Reglement organisatie Zorginstituut Nederland 2020

[Regeling vervallen per 01-12-2022.]
Geraadpleegd op 20-04-2024.
Geldend van 01-01-2022 t/m 30-11-2022

Reglement organisatie Zorginstituut Nederland 2020

De Raad van Bestuur van Zorginstituut Nederland,

Gelet op artikel 2, zesde en zevende lid van het Bestuursreglement van Zorginstituut Nederland;

Heeft in zijn vergadering van 23 juni 2020 besloten:

Artikel 1

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

Dit reglement verstaat onder:

  • afdeling: een in de bijlage bij dit reglement vermelde afdeling;

  • afdelingshoofd: een als zodanig aangewezen afdelingshoofd van een van de in de bijlage bij dit reglement vermelde afdelingen;

  • bestuurssecretaris: de in die functie aangestelde medewerker geeft leiding aan het team Bestuursondersteuning en legt zonder tussenkomst van een afdelingshoofd direct verantwoording af aan de Raad van Bestuur;

  • concerncontroller: de in die functie aangestelde medewerker geeft leiding aan het team Concern-control en legt zonder tussenkomst van een afdelingshoofd direct verantwoording af aan de Raad van Bestuur;

  • de voorzitter de voorzitter van de Raad van Bestuur van het Zorginstituut Nederland, of diens plaatsvervanger;

  • lid van de Raad van Bestuur een lid van de Raad van Bestuur van het Zorginstituut Nederland;

  • programmamanager: de medewerker of externe door het Zorginstituut ingehuurde persoon met een eigen budgetverantwoordelijkheid die door het Zorginstituut is aangewezen of aangesteld om leiding te geven aan een programma voor de duur van dat programma;

  • projectleider: de medewerker of door het Zorginstituut ingehuurde externe persoon met een eigen budgetverantwoordelijkheid die door het Zorginstituut is aangewezen of aangesteld om leiding te geven aan een project voor de duur van dat project;

  • team: een in de bijlage bij dit reglement vermeld team;

  • teammanager: een als zodanig aangewezen teammanager van een van de in de bijlage bij dit reglement vermelde teams;

  • werkgebied: een in de bijlage bij dit reglement bij een afdeling/team, beschreven werkgebied.

Artikel 2

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

  • 1 De Raad van Bestuur stuurt gezamenlijk de afdelingshoofden, bestuurssecretaris en concerncontroller aan.

  • 2 De afdelingshoofden zijn verantwoording verschuldigd aan de Raad van Bestuur.

  • 3 De bestuurssecretaris en de concerncontroller zijn, zonder tussenkomst van een afdelingshoofd, verantwoording verschuldigd aan de Raad van Bestuur.

  • 4 Bij afwezigheid vervangen de leden van de Raad van Bestuur elkaar waar zij dat nodig en gewenst achten.

Artikel 3

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

  • 1 Een afdeling wordt geleid door een afdelingshoofd.

  • 2 Het afdelingshoofd is verantwoordelijk voor de uitvoering van werkzaamheden en het afhandelen van aangelegenheden die tot het werkgebied van zijn afdeling behoren.

  • 3 Het in lid 2 bepaalde laat onverlet de bevoegdheid van (een lid van) de Raad van Bestuur om de behandeling van bepaalde aangelegenheden aan zich voor te behouden.

  • 4 Binnen afdelingen zijn teammanagers werkzaam onder de verantwoordelijkheid van het afdelingshoofd. Teammanagers sturen een team binnen de afdeling aan.

  • 5 Het team bestuursondersteuning wordt aangestuurd door de bestuurssecretaris. Het team concern control wordt aangestuurd door de concerncontroller.

Artikel 4

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

  • 1 Aan dit Reglement organisatie Zorginstituut Nederland 2020 is een bijlage verbonden. Deze bijlage maakt een onverbrekelijk onderdeel uit van het Reglement organisatie Zorginstituut Nederland 2020. In deze bijlage zijn de werkgebieden van de afdelingen en teams beschreven.

  • 2 Bij een wijziging van de inrichting van de organisatie van het Zorginstituut Nederland of een wijziging van werkgebied wordt in beginsel uitsluitend de bijlage aangepast.

Artikel 5

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

Het Reglement organisatie Zorginstituut Nederland van 24 mei 2016 wordt ingetrokken.

