Inkoopkader indviduele reintegratieovereenkomst uwv 2013
[Regeling vervallen per 29-09-2016]
Hoofdstuk 1. – Inleiding
[Regeling vervallen per 29-09-2016]
UWV draagt de verantwoordelijkheid voor de re-integratie van werkzoekenden, ontslagwerklozen
en werkzoekenden met een ziekte of handicap. Deze werkzoekenden ontvangen een WW-,
ZW- of een arbeidsongeschiktheidsuitkering (WGA-, WAO/WAZ- en/of Wajong-uitkering)
van UWV. Uitsluitend voor klanten die een ziektewet- of arbeidsongeschiktheidsuitkering
hebben koopt UWV – als zij extra ondersteuning nodig hebben – re-integratiedienstverlening
in bij (re-integratie)bedrijven. UWV beschikt hiervoor over een re-integratiebudget
AG dat door het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid beschikbaar is gesteld.
Dit budget is taakstellend. Dit betekent dat UWV uitsluitend kan inkopen voor de werkzoekende
voor zover UWV de re-integratieverantwoordelijkheid draagt voor de klant en onder
voorwaarde dat er re-integratiebudget beschikbaar is. Koopt UWV re-integratiedienstverlening
in, dan geldt als uitdrukkelijke voorwaarde dat er sprake dient te zijn van vraaggerichte
re-integratie. De in te kopen re-integratiedienstverlening is sterk gericht op de
vervulling van een bijvoorkeur zo concreet mogelijke vacature. UWV zet zo het re-integratiebudget
selectief en effectief in.
Entreevoorwaarden en in te kopen dienstverlening
[Regeling vervallen per 29-09-2016]
UWV contracteert onder de in dit Inkoopkader genoemde voorwaarden Overeenkomsten voor
de uitvoering van Individuele Re-integratieOvereenkomsten (IRO’s). UWV wil zijn klanten
die voor een IRO in aanmerking komen hoogwaardige dienstverlening aanbieden. Bedrijven
die IRO’s willen uitvoeren, dienen te voldoen aan de entreevoorwaarden uit dit Inkoopkader.
Bedrijven die (nog) geen IRO-Overeenkomst met UWV hebben, kunnen zich vanaf 1 januari
2013 voor een IRO-Overeenkomst 2013 aanmelden op basis van dit Inkoopkader individuele
re-integratieovereenkomst UWV 2013. De entreevoorwaarden onder dit Inkoopkader zijn
exact dezelfde als die van de tijdelijke IRO-regeling 2012. Van bedrijven met wie
wij op basis van de tijdelijke IRO-regeling 2012 een IRO-Overeenkomst hebben gesloten,
blijft de IRO-Overeenkomst ongewijzigd doorlopen. Laatst bedoelde bedrijven hoeven
zich dus niet opnieuw aan te melden voor een IRO-overeenkomst.
In hoofdstuk 4 zijn de minimale eisen, die UWV aan een IRO-traject stelt, uitgewerkt.
IRO-overeenkomst 2013
[Regeling vervallen per 29-09-2016]
Nadat met een bedrijf een IRO-Overeenkomst is gesloten, komt het bedrijf op een landelijke
lijst te staan. Bedrijven die op deze lijst staan kunnen worden benaderd om de overeengekomen
dienstverlening uit te voeren. De IRO-Overeenkomst is een zgn. raamovereenkomst. Er
geldt geen verplichting tot het leveren van klanten of tot het genereren van omzet.
Of er gebruik wordt gemaakt van de dienstverlening is namelijk mede afhankelijk van
de klantkeuze en de dienstverlening die een bedrijf aanbiedt. De bepalingen in de
IRO-Overeenkomst zijn niet onderhandelbaar.
Wij adviseren u, indien u zich wenst aan te melden, om de aanmeldprocedurevoorschriften
en de entreevoorwaarden met inbegrip van de IRO-Overeenkomst en bijbehorende Algemene
Inkoopvoorwaarden Diensten van UWV zorgvuldig door te lezen.
