Terugwerkende kracht
Voor
dit
onderdeel
is een wijziging met terugwerkende kracht gepubliceerd. Zie
opmerking onder de tekst voor nadere informatie.
Hieronder is een voorbeeldtekst opgenomen voor een goedkeurende controleverklaring
bij de bestuurlijke verantwoording 2019 ten behoeve van het ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland.
CONTROLEVERKLARING VAN DE ONAFHANKELIJKE ACCOUNTANT
Aan: Opdrachtgever
Wij hebben de in de bestuurlijke verantwoording van het CAK opgenomen financiële overzichten
van activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke taken (‘de financiële
overzichten’) op 31 december 2019 en de matrices bestuurlijke verantwoording 2019
gecontroleerd.
Ons oordeel betreffende de financiële overzichten
Naar ons oordeel zijn het in de bestuurlijke verantwoording van het CAK opgenomen
financiële overzicht activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke
taken op kasbasis en het financiële overzicht activa en passiva van de financiële
stromen van de wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel op 31 december
2019, in alle van materieel belang zijnde aspecten juist en volledig in overeenstemming
met het Model Jaarverslaggeving CAK Bestuurlijke verantwoording 2019.
Het financiële overzicht activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke
taken op kasbasis per 31 december 2019 is opgenomen in hoofdstuk ... van de bestuurlijke
verantwoording van het CAK op de pagina’s ... tot en met ... en bestaat uit:
-
− Een algemene toelichting op de activa en passiva van de financiële stromen van de
door het CAK uitgevoerde wettelijke taken op kasbasis in het verantwoordingsjaar.
-
− Een overzicht van de activa en passiva van de financiële stromen van de door het CAK
uitgevoerde wettelijke taken op kasbasis per ultimo verantwoordingsjaar (inclusief
vergelijkende cijfers), voorzien van een toelichting.
-
− Verloopoverzichten van financiële stromen van de door het CAK uitgevoerde wettelijke
taken in 2019, voorzien van een toelichting.
Het financiële overzicht activa en passiva van de financiële stromen
van de wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel per 31 december 2019
is opgenomen in hoofdstuk ... van de bestuurlijke verantwoording van het CAK op de
pagina’s ... tot en met ... en bestaat uit:
-
− Een algemene toelichting op de activa en passiva van de financiële stromen van de
door het CAK uitgevoerde wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel in
het verantwoordingsjaar.
-
− Een overzicht van de activa en passiva van de financiële stromen van de door het CAK
uitgevoerde wettelijke taken op basis van het toerekeningsbeginsel per ultimo verantwoordingsjaar
(inclusief vergelijkende cijfers), voorzien van een toelichting.
-
− Verloopoverzichten van de activa en passiva op basis van het toerekeningsbeginsel
in 2019 (inclusief vergelijkende cijfers) voorzien van een toelichting;
-
− De analyse van de debiteurenpositie.
Ons oordeel inzake financiële rechtmatigheid van de matrices bestuurlijke verantwoording
2019
Naar ons oordeel zijn de in de matrices bestuurlijke verantwoording 2019 ten behoeve
van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit
en Zorginstituut Nederland verantwoorde financiële stromen over 2019 inzake:
De matrices bestuurlijke verantwoording 2019 zijn opgenomen in hoofdstuk ... van de
bestuurlijke verantwoording van het CAK en bestaan uit:
De basis van ons oordeel
Wij hebben onze controle uitgevoerd volgens het Nederlands recht, waaronder ook de
Nederlandse controlestandaarden vallen en het Protocol Accountantsonderzoek CAK Bestuurlijke
verantwoording 2019. Onze verantwoordelijkheden op grond hiervan zijn beschreven in
de sectie 'Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de financiële overzichten
activa en passiva van de financiële stromen van de wettelijke taken CAK en de matrices
bestuurlijke verantwoording’.
Wij zijn onafhankelijk van het CAK zoals vereist in de Verordening inzake de onafhankelijkheid van accountants bij assurance-opdrachten (ViO) en andere voor de opdracht relevante onafhankelijkheidsregels in Nederland.
Verder hebben wij voldaan aan de Verordening gedrags- en beroepsregels accountants (VGBA).
Wij vinden dat de door ons verkregen controle-informatie voldoende en geschikt is
als basis voor ons oordeel.
Beperking in gebruik en verspreidingskring
De bestuurlijke verantwoording 2019 is opgesteld voor de raad van bestuur van het
CAK, het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit
en Zorginstituut Nederland, met als doel het CAK in staat te stellen te voldoen aan
de vereiste om verantwoording af te leggen aan het ministerie van Volksgezondheid,
Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut Nederland. Hierdoor
is de bestuurlijke verantwoording niet geschikt voor andere doeleinden. Onze controleverklaring
is derhalve uitsluitend bestemd voor de raad van bestuur van het CAK, het ministerie
van Volksgezondheid, Welzijn en Sport, de Nederlandse Zorgautoriteit en Zorginstituut
Nederland en dient niet te worden verspreid aan of te worden gebruikt door anderen.
