4.2. Het begrippenkader
Het onderzoek naar de getrouwheid van de financiële verantwoording en de rechtmatige
uitvoering van de Wlz is gericht op het vaststellen of:
-
– De financiële verantwoording een getrouw beeld geeft van de grootte en de samenstelling
van het vermogen ultimo het jaar en van het resultaat over het jaar in overeenstemming
met de WNT en het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015.
-
– De verantwoorde schaden Wlz, schaden AWBZ, bedrijfsopbrengsten Wlz, bedrijfsopbrengsten AWBZ, beheerskosten Wlz en beheerskosten
AWBZ over 2015 voldoen aan de eisen van financiële rechtmatigheid. Dit houdt in dat
deze bedragen tot stand zijn gekomen in overeenstemming met de bepalingen in de relevante
wet- en regelgeving en met de bepalingen zoals die zijn uitgewerkt in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 en het Protocol Accountantsonderzoek 2015.
-
– Het gevoerde financiële beheer voldoet aan de eisen van ordelijkheid en controleerbaarheid.
De criteria hiervoor zijn geïntegreerd in de toetsingscriteria voor rechtmatigheid.
Dit betekent concreet dat de accountant hiernaar geen apart onderzoek hoeft uit te
voeren en hierover geen apart rapport van bevindingen hoeft uit te brengen.
-
– De bestuurlijke verantwoording, voor zover de accountant dat kan beoordelen, overeenkomstig
de vereisten van het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 is opgesteld en met de financiële verantwoording verenigbaar is.
Rechtmatigheid
Voor het onderzoek naar de rechtmatigheid van de financiële verantwoording is de invulling
van het rechtmatigheidsbegrip van belang.
Rechtmatigheid in algemene zin wil zeggen: in overeenstemming met de relevante wet-
en regelgeving. Een proces (of de uitkomsten daarvan) voldoet wel of niet aan de geldende
wet- en regelgeving. In die zin is rechtmatigheid een absoluut begrip. De concrete
invulling van het begrip is echter afhankelijk van de gekozen normstelling, de aard
en reikwijdte van de regelgeving, het soort organisatie en het karakter van het betreffende
proces of de uitkomst daarvan. Rechtmatigheid vormt dus een begrip dat gekoppeld is
aan het object van onderzoek.
In hoofdstuk 2 van het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 is het rechtmatigheidsbegrip in detail uitgewerkt. Hierbij wordt onderscheid gemaakt
tussen financiële en procedurele rechtmatigheid en tussen directe en gebruikersverantwoordelijkheid.
Het model geeft ook aan welke randvoorwaarden bij de invulling van het rechtmatigheids-begrip
van toepassing zijn.
Financiële rechtmatigheid
Bij financiële rechtmatigheid hebben handelingen en beslissingen van een organisatie
directe financiële gevolgen. De rechtmatige uitvoering van taken is rechtstreeks gekoppeld
aan een geldstroom. Als taken niet rechtmatig worden uitgevoerd, heeft dat financiële
consequenties voor de Wlz-uitvoerder. De controleverklaring bij de financiële verantwoording
is gericht op financiële rechtmatigheid.
Procedurele rechtmatigheid
Bij procedurele rechtmatigheid heeft de rechtmatige uitvoering van taken geen financiële
dimensie. De uitvoering van deze taken kan niet direct worden gekoppeld aan een geldstroom.
De procedurele rechtmatigheid valt buiten de reikwijdte van de controleverklaring
bij de financiële verantwoording.
Directe verantwoordelijkheid
Bij directe verantwoordelijkheid is de Wlz-uitvoerder geheel verantwoordelijk voor
de uitkomsten van een proces. De Wlz-uitvoerder is verantwoordelijk voor de volledigheid,
de juistheid en de tijdigheid van de uitvoering van het proces en voor de validiteit
van de gegevens die derden als input voor het proces aanleveren.
Gebruikersverantwoordelijkheid
Bij gebruikersverantwoordelijkheid moet de Wlz-uitvoerder zorgen voor de juiste, volledige
en tijdige uitvoering van een proces en is hij verantwoordelijk voor de uitkomsten
daarvan. De Wlz-uitvoerder mag echter uitgaan van de validiteit van de gegevens die
derden daartoe aanleveren. Op de betrouwbaarheid van deze gegevens hoeft de Wlz-uitvoerder
zelf geen controle uit te voeren. Voorbeelden hiervan zijn gegevens die het Centrum
Indicatiestelling Zorg (CIZ), het CAK, de SVB of de Basisregistratie Personen (BRP)
verstrekken.
Om tot een werkbaar rechtmatigheidsbegrip te komen is een aantal randvoorwaarden van
belang:
-
– Er moet een duidelijk gedefinieerd normenkader aanwezig zijn.
-
– Het object, een proces of het resultaat daarvan dat onderzocht wordt, is duidelijk
omschreven.
-
– De hieraan gekoppelde verantwoordelijkheden zijn afgebakend.
-
– Afwijkingen van de norm en fouten, moeten meetbaar en kwantificeerbaar zijn.
-
– De controletoleranties, nauwkeurigheid en betrouwbaarheid, die worden gehanteerd,
staan vast.
De accountant hanteert de begripsomschrijvingen uit het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 als uitgangspunt voor het rechtmatigheidsonderzoek dat hij uitvoert. Bijlage 3. ‘Lijst met circulaires en wet- en regelgeving Wlz’ en Bijlage 4. ‘Lijst met circulaires en wet- en regelgeving AWBZ’ van het Model uitvoeringsverslag
en financieel verslag 2015 geven een limitatieve opsomming van het normenkader voor
de rechtmatigheidscontrole door de accountant.
De concrete invulling van het rechtmatigheidsbegrip is afhankelijk van de regelgeving,
de organisatie en de betreffende geldstromen.
Verantwoording doelen en taken
De Wlz-uitvoerder verantwoordt zich uitsluitend over de doelen en taken waarvoor de
verantwoordelijkheid bij hem ligt overeenkomstig de geldende wet- en regelgeving en
de afspraken uit het convenant. Als een Wlz-uitvoerder de doelen en taken waarvoor
hij verantwoordelijk is uitvoert volgens de geldende wet- en regelgeving en de afspraken
uit het convenant, dan zijn de uitvoering van de daaraan gekoppelde processen en de
daaruit voortvloeiende geldstromen rechtmatig. In die situatie voert de Wlz-uitvoerder
de Wlz op een rechtmatige manier uit en zijn de baten en lasten die daarmee samenhangen
als rechtmatig aan te merken.
In het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 zijn de doelen en taken van de Wlz-uitvoerders beschreven. Ook is uiteengezet of
deze doelen en taken betrekking hebben op financiële of procedurele rechtmatigheid
en in welke verantwoordingsdocumenten de Wlz-uitvoerder zich over deze doelen en taken
moet verantwoorden.
De relatie tussen doelen, taken, procedurele en financiële rechtmatigheid en de verantwoording
daarover door de Wlz-uitvoerder is in Tabel 1. ‘Relatie tussen doelen, taken, rechtmatigheid
en verantwoording’ van dit protocol weergegeven.
