Bijlage behorende bij artikel 4 van Tijdelijke subsidieregeling opleiding machinisten ERTMS level-1
[Regeling vervallen per 01-07-2010]
Aanbevolen wordt om alvorens deze verklaring in te vullen eerst de toelichting in
de bijlage van dit formulier te lezen.
A. Verklaring de-minimissteun
[Regeling vervallen per 01-07-2010]
Verklaring
Hierbij verklaart ondergetekende, dat aan de hierna genoemde onderneming, alsmede
aan het eventuele moederconcern waartoe de onderneming behoort,
Geen de-minimissteun is verleend
[Regeling vervallen per 01-07-2010]
over de periode van ..... (begindatum van het belastingjaar gelegen 2 jaar vóór de
datum van ondertekening van deze verklaring) tot ..... (datum van ondertekening van
deze verklaring) is niet eerder de-minimissteun verleend.
Beperkte de-minimissteun is verleend
[Regeling vervallen per 01-07-2010]
over de periode van ..... (begindatum van het belastingjaar gelegen 2 jaar vóór de
datum van ondertekening van deze verklaring) tot ..... (datum van ondertekening van
deze verklaring) is eerder de-minimissteun (in welk vorm of voor welk doel dan ook)
verleend tot een totaal bedrag van € .....
Een kopie van gegevens waaruit het verlenen van de-minimissteun blijkt, wordt bijgaande
verstrekt.
B. Verklaring verstrekte subsidies door een ander bestuursorgaan voor opleidingen
als bedoeld in artikel 2
[Regeling vervallen per 01-07-2010]
Verklaring
Hierbij verklaart ondergetekende, dat aan de hierna genoemde onderneming, alsmede
aan het eventuele moederconcern waartoe de onderneming behoort,
Geen subsidie is verleend
[Regeling vervallen per 01-07-2010]
voor de opleidingen als bedoeld in artikel 2.
Een kopie van gegevens waaruit het verlenen van subsidie voor de opleidingen blijkt
wordt bijgaand verstrekt.
Toelichting bijlage betreffende
[Regeling vervallen per 01-07-2010]
A Verklaring de-minimissteun en
B Verklaring verstrekte subsidies door een ander bestuursorgaan voor opleidingen als
bedoeld in artikel 2
Inleiding
[Regeling vervallen per 01-07-2010]
In deze bijlage zijn twee verklaringen opgenomen. Onderdeel A betreft de de-minimussteun
en onderdeel B de verstrekte subsidies door een ander bestuursorgaan voor opleidingen
als bedoeld in artikel 2.
Onderdeel A is van belang voor de berekening van de hoogte van de subsidie. Voor de
regeling is gebruik gemaakt van de Verordening (EG) Nr. 1998/2006 van de Commissie van 15 december 2006 betreffende de toepassing van de artikelen
87 en 88 van het Verdrag op de-minimissteun (PbEU L 379/5) (hierna: de-minimis-verordening).
Zie ook artikel 3 van de regeling. In het onderstaande zal de de-minimissteun nader worden uitgelegd.
Onderdeel B is nodig om te bezien of er subsidie is verstrekt voor dezelfde opleidingen
waarvoor deze regeling in een bijdrage voorziet. In artikel 6, onderdeel c, is namelijk een anti-cumulatiebepaling opgenomen inhoudende dat geen subsidie wordt
verstrekt als voor de opleidingen al door een ander bestuursorgaan een subsidie is
verstrekt.
Algemeen
[Regeling vervallen per 01-07-2010]
Met de-minimis-verordening is een drempel vastgesteld waaronder steunmaatregelen worden
geacht niet aan alle criteria van artikel 87, eerste lid, van het EG-verdrag te voldoen
en derhalve niet onder de aanmeldingsprocedure van artikel 88, derde lid, van het
EG-Verdrag vallen. Er moet aan een aantal voorwaarden worden voldaan. De Europese
Commissie ziet erop toe dat deze staatssteunregels worden nageleefd en de voorwaarden
in acht worden genomen. Eén van de voorwaarden is dat het totale bedrag van de-minimissteun
die is verleend aan één onderneming niet hoger mag zijn dan € 200.000,– over een periode
van drie belastingjaren. Dit plafond is van toepassing ongeacht de vorm van de steun
en ongeacht het daarmee beoogde doel. Voor de toepassing van de verordening gelden
strenge regels over cumulatie en controle.
Steun, waarvan het bedrag over een periode van drie belastingjaren voor een onderneming
niet uitgaat boven de € 200.000,– valt krachtens de de-minimis-verordening niet onder
artikel 87 EG.
Begrip onderneming
[Regeling vervallen per 01-07-2010]
Het begrip onderneming heeft in Europeesrechtelijke zin een zeer ruime betekenis.
Van een onderneming is sprake als een economische activiteit wordt uitgeoefend, ongeacht
de rechtsvorm of de wijze waarop de financiering plaatsvindt. Niet alleen privaatrechtelijke
rechtspersonen kunnen derhalve een onderneming vormen, ook een publiekrechtelijke
instelling kan als zodanig worden aangemerkt, terwijl daarbij ook niet de eis van
de eigen rechtspersoonlijkheid gesteld mag worden. Dit brengt met zich mee dat bijvoorbeeld
een stichting die een economische activiteit uitoefent als onderneming dient te worden
aangemerkt. Onder economische activiteit moet worden verstaan het aanbieden van goederen
en diensten op de markt. Van een economische activiteit is dus sprake, als de onderneming
zich met de activiteiten op een economische markt begeeft. Het begrip onderneming
omvat de gehele groep waartoe de betreffende eenheid behoort.