Naast de financiële overzichten en de matrices bestuurlijke verantwoording en onze
controleverklaring daarbij omvat de bestuurlijke verantwoording ook andere informatie,
die bestaat uit:
-
– de verantwoording over de ordelijkheid en controleerbaarheid van het gevoerde financiële
beheer van de wettelijke taken, op pagina’s ... t/m ...;
-
– de verantwoording over de borging van de rechtmatigheid en doelmatigheid van de financiële
stromen die in de bestuurlijke verantwoording zijn opgenomen, op pagina’s ... t/m
...;
-
– de verantwoording over hoeveel Schengen- en Engelstalige verklaringen zijn afgegeven
in het verantwoordingsjaar inclusief een prognose van het verwachte aantal aanvragen
voor het volgende jaar, op pagina’s ... t/m ...;
-
– de kengetallen en prestatie-indicatoren, op pagina’s ... t/m ...;
-
– de verantwoording over klachten en bezwaar, op pagina’s ... t/m ...;
-
– de bestuursverklaring, op pagina’s ... t/m ....;
-
– ....
Wij zijn van mening dat de andere informatie:
-
– met de financiële overzichten en de matrices bestuurlijke verantwoording verenigbaar
is en geen materiële afwijkingen bevat;
-
– alle informatie bevat die op grond van het Model Jaarverslaggeving CAK Bestuurlijke
verantwoording 2019 vereist is.
-
– Wij zijn van mening dat de informatie over de Schengen- en Engelstalige verklaringen:
-
– aansluit met de afgegeven aantallen Schengen- en Engelstalige verklaringen zoals opgenomen
in de administratie van het CAK;
-
– aansluit met de prognose van de verwachte aantallen zoals vastgesteld door de Raad
van Bestuur van het CAK.
Wij hebben de andere informatie gelezen en hebben op basis van onze kennis en ons
begrip, verkregen vanuit de controle van de financiële overzichten en de matrices
bestuurlijke verantwoording of anderszins, overwogen of de andere informatie materiële
afwijkingen bevat.
Met onze werkzaamheden hebben wij voldaan aan de vereisten in het Protocol Accountantsonderzoek
CAK Bestuurlijke verantwoording 2019 en de Nederlandse Standaard 720. Deze werkzaamheden
hebben niet dezelfde diepgang als onze controlewerkzaamheden bij de financiële overzichten
en de matrices bestuurlijke verantwoording.
De raad van bestuur is verantwoordelijk voor het opstellen van de andere informatie
in overeenstemming met het Model Jaarverslaggeving CAK Bestuurlijke verantwoording
2019.
Verantwoordelijkheid van de raad van bestuur voor de financiële overzichten en de
matrices bestuurlijke verantwoording
De raad van bestuur is verantwoordelijk voor het opmaken van de financiële overzichten
en de matrices bestuurlijke verantwoording, in overeenstemming met het Model Jaarverslaggeving
CAK Bestuurlijke verantwoording 2019.
Ook is de raad van bestuur verantwoordelijk voor de juistheid en volledigheid van
de financiële overzichten en de financiële rechtmatigheid van de matrices bestuurlijke
verantwoording, in overeenstemming met de specifiek voor het CAK van toepassing zijnde
wet- en regelgeving zoals vastgelegd in het Model Jaarverslaggeving CAK Bestuurlijke
verantwoording 2019.
In dit kader is de raad van bestuur tevens verantwoordelijk voor een zodanige interne
beheersing die de raad van bestuur noodzakelijk acht om het opmaken van de financiële
overzichten en de matrices bestuurlijke verantwoording mogelijk te maken zonder afwijkingen
van materieel belang als gevolg van fouten of fraude.
Bij het opmaken van de financiële overzichten en de matrices bestuurlijke verantwoording
moet de raad van bestuur afwegen of het CAK in staat is om haar werkzaamheden in continuïteit
voort te zetten. Op grond van genoemd verslaggevingsstelsel moet de raad van bestuur
de financiële overzichten en de matrices bestuurlijke verantwoording opmaken op basis
van de continuïteitsveronderstelling, tenzij de raad van bestuur het voornemen heeft
om het CAK te liquideren of de activiteiten te beëindigen of als beëindiging het enige
realistische alternatief is. De raad van bestuur moet gebeurtenissen en omstandigheden
waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan of het CAK haar activiteiten in continuïteit
kan voortzetten, toelichten in de bestuurlijke verantwoording.