Tabel 1. Relatie tussen doelen, taken, rechtmatigheid en verantwoording
Doelen en taken
|
Procedurele rechtmatigheid
|
Financiële rechtmatigheid
|
UV
|
BV
|
FV
|
GEMANDATEERDE OF AANGEWEZEN TAKEN
|
|
Hoofddoel Zorginkoop
|
|
1. Contracteerbeleid
|
X
|
|
X
|
|
|
2. Doelmatigheid en kwaliteit zorgaanbod
|
X
|
|
X
|
|
|
3. Bewaking regiobudget
|
|
X
|
|
X
|
|
Hoofddoel Cliënt en zorg
|
|
4. Voorlichting
|
X
|
|
X
|
|
|
5. Ondersteuning keuzeproces en zorgbemiddeling
|
X
|
|
X
|
|
|
6. Toekenning pgb
|
X
|
|
X
|
|
|
7. Bewaking beschikbaarheid
|
X
|
|
X
|
|
|
8. Bewaking continuïteit zorgverlening
|
X
|
|
|
X
|
|
Hoofddoel Zorguitgaven
|
|
9. Tijdige, juiste en volledige afhandeling declaraties zorg in natura.
|
|
X
|
|
X
|
X
|
10. Tijdige, juiste en volledige afhandeling declaraties pgb
|
|
X
|
|
X
|
X
|
11. Materiële controles
|
|
X
|
|
X
|
X
|
12. Bestrijding zorgfraude
|
X
|
|
|
X
|
|
Hoofddoel Organisatie
|
|
13. Publieke verantwoordingsinformatie over te bereiken doelen Wlz
|
X
|
|
|
|
|
14. Behandeling klachten en bezwaarschriften
|
X
|
|
X
|
|
|
15. Administratieve organisatie en interne beheersing
|
|
X
|
|
X
|
|
NIET GEMANDATEERDE TAKEN
|
|
16. Buitenlandzorg
|
|
X
|
|
X
|
X
|
SPECIFICIEKE TAKEN
|
|
17. Het betalen van zorgaanspraken
|
|
X
|
|
X
|
X
|
18. Het bij Zorginstituut Nederland in rekening brengen van schaden
|
|
X
|
|
X
|
X
|
19. Het toerekenen van beheerskosten
|
|
X
|
|
X
|
X
|
20. Het vaststellen van de volledigheid en juistheid van de rente Fonds Langdurige
Zorg (Flz)/Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten (AFBZ)
|
|
X
|
|
X
|
X
|
Bron: NZa
Legenda:
UV = uitvoeringsverslag
BV = bestuurlijke verantwoording
FV = financiële verantwoording
Bij de verdere uitwerking van deze paragraaf wordt, in navolging van de door de wet
bepaalde taken en verantwoordelijkheden, in relatie tot de gemandateerde of aangewezen
taken gesproken over zorgkantoor. Als het gaat om de niet gemandateerde taken en specifieke
taken wordt gesproken over Wlz-uitvoerder.
Alle Wlz-uitvoerders, zowel de wél als niet als zorgkantoor aangewezenen, verantwoorden
zich over de niet gemandateerde taken en over de van toepassing zijnde specifieke
taken.
In hoofdstuk 2 is het onderzoek gesplitst in drie deelonderzoeken. In Tabel 2 ‘Relatie
tussen onderzoeksgebieden, verantwoordings-documenten, doelen, taken en Standaarden
in HRA’ is de relatie opgenomen tussen deze deelonderzoeken, de verantwoordings-documenten,
de doelen en taken en de Standaarden Handleiding Regelgeving Accountancy (HRA).
Tabel 2. Relatie tussen onderzoeksgebieden, verantwoordingsdocumenten, doelen, taken
en Standaarden in HRA
Deelgebieden van onderzoek
|
Verantwoordingsdocumenten
|
Doelen en taken
|
Standaarden in HRA
|
De getrouwheid van de financiële verantwoording en de rechtmatigheid van de daarin
opgenomen schaden Wlz, schaden AWBZ, bedrijfsopbrengsten Wlz, bedrijfsopbrengsten AWBZ, beheerskosten Wlz en beheerskosten
AWBZ
|
Financiële verantwoording en bestuurlijke verantwoording
|
3, 8 t/m 12, 15 t/m 20
|
Standaard 700
|
De naleving van de voorschriften van het uitvoeringsverslag
|
Uitvoeringsverslag
|
1, 2, 4 t/m 7 en 14
|
Standaard 4400
|
De naleving van de criteria ter bepaling van de outcome-indicatoren
|
Bestuurlijke verantwoording
Uitvoeringsverslag
|
5 t/m 9 en 14
|
Standaard
4400
|
Bron: NZa
4.4. Toetsingscriteria voor rechtmatigheid
Deze toetsingscriteria hebben betrekking op het deelonderzoek naar de getrouwheid
van de financiële verantwoording en de rechtmatigheid van de daarin opgenomen schaden
Wlz, schaden AWBZ, bedrijfsopbrengsten Wlz, bedrijfsopbrengsten AWBZ, beheerskosten Wlz en beheerskosten
AWBZ.
Het gaat om de in de financiële verantwoording en de bestuurlijke verantwoording opgenomen
informatie over de taken 3, 8 tot en met 12 en 15 tot en met 20.
Bij de beoordeling van de rechtmatigheid houdt de NZa rekening met omstandigheden
die van invloed zijn op de rechtmatigheid, zonder dat de Wlz-uitvoerder dit zelf kan
beïnvloeden. Indien dergelijke omstandigheden zich voordoen verwacht de NZa dat de
accountant hiervan melding maakt in zijn accountantsrapport en hiervan het financiële
belang tot uitdrukking brengt.
Deze paragraaf behandelt per taak de toetsingscriteria voor de rechtmatigheid.
4.4.1. Taak 3: Bewaking regiobudget (Hoofddoel Zorginkoop)
Deze taak heeft betrekking op financiële rechtmatigheid. Zorgkantoren maken productieafspraken
met gecontracteerde zorgaanbieders. Zorgkantoren moeten binnen de contracteerruimte
blijven. Overschrijding van de contracteerruimte bij de productieafspraken die de
zorgkantoren maken leidt in principe tot een evenredige korting op de budgetten van
alle zorgaanbieders. Dit is opgenomen in de Beleidsregel CA-BR-1502b Budgettair kader
Wlz 2015 van de NZa. In het kader van de knelpuntenprocedure kunnen onder voorwaarden
door VWS extra middelen ter beschikking gesteld worden.
De accountant onderzoekt of het zorgkantoor uitvoering heeft gegeven aan de taak Bewaking
regiobudget. De accountant stelt vast dat:
-
– Het zorgkantoor de productieafspraken tijdig heeft ingediend bij de NZa.
-
– De productieafspraken binnen de contracteerruimte zijn gebleven.
-
– Er een tijdige informatievoorziening heeft plaatsgevonden aan de zorgaanbieders over
de benutting van het budgettair kader en de mogelijkheden tot herschikking.
-
– De formats informatie-uitvraag pgb en hulpmiddelen tijdig zijn ingediend bij de NZa.
-
– Het totaal van de afgegeven pgb-beschikkingen het pgb-subsidieplafond niet overschrijdt.
De accountant hanteert voor zijn onderzoek naar de bewaking van het regiobudget het
normenkader zoals uiteengezet in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 en het Protocol Prestatiemeting Wlz 2015.
