Regeling Open Oproep

[Regeling vervalt per 01-01-2025.]
Geraadpleegd op 08-05-2024.
Geldend van 01-01-2021 t/m heden

Regeling Open Oproep

Het bestuur van de stichting Stimuleringsfonds Creatieve Industrie,

gelet op artikel 10, vierde lid van de Wet op het specifiek cultuurbeleid, met goedkeuring van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

besluit:

Hoofdstuk 1. Begripsbepalingen

Artikel 1. Taakopvatting Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

  • 1 De taak van het Stimuleringsfonds is om, vanuit het culturele perspectief, de rijke ontwerptraditie die Nederland heeft te continueren en te vernieuwen door het proces van experimenteren, onderzoeken en maken te stimuleren en goed opdrachtgeverschap te bevorderen.

  • 2 Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie verstrekt, in overeenstemming met zijn statuten en volgens bepalingen vastgesteld in de wet en subsidieregelingen, subsidies aan natuurlijke personen en rechtspersonen die bijdragen aan het bevorderen van hoogwaardige kwaliteit, ontwikkeling en professionalisering van de hedendaagse Nederlandse creatieve industrie.

Artikel 2. Begrippen

De in deze regeling gebruikte begrippen hebben dezelfde betekenis als in de Regeling op het specifiek cultuurbeleid. Specifiek binnen deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1. bestuur: de directeur-bestuurder van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, als bedoeld in artikel 5 van de statuten;

  • 2. creatieve industrie: het werkterrein van de disciplines vormgeving, architectuur en digitale cultuur inclusief mogelijke cross-overs tussen deze disciplines;

  • 3. open oproep: een tenderprocedure waarmee het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie subsidies kan verstrekken binnen zijn taakstelling, gericht op een specifieke doelstelling of binnen een bepaalde thematiek, in een afgebakende periode en met een vooraf vastgesteld subsidieplafond;

  • 4. professionele ontwerper: een ontwerper, architect, vormgever of maker die zich beroepsmatig positioneert binnen de creatieve industrie;

  • 5. ontwerpbureau: een collectief of groep van professionele ontwerpers of makers die zich binnen een bureau dan wel studio beroepsmatig heeft georganiseerd en zich positioneert binnen de creatieve industrie;

  • 6. culturele instelling of organisatie: een non-profit-, privaatrechtelijke rechtspersoon met een ondersteunende, producerende of initiërende functie binnen de creatieve industrie zoals een lab of werkplaats, een platform of een presentatieplek;

  • 7. project: alle werkzaamheden voor een opzichzelfstaande, concreet omschreven activiteit, afgebakend in tijd en doel;

  • 8. cofinanciering: aanvullende financiering in de vorm van een andere subsidie, sponsoring, investering of bijdrage, naast de gevraagde subsidie van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie;

  • 9. subsidieplafond: het beschikbare bedrag binnen de open oproep;

  • 10. tender: een procedure waarbij een of meerdere voorstellen worden verkozen boven andere binnen de open oproep ingediende voorstellen, op basis van een rangschikking.

Hoofdstuk 2. Algemene bepalingen

Artikel 3. Reikwijdte en doelstelling Regeling Open Oproep

  • 1 Deze regeling is van toepassing op het aanvragen, beoordelen en vaststellen van een subsidie voor een project dat is ingediend binnen een open oproep. De regeling geeft inzicht in de algemene voorwaarden, weigeringsgronden, wijze van publicatie, wijze van indiening, beoordeling, toekenning en subsidieverplichtingen.

  • 2 Met een open oproep wordt invulling gegeven aan een of meerdere van de onderstaande beleidsdoelstellingen van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie:

    • a. Bevorderen van de ontwikkeling van artistieke kwaliteit;

    • b. Stimuleren van experiment en onderzoek;

    • c. Bevorderen van talentontwikkeling;

    • d. Bevorderen van een gezonde en vernieuwende ontwerpinfrastructuur;

    • e. Ondersteunen van reflectie en debat;

    • f. Bevorderen van ontwerpkracht bij grote maatschappelijke opgaven, inclusief ruimtelijke erfgoedopgaven;

    • g. Versterken van de internationale positie van de ontwerpdisciplines.

  • 3 Het bestuur kan nadere regels stellen ter uitvoering van deze regeling over specifieke doelstellingen, voorwaarden en weigeringsgronden en de tenderprocedure. Deze worden expliciet vermeld in de tekst van de op deze regeling gebaseerde open oproep op de website www.stimuleringsfonds.nl. De tekst van de open oproep is aanvullend op deze regeling.

