-
a.
Begroting: overzicht van de voor de trajectduur geraamde uitgaven van de aanvrager, voor zover
deze betrekking hebben op de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd. De begrotingsposten
worden ieder afzonderlijk van een toelichting voorzien.
-
b.
Beschikking: een besluit dat juridisch het wel of niet inwilligen van de aanvraag regelt. Het
bevat een omschrijving van de activiteiten waarvoor subsidie wordt verleend en vermeldt
tevens het bedrag van de subsidie en de wijze waarop dit bedrag wordt bepaald.
-
c.
Certificaat: het schriftelijk bewijs van de succesvol afgeronde coaching on the job, waarop de
schoolleider en de coach hebben vermeld dat de vooraf opgestelde leerdoelstellingen
zijn behaald en waar dat uit blijkt. De coach en schoolleider nemen daarin ieder hun
verantwoordelijkheid voor het proces.
-
d.
Coach: een extern begeleider (niet in de dienst bij de werkgever die de subsidie aanvraagt)
die via een gestructureerd en doelgericht proces op interactieve wijze de schoolleider
aanzet tot het gewenste effectief gedrag door:
-
• bewustwording en persoonlijke groei;
-
• het vergroten in zelfvertrouwen;
-
• het exploreren, ontwikkelen en toepassen van eigen kennis, kunde en vaardigheden.
-
e.
Coaching on the job: activiteiten uitgevoerd door de coach die ten doel hebben de professionele ontwikkeling
van schoolleiders in het PO binnen de school te verbeteren, door ze in de alledaagse
schoolpraktijksituatie te coachen dan wel te begeleiden.
-
f.
Cofinanciering: financiering en middelen die een werkgever zelf meebetaalt en inbrengt voor de realisering
van een coaching on the job ten behoeve van de schoolleider.
-
g.
Keurmerk NOBCO EIA (European Individual accreditation): de EIA is gebaseerd op een verfijnd systeem van competenties: het ‘Competence Framework’,
waarin 4 verschillende niveaus worden onderscheiden. Dit Competence Framework is voortgekomen
uit een intensief onderzoek naar de praktijk van coaching. Dit heeft geresulteerd
in diverse competenties die zijn gegroepeerd in 8 hoofdcompetenties en 112 capablility
indicators (meetbare vaardigheidsindicatoren). Op grond van dit framework worden vier
niveaus van professionele coaching onderscheiden.
-
h.
Lerend netwerk: de schoolleider kan kosteloos deelnemen aan een lerend netwerk (intervisie). Onder
begeleiding van een deskundige verdiept hij zich samen met een aantal andere schoolleiders
in verschillende thema’s die in het coachingstraject aan de orde zijn geweest en wisselen
zijn onderling ervaringen uit.
-
i.
LSVC keurmerk: Landelijke beroepsvereniging voor supervisie, coaching en organisatiebegeleiding,
is een beroepsvereniging die registers beheert van coaches. LVSC is daarmee een onafhankelijk
keurmerk voor professionele coaching in Nederland.
-
j.
NIP keurmerk: Nederlands Instituut van Psychologen, is een vereniging van psychologen die registers
beheert van psychologen. NIP is daarmee een onafhankelijk keurmerk voor psychologen.
-
k.
Offerte: document waarin een plan voor het coaching on the job traject is vervat, en dat:
-
• de leerdoelstellingen van het traject voor de schoolleider bevat;
-
• de beoogde opbrengsten (inhoudelijk en concreet) weergeeft;
-
• de planning (start- en einddatum traject, aantal sessies) en de begroting omschrijft;
en
-
• de werkwijze en ervaring van de coach op het gebied van coaching on the job bevat.
-
l.
Schoolleider: de directeur of adjunct directeur als bedoeld in de CAO PO.
-
m.
Schoolleidersregister PO: met de ontwikkeling en instandhouding van het beroepsregister wil Schoolleidersregister
PO de beroepsgroep versterken en verdere professionalisering stimuleren.
-
n.
StiR keurmerk: Stichting Registratie is een onafhankelijke stichting die de beroepsregistraties
en registers beheert van supervisoren, coaches en overige professioneel begeleiders.
StiR is daarmee een onafhankelijk keurmerk voor professioneel begeleiders in Nederland.
-
o.
Vervangingsfonds: het bestuur van de Stichting Vervangingsfonds en Bedrijfsgezondheidszorg voor het
onderwijs.
-
p.
Werkgever: het bevoegd gezag als bedoeld in artikel 1 van de Wet op het primair onderwijs en artikel 1 van de Wet op de expertisecentra, respectievelijk het bevoegd gezag van de rechtspersoon als bedoeld in artikel 68 van de Wet op het primair onderwijs en artikel 69 van de Wet op de expertisecentra.