I. Uitvoering of financiering project (deels) niet conform regels, muv. regels inzake
aanbesteding (voor aanbesteding: zie deel II van deze tabel)
|
|
|
|
|
(Iha) Vastgesteld bij betalingsverzoek (BV)
|
BV1a
|
Uitgaven zijn buiten projectperiode gemaakt
|
100% van de kosten die buiten de projectperiode gemaakt zijn
|
– telt mee voor 10% korting regel (zie bij ‘Vooraf’ punt 2)
|
Artikel 1.12 lid 2 en 3
|
|
BV2
|
Gedeclareerde kosten zijn al volledig gedekt vanuit ander fonds of andere subsidie
|
100% tav. kosten die al gedekt zijn
|
– telt mee voor 10% korting regel
|
Artikel 1.8 sub b
Artikel 1.13 lid 1 sub b
|
|
BV3a
|
Totaal van subsidiabele kosten is niet goed berekend
|
Uitbetaling nav juiste berekening (correctie = 100% van verschil)
|
|
EU (voorschriften inzake goed financieel beheer).
|
|
BV4
|
Vervallen
|
|
|
|
|
BV5
|
Uitgaven zijn niet subsidiabel (zoals bijvoorbeeld declaratie van debetrente, terugvorderbare
BTW, niet subsidiabel gestelde kosten, declaratie van kosten die niet tot project
behoren)
|
100% tav kosten die niet subsidiabel zijn
|
– telt mee voor 10% korting regel
|
Artikel 1.13 + subsidiebeschikking
|
|
BV6
|
Gedeclareerde bedragen komen niet overeen met overlegde bewijsstukken
|
100% tav niet afdoende onderbouwde kosten, dat wil zeggen kosten waarvan bewijsstukken
ontbreken, onvolledig of niet correct zijn
|
– telt mee voor 10% korting regel
|
EU (voorschriften ten aanzien van goed financieel beheer).
|
|
BV7
|
Ontbreken van onafhankelijke waarde beoordeling van grond
|
Kosten aankoop grond niet vergoed (100% correctie op die post)
|
– telt mee voor 10% korting regel
|
Artikel 1.11 lid 3
|
|
BV8
|
Vervallen
|
|
|
|
|
BV9
|
Gedeclareerde kosten zijn naar het oordeel van de subsidieverstrekker en gelet op
de omstandigheden van het geval niet redelijk. Dit is onder meer het geval indien
gedeclareerde kosten voor aankoop grond hoger zijn dan de marktwaarde, blijkend uit
onafhankelijke waarde beoordeling
|
100% van het verschil tussen gedeclareerde kosten en redelijk geachte kosten
|
– telt mee voor 10% korting regel
|
Artikel 1.13 lid 1 sub k
|
(Iha) Vastgesteld bij controle ter plaatse (CP)
|
CP1a
|
Ontbreken projectadministratie
a. Geheel
b. deels
|
100% tav de projectkosten waarvan de subsidiabiliteit niet kan worden vastgesteld
omdat administratie ontbreekt
|
Korting van de uiteindelijk vast te stellen subsidie met 5%, met maximum van 1.500
euro. Indien de omstandigheden daar aanleiding toe zijn, kan het sanctie% lager vastgesteld
worden
|
Artikel 1.17 lid 1 sub g
|
|
CP2a
|
Project is nog niet of later gestart dan vereist, zonder dat aanpassing projectplan
is aangevraagd
|
-
|
Korting van de uiteindelijk vast te stellen subsidie met 5%, tenzij 5% gelet op de
omstandigheden van het geval niet redelijk is
|
Artikel 1.17 lid 1 sub e
|
|
CP3a
|
Doelstelling(en) van het project niet of niet geheel gerealiseerd
|
|
Subsidie wordt verlaagd tot 0 indien doelstelling(en) van het project in het geheel
niet gerealiseerd is/zijn. Indien de doelstelling(en) van het project deels bereikt
is/ zijn, wordt de verleende subsidie verlaagd tot het % van inhoudelijke doelbereiking
die gerealiseerd is, met daar boven een sanctie van 5% op de uiteindelijk vast te
stellen subsidie, tenzij 5% gelet op de omstandigheden van het geval niet redelijk
is
|
Artikel 1.27, lid 5 aanhef en sub a, b en c.
