Regeling Experiment

[Regeling vervalt per 01-01-2025.]
Geraadpleegd op 07-05-2024.
Geldend van 01-01-2021 t/m heden

Regeling Experiment

Het bestuur van de stichting Stimuleringsfonds Creatieve Industrie,

gelet op artikel 10, vierde lid van de Wet op het specifiek cultuurbeleid, met goedkeuring van de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap,

besluit:

Hoofdstuk 1. Begripsbepalingen

Artikel 1. Taakopvatting Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

  • 1 De taak van het Stimuleringsfonds is om, vanuit het culturele perspectief, de rijke ontwerptraditie die Nederland heeft te continueren en te vernieuwen door het proces van experimenteren, onderzoeken en maken te stimuleren en goed opdrachtgeverschap te bevorderen.

  • 2 Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie verstrekt, in overeenstemming met zijn statuten en volgens bepalingen vastgesteld in de wet en subsidieregelingen, subsidies aan natuurlijke personen en rechtspersonen die bijdragen aan het bevorderen van hoogwaardige kwaliteit, ontwikkeling en professionalisering van de hedendaagse Nederlandse creatieve industrie.

Artikel 2. Begrippen

De in deze regeling gebruikte begrippen hebben dezelfde betekenis als in de Regeling op het specifiek cultuurbeleid. Specifiek binnen deze regeling wordt verstaan onder:

  • 1. bestuur: de directeur-bestuurder van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie, als bedoeld in artikel 5 van de statuten;

  • 2. creatieve industrie: het werkterrein van de disciplines vormgeving, architectuur en digitale cultuur inclusief mogelijke cross-overs tussen deze disciplines;

  • 3. project: alle werkzaamheden voor een opzichzelfstaande, concreet omschreven activiteit, afgebakend in tijd en doel;

  • 4. professionele ontwerper: een ontwerper, architect, vormgever of maker die zich beroepsmatig positioneert binnen de creatieve industrie;

  • 5. ontwerpbureau: een collectief of groep van professionele ontwerpers of makers die zich binnen een bureau dan wel studio beroepsmatig heeft georganiseerd en zich positioneert binnen de creatieve industrie;

  • 6. culturele instelling of organisatie: een non-profit-, privaatrechtelijke rechtspersoon met een ondersteunende, producerende of initiërende functie binnen de creatieve industrie zoals een lab of werkplaats, een platform of een presentatieplek;

Hoofdstuk 2. Algemene bepalingen

Artikel 3. Reikwijdte en doelstelling Regeling Experiment

  • 1 Deze regeling is van toepassing op projecten met een totale begroting van niet meer dan € 10.000, van professionele ontwerpers, architecten, makers of ontwerpbureaus, gericht op het uitvoeren van kleinschalig, experiment-gedreven onderzoek binnen de creatieve industrie.

  • 2 Projecten dragen vanuit een van de disciplines behorende tot de creatieve industrie, dan wel vanuit een cross-over tussen of vanuit deze disciplines, bij aan de volgende doelstelling van het fonds: stimuleren van experiment en onderzoek.

Artikel 4. Voorwaarden voor ondersteuning

  • 1 Een subsidie wordt alleen verleend als aan de volgende voorwaarden is voldaan:

    • a. het project sluit aan op de taakopvatting van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zoals verwoord in artikel 1 en de reikwijdte en doelstellingen zoals verwoord in artikel 3;

    • b. de aanvragende partij positioneert zich als professionele ontwerper, maker of ontwerpbureau binnen de Nederlandse creatieve industrie;

    • c. de aanvragende partij staat ingeschreven in het Handelsregister van de Nederlandse Kamer van Koophandel of bij een van de Kamers van Koophandel die vallen binnen het Koninkrijk der Nederlanden;

    • d. in het project is sprake van een overwegend Nederlands belang;

    • e. de gevraagde bijdrage en de totale werkbegroting zijn niet hoger dan € 10.000;

    • f. het project start niet voor de beschikkingsdatum;

    • g. het project start niet later dan drie maanden na de beschikkingsdatum;

    • h. de looptijd van het project is niet langer dan 12 maanden;

    • i. van de werkwijze van de aanvrager kan redelijkerwijs worden verwacht dat de door de aanvrager gestelde doelen zullen worden bereikt;

    • j. de aanvrager is niet tekortgeschoten in het nakomen van zijn subsidieverplichtingen in het kader van een project waarvoor het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie een eerdere subsidie heeft verleend;

    • k. het resultaat wordt gepubliceerd of op andere wijze publiek toegankelijk gemaakt.