Artikel 4. Voorwaarden voor ondersteuning

  • 1 Een subsidie wordt alleen verleend als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

    • a. het project sluit aan op de taakopvatting van het Stimuleringsfonds zoals verwoord in artikel 1 en de doelstellingen van de betreffende open oproep;

    • b. de aanvragende partij positioneert zich als professionele ontwerper, maker, ontwerpbureau of culturele instelling binnen de Nederlandse creatieve industrie;

    • c. de aanvragende partij staat ingeschreven in het Handelsregister van de Nederlandse Kamer van Koophandel of bij een van de Kamers van Koophandel die vallen binnen het Koninkrijk der Nederlanden;

    • d. in het project is sprake van een overwegend Nederlands belang;

    • e. het project start binnen vier maanden na de beschikkingsdatum;

    • f. de looptijd van het project is niet langer dan 24 maanden;

    • g. er is sprake van een begrotingstekort en de behoefte aan een subsidie is, naar het oordeel van het bestuur, aangetoond;

    • h. op basis van de aanvraag kan redelijkerwijs worden verwacht dat de door de aanvrager gestelde doelen zullen worden bereikt;

    • i. de aanvrager is niet tekortgeschoten in het nakomen van zijn subsidieverplichtingen in het kader van een project waarvoor het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een eerdere subsidie heeft verleend;

    • j. het resultaat wordt gepubliceerd of op andere passende wijze publiek toegankelijk gemaakt.

Artikel 5. Weigeringsgronden

  • 1 Er wordt geen subsidie verleend aan of voor:

    • a. projecten die al zijn gesubsidieerd op grond van een subsidieregeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie;

    • b. projecten waarvoor op het moment van indienen al een aanvraag in behandeling is binnen een andere subsidieregeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie;

    • c. aanvragen die niet op tijd zijn ingediend of niet volledig zijn;

    • d. projecten die een reprise of een herdruk betreffen;

    • e. seriële productie;

    • f. projecten die plaatsvinden in het kader van studie of opleiding;

    • g. onderwijsactiviteiten binnen een onderwijsinstelling;

    • h. studiereizen in het kader van een opleiding;

    • i. arbeidskosten voor medewerkers van rijks-, provinciale en gemeentelijke instellingen;

    • j. het verwerven van eigendommen, materialen of apparatuur die ook buiten de context of na afloop van het project een waarde vertegenwoordigen;

    • k. reguliere bouw- en restauratiekosten;

    • l. inrichtings-, restauratie- en verbouwingsplannen;

    • m. activiteiten die de reguliere bedrijfsactiviteiten niet overstijgen.

Hoofdstuk 3. Subsidieaanvraag

Artikel 6. Wijze van publicatie

  • 1 De open oproep wordt minimaal vier weken voor sluitingsdatum gepubliceerd op www.stimuleringsfonds.nl met verwijzing naar deze regeling.

  • 2 Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie maakt in de tekst van de open oproep in ieder geval bekend:

    • a. de aanleiding en doelstelling van de open oproep;

    • b. de criteria voor beoordeling van de aanvraag;

    • c. de wijze van beoordeling en advisering;

    • d. de periode waarin een subsidieaanvraag kan worden ingediend;

    • e. het subsidieplafond;

    • f. het maximaal beschikbaar gestelde bedrag per project;

    • g. eventuele aanvullende voorwaarden of weigeringsgronden;

    • h. eventuele aanvullende vereisten met betrekking tot de inhoud van de aanvraag.

Artikel 7. Wijze van indiening

  • 1 De aanvraag voor subsidie kan alleen via dedigitale aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie worden ingediend.

  • 2 Aanvragen worden in de Nederlandse of Engelse taal opgesteld.

Artikel 8. Inhoud van de aanvraag

Een aanvraag bevat:

  • 1. een volledig ingevuld aanvraagformulier;

  • 2. een projectplan dat inzicht biedt in het doel, de opzet en de planning van het project;

  • 3. een sluitende begroting en dekkingsplan, waarbij de uitgangspunten van de Fair Practice Code worden gevolgd;

  • 4. cv’s van diegenen die het project uitvoeren;

  • 5. een portfolio van de betrokken maker(s) of ontwerper(s);

  • 6. een digitaal gewaarmerkt uittreksel van maximaal één jaar oud uit het Handelsregister van de Nederlandse Kamer van Koophandel of van een van de Kamers van Koophandel die vallen binnen het Koninkrijk der Nederlanden;

  • 7. een representatieve afbeelding met betrekking tot het project, bestemd voor communicatie-uitingen door het fonds. De benodigde rechten van de afbeelding moeten liggen bij de aanvrager;

  • 8. indien van toepassing, intentieverklaringen van, of samenwerkingsovereenkomsten met de belangrijkste externe projectpartners;

  • 9. indien van toepassing, een verklaring over de afspraken met betrekking tot intellectueel eigendom.