Artikel 6

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

Dit besluit kan worden aangehaald als: Reglement organisatie Zorginstituut Nederland 2020.

Artikel 7

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

Dit besluit treedt in werking met ingang van de dag na de datum van uitgifte van de Staatscourant waarin het wordt geplaatst.

Plv. Voorzitter Raad van Bestuur

P. Siebers

Bijlage bij het Reglement organisatie Zorginstituut Nederland 2020/II

[Regeling vervallen per 01-12-2022]

Zorginstituut Nederland kent onder de Raad van Bestuur van de volgende afdelingen:

  • Afdeling Zorg;

  • Afdeling Ontwikkeling, Wetenschap & Internationale Zaken;

  • Afdeling Fondsen & Informatiemanagement;

  • Afdeling Bedrijfsdiensten;

  • Team Bestuursondersteuning;

  • Team Concern-control.

Het werkgebied van de Afdeling Zorg

Binnen de afdeling Zorg werken 9 zorginhoudelijke teams aan de realisatie van de pakkettaken en de kwaliteitstaken van het Zorginstituut. Zij werken op geïntegreerde wijze aan het:

  • Bevorderen van de totstandkoming van kwaliteitsinstrumenten;

  • Helpen eenmaal vastgestelde kwaliteitsstandaarden in te voeren;

  • Stimuleren van gepast gebruik van zorg;

  • Beschikbaar maken van informatie over kwaliteit van geleverde zorg voor burgers en andere partijen in de zorg;

  • Adviseren over de inhoud en samenstelling van het verzekerde pakket; dit op basis van wettelijke, zorginhoudelijke en maatschappelijke criteria;

  • Adviseren over verzekeringsgeschillen tussen zorgverzekeraars of zorgkantoren en verzekerden en over indicatiegeschillen tussen het Centrum indicatiestelling zorg (CIZ) en verzekerden;

  • Toetsen van voorgenomen pakketmaatregelen en het doorrekenen van scenario’s bij wijzigingen van het pakket.

De afdeling kent 9 teams:

  • a. Team Geneesmiddelen

    Het werkgebied omvat Geneesmiddelen (intramuraal en extramuraal).

  • b. Team Medisch-specialistische zorg

    Het werkgebied omvat de Medisch-specialistische zorg.

  • c. Team Geestelijke Gezondheidszorg & Sociaal Domein.

    Het werkgebied omvat:

    • Geestelijke gezondheidszorg (inclusief dat wat Wlz-cliënten betreft);

    • Onderwerpen domein (WMO, jeugdwet) en andere wetten/financieringsstromen die expliciet geborgd moeten worden (zoals Algemene gerelateerd aan sociaal diensten ten behoeve van verzekerde zorg (ADZ) en Artikel 67).

  • d. Eerstelijnszorg

    Het werkgebied omvat:

    • Eerstelijns Zvw zorg, waaronder huisartsenzorg, wijkverpleging, (eerstelijns) geboortezorg, eerstelijnsverblijf (ELV);

    • Activiteiten met betrekking tot preventie, chronische ketenzorg en de relatie naar het veld rondom de Wet publieke gezondheid (WPG), zoals bijvoorbeeld infectieziekten.

  • e. Team Paramedische zorg

    Het werkgebied omvat:

    • Paramedische zorg (fysiotherapie, oefentherapie, ergotherapie, logopedie, diëtetiek);

    • Overige zorggebieden, zoals mondzorg, ziekenvervoer, arbeidsgeneeskunde en extramurale hulpmiddelen.

  • f. Team Langdurige zorg

    Het werkgebied omvat langdurige zorg voor onder andere verstandelijk gehandicapten (VG), lichamelijk gehandicapten (LG), Ouderenzorg (Wlz gerelateerd) en Geriatrische revalidatiezorg (GRZ).

  • g. Team Advies Pakket en Kwaliteit

    Het werkgebied omvat het onderhouden van de expertise van ZIN op het gebied van pakket en kwaliteit – inclusief het nader verbinden van de expertise tussen duiden, kwaliteitstaken, zinnige zorg, etc.

  • h. Team Projectmanagement

    Het werkgebied omvat het onderhouden van de expertise van ZIN op het gebied van projectmatig werken en business intelligence.

  • i. Team Projectondersteuning

    Het werkgebied omvat:

    • Ondersteuning bedrijfsvoering;

    • Processturing verschillende afdelingsbrede processen.

