Regeling transparantie zorgaanbieders casemanagement dementie

[Regeling vervallen per 08-07-2021.]
Geraadpleegd op 19-04-2024.
Geldend van 01-12-2018 t/m 07-07-2021

Regeling transparantie zorgaanbieders casemanagement dementie

Gelet op artikel 38, zevende lid, juncto vierde lid en artikelen 62 en 68 van de Wet marktordening gezondheidszorg (Wmg), is de Nederlandse Zorgautoriteit (NZa) bevoegd tot het stellen van regels op het gebied van de informatievoorziening door zorgaanbieders.

Artikel 1. Begripsbepalingen

[Regeling vervallen per 08-07-2021]

In deze regeling wordt verstaan onder:

  • Casemanagement dementie Casemanagement dementie, zoals omschreven bij of krachtens de Zvw en de Zorgstandaard dementie.

  • Zorgaanbieder De natuurlijke persoon of rechtspersoon als bedoeld in artikel 1 aanhef en onder c, van de Wmg.Waar in deze regeling wordt gesproken van zorgaanbieder wordt tevens gedoeld op degene die een administratie voert als bedoeld in artikel 44, van de Wmg.

  • Retrospectief De gemiddelde gerealiseerde wachttijd van alle patiënten die in de laatste maand in zorg zijn genomen.

  • Wachttijd Het aantal weken tussen het moment dat een patiënt wordt aangemeld door de patiënt / mantelzorger of verwijzer bij een zorgaanbieder voor casemanagement dementie, tot het moment dat de patiënt hiervoor bij de zorgaanbieder terecht kan (in zorg wordt genomen). De wachttijd wordt retrospectief berekend.

  • Wachtlijst Een anoniem overzicht van het aantal mensen dat bij de organisatie is aangemeld voor casemanagement dementie, maar nog niet in zorg is genomen.

  • Vestigingslocatie De locatie van waaruit een zorgaanbieder casemanagement dementie levert.

  • Dementienetwer Een regionaal netwerk dementie is een samenwerkingsverband van zorginstellingen met het doel om gezamenlijk de zorg voor mensen met dementie te coördineren en verbeteren.

  • Treeknorm De maximaal aanvaardbare wachttijd waarbinnen de patiënt zorg moet kunnen krijgen. Casemanagement dementie valt onder de treeknorm V&V thuiszorg van 6 weken (80% binnen 4 weken). Het is de verantwoordelijkheid van de zorgverzekeraar deze tijdigheidsnorm te borgen voor zijn verzekerden.1

  • Plaatsen op de website De informatie kan zowel zelfstandig op de website staan als op de website geplaatst zijn in een los document.

  • Schriftelijk Zowel op papier als digitaal, bijvoorbeeld via e-mail of een brochure.

Artikel 2. Doel

[Regeling vervallen per 08-07-2021]

Deze regeling heeft tot doel wachttijden voor casemanagement dementie op eenduidige wijze transparant en vergelijkbaar te maken voor patiënten. Door het verplicht publiceren van wachttijden voor casemanagement dementie wordt de patiënt op een eenduidige wijze geïnformeerd over de wachttijd tot de start van het casemanagement dementie. Om de begrijpelijkheid en de vergelijkbaarheid van de informatie te vergroten en de NZa in staat te stellen de wachttijden nauwgezet te monitoren, verplicht de regeling zorgaanbieders deze informatie aan de NZa te leveren. Ook moeten zorgaanbieders de patiënt wijzen op de mogelijkheid tot wachtlijstbemiddeling bij het overschrijden van de Treeknormen.

Artikel 3. Reikwijdte

[Regeling vervallen per 08-07-2021]

Deze regeling is van toepassing op zorgaanbieders die casemanagement dementie leveren waarop aanspraak bestaat op grond van de Zorgverzekeringswet.

Artikel 4. Verplichting publiceren wachttijden en wachtlijsten

[Regeling vervallen per 08-07-2021]

  • 1 De zorgaanbieder publiceert voor iedere vestigingslocatie de volgende informatie op haar website:

    • a. de wachttijd;

    • b. de wachtlijst;

    • c. de datum van de laatste actualisatie van de getoonde wachttijden en wachtlijst.