Looptijd van de IRO-Overeenkomst
De IRO-Overeenkomst kent een looptijd vanaf de datum dat deze door beide partijen
is ondertekend tot in principe 1 januari 2016. UWV is voornemens om de komende jaren
het inkoopbeleid re-integratiedienstverlening te heroverwegen en op 1 januari 2016
op basis van die heroverweging een nieuwe werkwijze voor de inkoop van IRO’s te hebben
geëffectueerd. In het geval dit voornemen niet op 1 januari 2016 is geëffectueerd,
dan blijft de IRO-Overeenkomst doorlopen totdat de nieuwe werkwijze wel is geëffectueerd
en op basis daarvan nieuwe overeenkomsten zijn gesloten. UWV zal werkzoekenden tot
uiterlijk de einddatum van de IRO-Overeenkomst toestemming geven, om zich aan te melden
voor een IRO bij een bedrijf dat beschikt over een IRO-Overeenkomst 2013.
Hoofdstuk 2. – Aanmeldprocedure
[Regeling vervallen per 29-09-2016]
In dit hoofdstuk is de aanmeldprocedure beschreven.
Een bedrijf kan zich als volgt aanmelden:
-
1. Het bedrijf gaat naar https://uwv.mp-olivia.nl;
-
2. Het bedrijf kiest vervolgens optie 3: ‘klik hier als het voor de eerste keer inlogt’.
-
3. Download het document met entreevoorwaarden en lees deze aandachtig door. Wanneer
u akkoord bent beantwoord u onderstaande vraag met ‘ja’.
-
4. Vul alle gevraagde informatie in op deze pagina onder het kopje ‘bedrijfsgegevens
en contactpersoon’. Let op juistheid van uw bedrijfsgegevens.
-
5. Registreer uw onderneming in het segment ‘Individuele Re-integratie Overeenkomst’
(IRO)
-
6. Download het Excelbestand ‘selfassessment’ en lees deze aandachtig door. Vul het Excelbestand
volledig in en upload deze in onderstaand veld. Upload dit bestand alleen wanneer
u in dit document heeft aangegeven te kunnen voldoen aan alle genoemde eisen.
-
7. Als laatste kiest u op deze pagina voor de knop ‘verder’. Via de email ontvangt u
vervolgens een bevestiging van uw inschrijving binnen het segment Individuele Reintegratie
Overeenkomst (IRO).
-
8. Alleen bij juiste en complete aanmelding kunnen wij uw aanvraag binnen 2 weken na
ontvangst beoordelen.
Wanneer u al over een UWV Marktplaats account beschikt, dan kunt u de volgende stappen
volgen: Log in met uw bestaande inlogcodes. Via ‘hoofdmenu’ kiest u voor de optie
‘wijziging van uw instellingen’. Vervolgens volgt u bovenstaande instructie. Let hierbij
ook op juistheid van uw bedrijfsgegevens! Als laatste kiest u op deze pagina voor
de knop ‘verder’. Via de e-mail ontvangt u vervolgens een bevestiging van uw inschrijving
binnen het segment Individuele Reintegratie Overeenkomst (IRO).
U dient uw aanmelding uiterlijk op 15 oktober 2015 bij UWV te hebben ingediend in overeenstemming met voornoemde procedure. De datum
en tijdstip waarop UWV de aanmelding ontvangt is leidend voor de bepaling of een aanmelding
tijdig is ingeleverd. Een aanmelding dient gedurende 6 maanden gestand te worden gedaan.
Tot slot dienen de aanmeldingen en de daarbij aan te leveren documenten in het Nederlands
te zijn gesteld.
UWV gaat primair uit van de resultaten van het door een aanmelder ingevulde selfassesment.
Na controle en voorlopig akkoord van de aanmelding zal UWV binnen ongeveer 2 weken
het bedrijf een IRO-overeenkomst sturen. UWV behoudt zich het recht voor om de juistheid
van de opgave van het bedrijf nadien te verifiëren. Nadat de door aanmelder ondertekende
IRO-Overeenkomst is teruggestuurd duurt het nog ongeveer 2 weken om deze in de contractadministratie
van UWV te verwerken. Alles bij elkaar duurt het dus ongeveer 1 maand totdat de IRO-
Overeenkomst operationeel is. Indien wij niet akkoord gaan met uw aanmelding stellen
wij u hiervan schriftelijk op de hoogte.