De accountant stelt vast of de Wlz-uitvoerder zich over deze taak in de bestuurlijke
verantwoording juist en volledig heeft verantwoord. De Wlz-uitvoerder heeft zich volledig
verantwoord als alle genoemde onderdelen in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 zijn opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
De accountant toetst in het kader van de controle van de financiële verantwoording
of het zorgkantoor in 2015 binnen de reguliere financiële contracteerruimte is gebleven
voor de productieafspraken met de door hem gecontracteerde aanbieders. Hij stelt vast
of het totaal van de op
1 november 2015 bij de NZa ingediende productieafspraken 2016 binnen de door de NZa
vastgestelde contracteerruimte voor 2016 is gebleven en of de gedeclareerde productie
2015 binnen de afspraken is gebleven. Als het zorgkantoor hier niet binnen is gebleven
heeft dit directe financiële gevolgen (financiële rechtmatigheid). Hij toetst ook
of het totaal van de afgegeven pgb-beschikkingen 2015 het pgb-subsidieplafond 2015
niet overschrijdt. Overschrijding hiervan heeft eveneens directe financiële gevolgen
(financiële rechtmatigheid).
Voor de uitvoering van de AWBZ zijn de regels van toepassing die in 2014 en in eerdere jaren golden. Deze regels
zijn opgenomen in de Modellen Uitvoeringsverslag en financiële verantwoordingen voor
de concessiehouders van de betreffende jaren. Deze modellen zijn te raadplegen op
www.nza.nl.
De accountant neemt over de volgende punten zijn bevindingen expliciet op in het accountantsrapport:
-
– Of en in hoeverre aan elk van de hiervoor genoemde vijf punten is voldaan.
-
– Of alle geconstateerde fouten en onzekerheden juist en volledig zijn opgenomen in
de foutentabel.
-
– Het effect van controlebevindingen op het rechtmatigheidsoordeel en op de strekking
van de controleverklaring.
-
– De juistheid en volledigheid van de informatie die de Wlz-uitvoerder over deze taak
heeft opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
4.4.2. Taak 8: Bewaking continuïteit zorgverlening (Hoofddoel Cliënt en zorg)
Deze taak heeft betrekking op procedurele rechtmatigheid. Artikel 4.2.1 van de Wlz bepaalt dat het zorgkantoor een zorgplicht heeft. Dit houdt onder meer in dat hij
er voor moet zorgen dat de zorg waarop de verzekerde is aangewezen binnen redelijke
termijn en op redelijke afstand van waar deze wenst te gaan wonen dan wel bij hem
thuis, wordt geleverd. Artikel 10 van de NZa Regeling Controle en Administratie Wlz-uitvoerders (CA-NR-1554) geeft invulling aan het bewaken van de continuïteit van de zorgaanbieders
en de zorg.
Het zorgkantoor volgt de ontwikkelingen bij de gecontracteerde zorgaanbieder via onder
andere gegevens over productie, de in het jaar gedane investeringen en de kosten van
management en beheer. Het zorgkantoor hanteert hiertoe een Early Warningsysteem (EWS).
De accountant onderzoekt of het zorgkantoor uitvoering heeft gegeven aan de taak Bewaking
continuïteit zorgverlening. De accountant stelt vast dat:
-
– Het zorgkantoor maatregelen heeft getroffen om een betrouwbare uitkomst van het EWS
te garanderen.
-
– Het zorgkantoor in voorkomende gevallen op basis van signalen en uitkomsten van het
EWS intern en naar de zorgaanbieder maatregelen en vervolgacties heeft ondernomen.
-
– Het zorgkantoor een actieplan/draaiboek heeft om de zorgplicht voor cliënten te garanderen,
als een zorgaanbieder in acute problemen komt.
De accountant hanteert voor zijn onderzoek naar de bewaking van de continuïteit van
zorgverlening, het normenkader zoals uiteengezet in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 en het Protocol Prestatiemeting Wlz 2015.
De accountant stelt vast of de Wlz-uitvoerder zich over deze taak in de bestuurlijke
verantwoording juist en volledig heeft verantwoord. De Wlz-uitvoerder heeft zich volledig
verantwoord als alle genoemde onderdelen in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 zijn opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
Voor de uitvoering van de AWBZ zijn de regels van toepassing die in 2014 respectievelijk in eerdere jaren golden.
Deze regels zijn opgenomen in de Modellen Uitvoeringsverslag en financiële verantwoordingen
voor de concessiehouders van de betreffende jaren. Deze modellen zijn te raadplegen
op www.nza.nl.
De accountant neemt over de volgende punten zijn bevindingen expliciet op in het accountantsrapport:
-
– Of en in hoeverre aan elk van de hiervoor genoemde drie punten is voldaan.
-
– De juistheid en volledigheid van de informatie die de Wlz-uitvoerder over deze taak
heeft opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
4.4.3. Taak 9: Tijdige, juiste en volledige afhandeling declaraties zorg in natura
(Hoofddoel Zorguitgaven)
Deze taak heeft betrekking op financiële rechtmatigheid.
In artikel 4.2.2 van het Besluit langdurige zorg (Blz) is opgenomen dat het zorgkantoor de administratie moet verzorgen van de zorg, verleend
aan de verzekerden die wonen in zijn regio. Hierbij moet het zorgkantoor het administratieve
contact bevorderen tussen de zorgaanbieders in die regio aan de ene kant en het CAK
aan de andere kant.
Het zorgkantoor moet hiertoe beschikken over een adequate cliëntvolgende bedrijfsadministratie,
waarin een verband kan worden gelegd tussen de indicatiebesluiten van de Wlz-verzekerden,
de in opdracht van Wlz-uitvoerders geleverde zorg en de betalingen van zorgaanbieders
die deze zorg geleverd hebben.
De accountant onderzoekt of het zorgkantoor uitvoering heeft gegeven aan de taak Tijdige,
juiste en volledige afhandeling declaraties zorg in natura. De accountant stelt vast
dat:
-
– Het zorgkantoor beschikt over een adequate cliëntvolgende bedrijfsadministratie zoals
bedoeld in artikel 4.2.2 van het Blz.
-
– Het zorgkantoor tijdig, juist en volledig het moment van aanvang zorg en de beëindiging
daarvan doorgeeft aan het CAK via het iWlz-berichtenverkeer.
-
– Het zorgkantoor vaststelt dat zorgaanbieders de NZa Regeling Declaratievoorschriften Wlz-zorg naleven.
-
– Het zorgkantoor uniforme controleregels toepast op de declaraties op cliëntniveau,
retourinformatie geeft en de tijdige indiening van deze declaraties bewaakt.
-
– Het zorgkantoor de declaratie op cliëntniveau als basis hanteert voor de bevoorschotting
van de zorgaanbieders.
-
– Het zorgkantoor controles uitvoert op het nacalculatieformulier (T-1) en zorgt voor
tijdige indiening van het nacalculatieformulier zoals opgenomen in het NZa Controleprotocol
Wlz-zorgaanbieders Nacalculatie 2015.
De accountant hanteert voor zijn onderzoek naar de tijdige, juiste en volledige afhandeling
van de declaraties voor zorg in natura, het normenkader zoals uiteengezet in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 en het Protocol Prestatiemeting Wlz 2015.
De accountant stelt vast of de Wlz-uitvoerder zich over deze taak in de bestuurlijke
verantwoording juist en volledig heeft verantwoord. De Wlz-uitvoerder heeft zich volledig
verantwoord als alle genoemde onderdelen in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 zijn opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
Voor de uitvoering van de AWBZ zijn de regels van toepassing die in 2014 respectievelijk in eerdere jaren golden.
Deze regels zijn opgenomen in de Modellen Uitvoeringsverslag en financiële verantwoordingen
voor de concessiehouders van de betreffende jaren. Deze modellen zijn te raadplegen
op www.nza.nl.
