- Bijzondere publiekspresentaties
[Regeling vervallen per 01-07-2005]
De toegankelijkheid van het culturele erfgoed kan op verscheidene manieren worden
vergroot. Enerzijds door het verbreden van de sociale samenstelling van het publiek
of het vergroten van het publieksbereik van erfgoedinstellingen, zoals door bijzondere
wervingscampagnes of door bijzondere thema's waarin bepaalde publieksgroepen zich
kunnen herkennen. Anderzijds door het vergroten van de beleving bij presentaties zelf.
Dat type projecten bevordert een actieve houding van de bezoeker, bijvoorbeeld door
gebruik te maken van innovatieve educatieve methoden die gericht zijn op beleving,
emotie en zelfwerkzaamheid.
Zowel kwantiteit (bijvoorbeeld meer publiek) als kwaliteit (begrip, context, concentratie,
visie) wordt gestimuleerd. Voor het toekomstig maatschappelijk draagvlak is het van
belang dat steeds een nieuw en jong publiek de weg naar het cultureel erfgoed vindt.
De Mondriaan Stichting hecht daarom waarde aan projecten die met het onderwijs worden
ontwikkeld.
Ook de toegankelijkheid van doorgaans verborgen collecties kan worden verbeterd, bijvoorbeeld
door erfgoed te tonen dat in depot ligt of wordt beheerd door instellingen die niet
voor publiek toegankelijk zijn of geen presentatiemogelijkheden hebben. Daarbij kunnen
aanvragen ook betrekking hebben op erfgoedcollecties buiten erfgoedinstellingen.
De toegankelijkheid kan verder worden vergroot door innoverende presentaties, waarbij
de objecten dankzij een bijzondere inhoud zichtbaar worden in een nieuwe context.
Ook kan worden bijgedragen aan aankopen binnen presentaties voor bijzondere publieksgroepen,
zoals minderheden of mindervaliden. Het kan gaan om voorwerpen die nog vervangbaar
zijn, maar eveneens om waardevolle objecten die moeten worden aangeschaft om een historisch
verhaal uit het gezichtspunt van een specifieke doelgroep te kunnen vertellen. Daarbij
kan het ook gaan om eigentijds verzamelen: het aanleggen van een verzameling die laat
zien hoe Nederland in een multiculturele samenleving is veranderd. Essentieel is hoe
de aankoop binnen een presentatie functioneert bij het vertellen van het verhaal.
Voor het overige vallen museale acquisities van objecten of collecties buiten deze
regeling.