Hoofdstuk 4. – Informatie over en eisen m.b.t. de IRO-dienstverlening.
[Regeling vervallen per 29-09-2016]
Onder het Inkoopkader Individuele Re-integratieovereenkomst UWV 2013 koopt UWV IRO’s
in voor werkzoekenden met een Ziektewet- of AG-uitkering. In dit hoofdstuk vindt u
een uitleg wat UWV onder een IRO verstaat.
4.1. Wat is een IRO?
[Regeling vervallen per 29-09-2016]
Een IRO is een specifieke vorm van een re-integratietraject. Werkzoekenden zijn bij
een IRO actief betrokken bij de invulling en uitvoering van de IRO. Het kan voorkomen
dat een werkzoekende zich ook zelf bij een bedrijf zal melden. Een bedrijf kan deze
melding uitsluitend in behandeling nemen als de klant met toestemming van UWV zich
heeft gemeld. Meldt een klant zich, dan dient een bedrijf altijd bij de klant te verifiëren
of hij toestemming van UWV heeft om een IRO te mogen volgen.
UWV verstaat onder een IRO alle activiteiten die Opdrachtnemer verricht vanaf datum
aanmelding van de Klant tot en met de plaatsing van de Klant in werk. Doel van het
inzetten van een IRO is de plaatsing van de Klant in arbeid die aansluit bij zijn
competenties en vaardigheden. Een IRO kent maximaal 4 fasen.
UWV onderscheidt binnen een IRO de volgende fases:
Oriëntatiefase
In de Oriëntatiefase wordt er voortgebouwd op de gegevens die in samenspraak met de
klant door UWV zijn vastgelegd in het WERKplan of Plan van Aanpak. Dit betreft informatie
over:
-
– Opleiding en werkervaring;
-
– Visie van de klant op zijn re-integratiemogelijkheden;
-
– Welke aspecten/omstandigheden in de visie van UWV een belemmering vormen voor de terugkeer
naar werk;
-
– Welke aanpak met de klant is afgesproken en waarom hiervoor is gekozen door de klant/UWV;
-
– Aanvullende informatie die UWV van belang acht voor het re-integratiebedrijf;
-
– (Bij WIA) Wat is er al aan re-integratie gedaan gedurende de periode van arbeidsongeschiktheid?
Op basis van het Werkplan of Plan van Aanpak wordt in het Re-integratieplan opgenomen
of voor een Klant inzet van de voorschakel- en/of aanbodversterkende fase naast de
oriënterende en bemiddelingsfase noodzakelijk is.
Deze informatie vormt de input voor een of meerdere (intake)gesprekken met de klant.
Hierbij is het uiteindelijke doel van deze fase het tot standbrengen van een door
de klant getekend Re-integratieplan, waarin de kortste weg naar werk beschreven is.
Naast gesprekken met de klant kunnen ook een beroepskeuzetest, een module beroepenoriëntatie,
korte snuffelstages en overige diagnostische – op werkhervatting gerichte – instrumenten
onderdeel uitmaken van de Oriëntatiefase.
Voor alle klanten die UWV aanmeldt – dan wel zichzelf aanmelden met toestemming van
UWV – moet een bedrijf dus altijd een Re-integratieplan opstellen.
Voorschakelfase
De Voorschakelfase bereidt klanten voor op het volgen van re-integratieactiviteiten
gericht op het vinden van werk. Activiteiten die onder de Voorschakelfase vallen,
zijn bijvoorbeeld programma’s gericht op het aanleren van werknemersvaardigheden en
het laten opdoen van arbeidsritme op bijvoorbeeld werkervaringsplekken. Ook activiteiten
die gericht zijn op het verhogen van de psychische en/of fysieke belastbaarheid van
de klant behoren tot de Voorschakelfase.
Aanbodversterkende fase
De Aanbodversterkende fase is bedoeld om de klant beter te kwalificeren c.q. toe te
rusten voor de arbeidsmarkt. Dat kan door de klant noodzakelijke scholing of vaardigheidstraining
te laten volgen (zie voor de definities van deze begrippen paragraaf 4.3). Ook trainingen
gericht op het verhogen van het zelfvertrouwen van de klant (door een assertiviteitscursus
of een cursus empowerment) behoren tot deze fase.