De accountant neemt over de volgende punten zijn bevindingen expliciet op in het accountantsrapport:
-
– Of en in hoeverre aan elk van de hiervoor genoemde zes punten is voldaan.
-
– Of alle geconstateerde fouten en onzekerheden juist en volledig zijn opgenomen in
de foutentabel.
-
– Het effect van controlebevindingen op het rechtmatigheidsoordeel en op de strekking
van de controleverklaring.
-
– De juistheid en volledigheid van de informatie die de Wlz-uitvoerder over deze taak
heeft opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
4.4.4. Taak 10: Tijdige, juiste en volledige afhandeling declaraties pgb (Hoofddoel
Zorguitgaven)
Deze taak heeft betrekking op financiële rechtmatigheid.
De zorgkantoren moeten op grond van artikel 3.3.3 van de Wlz de verzekerde op aanvraag een pgb verstrekken. Een nadere uitwerking van de regels
voor het verstrekken van het pgb is vastgelegd in hoofdstuk 5 van de Regeling langdurige zorg (Rlz), en in hoofdstuk 3 paragraaf 6 en 7 van het Blz.
De uitgaven voor het pgb zijn rechtmatig wanneer zij tot stand komen in overeenstemming
met de voorwaarden in hoofdstuk 5 van de Rlz, en hoofdstuk 3 paragraaf 6 en 7 van het Blz.
De accountant onderzoekt of het zorgkantoor uitvoering heeft gegeven aan de taak Tijdige,
juiste en volledige afhandeling declaraties pgb. De accountant stelt vast dat:
-
– Het zorgkantoor toetst of de nieuwe pgb-aanvrager voldoet aan de voorwaarden van artikel 3.3.3 lid 4 van de Wlz. Hij controleert hierbij ook de weigeringsgronden van artikel 3.6.2 van het Blz. Bij bevindingen neemt het zorgkantoor passende vervolgacties.
-
– Het zorgkantoor intern, door middel van controlemaatregelen, de juistheid van de vaststelling
van het pgb waarborgt.
-
– Het zorgkantoor ervoor zorgt dat de zorgovereenkomst en zorgbeschrijving zorginhoudelijk
en arbeidsrechtelijk zijn getoetst.
-
– Het zorgkantoor voor een adequate cliëntvolgende bedrijfsadministratie zorgt voor
het pgb zoals bedoeld in artikel 4.2.2 van de Blz.
-
– Het zorgkantoor voor een aansluiting met de cliëntadministratie bij de SVB zorgt.
-
– Het zorgkantoor gericht onderzoek doet naar het risico dat de pgb-houder zijn administratie
onjuist en/of onrechtmatig uitvoert.
-
– Het zorgkantoor periodieke controles uitvoert op de rechtmatigheid van de declaraties
van de totale populatie.
-
– Het zorgkantoor binnen een week na toekenning de nieuwe gegevens van de pgb-aanvragers
aan het CAK zendt.
-
– Het zorgkantoor inspanningen verricht om openstaande vorderingen op budgethouders
terug te vorderen.
Ten aanzien van de gegevens die van de SVB worden ontvangen geldt een gebruikersverantwoordelijkheid.
Zoals aangegeven in paragraaf 4.2 van dit protocol ‘Het begrippenkader’ hoeft het
zorgkantoor de betrouwbaarheid van de aangeleverde gegevens door de SVB niet te toetsen.
Indien deze gegevens onvolledig of onbetrouwbaar mochten zijn hoeft het zorgkantoor
hierop zelf geen aanvullende controles uit te voeren. Het zorgkantoor blijft wel verantwoordelijk
voor de verantwoording over de rechtmatigheid van de uitbetaalde declaraties. Onzekerheden
en onjuistheden die bij de beoordeling van de rechtmatigheid door de SVB dan wel door
het zorgkantoor zijn geconstateerd moeten opgenomen worden in de foutentabel en door
de accountant worden meegenomen in zijn oordeelsvorming.
De accountant hanteert voor zijn onderzoek naar een tijdige, juiste en volledige afhandeling
van de declaraties pgb, het normenkader zoals uiteengezet in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 en het Protocol Prestatiemeting Wlz 2015.
Voor de uitvoering van de AWBZ zijn de regels van toepassing die in 2014 respectievelijk in eerdere jaren golden.
Deze regels zijn opgenomen in de Modellen Uitvoeringsverslag en financiële verantwoordingen
voor de concessiehouders van de betreffende jaren. Deze modellen zijn te raadplegen
op www.nza.nl.
De accountant neemt over de volgende punten zijn bevindingen expliciet op in het accountantsrapport:
-
– Of en in hoeverre aan elk van de hiervoor genoemde negen punten is voldaan.
-
– Of alle geconstateerde fouten en onzekerheden juist en volledig zijn opgenomen in
de foutentabel.
-
– Het effect van controlebevindingen op het rechtmatigheidsoordeel en op de strekking
van de controleverklaring.
-
– De juistheid en volledigheid van de informatie die de Wlz-uitvoerder over deze taak
heeft opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
4.4.5. Taak 11: Materiële controles (Hoofddoel Zorguitgaven)
Deze taak heeft betrekking op financiële rechtmatigheid.
Voor de materiële controles voor zorg in natura, zoals bedoeld in artikel 7.2 van de Rlz, moet het zorgkantoor een adequate organisatie en interne beheersing hebben. De uitvoering
van formele en materiële controles voor het pgb wordt behandeld in paragraaf 4.4.4.
Paragraaf 4.4.9 behandelt de formele controles voor zorg in natura.
De NZa Regeling Controle en Administratie Wlz-uitvoerders geeft nadere voorschriften voor het uitvoeren van voldoende materiële controles.
De risico’s die gesignaleerd worden op basis van de toepassing van artikel 10 van deze regeling (EWS) moeten, indien nodig, betrokken worden bij de op te stellen risicoanalyse.
Het zorgkantoor moet bij de uitvoering van de controles de Wet bescherming persoonsgegevens (Wbp) in acht nemen. Verder moet hij de specifieke risicoanalyses en detailcontroles
duidelijk vastleggen in zijn administratie en de reactie van de zorgaanbieder betrekken
bij de uitkomsten.
Het zorgkantoor moet bij de materiële controle allereerst het doel van de controle
vaststellen, wanneer voldoende zekerheid is verkregen:
-
– dat de door de zorgaanbieder in rekening gebrachte prestatie is geleverd (rechtmatigheid);
-
– of die geleverde prestatie het meest was aangewezen gezien de gezondheidstoestand
van de verzekerde (doelmatigheid).
De accountant onderzoekt of het zorgkantoor uitvoering heeft gegeven aan de taak Materiële
controles. De accountant stelt vast dat:
-
– Het zorgkantoor voor aanvang van het verantwoordingsjaar het plan van aanpak, inclusief
het controledoel openbaar heeft gemaakt.
-
– Het zorgkantoor materiële controles uitvoert met inachtneming van de geldende wet-
en regelgeving (Wlz, Regeling Controle en Administratie Wlz-uitvoerders, Wbp).
-
– Het zorgkantoor op basis van een risicoanalyse in voldoende mate materiële controles bij zorgaanbieders heeft uitgevoerd.
-
– Het zorgkantoor de voorgenomen uitkomsten van de detailcontroles met de zorgaanbieder
heeft afgestemd.