|
|
CP4
|
Investering is – nadat herstelmogelijkheid geboden is – niet gebruiksklaar op moment
van indienen eindafrekeningsverzoek.
|
-
|
Subsidie wordt ingetrokken (100% sanctie), tenzij dit gelet op de omstandigheden van
het geval niet redelijk is
|
Artikel 1.17 lid 1 sub c
|
|
CP5a
|
Medewerking met controle wordt geweigerd
|
De betrokken steun- of betaalaanvraag wordt afgewezen, behalve in gevallen van overmacht
en uitzonderlijke omstandigheden
|
|
Artikel 59 lid 7 Vo (EU) 1306/2013 jo. Artikel 1.17 lid 1 sub k
|
|
CP6
|
Projectresultaat niet gedurende 5 jaar in stand gehouden
|
|
Naar rato van aantal jaren waarin op grond van de verrichte controle ter plaatse niet
wordt voldaan aan de instandhoudingsplicht: 20% (4 jaar wel voldaan)–100% (geen volledig
jaar voldaan) terugvordering van de uitbetaalde subsidie, indien niet langer wordt
voldaan aan projectdoelstelling; 10–50% indien deels nog wordt voldaan aan project
doelstelling
|
Artikel 1.17 lid 1 sub d
|
Overig (O)
|
O1a
|
Voortgangsverslag is niet tijdig of niet volledig ingediend
|
–
|
Indien ook na gegeven herstelmogelijkheid het verslag niet of niet volledig ingediend
wordt: korting bedraagt 1% van de uiteindelijk vast te stellen subsidie, met max.
van 1.500 EUR
|
Artikel 1.17 lid 1 sub h
|
|
O2a
|
Milieuvereisten zijn niet nageleefd, waardoor voor het project benodigde vergunning(en)
wordt/worden ingetrokken
|
100% van de subsidie voor het onderdeel waarvoor geen vergunning is verleend
|
Telt mee voor 10% kortingsregel
|
|
|
O3
|
Er is sprake van ongeoorloofde staatssteun
|
–
|
100% van de subsidie voor het onderdeel waarvoor sprake is van ongeoorloofde staatssteun
|
EU- staatssteun regelgeving
|
|
O4a
|
Vereisten voor gelijke behandeling zijn niet nageleefd
|
–
|
5% van de uiteindelijk vast te stellen subsidie, tenzij de omstandigheden van het
geval aanleiding zijn tot een lagere sanctie
|
EU
|
|
O5a
|
Publicatievereisten zijn niet nageleefd
* tijdens het project
* na afronding van het project
|
–
|
maximaal 5% van de uiteindelijk vast te stellen subsidie, afhankelijk van de ernst
van de afwijking van publicatievereisten gedurende de looptijd van het project
|
Artikel 1.17 lid 1 sub b
|
II Aanbestedingsregels niet nageleefd
|
|
|
|
|
|
A1.1a
|
De opdracht is niet gepubliceerd volgens de juiste procedures én ook niet op andere
wijze openbaar gemaakt.