Bemiddelingsfase
Hiertoe behoren alle activiteiten gericht op de concrete plaatsing van een klant op
een vacature. Het re-integratiebedrijf is er samen met de klant verantwoordelijk voor
dat voldoende vacatures worden gezocht en op een adequate wijze op deze vacatures
wordt gesolliciteerd. Cursussen om deze vaardigheden bij de klant te verbeteren maken
onderdeel uit van deze fase. Denk aan het schrijven van brieven, benaderen van werkgevers,
verbeteren van verbale en non-verbale presentatievaardigheden van de klant. In sommige
gevallen kan het noodzakelijk zijn om via bijvoorbeeld het Bedrijfsadvies in samenspraak
met de klant en de werkgever via jobcarving en jobassembling een specifieke functie/werkplek
te creëren voor de klant. Dit in verband met de specifieke beperkingen van de klant
en/of een sterk wisselend belastbaarheidspatroon.
Per klant wordt bepaald welke fases UWV noodzakelijk acht om de klant toe te leiden
naar werk. Een IRO bestaat altijd uit de Oriëntatiefase en de Bemiddelingsfase. Indien
noodzakelijk, kunnen ook de Voorschakelfase en/of de Aanbodversterkende fase voor
een klant worden ingezet.
Bedrijven waarmee UWV een IRO-Overeenkomst sluit, moeten dus minimaal die activiteiten
kunnen aanbieden, zoals deze in de hiervoor vermelde fasen zijn beschreven.
Doel een IRO
Het doel van het inzetten van een IRO is de plaatsing van de klant in arbeid die aansluit
bij zijn competenties en vaardigheden. Onder een plaatsing verstaan we dat de klant
een nieuwe arbeidsovereenkomst voor tenminste 6 maanden aangaat met een werkgever
voor tenminste de helft van het aantal uren per week dat de Klant geacht wordt te
kunnen werken (zie in dit verband artikel 4 lid 12 van de IRO-Overeenkomst). Onder
bepaalde situaties kan de werkhervatting van een klant op basis van een tijdelijke
arbeidsovereenkomst, in uitzendwerk of als zelfstandige ook als een plaatsing worden
aangemerkt. De voorwaarden waaronder UWV dit accepteert zijn opgenomen in artikel
4 lid 13 van de IRO-Overeenkomst.
4.2. Het Re-integratieplan
[Regeling vervallen per 29-09-2016]
Het doel van een re-integratietraject is om de klant in betaald werk te plaatsen.
De eerste stap daarvoor is het opstellen van een Re-integratieplan door uw bedrijf.
Het opstellen van een Re-integratieplan maakt onderdeel uit van de Oriënterende fase.
Een bedrijf stelt een Re-integratieplan op, op basis van het door UWV opgestelde WERKplan
c.q. Plan van Aanpak. Voor klanten met een ZW-uitkering stellen we een Plan van Aanpak
op. In het Re-integratieplan werkt u de informatie die door de werkcoach, re-integratiebegeleider
ZW of arbeidsdeskundige van UWV is vastgelegd in het WERKplan of Plan van Aanpak verder
uit. Hierbij betrekt u de wensen van de klant.
Voor het opstellen van het Re-integratieplan maakt u gebruik van het door UWV beschikbaar
gestelde model Re-integratieplan. Zie hiervoor www.uwv.nl/zakelijk/re-integratiediensten.
Bezwaar en beroep
Tegen zowel het WERKplan/Plan van Aanpak als tegen het Re-integratieplan kan uiteindelijk
bezwaar en beroep worden aangetekend door de klant.
Als de klant bezwaar maakt tegen één van deze documenten, heeft dit geen opschortende
werking, tenzij UWV dit uitdrukkelijk zo heeft bepaald. Dit betekent dat u het Re-integratieplan
dat u heeft opgesteld dient uit te voeren. Weigert de klant zijn medewerking te verlenen,
dan maakt u hiervan melding bij UWV.