  • 2 Het is, in afwijking van het eerste lid, toegestaan de wachttijden en wachtlijsten van vestigingslocaties van zorgaanbieders die zijn aangesloten bij hetzelfde dementienetwerk te clusteren tot een enkele regionale wachttijd en wachtlijst op dementienetwerk-niveau en dit te (laten) publiceren op de website van het dementienetwerk.

  • 3 Indien de wachttijd afhankelijk is van de zorgverzekeraar, dan wordt de wachttijd voor patiënten van die betreffende zorgverzekeraar vermeld.

  • 4 De wachttijden worden gepubliceerd in hele weken, waarbij altijd naar boven wordt afgerond.

  • 5 De gegevens op de website worden minimaal één keer per maand geactualiseerd tussen de tiende en de twintigste dag van de maand.

  • 6

    • a. De wachttijd- en wachtlijstinformatie als bedoeld in dit deze regeling wordt ook op verzoek van een ieder direct mondeling of schriftelijk verstrekt in de vorm die aansluit bij de behoefte van de verzoekende partij.

    • b. Wanneer de zorgaanbieder geen website heeft, wordt de wachttijd- en wachtlijstinformatie bedoeld in deze regeling op verzoek van eenieder direct mondeling of schriftelijk verstrekt, in een vorm die aansluit bij de behoefte van de verzoekende partij.

Artikel 5. Aanleveren wachttijden en wachtlijsten

[Regeling vervallen per 08-07-2021]

  • 1 Zorgaanbieders verstrekken eenmaal per maand elektronisch de anonieme wachttijd- en wachtlijstgegevens zoals genoemd in artikel 4. De levering hiervan vindt uiterlijk de twintigste dag van de maand plaats.

  • 2 De aanlevering vindt plaats aan Vektis. De gegevens worden vervolgens door Vektis aan de NZa beschikbaar gesteld.

  • 3 Voor aanlevering aan Vektis wordt gebruik gemaakt van de meest recente aanleverspecificatie met de daarin opgenomen technische vereisten. Deze aanleverspecificatie ligt vanaf de datum van inwerkingtreding van deze regeling bij de NZa ter inzage.

    Op verzoek van een belanghebbende wordt dit format toegezonden.

    Het format kan worden geraadpleegd op www.vektis.nl en www.nza.nl

  • 4 Door de feitelijke verstrekking verklaart de zorgaanbieder de wachttijd- en wachtlijstgegevens volledig en naar waarheid te hebben ingevuld.

Artikel 6. Informatieplicht mogelijkheid tot wachtlijstbemiddeling

[Regeling vervallen per 08-07-2021]

  • 1 Een zorgaanbieder dient de volgende informatie, bij de wachttijd- en wachtlijstinformatie, te publiceren op haar website:

    “Wanneer u de wachttijd te lang vindt, kunt u altijd contact opnemen met ons, of uw zorgverzekeraar vragen om wachtlijstbemiddeling. Uw zorgverzekeraar kan u ondersteunen, zodat u binnen 6 weken vanaf uw eerste contact met een zorgaanbieder zorg krijgt. Dit zijn de maximaal aanvaardbare wachttijden die door zorgaanbieders en zorgverzekeraars gezamenlijk zijn overeengekomen (de treeknormen).”

  • 2 Een zorgaanbieder is verplicht de patiënt mondeling of schriftelijk te informeren over de mogelijkheid van wachtlijstbemiddeling door de zorgverzekeraar, indien de wachttijden voor deze betreffende patiënt de Treeknorm overschrijden.

Artikel 7. Bekendmaking, inwerkingtreding en citeertitel

[Regeling vervallen per 08-07-2021]

Inwerkingtreding / Bekendmaking

Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 december 2018.

Deze regeling wordt bekendgemaakt door plaatsing in de Staatscourant op grond van artikel 20, tweede lid, onderdeel a, van de Wmg.

Citeertitel

Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling transparantie zorgaanbieders casemanagement dementie.

De Nederlandse Zorgautoriteit,

M.J. Kaljouw

voorzitter Raad van Bestuur

  1. Zie hierover Beleidsregel toezichtkader zorgplicht zorgverzekeraars Zvw. ^ [1]
Naar boven