-
– Het zorgkantoor op basis van de uitkomsten van uitgevoerde controles maatregelen en
vervolgacties heeft ondernomen. Het zorgkantoor gaat, indien nodig, over tot terugvordering
van (deels) onrechtmatig gedeclareerde zorg.
De accountant hanteert voor zijn onderzoek naar materiële controles het normenkader
zoals uiteengezet in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 en het Protocol Prestatiemeting Wlz 2015.
De accountant stelt vast of de Wlz-uitvoerder zich over deze taak in de bestuurlijke
verantwoording juist en volledig heeft verantwoord. De Wlz-uitvoerder heeft zich volledig
verantwoord als alle genoemde onderdelen in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 zijn opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
Voor de uitvoering van de AWBZ zijn de regels van toepassing die in 2014 respectievelijk in eerdere jaren golden.
Deze regels zijn opgenomen in de Modellen Uitvoeringsverslag en financiële verantwoordingen
voor de concessiehouders van de betreffende jaren. Deze modellen zijn te raadplegen
op www.nza.nl.
De accountant neemt over de volgende punten zijn bevindingen expliciet op in het accountantsrapport:
-
– Of en in hoeverre aan elk van de hiervoor genoemde vijf belangrijke punten is voldaan.
-
– Of alle geconstateerde fouten en onzekerheden juist en volledig zijn opgenomen in
de foutentabel.
-
– Het effect van controlebevindingen op het rechtmatigheidsoordeel en op de strekking
van de controleverklaring.
-
– De juistheid en volledigheid van de informatie die de Wlz-uitvoerder over deze taak
heeft opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
4.4.6. Taak 12: Bestrijding zorgfraude (Hoofddoel Zorguitgaven)
Deze taak heeft betrekking op procedurele rechtmatigheid.
Voor de uitvoering van fraudeonderzoek, zoals bedoeld in artikel 7.10 van de Rlz, moet het zorgkantoor een adequate organisatie hebben. De risico’s die gesignaleerd
worden op basis van de toepassing van artikel 10 van de Regeling Controle en Administratie Wlz-uitvoerders (EWS) moeten, indien nodig, betrokken worden bij de op te stellen risicoanalyse.
Het zorgkantoor moet beschikken over een strategisch beleid voor de bestrijding van
zorgfraude in de Wlz. Dit beleid is zowel gericht op interne als externe fraude. Het zorgkantoor zoekt
onder meer aansluiting bij afspraken, gemaakt in het Protocol Verzekeraars & Criminaliteit,
de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens Zorgverzekeraars, en de Maatregelenrichtlijn
van ZN.
De accountant onderzoekt of het zorgkantoor uitvoering heeft gegeven aan de taak Bestrijding
zorgfraude. De accountant stelt vast dat:
-
– Het zorgkantoor actief sturing geeft aan de uitvoering van fraudeonderzoek.
-
– Het zorgkantoor beschikt over een strategisch beleid voor de bestrijding van zorgfraude
in de Wlz.
-
– Het strategisch beleid is gericht op interne en externe fraude.
-
– Het strategisch beleid is vertaald naar een recent plan van aanpak.
-
– In het plan van aanpak is opgenomen op welke wijze het zorgkantoor voldoet aan het
Protocol Verzekeraars & Criminaliteit.
-
– De implementatie en toepassing van het Protocol Verzekeraars & Criminaliteit eens
per twee jaar is beoordeeld door een interne of externe accountant.
-
– Het plan van aanpak aansluit op de uitgangspunten, gedragscodes en richtlijnen van
zorgverzekeraars en zorgkantoren, waaronder de Gedragscode Verwerking Persoonsgegevens
Zorgverzekeraars en de Maatregelenrichtlijn van ZN.
-
– De uitvoering van fraudeonderzoek plaatsvindt op basis van het plan van aanpak.
-
– Geconstateerde fraude wordt gemeld aan beleidsbepalende instanties zoals het ministerie
van VWS, het Zorginstituut en/of de NZa.
-
– Vermoeden van misbruik wordt gemeld aan het Kenniscentrum Fraudebeheersing van ZN,
het fraudeloket van het Verbond van Verzekeraars en de NZa.
-
– Het zorgkantoor op basis van de uitkomsten van uitgevoerde controles maatregelen en
vervolgacties heeft ondernomen. Het zorgkantoor gaat, indien nodig, over tot terugvordering
van (deels) onrechtmatig gedeclareerde zorg.
-
– Het zorgkantoor signalen en resultaten van onderzoek naar zorgfraude registreert in
een database.
De accountant hanteert voor zijn onderzoek naar de bestrijding van zorgfraude het
normenkader zoals uiteengezet in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 en het Protocol Prestatiemeting Wlz 2015.
De accountant stelt vast of de Wlz-uitvoerder zich over deze taak in de bestuurlijke
verantwoording juist en volledig heeft verantwoord. De Wlz-uitvoerder heeft zich volledig
verantwoord als alle genoemde onderdelen in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 zijn opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
Voor de uitvoering van de AWBZ zijn de regels van toepassing die in 2014 respectievelijk in eerdere jaren golden.
Deze regels zijn opgenomen in de Modellen Uitvoeringsverslag en financiële verantwoordingen
voor de concessiehouders van de betreffende jaren. Deze modellen zijn te raadplegen
op www.nza.nl.
De accountant neemt over de volgende punten zijn bevindingen expliciet op in het accountantsrapport:
-
– Of en in hoeverre aan elk van de hiervoor genoemde twaalf punten is voldaan.
-
– Of alle geconstateerde fouten en onzekerheden juist en volledig zijn opgenomen in
de foutentabel.
-
– De juistheid en volledigheid van de informatie die de Wlz-uitvoerder over deze taak
heeft opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
-
– De bevindingen in relatie tot de eisen uit het Protocol Verzekeraars & Criminaliteit
en de beoordeling van de Monitor Fraudebeheersing.
4.4.7. Taak 15: Administratieve organisatie en interne beheersing (Hoofddoel Organisatie)
Deze taak heeft betrekking op financiële rechtmatigheid.
Zorgkantoren moeten zorg dragen voor een adequate bedrijfsadministratie en voor inhoudelijke
registraties die in overeenstemming zijn met de geldende wet- en regelgeving. De NZa
Regeling Controle en Administratie Wlz-uitvoerders geeft verdere invulling aan deze taak.
De accountant onderzoekt of het zorgkantoor uitvoering heeft gegeven aan de taak Administratieve
organisatie en interne beheersing. De accountant stelt vast dat:
-
– Het zorgkantoor de NZa Regeling Controle en Administratie Wlz-uitvoerders naleeft.
-
– Het zorgkantoor een administratie voert die gescheiden is van de overige activiteiten
die plaatsvinden in de groep waarvan hij deel uitmaakt, zoals opgenomen in artikel 4.2.6 van de Wlz.
-
– Door middel van een risicoanalyse door het zorgkantoor is bepaald welke processen,
beheersingsmaatregelen, procedures en (werk)instructies essentieel zijn voor de organisatie.
Het bestaan en de werking hiervan zijn vastgesteld.
-
– Het zorgkantoor mitigerende maatregelen heeft ingericht om te kunnen voldoen aan de
geldende wet- en regelgeving over privacy. Het bestaan en de werking hiervan zijn
vastgesteld.
-
– Het zorgkantoor wijzigingen in wet- en regelgeving juist, volledig en tijdig heeft
geïmplementeerd in applicaties.