Wordt de klant bij een bezwaar- of beroepsprocedure in het gelijk gesteld en leidt
dit vervolgens tot een bijgesteld WERKplan, dan kan dat gevolgen hebben voor bijvoorbeeld
een ingezet re-integratietraject. Een uiterste consequentie kan zijn dat het ingezette
re-integratietraject gestaakt moet worden.
Opstellen Re-integratieplan
De maximale doorlooptijd voor het opstellen van een Re-integratieplan bedraagt 28
kalenderdagen vanaf datum aanmelding. De termijn voor het opstellen van een Re-integratieplan
gaat in op de datum waarop de klant door UWV bij u wordt aangemeld of de datum waarop
de klant, die daartoe toestemming van UWV heeft, zichzelf meldt. Het is de bedoeling
dat u zo snel mogelijk na datum van aanmelding een eerste (fysieke) contact heeft
met de klant om aan zijn re-integratie te werken als UWV de aanmelding verzorgt.
Onderwerpen
De onderwerpen die deel uitmaken van een Re-integratieplan zijn:
-
– Mogelijkheden op de arbeidsmarkt
U maakt gebruik van uw kennis van de regionale arbeidsmarkt en uw ervaring met het
type klant dat is aangemeld. Op basis van deze expertise zet u in het Re-integratieplan
uiteen wat de mogelijkheden zijn voor de klant op de arbeidsmarkt. Eventueel kunt
u aanvullende instrumenten inzetten om een zo goed mogelijk beeld van de klant te
krijgen. We verwachten van u een korte en bondige uiteenzetting van de mogelijkheden
van de klant op de arbeidsmarkt.
-
– Kansen en belemmeringen in relatie tot werk
In het Re-integratieplan zet u, op basis van de informatie zoals hiervoor vermeld,
gemotiveerd uiteen welke beroepen in principe geschikt zijn voor de klant om het werk
in te hervatten. Let hierbij op de competenties van de klant en de vraag op de arbeidsmarkt.
De klant moet zich in overleg met u concentreren op die beroepen die binnen zijn mogelijkheden
liggen en die tevens de slimste en kortste weg naar werk vormen. In het Re-integratieplan
zet u vervolgens uiteen in welke richting u en de klant gaan zoeken om tot plaatsing
te komen. In incidentele gevallen kan het daarbij noodzakelijk zijn om, via bijvoorbeeld
het UWV-product Bedrijfsadvies, in samenspraak met de klant en de werkgever via jobcarving
en jobassembling een specifieke functie/werkplek te creëren voor de klant.
-
– Plaatsingstermijn
U geeft op basis van de eerdergenoemde onderwerpen aan binnen welke termijn een klant
weer aan het werk is. Deze planning is ook van belang voor de klant. De klant krijgt
door deze planning een goed beeld van zijn mogelijkheden en weet of zijn eigen verwachtingen
realistisch zijn.
-
– Omschrijving dienstverlening en start re-integratieactiviteiten
U beschrijft hier welke fases van dienstverlening de klant zal gaan doorlopen en welke
bijbehorende activiteiten u voor een klant inzet en wanneer de eerste activiteit start.
Het gaat hier om de eerste activiteit ná het opstellen van een Re-integratieplan.
U beschrijft per activiteit welk doel u hiermee nastreeft.
-
– Afspraken over activiteiten die de klant gaat verrichten
U beschrijft concreet welke inspanningen u van de klant verwacht om zijn re-integratie
tot een succes te maken. Ook geeft u aan op welke geschikte functies deze activiteiten
zich moeten richten.
-
– Afwijken van WERKplan/ Plan van Aanpak
In het Re-integratieplan geeft u aan of u met de nadere invulling van de re-integratieactiviteiten
afwijkt van wat hierover in het WERKplan/ Plan van Aanpak is opgenomen. Bijvoorbeeld
omdat u het, in afwijking van het WERKplan/Plan van Aanpak, noodzakelijk acht dat
de klant gebruik maakt van de Voorschakelfase. Wijkt het Re-integratieplan van het
WERKplan/Plan van aanpak af? Geef dan goed onderbouwd aan wat de reden hiervoor is.