Hoofdstuk 4. Subsidieverlening

Artikel 9. Advisering

  • 1 Het fonds toetst of de aanvraag compleet is, voldoet aan artikel 4 en 5 van de regeling, aansluit bij de taakopvatting van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zoals verwoord in artikel 1 en past binnen de reikwijdte van de open oproep.

  • 2 Voor de advisering over het al of niet verlenen van een subsidie baseert de adviescommissie zich uitsluitend op de door de aanvrager verstrekte gegevens.

  • 3 Een positief advies kan vergezeld gaan van een beargumenteerde aanbeveling over de hoogte van de te verlenen subsidie en van onderbouwde aanbevelingen met betrekking tot de uitvoering dan wel het niet ondersteunen van specifiek genoemde activiteiten.

  • 4 De adviescommissie hanteert een werkwijze overeenkomstig de Werkwijze Adviescommissies Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Hierbij geldt de versie zoals gepubliceerd op de website van het Stimuleringsfonds op het moment van indienen.

Artikel 10. Beoordeling

  • 1 De commissie beoordeelt de voorstellen op basis van in de tekst van de open oproep omschreven criteria. Dit leidt tot een positief of negatief advies.

  • 2 De beoordeling heeft de vorm van een tender: de beoordeling op basis van de criteria leidt tot een rangschikking van de ingediende voorstellen. Het beschikbare bedrag wordt toegekend aan de aanvragers waarvan de positief beoordeelde aanvraag het hoogst is geplaatst op de ranglijst, zolang het totaal daarvan het subsidieplafond niet overschrijdt.

Artikel 11. Subsidieplafond

  • 1 Een subsidie wordt altijd verleend onder de voorwaarde dat door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voldoende gelden aan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ter beschikking worden gesteld.

  • 2 Het subsidieplafond voor de open oproep wordt vooraf bekendgemaakt via de website van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie: www.stimuleringsfonds.nl.

Artikel 12. Verlening van een subsidie

  • 1 Het bestuur informeert de aanvrager binnen tien weken na de uiterlijke indieningsdatum schriftelijk over zijn besluit.

  • 2 Bij het besluit wordt een algemene beoordeling van de inzendingen en een motivatie van de selectie gevoegd. Er vindt geen schriftelijke correspondentie plaats over de individuele inhoudelijke beoordeling van de projecten, tenzij dit expliciet wordt vermeld in de tekst van de open oproep.

  • 3 Het bestuur kan in zijn besluit andere verplichtingen aan de subsidieverlening verbinden dan vermeld staan in artikelen 14 tot en met 16.

  • 4 Het besluit tot verlening van een subsidie bevat de voorwaarden waaronder de subsidie beschikbaar wordt gesteld, de duur van de subsidieperiode, de verplichtingen die gelden voor de ontvanger, de maximale hoogte van de subsidie en informatie over betaling en voorschot.

  • 5 Aan het verlenen van een subsidie kunnen door de aanvrager geen rechten worden ontleend met betrekking tot een volgende aanvraag.

Artikel 13. Voorschotten

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie betaalt in het geval van een toekenning bij wijze van voorschot 80% uit van het toegekende bedrag. Het resterende deel wordt uitbetaald na het besluit tot vaststelling van de subsidie aan het einde van de subsidieperiode, tenzij de subsidie bij het besluit tot vaststelling lager wordt vastgesteld.

Hoofdstuk 5. Verplichtingen van de subsidieontvanger

Artikel 14. administratie

  • 1 De subsidieontvanger voert een zodanig ingerichte projectadministratie dat daaruit te allen tijde de voor de vaststelling van de subsidie van belang zijnde rechten en verplichtingen evenals de baten en lasten kunnen worden nagegaan.

  • 2 De subsidieontvanger geeft desgevraagd aan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie inzicht in de projectadministratie.

  • 3 De subsidieontvanger bewaart de projectadministratie en de bijbehorende documenten gedurende zeven jaren na het vaststellen van de subsidie.

Artikel 15. Vermelding Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

In alle publieke uitingen over de gesubsidieerde activiteiten vermeldt de subsidieontvanger het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie als subsidieverstrekker. Het logo van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie wordt opgenomen in publicaties en verslagen die betrekking hebben op de gesubsidieerde activiteiten, net als op uitnodigingen, aankondigingen, websites en audiovisuele producties die hierop betrekking hebben. Als een subsidieontvanger logo’s opneemt van andere partijen wordt in verhouding tot de bijdrage het logo van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in een vergelijkbare grootte en opmaak weergegeven.

Artikel 16. Melding bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

In het geval een van de onderstaande situaties zich voordoet, brengt de subsidieontvanger het fonds daarvan direct op de hoogte:

  • 1. De activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt zullen niet of niet geheel plaatsvinden.

  • 2. Er zal niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen worden voldaan.