Artikel 5. Weigeringsgronden

  • 1 Er wordt geen subsidie verleend aan of ten behoeve van:

    • a. culturele instellingen of organisaties zoals bedoeld in artikel 2.6;

    • b. projecten die al zijn gesubsidieerd op grond van een subsidieregeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie;

    • c. aanvragers die al eerder in het lopende kalenderjaar een subsidie hebben ontvangen op grond van deze regeling;

    • d. ontwerpers, architecten of makers die gedurende de looptijd van het project al ondersteuning ontvangen voor het uitvoeren van hun ontwikkelplan vanuit de Regeling Talentontwikkeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie;

    • e. projecten waarvoor op het moment van indienen al een aanvraag in behandeling is op basis van een andere subsidieregeling van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie;

    • f. activiteiten die al hebben plaatsgevonden of starten voor de beschikkingsdatum;

    • g. aanvragen die niet volledig zijn of buiten een tijdvak worden ingediend;

    • h. projecten waarvoor na een eerder afwijzend besluit door het bestuur, op basis van een beoordeling op de criteria zoals genoemd in artikel 8.3 van deze regeling, opnieuw een aanvraag wordt ingediend binnen deze regeling;

    • i. instellingen voor hoger beroepsonderwijs of universiteiten;

    • j. projecten die plaatsvinden in het kader van studie of opleiding;

    • k. arbeidskosten voor medewerkers van rijks-, provinciale en gemeentelijke instellingen;

    • l. het verwerven van eigendommen, materialen of apparatuur die ook buiten de context of na afloop van het project een waarde vertegenwoordigen;

    • m. activiteiten die de reguliere bedrijfsactiviteiten niet overstijgen;

    • n. aanvragen die niet zijn voorzien van een positief advies in de zin van artikel 8 lid 5 van deze regeling.

Hoofdstuk 3. Subsidieaanvraag

Artikel 6. Wijze van indiening

  • 1 Het Stimuleringsfonds maakt via de website www.stimuleringsfonds.nlbekend binnen welke tijdvakken een subsidieaanvraag op grond van deze regeling kan worden ingediend.

  • 2 Binnen deze tijdvakken kan doorlopend worden ingediend.

  • 3 Subsidieaanvragen worden behandeld op volgorde van indienen, de datum van indienen van een volledige aanvraag is daarbij leidend.

  • 4 De aanvraag voor subsidie wordt via dedigitale aanvraagomgevingvan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ingediend.

  • 5 Aanvragen worden in de Nederlandse of Engelse taal opgesteld.

Artikel 7. Inhoud van de aanvraag

Een aanvraag bevat:

  • 1. een volledig ingevuld aanvraagformulier;

  • 2. een projectplan dat inzicht biedt in het doel, de opzet, plan van aanpak en de planning van het project;

  • 3. een sluitende begroting en dekkingsplan, waarbij de uitgangspunten van de Fair Practice Code worden gevolgd;

  • 4. cv’s van diegenen die het project uitvoeren;

  • 5. een digitaal gewaarmerkt uittreksel van maximaal één jaar oud uit het Handelsregister van de Nederlandse Kamer van Koophandel of van een van de Kamers van Koophandel die vallen binnen het Koninkrijk der Nederlanden;

  • 6. een representatieve afbeelding van het project, bestemd voor communicatie-uitingen door het fonds en waarvan de benodigde rechten van de afbeelding bij de aanvrager liggen;

  • 7. een portfolio met relevant beeldmateriaal;

  • 8. indien van toepassing, intentieverklaringen van, of samenwerkingsovereenkomsten met de belangrijkste externe projectpartners;

  • 9. indien van toepassing, een verklaring over de afspraken met betrekking tot intellectueel eigendom.

Hoofdstuk 4. Subsidieverlening

Artikel 8. Beoordeling en Advisering

  • 1 Het fonds toetst of de aanvraag compleet is, voldoet aan artikel 4 en 5 van de regeling, aansluit bij de taakopvatting van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie zoals verwoord in artikel 1 en past binnen de reikwijdte van de regeling zoals verwoord in artikel 3.

