8.2. Landelijke berichtgeving
[Regeling vervallen per 15-03-2009]
a. Televisieberichten uitgebreid
Het OM kan ten behoeve van uitgebreide, structurele opsporingsberichtgeving op de
landelijke televisie een contract afsluiten met een of meer landelijke zendgemachtigden.
Dit geschiedt conform de eisen en voorwaarden zoals die zijn vastgelegd in deze aanwijzing
in paragraaf 3. Een dergelijk contract wordt voor bepaalde tijd afgesloten waarna opnieuw contractonderhandelingen
plaats zullen vinden gebaseerd op mogelijk veranderde juridische en maatschappelijke
inzichten.
b. Korte opsporingsberichten via de televisie
Indien de voorzitter van de LSO meent dat uitzending van een opsporingsbericht in
een bepaalde zaak niet kan wachten op een eerstvolgend structureel opsporingsprogramma,
kan worden besloten tot het aanvragen van een kort opsporingsbericht.
c. Teletekstberichten
Wanneer de Officier van Justitie het noodzakelijk vindt dat een opsporingsbericht
wordt opgenomen op de landelijke teletekstservices, dient hij contact op te nemen
met het secretariaatsbureau van de LSO bij de dNRI van de KLPD.
De tekst van het bericht wordt door dit secretariaat opgesteld in samenspraak met
de officier. Een bericht op de teletekstservices wordt in principe niet langer dan
24 uur in beeld gebracht. Nadere wensen op dit gebied dienen via het genoemde secretariaatsbureau
te worden ingebracht.
d. Geschreven media
Het OM kan ten behoeve van uitgebreide, structurele opsporingsberichtgeving een contract
afsluiten met een landelijk dagblad. Daarnaast kan op ad hoc basis aan de landelijke
pers een opsporingsbericht worden aangeboden. Ook dit gebeurt op contractbasis.
e. Radio
De LSO kan, al dan niet op instigatie van de RMC, een opsporingsbericht aan de radio
aanbieden. Ook voor deze vorm van opsporingsberichtgeving geldt dat die op basis van
een contract dient te geschieden.
f. Internet
Voor opsporingsberichtgeving via Internet wordt gebruik gemaakt van www.politie.nl.
In een aparte rubriek ‘Opsporingsberichtgeving’ worden landelijke opsporingsberichten
aan het publiek aangeboden. Daarnaast zal elke politieregio afzonderlijk op zijn eigen
internetpagina aandacht besteden aan regionale opsporingsberichten. Met dit medium
is het mogelijk een nieuwe doelgroep, de gebruikers van het internet, om hulp te vragen
bij de opheldering van de in het opsporingsbericht beschreven feiten.
Daarnaast kunnen politie en OM in het kader van een strafrechtelijk onderzoek redenen
hebben om opsporingsberichten elders op het Internet te plaatsen. Dit kan bijvoorbeeld
verband houden met het benaderen van een bepaalde doelgroep. In het geval van landelijke
berichten gaat dit via (het secretariaatsbureau van) de LSO. De LSO is verantwoordelijk
voor de inhoud van het opsporingsgedeelte van de landelijke site(s) en ziet erop toe
dat deze voldoet aan hetgeen in deze aanwijzing is bepaald.
Een zendgemachtigde waarmee een samenwerkingsovereenkomst is aangegaan met betrekking
tot de totstandkoming en uitzending van opsporingsberichtgeving via de landelijke
of regionale televisie, is niet gerechtigd onderwerpen en informatie uit het opsporingsprogramma
dat zij heeft uitgezonden te gebruiken ten behoeve van een door haar opgestelde internetpagina,
behoudens toestemming van respectievelijk de LSO (in geval van uitzending van het
programma via de landelijke televisie) of de RMC (in geval van uitzending van het
programma via regionale televisie). Aan deze toestemming kunnen voorwaarden en beperkingen
worden verbonden.
Het is van belang de sites waarop opsporingsberichtgeving wordt aangeboden zoveel
mogelijk naar elkaar te laten verwijzen. Daarnaast wordt gebruik gemaakt van het zogenoemde
‘bannering’ waar via bepaalde providers wordt geattendeerd op de sites waarop opsporingsberichtgeving
wordt aangeboden.