Afdeling Ontwikkeling, Wetenschap & Internationale Zaken

De afdeling Ontwikkeling, Wetenschap & Internationale Zaken (OW&IZ) faciliteert continue verbetering en wetenschappelijke verankering van onze werkwijzen. De werkzaamheden van de afdeling vinden plaats in samenwerking en met inbreng en personele uitwisseling vanuit de primaire afdelingen en zijn geclusterd in twee teams:

  • a. OWIZ I

    Het team OWIZ I faciliteert continue verbetering en wetenschappelijke verankering van de werkwijzen van het Zorginstituut.

  • b. OWIZ II

    het team OWIZ II is gericht op internationale thema’s rond toegankelijkheid, betaalbaarheid en kwaliteit van zorg.

Afdeling Fondsen & Informatiemanagement

De afdeling Fondsen & Informatiemanagement is belast met de uitvoering van de wettelijke taken van het Zorginstituut op het gebied van de financiële geldstromen in de fondsen zoals nu vastgelegd in de Zvw, Wlz, Wmg, en Wfsv. Dit betreft de taken risicoverevening, fondsbeheer, beheerskosten Wlz en subsidies. De afdeling is verder verantwoordelijk voor de financiële en overige informatieproducten van het Zorginstituut die hiermee samenhangen. Informatiemanagement is één van de kerntaken van het Zorginstituut.

De afdeling bestaat uit de volgende teams:

  • a. Team Fondsbeheer & Analyse Zorgkostenontwikkeling

    Dit team verricht adviserende en uitvoerende werkzaamheden van in belangrijke mate financieel-economische aard. Hierbij gelden de volgende aandachtsgebieden:

    • 1. Informatievoorziening: Het team voorziet VWS en belanghebbenden van kwantitatieve informatie en analyses over de baten, lasten en financiering van de Zorgverzekeringswet en de Wet langdurige zorg.

    • 2. Verantwoording Fondsen: Het team is verantwoordelijk voor het beheer van de financiële fondsen verbonden aan de Zorgverzekeringswet en de Wet langdurige zorg.

    • 3. Bevorderen doelmatige uitvoering: Het team ondersteunt de rechtmatige en doelmatige uitvoering van de Wet langdurige zorg en vaardigt daartoe zo nodig uitvoeringsvoorschriften uit.

  • b. Team Risicoverevening, Beheerskosten en Subsidies

    Binnen de relevante wet- en regelgeving alsmede door het Zorginstituut opgestelde beleidsregels stelt het team beschikkingen op, worden kasstromen bepaald en wordt opdracht verstrekt tot financiële transacties.

  • c. Team Businessapplicaties, Informatiebeleid en Architectuur (BIA)

    Het team BIA fungeert als interne IT-dienstverlener voor het Zorginstituut. Het team schept daarmee de voorwaarden de organisatie optimaal te ondersteunen met de inzet van IT en levert daarmee een bijdrage aan het realiseren van de doelen die het Zorginstituut heeft.

  • d. Team Databeheer

    Het verzamelen van gegevens en het bewerken en aanbieden daarvan is onlosmakelijk verbonden met de uitvoering van de wettelijke taken van het Zorginstituut. Het werkgebied van het team Databeheer omvat het bewerken van data en het ontsluiten daarvan, door verschillende informatieproducten te ontwikkelen en door websites up-to-date te houden. Daarnaast voorziet het team Databeheer de organisatie van gegevensbestanden die nodig zijn voor de uitvoering van de taken van het Zorginstituut en draagt zorg voor de ondersteuning daarbij. Het koppelen van datasets ten behoeve van analyse van gegevensbestanden behoort tot het werkgebied van het team Databeheer.

  • e. Team Informatiestandaarden

    Het werkgebied van het team Informatiestandaarden omvat het beheer van de i-standaarden iWLZ, iWMO en iJW.

  • f. Team Programma’s en Projecten IM

    Binnen het werkgebied van het team PPIM zijn de IT-werkzaamheden belegd die betrekking hebben op de ontwikkeling en innovatie op het gebied van informatievoorziening in de zorg. Daarnaast ondersteunt het team programma’s en projecten, waaronder het actieprogramma iWLZ, PHT & fair data, blockchain en IZO.

