Controleprotocol vaststelling transitiebedrag 2014
[Regeling vervallen per 10-05-2016]
Voorheen begrotingsgefinancierde instellingen, die per 2014 zijn overgegaan op prestatiebekostiging:
huisartsenlaboratoria en zelfstandige trombosediensten
Versie 3.0, september 2014
1. Inleiding
[Regeling vervallen per 10-05-2016]
Het Controleprotocol ‘Vaststelling transitiebedrag 2014 Voorheen begrotingsgefinancierde
instellingen, die per 2014 zijn overgegaan op prestatiebekostiging: huisartsenlaboratoria
en zelfstandige trombosediensten’ (protocol) bevat het toetsingskader voor de door
de externe accountant uit te voeren controle van de juistheid van het schaduwbudget
en de omzet uit prestatiebekostiging in het formulier ‘Vaststelling transitiebedrag 2014’. Het doel van het protocol is niet om de aanpak van het onderzoek voor te schrijven,
maar om de kaders te geven waarbinnen het onderzoek moet plaatsvinden.
De zorgaanbieder moet het door de externe accountant gewaarmerkte formulier ‘Vaststelling
transitiebedrag 2014’, ondertekend door het bestuur van de zorgaanbieder en de zorgverzekeraars,
voorzien van een controleverklaring voor 1 juni 2015 indienen bij de Nederlandse Zorgautoriteit
(NZa).
2. Doel van het onderzoek
[Regeling vervallen per 10-05-2016]
Het bestuur van de zorgaanbieder dient zich in het formulier ‘Vaststelling transitiebedrag
2014’ te verantwoorden over het schaduwbudget en de omzet uit prestatiebekostiging.
Door middel van accountantsonderzoek stelt de externe accountant vast dat het door
de zorgaanbieder verantwoorde schaduwbudget en de omzet uit prestatiebekostiging in
het formulier ‘Vaststelling transitiebedrag 2014’ zowel op juiste wijze aansluiten
op de jaarrekening 2014 als juist zijn berekend met inachtneming van de geldende NZa
beleidsregel (kenmerk: BR/CU-2110) en nadere regel (kenmerk: NR/CU-243) ‘Transitie
huisartsenlaboratoria en zelfstandige trombosediensten’.
3. Inhoud van het onderzoek
[Regeling vervallen per 10-05-2016]
3.1. Object van onderzoek en beleidskader
[Regeling vervallen per 10-05-2016]
Het object van onderzoek is de door de zorgaanbieder opgestelde formulier ‘Vaststelling
transitiebedrag 2014’. Het beleidskader voor de controle wordt gevormd door de van
toepassing zijnde beleidsregels en nadere regels.
De van toepassing zijnde beleidsregels en nadere regels zijn:
Voor de berekening van omzet uit prestatiebekostiging:
Voor de berekening van het schaduwbudget:
Voor huisartsenlaboratoria:
Voor trombosediensten
In circulaire CI/13/33C d.d. 6 september 2013 is de werking van het transitiemodel
nader toegelicht.
Overige van toepassing zijnde regels zijn:
De hierboven genoemde beleidsregels en nadere regels vormen het beleidskader voor
de controle door de accountant, echter uitsluitend indien en voor zover deze regels
de grondslag vormen voor de in de paragraaf 3.2 vermelde toetsingscriteria.
3.2. Toetsingscriteria
[Regeling vervallen per 10-05-2016]
Voor de controle van de juistheid van het schaduwbudget en de omzet uit prestatiebekostiging
in het formulier ‘Vaststelling transitiebedrag 2014’ baseert de externe accountant
zich op de gecontroleerde jaarrekening 2014. Indien sprake is van een niet-goedkeurende
controleverklaring bij de jaarrekening beoordeelt de accountant wat de gevolgen hiervan
zijn voor de controle van het schaduwbudget en de omzet uit prestatiebekostiging.
Hij brengt deze gevolgen tot uitdrukking in zijn controleverklaring bij de opgaven
in het formulier ‘Vaststelling transitiebedrag 2014’.
De externe accountant kiest een zodanige controleaanpak dat een redelijke mate van
zekerheid wordt verkregen dat zowel het schaduwbudget als de omzet uit prestatiebekostiging
op juiste wijze aansluiten op de jaarrekening en juist zijn berekend met inachtneming
van de hieronder genoemde toetsingscriteria.
De externe accountant moet in ieder geval vaststellen dat:
-
– Het formulier juist en volledig is ingevuld, rekening houdend met de toelichting/invulinstructie
die onderdeel van het formulier vormt.