  • 3. Er zijn aanzienlijke artistieke of zakelijke wijzigingen ten opzichte van het plan op basis waarvan subsidie is verleend.

Hoofdstuk 6. Subsidievaststelling

Artikel 17. Vaststelling

  • 1 Uiterlijk zestien weken na het verstrijken van de subsidieperiode wordt een aanvraag tot vaststelling ingediend door de subsidieontvanger via de digitale aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Hiervoor wordt het verantwoordingsformulier gebruikt.

  • 2 Als de activiteiten volgens plan zijn uitgevoerd en is voldaan aan alle aan de subsidie verbonden verplichtingen, dan stelt het bestuur de subsidie binnen tien weken na indiening van de verantwoording overeenkomstig de verlening vast.

  • 3 Als blijkt dat activiteiten niet of slechts gedeeltelijk zijn uitgevoerd, dan kan de subsidie lager worden vastgesteld.

  • 4 Het bestuur kan de ontvanger nadere aanwijzingen geven over de controle op de naleving van de voorwaarden die zijn verbonden aan de verlening van de subsidie.

Artikel 18. Desgevraagd verantwoorden bij subsidies minder dan € 25.000

  • 1 Bedraagt de subsidie minder dan € 25.000, dan toont de subsidieontvanger aan de hand van een kort inhoudelijk verslag en een financieel overzicht van alle gerealiseerde kosten en baten aan dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.

  • 2 Specifiek voor onderzoeksprojecten geldt dat de subsidieontvanger wordt gevraagd om in het kader van kennisdeling en -opbouw een publieksversie van het onderzoeksrapport op te stellen, waarin de belangrijkste resultaten en inzichten worden gedeeld, zodat deze met vakgenoten en andere belanghebbende en belangstellende partijen kunnen worden uitgewisseld.

Artikel 19. Verantwoording bij subsidies van € 25.000 of meer

  • 1 Bedraagt de subsidie € 25.000 of meer, dan toont de subsidieontvanger aan de hand van een inhoudelijk verslag aan dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.

  • 2 Het inhoudelijk verslag bevat een overzicht van de werkzaamheden waarvoor subsidie is verstrekt en van de daarmee bereikte resultaten.

  • 3 Het verslag bevat, voor zover van toepassing, een analyse van verschillen tussen de voorgenomen activiteiten en de beoogde resultaten, deze worden vermeld in de beschrijving van het project, en de feitelijke realisatie.

  • 4 Specifiek voor onderzoeksprojecten geldt dat de subsidieontvanger wordt gevraagd om in het kader van kennisdeling en -opbouw een publieksversie van het onderzoeksrapport op te stellen, waarin de belangrijkste resultaten en inzichten worden gedeeld, zodat deze met vakgenoten en andere belanghebbende en belangstellende partijen kunnen worden uitgewisseld.

Artikel 20. Werkelijke kostenverklaring bij subsidies van € 25.000 of meer

  • 1 Bedraagt de subsidie € 25.000 of meer, dan moet de subsidieontvanger op basis van een verklaring inzake werkelijke kosten en opbrengsten aantonen dat de activiteiten zijn verricht.

  • 2 In de verklaring geeft de subsidieontvanger aan:

    • a. dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verstrekt, zijn verricht;

    • b. wat het totale bedrag van de gerealiseerde subsidiabele kosten is;

    • c. wat het totale bedrag van de gerealiseerde opbrengsten, inclusief bijdragen van derden, is;

    • d. wat het totale bedrag van de gerealiseerde eigen bijdrage is.

Hoofdstuk 7. Slotbepalingen

Artikel 21. Bezwaar

Een belanghebbende kan tegen een besluit van het bestuur van het fonds bezwaar maken door een bezwaarschrift in te dienen bij het bestuur. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. Deze termijn gaat in op de dag van de beschikkingsdatum. De procedure voor bezwaren is gepubliceerd op de website www.stimuleringsfonds.nl.

Artikel 22. Bescherming persoonsgegevens

Het bestuur verstrekt geen vertrouwelijke informatie over een aanvraag aan derden. Het gaat hier om bedrijfs- en fabricagegegevens die door een aanvrager vertrouwelijk aan het Stimuleringsfonds zijn medegedeeld en om persoonsgegevens als bedoeld in de artikelen 22 tot en met 33 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming, tenzij de verstrekking voortvloeit uit een wettelijke verplichting dan wel kennelijk geen inbreuk op de persoonlijke levenssfeer maakt.

Artikel 23. Inwerkingtreding en expiratie

  • 1 Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2021.

  • 3 Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2025 met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de afwikkeling van de op basis van deze regeling verleende subsidies.

Deze regeling zal in de Staatscourant worden geplaatst.

De stichting Stimuleringsfonds Creatieve Industrie,

S. Groeneveld

(directeur-bestuurder

)
Naar boven