Reeds verstrekte de-minimissteun
[Regeling vervallen per 01-07-2010]
Met reeds verstrekte de-minimissteun zal bij de subsidieverlening en subsidievaststelling
rekening moeten worden gehouden. Het maximale bedrag dat in totaal per onderneming,
of de groep waarin een economische activiteit wordt uitgeoefend, gedurende drie aaneengesloten
belastingjaren aan de-minimissteun mag worden verstrekt, is € 200.000,–. Indien en
voor zover reeds de-minimissteun aan de onderneming of de groep is verstrekt, moet
het bedrag daarvan op de subsidie in mindering worden gebracht. Dit kan met zich meebrengen,
dat in het geheel geen subsidie meer kan worden verstrekt.
Niet alleen de-minimissteun verstrekt door de Rijksoverheid wordt in aanmerking genomen,
maar ook de-minimissteun verstrekt door lagere overheden (gemeente, provincie) of
enig ander bestuursorgaan.
De-minimissteun wordt altijd onder die noemer verstrekt. Als wel reeds andere subsidie
is verstrekt voor de opleidingen, maar niet expliciet onder de noemer van de-minimissteun,
mag u ervan uitgaan dat die andere subsidie geen de-minimissteun is. Deze subsidie
voor de opleidingen dient u in de verklaring in onderdeel B op te nemen.
Bij het bepalen van de datum van de de-minimissteun dient u de datum van de subsidieverlening
in aanmerking te nemen, niet de datum van de (eerste) betaling of de subsidievaststelling.
Indien de subsidie wordt vastgesteld zonder voorafgaande beschikking tot verlening
geldt de datum van deze subsidievaststelling. Indien steun wordt verleend in een andere
vorm dan subsidie, dient de datum waarop het besluit tot verlening van een voordeel
aan de betreffende onderneming is genomen in aanmerking te worden genomen. De-minimissteun
wordt immers geacht te zijn verleend op het tijdstip waarop de begunstigde een wettelijke
aanspraak op de steun verwerft.
Indien een andere de-minimissteun zou worden verleend vóór de subsidieverlening onder
deze regeling, dient u hiervan onverwijld mededeling te doen. Er zal dan alsnog met
deze omstandigheid rekening moeten worden gehouden.
Let op: wanneer blijkt dat de verklaring onjuist is ingevuld kan dat betekenen dat de verstrekte
subsidie wordt teruggevorderd.
Uitzonderingen genoemd in artikel 1, eerste lid, van de De-minimisverordening
[Regeling vervallen per 01-07-2010]
In artikel 1 van de verordening is aangegeven dat de verordening op een aantal categorieën
niet van toepassing is. Voor verkeer en vervoer is van belang dat de verordening niet
van toepassing is op steun ten behoeve van de aanschaf van wegvervoermiddelen voor
vracht door ondernemingen die vrachtvervoer voor rekening van derden uitvoeren. Ook
is de verordening niet van toepassing op ondernemingen in moeilijkheden in de zin
van de communautaire richtsnoeren inzake reddings- en herstructureringssteun aan ondernemingen
in moeilijkheden (PbEU C 244/2).
Gevolgen kwalificatie van de subsidie als de-minimissteun
[Regeling vervallen per 01-07-2010]
In de subsidiebeschikking wordt opgenomen dat het de-minimissteun betreft. Bij ieder
eventueel volgend verzoek om de-minimissteun zal de onderneming aan de daarvoor bevoegde
overheid informatie over deze de-minimissteun moeten verstrekken. Bij iedere verlening
van de-minimissteun zal opnieuw een toets op de voorwaarden van de de-minimis-verordening
moeten worden uitgevoerd.
Mocht door een opeenstapeling van de-minimissteun de gestelde grens mogelijk worden
overschreden, dan mag het laatst verstrekkende orgaan geen de-minimissteun verlenen
of zal het laatst verstrekkende orgaan (indien na het verlenen van een bijdrage blijkt
dat de onderneming onjuiste informatie heeft gegeven) het voordeel geheel moeten terugvorderen.
Verzamelen en bewaren van alle informatie
[Regeling vervallen per 01-07-2010]
Ter informatie zij opgemerkt dat de lidstaten alle informatie verzamelen en bewaren
die betrekking heeft op de toepassing van de de-minimisverordening. Deze dossiers
moeten alle informatie bevatten die nodig is om na te gaan of aan de voorwaarden van
de de-minimisverordenening is voldaan. Een dossier betreffende een individuele de-minimissteun
moet tien jaar vanaf het tijdstip van de steunverlening worden bewaard. Een dossier
over een de-minimissteunregeling moet tien jaar vanaf het tijdstip van de laatste
individuele steunverlening worden bewaard. De Commissie kan schriftelijk om informatie
verzoeken. De lidstaat moet alle informatie leveren binnen twintig werkdagen of binnen
de langere termijn die de Commissie in haar verzoek vaststelt. Het betreft alle informatie
die de Commissie nodig acht om te kunnen nagaan of aan de voorwaarden van de de-minimis-verordening
is voldaan en vooral om vast te stellen tot welk totaalbedrag een bepaalde onderneming
de-minimissteun heeft ontvangen.