-
– Door middel van een risicoanalyse door het zorgkantoor is bepaald welke application
controls relevant zijn. Het bestaan en de continue werking van deze application controls
zijn vastgesteld.
-
– Door middel van een risicoanalyse door het zorgkantoor is bepaald welke IT-general
controls relevant zijn. Het bestaan en de continue werking van deze IT-general controls
is vastgesteld.
De accountant hanteert voor zijn onderzoek naar de administratieve organisatie en
interne beheersing, het normenkader zoals uiteengezet in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 en het Protocol Prestatiemeting Wlz 2015.
De accountant stelt vast of de Wlz-uitvoerder zich over deze taak in de bestuurlijke
verantwoording juist en volledig heeft verantwoord. De Wlz-uitvoerder heeft zich volledig
verantwoord als alle genoemde onderdelen in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 zijn opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
Voor de uitvoering van de AWBZ zijn de regels van toepassing die in 2014 respectievelijk in eerdere jaren golden.
Deze regels zijn opgenomen in de Modellen Uitvoeringsverslag en financiële verantwoordingen
voor de concessiehouders van de betreffende jaren. Deze modellen zijn te raadplegen
op www.nza.nl.
De accountant neemt over de volgende punten zijn bevindingen expliciet op in het accountantsrapport:
-
– Of en in hoeverre aan elk van de hiervoor genoemde zeven punten is voldaan.
-
– Of alle geconstateerde fouten en onzekerheden juist en volledig zijn opgenomen in
de foutentabel.
-
– Het effect van controlebevindingen op het rechtmatigheidsoordeel en op de strekking
van de controleverklaring.
-
– De juistheid en volledigheid van de informatie die de Wlz-uitvoerder over deze taak
heeft opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
4.4.8. Taak 16: Buitenlandzorg (Niet gemandateerde taken)
Deze taak heeft betrekking op financiële rechtmatigheid. Deze taak heeft zowel betrekking
op de als zorgkantoor aangewezen Wlz-uitvoerders als de niet als zorgkantoor aangewezen
Wlz-uitvoerders.
Relevant bij buitenlandzorg zijn:
-
– De zorgkosten van wonen en tijdelijk verblijf in het buitenland op basis van de Regeling Hulp in bijzondere omstandigheden.
-
– De kosten van Wlz-zorg in het buitenland zonder toepassing van een verordening of
verdrag.
-
– De uitvoering van de overgangsregeling 2006 (Zilveren Kruis).
De accountant onderzoekt of de Wlz-uitvoerder uitvoering heeft gegeven aan de taak
Buitenlandzorg. De accountant stelt vast dat:
-
– De Wlz-uitvoerder bij de vergoeding van kosten bij wonen en tijdelijk verblijf in
het buitenland de geldende wet- en regelgeving in acht heeft genomen (Wlz, Blz, Besluit uitbreiding en beperking kring verzekerden volksverzekeringen 1999).
-
– De Wlz-uitvoerder vooraf doelmatigheidsafspraken heeft gemaakt voor gecontracteerde
zorg in landen buiten Nederland maar binnen de EU/EER en Zwitserland.
-
– De Wlz-uitvoerder bij niet gecontracteerde Wlz-zorg buiten Nederland de in het buitenland
in rekening gebrachte tarieven heeft gemonitord en de NZa geïnformeerd heeft als er
aanwijzingen zijn dat de in rekening gebrachte tarieven niet reëel kunnen zijn.
-
– Het opgenomen ‘Overzicht ontvangsten en uitgaven buitenlandzorg 2015’ in de bestuurlijke
verantwoording juist is en opgesteld is conform het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015.
-
– De Wlz-uitvoerder uitvoering heeft gegeven aan de wachttijdenregeling zoals opgenomen
in artikel 3.3.5 van de Wlz en paragraaf 4 van de Blz.
De accountant hanteert voor zijn onderzoek naar buitenlandzorg, het normenkader zoals
uiteengezet in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015.
De accountant stelt vast of de Wlz-uitvoerder zich over deze taak in de bestuurlijke
verantwoording juist en volledig heeft verantwoord. De Wlz-uitvoerder heeft zich volledig
verantwoord als alle genoemde onderdelen in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 zijn opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
Voor de uitvoering van de AWBZ zijn de regels van toepassing die in 2014 respectievelijk in eerdere jaren golden.
De accountant neemt over de volgende punten zijn bevindingen expliciet op in het accountantsrapport:
-
– Of en in hoeverre aan elk van de hiervoor genoemde vijf punten is voldaan.
-
– Of alle geconstateerde fouten en onzekerheden juist en volledig zijn opgenomen in
de foutentabel.
-
– Het effect van controlebevindingen op het rechtmatigheidsoordeel en op de strekking
van de controleverklaring.
-
– De juistheid en volledigheid van de informatie die de Wlz-uitvoerder over deze taak
heeft opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
4.4.9. Taak 17: Het betalen van zorgaanspraken (Specifieke taken)
Deze taak heeft betrekking op financiële rechtmatigheid.
Wlz-uitvoerders moeten op grond van artikel 7.2 van de Rlz formele controles uitvoeren. Bij het betalen van zorgaanspraken Wlz wordt aangesloten bij de uitgangspunten genoemd in artikel 7.2 van de Rlz. De Wlz-uitvoerder
moet bij de formele controles nagaan of het tarief dat door een zorgaanbieder voor
een prestatie in rekening is gebracht:
-
– Een prestatie betreft, welke is geleverd aan een bij de Wlz-uitvoerder verzekerde
persoon.
-
– Een prestatie betreft, welke behoort tot het verzekerde pakket van die persoon.
-
– Een prestatie betreft, tot levering waarvoor de zorgaanbieder bevoegd is.
-
– Het een tarief betreft, dat voor die prestatie krachtens de Wmg is vastgesteld of een tarief is dat, met inachtneming van het bepaalde bij of krachtens
die wet, voor die prestatie met de zorgaanbieder is overeengekomen.
De accountant onderzoekt of de Wlz-uitvoerder uitvoering heeft gegeven aan de taak
Het betalen van zorgaanspraken. De accountant stelt vast dat:
-
– De Wlz-uitvoerder artikel 7.2 van de Rlz heeft nageleefd.
-
– De Wlz-uitvoerder de NZa Regeling Controle en Administratie Wlz-uitvoerders heeft nageleefd.
-
– De Wlz-uitvoerder in voldoende mate formele controles heeft uitgevoerd.
-
– De Wlz-uitvoerder op basis van de uitkomsten van uitgevoerde controles maatregelen
en vervolgacties heeft ondernomen. De Wlz-uitvoerder gaat, indien nodig, over tot
terugvordering van (deels) onrechtmatig gedeclareerde zorg.
Wanneer naar aanleiding van controles blijkt dat zorg niet voldoet aan de rechtmatigheidseisen,
dan mag de Wlz-uitvoerder de betreffende zorg niet op basis van de Wlz bekostigen. Zo nodig moet de Wlz-uitvoerder al betaalde bedragen terugvorderen dan
wel de zorgaanbieder de geboekte en gedeclareerde zorg laten corrigeren.
De accountant hanteert voor zijn onderzoek naar het betalen van zorgaanspraken het
normenkader zoals uiteengezet in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015.
