag van de activiteiten die met de subsidie zijn uitgevoerd;
b. Een jaarrekening of financieel verslag.
3 Het financieel verslag geeft een zodanig inzicht dat een verantwoord oordeel kan worden gevormd omtrent de besteding van de subsidie door de subsidieontvanger.
4 Het bestuur kan de ontvanger nadere aanwijzingen geven over de controle op de naleving van de voorwaarden die zijn verbonden aan de verlening van de subsidie.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin zij wordt geplaatst en vervalt met ingang van 1 april 2022.
1 In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet, beslist het bestuur.
2 Deze regeling is vastgesteld op 15 februari 2021 door het op die datum vigerende bestuur van de Stichting Stimuleringsfonds Creatieve Industrie.
3 Deze regeling wordt aangehaald als Regeling aanvullende ondersteuning meerjarig gesubsidieerde instellingen Stimuleringsfonds Creatieve Industrie COVID-19 II.
Het bestuur van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie,
S. Groeneveld
(directeur/bestuurder)
Voor een permanente link naar de door u bekeken versie, inwerkinggetreden op , kopieer één van de onderstaande links of verfijn de link in de Linktool.
Met behulp van de Linktool van LiDO is het mogelijk om een bredere link of een meer gedetailleerde link te maken.
Ga naar de Linktool
Op linkeddata.overheid.nl zijn onderstaande relaties bekend.
Er is geen andere versie beschikbaar waarmee u de huidige geselecteerde versie, inwerkinggetreden op , kan vergelijken.
Selecteer een andere versie van de regeling waarmee u de huidige versie , inwerkinggetreden op , wilt vergelijken.
Vergelijken van "Regeling aanvullende ondersteuning meerjarig gesubsidieerde instellingen Stimuleringsfonds Creatieve Industrie COVID-19 II", inwerkinggetreden op , met versie die inwerking is getreden op .
Doordat er een grote regeling is gekozen kan de vergelijking enkele minuten duren.
U kunt kiezen voor het toevoegen van de wetstechnische informatie aan de tekst.
U kunt kiezen in welk formaat de tekst geëxporteerd wordt.
U kunt de tekst inclusief afbeeldingen exporteren. De afbeeldingen worden dan met de tekst in een .zip-bestand geleverd
Via deze link kunt u meer informatie krijgen over de Europese richtlijn of verordening waarnaar in de tekst van de regeling verwezen wordt, inclusief de tekst daarvan. U wordt hiervoor doorgeleid naar EUR-LEX, de online databank van de Europese Unie waarin de Europese wetgeving is opgenomen.