Hieronder valt ook de uitvoeringsopdracht waarbij de oproep tot mededinging is beperkt
tot de opdrachtnemer(s) van de voorafgaande opdracht tot projectdefiniëring
|
|
100% van de opdracht
|
|
|
A1.2a
|
In geval van EU- aanbestedingsplichtige opdracht: De opdracht is niet gepubliceerd
volgens de juiste procedures, maar de opdracht is wel op een dusdanige wijze openbaar
gemaakt dat gegadigden in andere lidstaten tijdig hebben/hadden kunnen reageren
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A2.1a
|
In geval van EU- aanbestedingsplichtige opdrachten: Kunstmatige splitsing van opdracht
en daardoor niet gepubliceerd volgens de juiste procedures én ook niet op andere wijze
openbaar gemaakt
|
|
100% van de opdracht
|
|
|
A2.2a
|
In geval van EU- aanbestedingsplichtige opdrachten: Kunstmatige splitsing van opdracht,
maar de opdracht is wel op een dusdanige wijze openbaar gemaakt dat gegadigden in
andere lidstaten tijdig hebben/hadden kunnen reageren
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A3a
|
Niet-naleving van de termijnen voor de ontvangst van inschrijvingen en/of voor ontvangst
van verzoeken tot deelname. De geboden termijn was korter dan de minimaal toegestane
|
|
* 25% van de opdracht indien de geboden tijd 0–50% is van de tijd die beschikbaar
gesteld had moeten worden bedraagt,
* 10% indien 51–70% van de tijd geboden wordt;
* 5% indien 71–99% van de tijd geboden wordt
|
|
|
A4a
|
Onvoldoende tijd voor potentiële inschrijvers/gegadigden om aanbestedingsstukken te
verkrijgen. De geboden tijd was korter dan de minimaal toegestane
|
|
* 25% van de opdracht indien geboden tijd 0–50% van de tijd die beschikbaar gesteld
had moeten worden bedraagt,
* 10% indien 51–80% en
* 5% indien 81–99%.
|
|
|
A5a
|
De verlenging van termijnen voor inschrijving en/of voor ontvangst van verzoeken tot
deelname is niet (correct) gepubliceerd.
Hieronder valt ook de situatie dat gevraagde nadere informatie niet (tijdig) aan alle
inschrijvers is verstrekt
|
|
10% van de opdracht.
De correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de zwaarte van de onregelmatigheid
|
|
|
A6.1a
|
Er is ten onrechte gebruik gemaakt van de procedure van gunning door onderhandelingen
na voorafgaande bekendmaking van een aankondiging van een opdracht, omdat het geen
geval betreft als bedoeld in art. 30, lid 1 van richtlijn 2004/18
|
|
25% van de opdracht.
De correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de zwaarte van de onregelmatigheid
|
|
|
A6.2a
|
In geval van een nationaal openbaar aan te besteden opdracht: opdracht is gegund zonder
te zijn gepubliceerd op TenderNed
|
|
25% van de opdracht indien er 1 offerte is opgevraagd, 10% bij 2 offertes en 5% bij
3 of meer offertes
|
|
|
A6.3a
|
Bij meervoudig onderhandse opdracht zijn te weinig offertes opgevraagd
|
|
10% bij 2 te weinig en 5% bij 1 te weinig
|
|
|
A7a
|
De aanbestedende dienst heeft een opdracht op het gebied van defensie en beveiliging
vallende onder richtlijn 2009/81/EC toegekend via concurrentiegerichte dialogen of onderhandelingsprocedure zonder
aankondiging van de opdracht terwijl de omstandigheden het gebruik van deze procedures
niet rechtvaardigen
|
|
100% van de opdracht.
De correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de zwaarte van de onregelmatigheid
|
|
|
A8a
|
In de aankondiging stonden niet alle selectiecriteria en/of in de aankondiging of
het bestek stonden niet alle gunningscriteria (incl. de weging) of zijn deze onvoldoende
beschreven
|
|
25% van de opdracht indien ze niet waren vermeld en 5% indien ze onvoldoende waren
beschreven
|
|
|
A9a
|
In de aankondiging of aanbestedingsstukken waren onwettige selectie- en/of gunningscriteria
opgenomen waardoor ondernemingen ontmoedigd zijn om in te schrijven.
Hieronder valt ook het gebruik van subjectieve criteria voor bepaling type aanbestedingsprocedure
en ondernemer(s) die worden toegelaten tot de aanbestedingsprocedure
|
|
25% van de opdracht.
De correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de zwaarte van de onregelmatigheid
|
|
|
A10a
|
Selectiecriteria, gunningscriteria, geschiktheidseisen en/of uitsluitingsgronden zijn
niet relevant voor en/of staan niet in verhouding tot de opdracht. Dat wil zeggen
dat kan worden aangetoond dat de vereisten niet relevant zijn voor en/of niet in verhouding
staan tot de opdracht waardoor de gelijke toegang van inschrijvers niet kan worden
gegarandeerd of ze hebben geleid tot ongerechtvaardigde belemmeringen in de openstelling
van de aanbesteding.
Hieronder valt ook het gebruik van niet-proportionele criteria voor bepaling type
aanbestedingsprocedure en ondernemer(s) die worden toegelaten tot de aanbestedingsprocedure
|
|
25% van de opdracht.
De correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de zwaarte van de onregelmatigheid
|
|
|
A11a
|
De voorwaarden waren discriminerend c.q. te specifiek, waardoor de gelijke behandeling
van inschrijvers niet kan worden gegarandeerd of bij de start van de aanbesteding
ongerechtvaardigde belemmeringen zijn opgeworpen
|
|
25% van de opdracht.
De correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de zwaarte van de onregelmatigheid
|
|
|
A12a
|
De omschrijving in de aankondiging en/of het bestek was dermate gebrekkig dat de potentiële
inschrijvers\gegadigden het voorwerp van de opdracht niet konden vaststellen.
Hieronder valt ook ten onrechte samenvoeging
|
|
10% van de opdracht.
De correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de zwaarte van de onregelmatigheid
|
|
|
A13a
|
Selectiecriteria zijn na de opening c.q. start van de aanbesteding aangepast waardoor
ten onterechte inschrijvers zijn geaccepteerd.
De selectiecriteria zijn tijdens de selectieprocedure aangepast waardoor inschrijvers
zijn geaccepteerd die niet zouden zijn geaccepteerd als de gepubliceerde selectiecriteria
zouden zijn gevolgd
|
|
25% van de opdracht.
De correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de zwaarte van de onregelmatigheid
|
|
|
A14a
|
Selectiecriteria zijn na de opening c.q. start van de aanbesteding aangepast waardoor
ten onterechte inschrijvers zijn afgewezen.
De selectiecriteria zijn tijdens de selectieprocedure aangepast waardoor inschrijvers
zijn afgewezen die niet zouden zijn afgewezen als de gepubliceerde selectiecriteria
zouden zijn gevolgd
|
|
25% van de opdracht.
De correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de zwaarte van de onregelmatigheid
|
|
|
A15a
|
Bij de beoordeling zijn onwettige gunnings- en/of selectiecriteria gebruikt, zijnde
criteria die niet zijn toegestaan (bijv.: het gebruik van selectiecriteria als gunningscriteria,
het niet naleven van criteria die in het bestek of de aankondiging van de opdracht
stonden, het onjuist of discriminerend toepassen van gunningscriteria en bij een NOP/CDP/GOPA1 is niet het minimum aantal gegadigden uitgenodigd en het gebruik van niet-relevante
en/of onredelijke uitsluitingsgronden en/of geschiktheidseisen)
|
|
25% van de opdracht
De correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de zwaarte van de onregelmatigheid
|
|
|
A16a
|
Gebrek aan transparantie en/of gelijke behandeling tijdens de beoordeling. Dat wil
zeggen de audit trail van met name de weging is onduidelijk/ongerechtvaardigd/ontbreekt
en/of het beoordelingsrapport ontbreekt of bevat niet alle voorgeschreven onderdelen
|
|
25% van de opdracht.
De correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de zwaarte van de onregelmatigheid
|
|
|
A17a
|
Aanpassing van een offerte tijdens de beoordeling. Dat wil zeggen dat de aanbestedende
dienst tijdens de beoordeling heeft toegestaan dat een inschrijver/ gegadigde zijn
offerte mocht aanpassen
|
|
25% van de opdracht.
De correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de zwaarte van de onregelmatigheid
|
|
|
A18a
|
Er vonden tijdens de gunning onderhandelingen met de indiener(s) van een offerte plaats
met als gevolg dat de oorspronkelijke voorwaarden zoals vastgelegd in het bestek of
de aankondiging substantieel zijn veranderd
|
|
25% van de opdracht.
De correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de zwaarte van de onregelmatigheid
|
|
|
A19a
|
In het kader van een onderhandelingsprocedure met vooraankondiging zijn de oorspronkelijke
voorwaarden van de opdracht substantieel gewijzigd, om zodoende een nieuwe opdracht
te kunnen publiceren dan wel waardoor een nieuwe opdracht had moeten worden gepubliceerd
|
|
25% van de opdracht.
De correctie kan worden verlaagd naar 5%, afhankelijk van de zwaarte van de onregelmatigheid
|
|
|
A20a
|
Afwijzing van, gezien de opdracht, abnormaal lage inschrijver(s) zonder dat de aanbestedende
dienst schriftelijk om uitleg heeft gevraagd over de door hem noodzakelijk geachte
verduidelijkingen over de samenstelling van de desbetreffende offerte(s)
|
|
25% van de opdracht
|
|
|
A21a
|
Door een rechter is vastgesteld dat er sprake was van een belangenconflict bij de
begunstigde of de aanbestedende dienst
|
|
100% van de opdracht
|
|
|
A22a
|
Substantiële verandering van bestanddelen van de opdracht zoals vastgelegd in de aankondiging
of het bestek.
Tot de essentiële elementen c.q. onderdelen van de gegunde opdracht zijn met name
de contractwaarde, de aard van de werkzaamheden, de uitvoeringstermijn, de betalingsvoorwaarden
en de gebruikte materialen. Maar het is van belang om per geval te bepalen of iets
een essentieel onderdeel is of niet
|
|
25% van de waarde van de opdracht plus de extra waarde van de opdracht a.g.v. de wezenlijke
verandering
|
|
|
A23a
|
De opdracht is toegekend volgens de aanbestedingsregels, maar werd gevolgd door een
vermindering van te verrichten werk zonder dat daar een evenredige vermindering van
de waarde van het contract tegenover stond.
(Deze correctie wordt ook toegepast indien het bedrag van de verlaging wordt gebruikt
om andere werkzaamheden uit te voeren)
|
|
100% van de waarde van het verminderde werk.
Vermeerderd met 25% van het eindbedrag van het fysieke eindvoorwerp c.q. de opdracht
|
|
|
A24a
|
De oorspronkelijke opdracht is wel juist aanbesteed, maar de aanvullende diensten,
leveringen of werken (waardoor het oorspronkelijk contract substantieel veranderde,
zijn niet (juist) aanbesteed én er was geen sprake van extreme urgentie a.g.v. onvoorziene
gebeurtenissen of van onvoorziene omstandigheden voor aanvullende diensten, leveringen
of werken
|
|
100% van aanvullende dienst
|
|
|
A24.1a
|
De totale waarde van de aanvullende opdracht(en) is lager dan de van toepassing zijnde
Europese drempel en maximaal 50% van de waarde van de originele opdracht
|
|
25% van de aanvullende opdracht(en)
|
|
|
A24.2a
|
In andere gevallen dan bedoeld in A24.1
|
|
100% van de aanvullende opdracht(en)
|
|
|
A25a
|
De oorspronkelijke opdracht is wel juist aanbesteed, maar de totale waarde van de
onvoorzienbare aanvullende dienst(en), levering(en) of werk(en) is meer dan 50% van
het oorspronkelijke contract
|
|
100% van het deel van de aanvullende opdracht(en) dat boven de 50% van de waarde van
het oorspronkelijke contract uitkomt
|
|
|
A26a
|
Indien de onregelmatigheid slechts van formele aard is, zonder (mogelijke) financiële
gevolgen
|
|
0%.
|
|