Onze verantwoordelijkheden voor de controle van de financiële overzichten en de matrices
bestuurlijke verantwoording
Onze verantwoordelijkheid is het zodanig plannen en uitvoeren van een controleopdracht
dat wij daarmee voldoende en geschikte controle-informatie verkrijgen voor het door
ons af te geven oordeel.
Onze controle is uitgevoerd met een hoge mate maar geen absolute mate van zekerheid
waardoor het mogelijk is dat wij tijdens onze controle niet alle materiële fouten
en fraude ontdekken.
Afwijkingen kunnen ontstaan als gevolg van fouten of fraude en zijn materieel indien
redelijkerwijs kan worden verwacht dat deze, afzonderlijk of gezamenlijk, van invloed
kunnen zijn op de economische beslissingen die gebruikers op basis van de financiële
overzichten en de matrices bestuurlijke verantwoording nemen. De materialiteit beïnvloedt
de aard, timing en omvang van onze controlewerkzaamheden en de evaluatie van het effect
van onderkende afwijkingen op ons oordeel.
Wij hebben deze accountantscontrole professioneel kritisch uitgevoerd en hebben waar
relevant professionele oordeelsvorming toegepast in overeenstemming met de Nederlandse
controlestandaarden, het Protocol Accountantsonderzoek CAK Bestuurlijke verantwoording
2019, ethische voorschriften en de onafhankelijkheidseisen.
Onze controle bestond onder andere uit:
-
– het identificeren en inschatten van de risico’s:
-
– dat de financiële overzichten en de matrices bestuurlijke verantwoording afwijkingen
van materieel belang bevat als gevolg van fouten of fraude,
-
– van het niet rechtmatig tot stand komen van de verantwoorde financiële stromen die
van materieel belang zijn;
-
– het in reactie op deze risico’s bepalen en uitvoeren van controlewerkzaamheden en
het verkrijgen van controle-informatie die voldoende en geschikt is als basis voor
ons oordeel. Bij fraude is het risico dat een afwijking van materieel belang niet
ontdekt wordt groter dan bij fouten. Bij fraude kan sprake zijn van samenspanning,
valsheid in geschrifte, het opzettelijk nalaten transacties vast te leggen, het opzettelijk
verkeerd voorstellen van zaken of het doorbreken van de interne beheersing;
-
– het verkrijgen van inzicht in de interne beheersing die relevant is voor de controle
met als doel controlewerkzaamheden te selecteren die passend zijn in de omstandigheden.
Deze werkzaamheden hebben niet als doel om een oordeel uit te spreken over de effectiviteit
van de interne beheersing van het CAK;
-
– het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor financiële verslaggeving,
de gebruikte financiële rechtmatigheidscriteria en het evalueren van de redelijkheid
van schattingen door de raad van bestuur en de toelichtingen die daarover in de financiële
overzichten en de matrices bestuurlijke verantwoording staan;
-
– het vaststellen dat de door de raad van bestuur gehanteerde continuïteitsveronderstelling
aanvaardbaar is. Tevens het op basis van de verkregen controle-informatie vaststellen
of er gebeurtenissen en omstandigheden zijn waardoor gerede twijfel zou kunnen bestaan
of het CAK haar activiteiten in continuïteit kan voortzetten. Als wij concluderen
dat er een onzekerheid van materieel belang bestaat, zijn wij verplicht om aandacht
in onze controleverklaring te vestigen op de relevante gerelateerde toelichtingen
in de financiële overzichten en de matrices bestuurlijke verantwoording. Als de toelichtingen
inadequaat zijn, moeten wij onze verklaring aanpassen. Onze conclusies zijn gebaseerd
op de controle-informatie die verkregen is tot de datum van onze controleverklaring.
Toekomstige gebeurtenissen of omstandigheden kunnen er echter toe leiden dat een organisatie
haar continuïteit niet langer kan handhaven;
-
– het evalueren van de presentatie, structuur en inhoud van de financiële overzichten
en de matrices bestuurlijke verantwoording;
-
– het evalueren of de financiële overzichten en de matrices bestuurlijke verantwoording,
de onderliggende transacties en gebeurtenissen zonder materiële afwijkingen weergeven
en of de verantwoorde financiële stromen in alle van materieel belang zijnde aspecten
rechtmatig, juist en volledig zijn.
Wij communiceren met de raad van bestuur onder andere over de geplande reikwijdte
en timing van de controle en over de significante bevindingen die uit onze controle
naar voren zijn gekomen, waaronder eventuele significante tekortkomingen in de interne
beheersing.
Plaats, datum
Naam accountantsorganisatie
Naam accountant
Terugwerkende kracht
Stcrt. 2020, 18304, datum inwerkingtreding 01-04-2020, bevat een wijziging met terugwerkende
kracht van deze tekst. Deze wijziging werkt terug tot en met 01-01-2019.