Als wij akkoord gaan met uw voorstellen, dan passen wij het WERKplan/Plan van Aanpak
op die betreffende onderdelen aan. Gaan wij niet akkoord, dan volgt overleg met uw
bedrijf. Omdat UWV de (re-integratie)verantwoordelijkheid voor de klant draagt, ligt
het eindoordeel over het Re-integratieplan bij ons.
Zijn wij akkoord met het Re-integratieplan? Dan versturen wij dit akkoord in de vorm
van een beschikking aan de klant. Het re-integratiebedrijf ontvangt een Akkoordbrief
Re-integratieplan.
-
– Handtekening van de klant
Voor een succesvol re-integratietraject moeten de klant (belanghebbende), het (re-integratie)bedrijf
(opdrachtnemer) en UWV (opdrachtgever) goed samenwerken. Alle partijen hebben belang
bij een goed verloop van het traject met plaatsing van de klant in betaalde arbeid
als resultaat. Een succesvol traject staat of valt bij gemotiveerde klanten. Daarom
moet de klant goed zicht hebben op de activiteiten die uitgevoerd gaan worden (de
rechten) en ook op wat er van hem verwacht wordt (de plichten). De klant dient het
Re-integratieplan daarom voor gezien te tekenen. Is de klant het niet eens met de
inhoud van het Re-integratieplan? Dan kan hij hiertegen bij UWV in bezwaar en beroep
gaan.
Maximale duur van een IRO
Voor een IRO geldt een maximale duur van 104 weken vanaf datum (aan)melding klant.
Dit is de tijd gemeten vanaf datum aanmelding door UWV tot en met datum werkhervatting
van de klant.
Per klant wordt in het Re-integratieplan de maximale individuele trajectduur bepaald.
Prijs IRO
UWV hanteert voor een IRO als richtlijn een maximale trajectprijs van € 5000,– exclusief
BTW en eventuele kosten aan scholing/functiegerichte vaardigheidstrainingen, inclusief
de reiskosten van de klant. Een bedrijf hoeft – met het afsluiten van de IRO-Overeenkomst
geen prijs te offreren. Conform artikel 16 lid 1 van de IRO-Overeenkomst legt het
bedrijf de prijs van een IRO vast in een offerte die het bij het Re-integratieplan
voegt.
Resultaatfinanciering
UWV hanteert een no cure-less pay verhouding van 50 procent inspanningsverplichting
en 50% resultaatsverplichting. Voor klanten die naar de mening van UWV voldoen aan
het Protocol Zeer Moeilijk Plaatsbaar (ZMP) geldt de verhouding 80 procent inspanningsverplichting
en 20 procent resultaatsverplichting. Zie ook artikel 16 van de IRO-Overeenkomst.
Te behalen resultaten
Een bedrijf verplicht zich de volgende resultaten te behalen:
-
– een plaatsingspercentage van minimaal 50%;
-
– een plaatsingspercentage van minimaal 20% voor klant die ZMP zijn,
-
– een percentage niet gestarte trajecten van maximaal 5% waarbij het aan Opdrachtnemer
valt toe te rekenen dat het traject niet gestart is;
-
– een betrouwbaarheidspercentage van minimaal 95% inzake de klant- en opdrachtgevertevredenheidsscores;
-
– een tijdigheidscore van minimaal 90,0% met betrekking tot de gerealiseerde doorlooptijd
opstellen Re-integratieplan;
-
– een tijdigheidscore van minimaal 90,0% met betrekking tot de gerealiseerde doorlooptijd
van het re-integratietrajecten.
Voor de definities van het plaatsingspercentage en het percentage niet gestarte trajecten
verwijzen wij naar artikel 4 van de IRO-Overeenkomst. De tijdigheidscore, de tevredenheidsscore
en het betrouwbaarheidspercentage maken onderdeel uit van het kwaliteitsmanagement
(zie de artikelen 8 en 27 van de IRO-Overeenkomst).
