Klachtregeling AIVD 2018

Geraadpleegd op 25-04-2024.
Geldend van 22-06-2018 t/m heden

Besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 7 juni 2018, nr. 8c9fd2f6-or1-1.5, tot vaststelling van de Klachtregeling AIVD (Klachtregeling AIVD 2018)

Artikel 1

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • a. AIVD: de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst;

  • b. Minister: de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • c. Secretaris-generaal: de secretaris-generaal van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

  • d. Hoofd van de dienst: de directeur-generaal van de AIVD;

  • e. klager: de indiener van een klacht;

  • f. klachtbehandeling: het onderzoeken van een klacht met inachtneming van afdeling 9.1.1. en 9.1.2. van de Algemene wet bestuursrecht, als ook de verdaging en het verzoek om nader uitstel aan klager;

  • g. klachtafdoening: de klager schriftelijk en gemotiveerd in kennis stellen van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht alsmede van de eventuele conclusies die daaraan worden verbonden als bedoeld in artikel 9:12 van de Algemene wet bestuursrecht;

  • h. afdeling klachtbehandeling: de afdeling klachtbehandeling van de Commissie van Toezicht op de Inlichtingen- en Veiligheidsdiensten;

  • i. Wiv 2017: Wet op de inlichtingen- en veiligheidsdiensten 2017.

Artikel 2

Deze regeling is van toepassing op de behandeling van klachten, bedoeld in artikel 9:4 van de Algemene wet bestuursrecht, met dien verstande dat deze regeling enkel van toepassing is op de behandeling van klachten over optreden en vermeend optreden van de AIVD ter uitvoering van de Wiv 2017 of de Wet veiligheidsonderzoeken, als bedoeld in artikel 114 van de Wiv 2017.

Artikel 3

De klachtbehandeling vindt plaats door daarvoor door het hoofd van de dienst aangewezen medewerkers van de afdeling Juridische Zaken van de AIVD. Deze medewerkers mogen op generlei wijze betrokken zijn, of zijn geweest, bij de gedragingen waarop de klacht ziet.

Artikel 4

Een klacht over een gedraging die langer dan een jaar voor het indienen van de klacht heeft plaatsgevonden, maar binnen een jaar nadat de klager van de gedraging op de hoogte is geraakt is ingediend, wordt in beginsel in behandeling genomen.

Artikel 5

Namens de Minister is de secretaris-generaal bevoegd tot klachtafdoening tenzij sprake is van een herhaalde klacht of de klacht naar aard of inhoud zodanig gewicht heeft dat de Minister deze zelf behoort af te doen.

Artikel 6

De afdoeningsbrief vermeldt dat, indien klager het niet eens is met de behandeling en/of afdoening van de klacht, klager binnen één jaar na kennisgeving van de afdoening een klacht kan indienen bij de afdeling klachtbehandeling.

Artikel 7

De AIVD draagt zorg voor de registratie van de klachten. De geregistreerde klachten worden geanonimiseerd gepubliceerd in het jaarverslag van de AIVD.

Artikel 8

Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na de datum van plaatsing in de Staatscourant en werkt terug tot en met 1 mei 2018.

Deze regeling zal met de toelichting in de Staatscourant worden geplaatst.

, 7 juni 2018

De Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties,

K.H. Ollongren

Naar boven