-
– De in het formulier opgenomen cijfermatige gegevens aansluiten op de jaarrekening
en, voor zover niet uit de jaarrekening af te leiden, op juiste wijze zijn ontleend
aan de intern beschikbare registraties.
-
– De in het formulier opgenomen cijfermatige gegevens zijn opgenomen in overeenstemming
met de van toepassing zijnde de NZa-beleidsregels en nadere regels zoals vermeld in
paragraaf 3.1 van dit protocol.
3.3. Materialiteit en controletolerantie
[Regeling vervallen per 10-05-2016]
Bij zijn oordeelsvorming omtrent (1) het schaduwbudget en (2) de omzet uit prestatiebekostiging
in het formulier ‘Vaststelling transitiebedrag 2012’ streeft de externe accountant
naar een redelijke mate van zekerheid. Indien dit begrip voor het gebruik van statistische
technieken gekwantificeerd moet worden, moet uitgegaan worden van een betrouwbaarheid
van 95%.
Een controleverklaring met een goedkeurende strekking impliceert dat, gegeven eerder
genoemde betrouwbaarheid, niet meer dan 1% respectievelijk 3% van het schaduwbudget
en de omzet uit prestatiebekostiging onjuist en onvolledig respectievelijk onzeker
is.
Voor de strekking van de controleverklaring gelden de volgende toleranties, voor elk
van de componenten ‘schaduwbudget’ en ‘omzet bij prestatiebekostiging’ afzonderlijk.
Deze zijn uitgedrukt in een percentage van het schaduwbudget, respectievelijk de omzet
bij prestatiebekostiging volgens het formulier.
|
Goedkeurend
|
Beperking
|
Oordeelonthouding
|
Afkeurend
|
Fouten in het formulier
|
≤ 1%
|
> 1% en ≤ 3%
|
n.v.t.
|
> 3%
|
Onzekerheden in de controle
|
≤ 3%
|
> 3% en ≤ 10%
|
> 10%
|
n.v.t.
|
De externe accountant rapporteert aan de zorgaanbieder alle tijdens de controle gevonden
fouten voor zover deze meer dan 0,1% van het schaduwbudget, respectievelijk de omzet
bij prestatiebekostiging betreffen. De zorgaanbieder corrigeert alle door de externe
accountant gerapporteerde fouten. Hierbij maakt hij onderscheid in structurele en
incidentele fouten. Structurele fouten worden in de gehele massa gecorrigeerd. Incidentele
fouten worden voor de gevonden post gecorrigeerd. Daarnaast wordt voor alle geconstateerde
fouten beoordeeld welke consequenties hieraan moet worden verbonden voor de gehele
massa. De benoemde rapportagetolerantie van 0,1% heeft geen gevolgen voor de controleaanpak
en te verstrekken controleverklaring.
Er is sprake van een fout in het formulier wanneer uit de controle is gebleken dat
(een gedeelte van) de gegevens over 2014 niet in overeenstemming is met één of meer
van de toetsingscriteria zoals vermeld in paragraaf 3.2 van dit protocol.
Er is sprake van een onzekerheid in de controle wanneer er onvoldoende controle-informatie
aanwezig is om te bepalen of (een gedeelte van) het formulier wel of niet in overeenstemming
is met één of meer van de toetsingscriteria zoals vermeld in paragraaf 3.2 van dit
protocol.
De accountant kan in het kader van de toepassing van dit protocol uitgaan van de juistheid
van gegevens in bronsystemen die voor jaarrekeningdoeleinde zijn getoetst, tenzij
hij indicaties heeft dat de bronsystemen op het punt van de uitgevraagde kostprijsinformatie
onvoldoende betrouwbaar zijn. Als sprake is van onbetrouwbare indicaties zal de accountant
deze aspecten nader onderzoeken of, als dit niet mogelijk is, de gevolgen voor de
betrouwbaarheid van de kostprijsinformatie tot uitdrukking brengen in de controleverklaring.
Een voorbeeld controleverklaring is toegevoegd als bijlage 1 van dit controleprotocol.
Bijlage 1
[Regeling vervallen per 10-05-2016]
Voorbeeldtekst goedkeurende controleverklaring
Hieronder is een voorbeeldtekst opgenomen voor de goedkeurende controleverklaring
bij het formulier ‘Vaststelling transitiebedrag 2014’.