De accountant stelt vast of de Wlz-uitvoerder zich over deze taak in de bestuurlijke
verantwoording juist en volledig heeft verantwoord. De Wlz-uitvoerder heeft zich volledig
verantwoord als alle genoemde onderdelen in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 zijn opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
Voor de uitvoering van de AWBZ zijn de regels van toepassing die in 2014 respectievelijk in eerdere jaren golden.
Deze regels zijn opgenomen in de Modellen Uitvoeringsverslag en financiële verantwoordingen
voor de concessiehouders van de betreffende jaren. Deze modellen zijn te raadplegen
op www.nza.nl.
De accountant neemt over de volgende punten zijn bevindingen expliciet op in het accountantsrapport:
-
– Of en in hoeverre aan elk van de hiervoor genoemde vier punten is voldaan.
-
– Of alle geconstateerde fouten en onzekerheden juist en volledig zijn opgenomen in
de foutentabel.
-
– Het effect van controlebevindingen op het rechtmatigheidsoordeel en op de strekking
van de controleverklaring.
-
– De juistheid en volledigheid van de informatie die de Wlz-uitvoerder over deze taak
heeft opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
4.4.10. Taak 18: Het bij Zorginstituut Nederland in rekening brengen van schaden
(Specifieke taken)
Deze taak heeft betrekking op financiële rechtmatigheid.
Op grond van artikel 4.2 van het Besluit Wfsv vergoedt het Zorginstituut uit het Flz jaarlijks aan de Wlz-uitvoerders de kosten
van de zorg die niet door het CAK aan de zorgaanbieders worden uitbetaald. Onverantwoorde
uitgaven blijven hierbij buiten beschouwing, tenzij de NZa anders besluit. De Wlz-uitvoerder
moet de rechtstreekse betalingen aan zorgaanbieders volledig, juist en tijdig in de
rekening-courant verantwoorden met het Zorginstituut.
De accountant onderzoekt de volledige, juiste en tijdige doorbelasting aan het Zorginstituut
van de betalingen die rechtstreeks aan zorgaanbieders zijn verricht. De accountant
beoordeelt of het niet tijdig of niet volledig doorbelasten van de betalingen duidt
op materiële tekortkomingen die effect kunnen hebben op het financiële rechtmatigheidsoordeel.
De accountant stelt bij niet-gecorrigeerde, ten onrechte of foutief doorbelaste betalingen
vast welke gevolgen deze hebben voor de strekking van zijn controleverklaring.
De accountant hanteert voor zijn onderzoek naar het bij het Zorginstituut in rekening
brengen van schaden Wlz/AWBZ, het kader zoals uiteengezet in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015.
De accountant stelt vast of de Wlz-uitvoerder zich over deze taak in de bestuurlijke
verantwoording juist en volledig heeft verantwoord. De Wlz-uitvoerder heeft zich volledig
verantwoord als alle genoemde onderdelen in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 zijn opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
Voor de uitvoering van de AWBZ zijn de regels van toepassing die in 2014 respectievelijk in eerdere jaren golden.
Deze regels zijn opgenomen in de Modellen Uitvoeringsverslag en financiële verantwoordingen
voor de concessiehouders van de betreffende jaren. Deze modellen zijn te raadplegen
op www.nza.nl.
De accountant neemt over de volgende punten zijn bevindingen expliciet op in het accountantsrapport:
-
– De volledigheid, juistheid en tijdigheid van de doorbelasting aan het Zorginstituut
van de betalingen die rechtstreeks aan zorgaanbieders zijn verricht.
-
– Of alle geconstateerde fouten en onzekerheden juist en volledig zijn opgenomen in
de foutentabel.
-
– Het effect van controlebevindingen op het rechtmatigheidsoordeel en op de strekking
van de controleverklaring.
-
– De juistheid en volledigheid van de informatie die de Wlz-uitvoerder over deze taak
heeft opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
4.4.11. Taak 19: Het toerekenen van beheerskosten (Specifieke taken)
Deze taak heeft betrekking op financiële rechtmatigheid.
Op grond van artikel 4.3.1 van de Wlz maakt de Wlz-uitvoerder in zijn financiële verantwoording onderscheid tussen beheerskosten
en de kosten van zorg en vergoedingen. Op grond van artikel 4.6 van het besluit Wfsv mag de Wlz-uitvoerder geen onverantwoorde uitgaven ten laste van het beheerskostenbudget
brengen, tenzij de NZa anders besluit.
Verantwoording
In lijn met het tussen ZN en het ministerie van VWS gesloten convenant dat onderschreven
is door de NZa en het Zorginstituut, verantwoordt de Wlz-uitvoerder zich over de totale
financiële middelen voor het beheer van alle taken (dus inclusief de niet gemandateerde
taken).
Financieringswijze
De Wlz-uitvoerders ontvangen op basis van door het Zorginstituut vastgestelde rekenregels
(Besluit Wfsv, artikelen 4.4 en 4.5) een beheerskostenbudget. De zorgkantoren zijn door alle Wlz-uitvoerders gemandateerd
om alle overige taken, bedoeld in artikel 4.4 van het Besluit Wfsv namens hen uit
te voeren (Mandaat- en volmacht-overeenkomst 2015). De Wlz-uitvoerders hebben via
een clearinghouse constructie hun beheerskostenbudget voor de gemandateerde taken
aan de zorgkantoren ter beschikking gesteld.
Toerekening beheerskosten
De aan een Wlz-uitvoerder (binnen de groep waarvan hij deel uitmaakt) toegerekende
beheerskosten moeten volgens een bestendige gedragslijn zijn toegerekend. Verder geldt
dat de toegerekende beheerskosten transparant, toetsbaar en rekenkundig juist moeten
zijn. De Wlz-uitvoerder moet aantonen dat de beheerskosten die ten laste van de Wlz zijn gebracht daadwerkelijk voor de uitvoering van de Wlz zijn gemaakt. De Wlz-uitvoerder
zet het budget in voor zijn beheerskosten, verband houdende met de uitvoering van
de Wlz.
Budgetresultaat
In overeenstemming met het gesloten convenant wordt het budgetresultaat in het verslagjaar
volledig in aanmerking genomen bij de Wlz-uitvoerder die de taken daadwerkelijk heeft
uitgevoerd. Het betreft zowel de aangewezen taken als de gemandateerde taken, als
de niet gemandateerde taken, als de specifieke taken.
Rechtmatig
De beheerskosten zijn rechtmatig als deze in ieder geval juist, volgens een bestendige
gedragslijn en op basis van consistente verdeelsleutels zijn toegerekend aan de Wlz-uitvoerders.
De beheerskosten moeten aantoonbaar zijn gemaakt voor de uitvoering van de Wlz en in overeenstemming zijn met de geldende wet- en regelgeving.
Wettelijke reserve
De wettelijke reserve AWBZ is ex artikel 11.2.4 van de Wlz overgedragen van het voormalige AWBZ-zorgkantoor naar de als zorgkantoor aangewezen
Wlz-uitvoerder ten behoeve van de uitvoering van de Wlz. In artikel 11.2.4 van de Wlz is geregeld dat de beheerskosten Wlz en de beheerskosten
voor de afwikkeling van de AWBZ ten laste van de wettelijke reserve gebracht kunnen
worden. Het budgetresultaat voor alle door de Wlz-uitvoerder uitgevoerde taken komt
ten laste of ten gunste van de wettelijke reserve.