  • 2 Is dat het geval, dan wordt de aanvraag intern beoordeeld, door ten minste twee fondsmedewerkers die niet betrokken zijn bij de toetsing, zoals bedoeld in lid 1.

  • 3 De in lid 2 bedoelde fondsmedewerkers beoordelen de aanvraag op de volgende criteria die in gelijke mate worden gewogen:

    • a. de artistiek-inhoudelijke waarde van het project;

    • b. de verwachte betekenis van het experiment voor de eigen praktijk of voor het vakgebied;

    • c. de mate waarin het project doeltreffend is in opzet, methodiek en eventueel betrokken expertise.

  • 4 De in lid 2 bedoelde fondsmedewerkers kennen aan elk van de criteria een score toe waarbij gebruik wordt gemaakt van een vijfpuntsschaal: 1. onvoldoende; 2. matig; 3. voldoende; 4. goed; 5. zeer goed.

  • 5 Als het gemiddelde van de scores op de in lid 3 benoemde criteria drie of meer bedraagt, dan wordt de aanvraag als positief beoordeeld.

  • 6 Bij de beoordeling van een subsidieaanvraag baseert het fonds zich op de door de aanvrager verstrekte gegevens.

  • 7 De in lid 2 bedoelde fondsmedewerkers brengen naar aanleiding van de beoordeling van de aanvraag een onderbouwd advies uit aan het bestuur van het Stimuleringsfonds over het al dan niet toekennen van een subsidie.

Artikel 9. Subsidieplafond

  • 1 Een subsidie wordt altijd verleend onder de voorwaarde dat door de Minister van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap voldoende gelden aan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie ter beschikking worden gesteld.

  • 2 Het bestuur stelt een subsidieplafond vast. Daarbij wordt aangegeven vanaf welk moment een subsidieaanvraag kan worden ingediend. Het besluit tot vaststelling van het subsidieplafond wordt bekendgemaakt via de website van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie: www.stimuleringsfonds.nl.

  • 3 Als het bedrag dat samenhangt met het aantal ingediende aanvragen het subsidieplafond overschrijdt, kan het bestuur besluiten de regeling eerder te sluiten.

Artikel 10. Verlening van een subsidie

  • 1 Het bestuur informeert de aanvrager binnen zes weken na de indiening van de aanvraag schriftelijk over zijn besluit.

  • 2 Het bestuur kan in dit besluit andere verplichtingen aan de subsidieverlening verbinden dan vermeld staan in artikelen 12 tot en met 14.

  • 3 Het besluit tot verlening van een subsidie bevat de overwegingen van het bestuur, een weergave van het advies (indien van toepassing), de voorwaarden waaronder de subsidie beschikbaar wordt gesteld, de duur van de subsidieperiode, de verplichtingen die gelden voor de ontvanger, de maximale hoogte van de subsidie en informatie over betaling en voorschot.

  • 4 Aan het verlenen van een subsidie kunnen door de aanvrager geen rechten worden ontleend met betrekking tot een volgende aanvraag.

Artikel 11. Voorschotten

Het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie betaalt in het geval van een toekenning bij wijze van voorschot 80% uit van het toegekende bedrag. Het resterende deel wordt uitbetaald na het besluit tot vaststelling van de subsidie, aan het einde van de subsidieperiode, tenzij de subsidie bij het besluit tot vaststelling lager wordt vastgesteld.

Hoofdstuk 5. Verplichtingen van de subsidieontvanger

Artikel 12. Administratie

  • 1 De subsidieontvanger voert een zodanig ingerichte projectadministratie dat daaruit te allen tijde de voor de vaststelling van de subsidie van belang zijnde rechten en verplichtingen evenals de baten en lasten kunnen worden nagegaan.

  • 2 De subsidieontvanger geeft desgevraagd aan het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie inzicht in de projectadministratie.

  • 3 De subsidieontvanger bewaart de projectadministratie en de bijbehorende documenten gedurende zeven jaren na het vaststellen van de subsidie.