Controleverklaring van de onafhankelijke accountant
Afgegeven ten behoeve van de Nederlandse Zorgautoriteit
Aan: opdrachtgever
Wij hebben het bijgevoegde, door ons gewaarmerkte, formulier vaststelling transitiebedrag
2014 (formulier) van .......... (naam instelling) te .......... (statutaire vestigingsplaats)
gecontroleerd.
Verantwoordelijkheid van het bestuur
Het bestuur van de entiteit is verantwoordelijk voor het opstellen van het formulier in overeenstemming met de
van toepassing zijnde regelgeving zoals weergegeven in hoofdstuk 3.1 van het ‘Controleprotocol
vaststelling transitiebedrag 2014 Voorheen begrotingsgefinancierde instellingen, die
per 2014 zijn overgegaan op prestatiebekostiging: huisartsenlaboratoria en zelfstandige
trombosediensten’. Het bestuur is tevens verantwoordelijk voor een zodanige interne
beheersing als het noodzakelijk acht om het opstellen van het formulier mogelijk te
maken zonder afwijkingen van materieel belang als gevolg van fraude of fouten.
Verantwoordelijkheid van de accountant
Onze verantwoordelijkheid is het geven van een oordeel over het formulier op basis
van onze controle. Wij hebben ons onderzoek verricht in overeenstemming met Nederlands
recht, waaronder de Nederlandse controlestandaarden en het ‘Controleprotocol vaststelling
transitiebedrag 2014 Voorheen begrotingsgefinancierde instellingen, die per 2014 zijn
overgegaan op prestatiebekostiging: huisartsenlaboratoria en zelfstandige trombosediensten’.
Dit vereist dat wij voldoen aan de voor ons geldende ethische voorschriften en dat
wij onze controle zodanig plannen en uitvoeren dat een redelijke mate van zekerheid
wordt verkregen dat het formulier geen afwijkingen van materieel belang bevat.
Een controle omvat het uitvoeren van werkzaamheden ter verkrijging van controle-informatie
over de bedragen en de toelichtingen in het formulier. De geselecteerde werkzaamheden
zijn afhankelijk van de door de accountant toegepaste oordeelsvorming, met inbegrip
van het inschatten van de risico’s dat het formulier een afwijking van materieel belang
bevat als gevolg van fraude of fouten.
Bij het maken van deze risico-inschattingen neemt de accountant de interne beheersing
in aanmerking die relevant is voor het opstellen van het formulier door de entiteit,
gericht op het opzetten van controlewerkzaamheden die passend zijn in de omstandigheden.
Deze risico-inschattingen hebben echter niet tot doel een oordeel tot uitdrukking
te brengen over de effectiviteit van de interne beheersing van de entiteit. Een controle
omvat tevens het evalueren van de geschiktheid van de gebruikte grondslagen voor het
opstellen van het formulier, alsmede een evaluatie van het algehele beeld van het
formulier.
Wij zijn van mening dat de door ons verkregen controle informatie voldoende en geschikt
is om een basis voor ons oordeel te bieden.
Oordeel
Naar ons oordeel is het formulier vaststelling transitiebedrag 2014 van ..........
(naam instelling) in alle van materieel belang zijnde aspecten opgesteld in overeenstemming
met de van toepassing zijnde regelgeving zoals weergegeven in hoofdstuk 3.1 van het
‘Controleprotocol vaststelling transitiebedrag 2014 Voorheen begrotingsgefinancierde
instellingen, die per 2014 zijn overgegaan op prestatiebekostiging: huisartsenlaboratoria
en zelfstandige trombosediensten’.
Beperking in gebruik en de verspreidingskring
Het formulier is opgesteld voor de Nederlandse Zorgautoriteit met als doel ..........
(naam instelling) in staat stellen te voldoen aan de van toepassing zijnde regelgeving
zoals weergegeven in hoofdstuk 3.1 van het ‘Controleprotocol vaststelling transitiebedrag
2014 Voorheen begrotingsgefinancierde instellingen, die per 2014 zijn overgegaan op
prestatiebekostiging: huisartsenlaboratoria en zelfstandige trombosediensten’. Hierdoor
is dit formulier mogelijk niet geschikt voor andere doeleinden. Het formulier met
onze controleverklaring is daarom uitsluitend bestemd voor de Nederlandse Zorgautoriteit
en dient niet te worden verspreid aan of te worden gebruikt door anderen.
Plaats, datum
..........
Naam accountantsorganisatie
..........
Naam externe accountant en ondertekening met die naam
..........
Paraaf voor waarmerkingsdoeleinden
..........