Maximale stand wettelijke reserve
In artikel 4.6 van het besluit Wfsv is bepaald dat een Wlz-uitvoerder een reserve uitvoering Wlzaanhoudt. De wettelijke
reserve uitvoering Wlz ultimo enig jaar van de Wlz-uitvoerder mag maximaal twintig procent van het beheerskostenbudget
bedragen, zoals bedoeld in artikel 4.4 van het Besluit Wfsv voor dat jaar. Indien het Zorginstituut vaststelt dat de wettelijke reserve het gestelde
maximum te boven gaat, dient de Wlz-uitvoerder het door het Zorginstituut vastgestelde
bedrag van de overschrijding binnen vier weken in het Flz te storten. Dit is geregeld
in artikel 4.6 van het Besluit Wfsv.
Rendement wettelijke reserve
De Wlz-uitvoerder moet een redelijk rendement toerekenen over de wettelijke reserve.
In artikel 4.6 van het besluit Wfsv is bepaald dat het Zorginstituut bepaalt welk percentage rente de Wlz-uitvoerder
over de reserve geacht wordt te maken.
De accountant onderzoekt of de Wlz-uitvoerder uitvoering heeft gegeven aan de taak
Het toerekenen van beheerskosten. De accountant stelt vast dat:
-
– De Wlz-uitvoerder beschikt over mitigerende maatregelen om een juiste, volledige en
tijdige toerekening van de beheerskosten te waarborgen.
-
– De methodiek voor de toerekening van de beheerskosten aan de Wlz-uitvoerder voldoet
aan de gestelde criteria in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 (bestendige gedragslijn, transparant, toetsbaar en rekenkundig juist).
-
– De verantwoorde beheerskosten Wlz in de financiële verantwoording overeenstemmen met de beschikkingen van het Zorginstituut,
de herverdeling via de clearinghouse-constructie van ZN en de gemaakte afspraken in
het convenant.
-
– De beheerskosten zijn geanalyseerd en afwijkingen zijn verklaard door de Wlz-uitvoerder.
-
– De Wlz-uitvoerder heeft aangetoond dat de beheerskosten die ten laste van het fonds
zijn gebracht daadwerkelijk voor de uitvoering van de Wlz/AWBZ zijn gemaakt.
-
– Alle mutaties in de wettelijke reserve onderbouwd en toegelicht zijn door de Wlz-uitvoerder.
-
– De Wlz-uitvoerder rendement heeft toegerekend aan de wettelijke reserve rekening houdend
met het door het Zorginstituut bepaalde rentepercentage.
-
– In het geval de Wlz-uitvoerder ultimo boekjaar over een negatieve wettelijke reserve
beschikt, de Wlz-uitvoerder maatregelen heeft genomen om deze negatieve wettelijke
reserve om te buigen naar een positieve wettelijke reserve.
-
– De Wlz-uitvoerder voldoet aan de verplichtingen van de WNT.
Van de Wlz-uitvoerders en de niet als zorgkantoor aangewezen Wlz-uitvoerders wordt
een uitsplitsing verwacht van de beheerskosten AWBZ enerzijds en Wlz anderzijds.
De accountant hanteert voor zijn onderzoek naar de rechtmatige toerekening van de
beheerskosten Wlz het normenkader zoals uiteengezet in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015.
De accountant stelt vast of de Wlz-uitvoerder zich over deze taak in de bestuurlijke
verantwoording juist en volledig heeft verantwoord. De Wlz-uitvoerder heeft zich volledig
verantwoord als alle genoemde onderdelen in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 zijn opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
Voor de uitvoering van de AWBZ zijn de regels van toepassing die in 2014 respectievelijk in eerdere jaren golden.
Deze regels zijn opgenomen in de Modellen Uitvoeringsverslag en financiële verantwoordingen
voor de concessiehouders van de betreffende jaren. Deze modellen zijn te raadplegen
op www.nza.nl.
De accountant neemt over de volgende punten zijn bevindingen expliciet op in het accountantsrapport:
-
– Of en in hoeverre aan elk van de hiervoor genoemde negen punten is voldaan.
-
– Of alle geconstateerde fouten en onzekerheden juist en volledig zijn opgenomen in
de foutentabel.
-
– Het effect van de controlebevindingen op het rechtmatigheidsoordeel en op de strekking
van de controleverklaring.
-
– De juistheid en volledigheid van de informatie die de Wlz-uitvoerder over deze taak
heeft opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
4.4.12. Taak 20: Het vaststellen van de volledigheid en juistheid van de rente Fonds
Langdurige Zorg (Flz)/ Algemeen Fonds Bijzondere Ziektekosten (AFBZ) (Specifieke taken)
Deze taak heeft betrekking op financiële rechtmatigheid.
Omdat de kosten van de Wlz-uitvoerders in beginsel worden gedekt door het budget beheerskosten,
moeten de Wlz-uitvoerders de rentevergoeding op financieringsoverschotten volledig
aan het Flz afdragen (artikel 4.8 besluit Wfsv). Het Zorginstituut bepaalt het rentepercentage.
Het gaat hier om de rente Flz van de beheerskosten die betrekking hebben op:
-
– De zorgkantoortaken zoals opgenomen in artikel 4.2.2 van het Blz.
-
– De Wlz-taken, waarvoor door de andere Wlz-uitvoerders mandaat en volmacht is verleend
voor de regio, waarvoor de Wlz-uitvoerder als zorgkantoor is aangewezen.
-
– De overige Wlz-taken, voor zover deze niet aan andere Wlz-uitvoerders zijn gemandateerd.
De eerste twee onderdelen zijn uitsluitend van toepassing op de als zorgkantoor aangewezen
Wlz-uitvoerders. Het derde onderdeel heeft betrekking op alle Wlz-uitvoerders.
Rechtmatig
De Wlz-uitvoerder handelt rechtmatig als hij de rentevergoeding tijdig, volledig en
juist met het Flz verrekent, in overeenstemming met de circulaires en regelingen van
het Zorginstituut. De rentevergoeding moet in overeenstemming zijn met de geldende
wet- en regelgeving.
De accountant hanteert voor zijn onderzoek naar het vaststellen van de volledigheid
en juistheid van de rente Flz/AFBZ het normenkader zoals uiteengezet in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015.
De accountant stelt vast of de Wlz-uitvoerder zich over deze taak in de bestuurlijke
verantwoording juist en volledig heeft verantwoord. De Wlz-uitvoerder heeft zich volledig
verantwoord als alle genoemde onderdelen in het Model uitvoeringsverslag en financieel verslag 2015 zijn opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.
Voor de uitvoering van de AWBZ zijn de regels van toepassing die in 2014 respectievelijk in eerdere jaren golden.
Deze regels zijn opgenomen in de Modellen Uitvoeringsverslag en financiële verantwoordingen
voor de concessiehouders van de betreffende jaren. Deze modellen zijn te raadplegen
op www.nza.nl.
De accountant neemt over de volgende punten zijn bevindingen expliciet op in het accountantsrapport:
-
– Of en in hoeverre de rente volledig, juist en tijdig is afgedragen/verrekend met het
Flz/AFBZ.
-
– Of en in hoeverre de rentevergoeding in overeenstemming met relevante wet- en regelgeving
is verantwoord.
-
– Of alle geconstateerde fouten en onzekerheden juist en volledig zijn opgenomen in
de foutentabel.
-
– Het effect van controlebevindingen op het rechtmatigheidsoordeel en op de strekking
van de controleverklaring.
-
– De juistheid en volledigheid van de informatie die de Wlz-uitvoerder over deze taak
heeft opgenomen in de bestuurlijke verantwoording.