Artikel 13. Vermelding Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

In alle publieke uitingen over de gesubsidieerde activiteiten vermeldt de subsidieontvanger het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie als subsidieverstrekker. Het logo van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie wordt opgenomen in publicaties en verslagen die betrekking hebben op de gesubsidieerde activiteiten, net als op uitnodigingen, aankondigingen, websites en audiovisuele producties die hierop betrekking hebben. Als een subsidieontvanger logo’s opneemt van andere partijen wordt in verhouding tot de bijdrage het logo van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie in een vergelijkbare grootte en opmaak weergegeven.

Artikel 14. Melding bij het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie

In het geval een van de onderstaande situaties zich voordoet, brengt de subsidieontvanger het fonds daarvan direct op de hoogte:

  • 1. De activiteiten waarvoor subsidie is verstrekt zullen niet of niet geheel plaatsvinden.

  • 2. Er zal niet geheel aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen worden voldaan.

  • 3. Er zijn aanzienlijke artistieke of zakelijke wijzigingen ten opzichte van het plan op basis waarvan subsidie is verleend.

Hoofdstuk 6. Subsidievaststelling

Artikel 15. Vaststelling

  • 1 Uiterlijk zestien weken na het verstrijken van de subsidieperiode wordt een aanvraag tot vaststelling ingediend door de subsidieontvanger via de digitale aanvraagomgeving van het Stimuleringsfonds Creatieve Industrie. Hiervoor wordt het verantwoordingsformulier gebruikt.

  • 2 Als de activiteiten volgens plan zijn uitgevoerd en is voldaan aan alle aan de subsidie verbonden verplichtingen, dan stelt het bestuur de subsidie binnen tien weken na indiening van de verantwoording overeenkomstig de verlening vast.

  • 3 Als blijkt dat activiteiten niet of slechts gedeeltelijk zijn uitgevoerd, dan kan de subsidie lager worden vastgesteld.

  • 4 Het bestuur kan de ontvanger nadere aanwijzingen geven over de controle op de naleving van de voorwaarden die zijn verbonden aan de verlening van de subsidie.

Artikel 16. Desgevraagd verantwoorden subsidie

  • 1 De subsidieontvanger toont aan de hand van een kort inhoudelijk verslag en een financieel overzicht van alle gerealiseerde kosten en baten aan dat de activiteiten waarvoor de subsidie is verleend zijn verricht en dat is voldaan aan de aan de subsidie verbonden verplichtingen.

  • 2 Specifiek voor onderzoeksprojecten geldt dat de subsidieontvanger wordt gevraagd om in het kader van kennisdeling en -opbouw een publieksversie van het onderzoeksrapport op te stellen, waarin de belangrijkste resultaten en inzichten worden gedeeld, zodat deze met vakgenoten en andere belanghebbende en belangstellende partijen kunnen worden uitgewisseld.

Hoofdstuk 7. Slotbepalingen

Artikel 17. Bezwaar

Een belanghebbende kan tegen een besluit van het bestuur van het fonds bezwaar maken door een bezwaarschrift in te dienen bij het bestuur. De termijn voor het indienen van een bezwaarschrift bedraagt zes weken. Deze termijn gaat in op de dag van de beschikkingsdatum. De procedure voor bezwaren is gepubliceerd op de website www.stimuleringsfonds.nl.

Artikel 18. Bescherming persoonsgegevens

Het bestuur verstrekt geen vertrouwelijke informatie over een aanvraag aan derden. Het gaat hier om bedrijfs- en fabricagegegevens die door een aanvrager vertrouwelijk aan het Stimuleringsfonds zijn medegedeeld en om persoonsgegevens als bedoeld in de artikelen 22 tot en met 33 van de Uitvoeringswet Algemene verordening gegevensbescherming, tenzij de verstrekking voortvloeit uit een wettelijke verplichting dan wel kennelijk geen inbreuk op de persoonlijke levenssfeer maakt.

Artikel 19. Inwerkingtreding en expiratie

  • 1 Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2021.

  • 3 Deze regeling vervalt met ingang van 1 januari 2025 met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de afwikkeling van de op basis van deze regeling verleende subsidies.

Deze regeling zal in de Staatscourant worden geplaatst.

De stichting Stimuleringsfonds Creatieve Industrie,

S. Groeneveld

(directeur-bestuurder

)
Naar boven