  • g. Team CIO-office

    Het team CIO-office is verantwoordelijk voor het opstellen van het informatiebeleidsplan, de uitwerking van een enterprise-architectuur en het effectief applicatie-, en project portfolio- management. Ook toetsing en oordeelsvorming voor de i-projecten binnen de eigen organisatie is onderdeel van de verantwoordelijkheid van het CIO-office.

Afdeling Bedrijfsdiensten

De afdeling levert ondersteunende diensten ten behoeve van de hele organisatie. Het gaat om communicatie, juridische ondersteuning, personeelszaken, organisatieontwikkeling, financiën, inkoop, facilitaire zaken en ICT-ondersteuning. De afdeling bewaakt, toetst en stelt algemene kaders op die voor de hele organisatie gelden: zoals financiële, juridische, personele, inkoop- en beveiligingskaders. Verder levert de afdeling onder meer communicatieadviezen, personeelsadviezen en juridische adviezen en facilitaire dienstverlening.

  • a. Team Personeel & Organisatie

    Het team P&O adviseert, faciliteert en ondersteunt bestuur, leidinggevenden en projecten op Personeel & Organisatie-gebied en is tevens aanspreekpunt voor medewerkers. Ze is verantwoordelijk voor de uitvoering van organisatie brede activiteiten op Leren en Ontwikkelen (L&O).

  • b. Team Communicatie

    Het team Communicatie adviseert bestuur, leidinggevenden en projecten over communicatie en woordvoering. Het team is verantwoordelijk voor de interne en externe communicatie en het imago van het Zorginstituut. Hiertoe worden communicatieplannen opgesteld en uitgevoerd. Tevens is het team verantwoordelijk voor de uitvoering van organisatie brede activiteiten en content op het gebied van evenementen, drukwerk, redactie en websites.

  • c. Team Juridische Zaken

    Het team JZ adviseert bestuur, leidinggevenden, medewerkers en programma’s/projecten over juridische zaken en inkoop. JZ vertegenwoordigt het Zorginstituut in juridische procedures. Verder behandelt het team voor de gehele organisatie de Wob-verzoeken en bezwaarschriften, en coördineert JZ de afhandeling van klachten die bij het Zorginstituut zijn ingediend. Het team JZ beheert het Normenkader en ziet toe op de naleving daarvan.

  • d. Team Financiën

    Het team Financiën zorgt voor de financieel-administratieve basishuishouding en adviseert de leidinggevenden en projecten op financieel administratief gebied. De adviseurs ondersteunen en adviseren de afdelingshoofden bij het sturen en verantwoorden van de afdeling, bijvoorbeeld door het uitvoeren van analyses bij de periodieke rapportage. Hierbij legt de adviseur het verband tussen inhoud, financiën en personele bezetting. Er is een belangrijke samenwerkingsrelatie met het team CC en de afdeling Fondsen.

  • e. Team Servicecentrum

    Het team Servicecentrum ondersteunt leidinggevenden, projecten en medewerkers op het gebied van facilitaire zaken, basis ICT dienstverlening en werkplekautomatisering, informatiebeheer, contractmanagement en projectmatig werken en procesmanagement. Tevens is de frontoffice verantwoordelijk voor de eerstelijns contacten met burgers voor de totale organisatie en specifiek voor de afdelingen Zorg en IM.

Teams Bestuursondersteuning en Concern control

De teams Bestuursondersteuning en Concern-control ressorteren rechtstreeks onder de Raad van Bestuur.

Team Bestuursondersteuning

Bestuursondersteuning verzorgt de inhoudelijke, organisatorische en secretariële ondersteuning van de Raad van Bestuur. Het team zorgt dat besturing en besluitvorming volgens de (wettelijke) regels en gemaakte afspraken verlopen en ondersteunt de bestuurlijke contacten met stakeholders. Het team adviseert en betrekt hierbij afdelingshoofden, teammanagers en medewerkers.

Team Concern-control

Concern-control bewaakt en adviseert over de doeltreffendheid, doelmatigheid en rechtmatigheid van financiële en inhoudelijke doelstellingen en resultaten van het Zorginstituut. Het team is verantwoordelijk voor de uitvoering van de planning & control cyclus, waaronder opstellen van jaarplan en begroting en de (financiële) verantwoording aan het Ministerie van VWS. Tevens levert het team managementinformatie, coördineert risicomanagement en voert interne controle uit.

Naar boven