4.3. Scholing en/of vaardigheidstraining
[Regeling vervallen per 29-09-2016]
Scholingen en functiegerichte vaardigheidstrainingen behoren tot de Aanbodversterkende
fase, maar worden door UWV separaat bij scholingsinstellingen ingekocht. De belangrijkste
kenmerken van scholing zijn:
-
– Scholing heeft betrekking op de bekwaamheid (competenties) in zijn geheel om een functie
of beroep te kunnen uitoefenen;
-
– Scholing is hoofdzakelijk gericht op het verwerven van kennis en inzicht;
-
– Het aanleren van praktische vaardigheden kan onderdeel uitmaken van de scholing, maar
hier ligt niet de nadruk op;
-
– Het eindresultaat is een algemeen erkende startkwalificatie (vmbo2) óf een uitbreiding
van de eerder verworven competenties. Immers de eerder verworven competenties van
de klant waren bij aanvang scholing onvoldoende om de klant naar werk te begeleiden;
-
– Na afronding van de scholing ontvangt de klant een door het ministerie van OCW of
bevoegde brancheorganisaties erkend en geregistreerd diploma.
Een functiegerichte vaardigheidstraining is minder uitgebreid qua duur en inhoud dan
scholing.
Anders dan bij een scholing omvat een vaardigheidstraining nooit het volledige scala
aan competenties dat nodig is om een beroep of functie uit te oefenen. Voorbeelden
van vaardigheidstrainingen zijn een cursus Word, Excell, EHBO of mondelinge en schriftelijke
uitdrukkingsvaardigheid.
Scholing en/of een functiegerichte vaardigheidstraining maakt – ook al wordt het ingekocht
bij en uitgevoerd door een andere partij – integraal onderdeel uit van een re-integratietraject.
De maximale individuele trajectduur, zoals aangegeven bij de dienstverlening (hoofdstuk
4) is dan ook altijd inclusief de eventuele inzet van scholing of een functiegerichte
vaardigheidstraining.
Of scholing of een functiegerichte vaardigheidstraining noodzakelijk is, wordt door
UWV bepaald aan de hand van het Protocol Scholing. In aanvulling op het Protocol Scholing
(bijvoorbeeld als er twijfel bestaat over de schoolbaarheid van een klant) kan het
product Assessment Noodzaak Scholing worden ingezet. Meer uitgebreide informatie over
het onderwerp scholing treft u aan op www.uwv.nl/zakelijk/re-integratiedienstverlening.
N.B. onder functiegerichte vaardigheidstraining verstaan we dus niet de trainingen
die bijvoorbeeld nodig zijn om de klant in zijn motivatie te ondersteunen of meer
weerbaar te maken. Dit soort trainingen maken onderdeel uit van de door het bedrijf
uit te voeren werkzaamheden in het kader van de Aanbodversterkende fase.
4.3.1. Ervaringscertificaat (EVC)
[Regeling vervallen per 29-09-2016]
Voorafgaand aan een scholing of functiegerichte vaardigheidstraining kan UWV ook een
Ervaringscertificaat inzetten. Een Ervaringscertificaat is vooral bedoeld voor werkzoekenden
die wel over werkervaring beschikken, maar dit niet kunnen aantonen in een diploma.
Een Ervaringscertificaat brengt nauwkeurig in kaart wat werknemers hebben (bij)geleerd.
Op het werk en daarbuiten. Het is een document waarin wordt vastgelegd wat iemand
kan en weet. Deze kennis en ervaring worden vergeleken met een landelijke standaard
zoals die in het middelbaar of hoger beroepsonderwijs of in de branche worden gebruikt.
Een werkzoekende en een werkgever weten daardoor precies op welk niveau de werknemer
kan functioneren.
4.4. Maatwerk voor de klant
[Regeling vervallen per 29-09-2016]
Welke re-integratiedienstverlening UWV ook voor de klant inkoopt, van bedrijven wordt
verwacht dat ze de klant maatwerk bieden. Dit maatwerk komt tot uitdrukking in het
Re-integratieplan. In het Re-integratieplan dat u opstelt, maakt u inzichtelijk dat
u rekening houdt met de klantaspecten zoals opgenomen in het WERKplan. De dienstverlening
die u aanbiedt moet hier inhoudelijk op aansluiten. Dit wordt door UWV getoetst voor
wij akkoord gaan met het Re-integratieplan.