2. Internet en de reikwijdte van de Wft
[Regeling vervallen per 14-12-2011]
Ingevolge artikel 2:96 Wft is het verboden in Nederland zonder een daartoe door de AFM verleende vergunning
beleggingsdiensten te verlenen.
Onder het verlenen van beleggingsdiensten in Nederland wordt mede verstaan het verlenen
van een financiële dienst die kan worden aangemerkt als dienst van de informatiemaatschappij
als bedoeld in artikel 15d, derde lid, van Boek 3 van het Burgerlijk Wetboek in een andere lidstaat door een financiële onderneming met zetel in Nederland of
door een in Nederland gelegen bijkantoor van een financiële onderneming met zetel
in een staat die geen lidstaat is .
Of de door middel van het Internet uitgeoefende activiteiten op inwoners van Nederland
zijn gericht wordt van geval tot gevalbeoordeeld, waarbij de volgende indicatoren
een rol kunnen spelen :
-
– het niet gebruiken van disclaimers of een gebrekkige handhaving daarvan;
-
– het niet opnemen van een lijst van landen waarop de activiteiten uitdrukkelijk zijn
gericht, of de gebrekkige handhaving daarvan;
-
– het gebruik van Nederlands als voertaal bij de activiteiten;
-
– adressering (bijvoorbeeld via e-mail) aan ingezetenen van Nederland;
-
– informatieverschaffing over het Nederlandse fiscale regime;
-
– informatieverschaffing over een buitenlands fiscaal regime ten opzichte van Nederland;
-
– verwijzingen naar of informatieverschaffing over Nederlandse wetten;
-
– ‘hyperlinks’ op het Internet waarmee de gebruiker naar een website wordt geleid waar financiële
[beleggings-]diensten worden verleend
Het Internet onderscheidt zich daarin niet van de andere reguliere informatiekanalen.
Zo is ten aanzien van advertenties in buitenlandse dagbladen die tevens in Nederland
verkrijgbaar zijn, de door de AFM gevolgde beleidslijn dat de daarin aangeboden effectendiensten
pas onder het toezicht van de AFM vallen als uit die advertenties, aan de hand van
bovenstaande indicatoren, blijkt dat deze zich expliciet (mede) richten op de Nederlandse
markt. Dit is dus bijvoorbeeld het geval wanneer een advertentie in de Nederlandse
taal is opgesteld, wanneer aandacht wordt besteed aan een specifiek voor de Nederlandse
beleggers belangrijk feit (bijvoorbeeld fiscaal van aard) of wanneer een in Nederland
gevestigd contactadres of Nederlands telefoonnummer wordt gepresenteerd.
Tegen deze achtergrond zijn de controles van de AFM op de naleving van de wet zich
ook tot het Internet gaan uitstrekken, hetgeen overigens, gelet op de aard van het
medium, geen garanties kan bieden voor een volledig dekkende controle ten aanzien
van op Nederlandse beleggers gerichte activiteiten.