5. Correctie maximumconstructiesnelheid
[Regeling vervallen per 01-04-2012]
Op grond van artikel 8.4.92 van de RV bedraagt de maximale fout 5 km/h bij een gemeten maximumconstructiesnelheid tot en
met 50 km/h. Bij hogere gemeten snelheden bedraagt deze fout 10 procent. De gemeten
maximumconstructiesnelheid moet dus met een van deze waarden worden gecorrigeerd.
De vermelde maximale fout is uitgewerkt in onderstaande tabel. De foutcorrectie van
10 procent is in deze tabel op hele km/h naar boven afgerond. De correctie met de
maximale fout moet conform deze tabel gebeuren. In de tabel zijn overschrijdingen
van de maximumconstructiesnelheid gekoppeld aan de in de Tekstenbundel voor misdrijven,
overtredingen en Muldergedragingen opgenomen feitcodes.
Na het uitvoerig testen van de twee merken bromfietsrollentestbanken Sneep en Dynostar,
die bij de politie in gebruik zijn, is in 2007 geconstateerd dat met de door Sneep
Industries BV geproduceerde bromfietsrollentestbanken over het gehele meetbereik een
hoger meetresultaat werd verkregen dan met de door Dynostar BV geproduceerde bromfietsrollentestbanken.
Dit verschil liep op tot maximaal 6 km/h. Deze onderlinge afwijking is vanwege de
grootte van de maximale fout wettelijk toegestaan en beide merken banken zijn daarom
door het Nederlands Meetinstituut (NMi) gecertificeerd. Om ongelijkheid in de strafvervolging
te voorkomen, moesten de resultaten van de metingen die met de Sneep bromfietsrollentestbanken
zijn verricht, voor de correctie met de maximale fout conform onderstaande tabel,
met 6 km/h extra worden gecorrigeerd In 2011 is door het NMi aanvullend onderzoek
verricht naar de Sneep bromfietsrollentestbanken. Het NMi heeft geconstateerd dat,
als de instelling van dit merk bromfietsrollentestbank wordt gewijzigd, de extra correctie
met 6 km/h niet meer noodzakelijk is. Het NMi keurt daarom Sneep bromfietsrollentestbanken
die sinds 1 oktober 2011 ter keuring zijn aangeboden goed met de gewijzigde instelling.
Overigens heeft deze wijziging aan de instelling van de bromfietsrollentestbank geen
gevolgen voor de typegoedkeuring van dit merk rollentestbank, zodat zowel Sneep bromfietsrollentestbanken
die voor als na 1 januari 2012 NMi zijn goedgekeurd gebruikt kunnen worden voor het
meten van de maximumconstructiesnelheid.
Om vergissingen te voorkomen in het al dan niet toepassen van de extra correctie is
besloten om geen overgangsregeling te hanteren. Vanaf 1 januari 2012 is het meten
van de maximumconstructiesnelheid met een Sneep bromfietsrollentestbanken slechts
toegestaan indien deze voorzien is van een vanaf 1 oktober 2011 door het NMi afgegeven
certificaat. De met een vanaf 1 oktober 2011gecertificeerde Sneep bromfietsrollentestbank
gemeten maximumconstructiesnelheid wordt gelet op het vorenstaande slechts gecorrigeerd
conform onderstaande tabel.
Tabel maximumconstructiesnelheid brom- en snorfietsen
De in deze tabel opgenomen koppeling met feitcodes is correct voor zover bij snorfietsen
25 km/h en bij bromfietsen 45 km/h op het kentekenbewijs of in het kentekenregister
staat vermeld. Als een afwijkende waarde is vermeld, moet bij het bepalen van de feitcode
uiteraard van deze waarde worden uitgegaan. Voor de aangewezen bromfiets moet altijd
van de in artikel 20 b van de WVW 1994 opgenomen waarde van 25 km/h worden uitgegaan
|
Aangewezen bromfiets (25 km/h conform art. 20b WVW 1994, zie art. 5.6.76 lid 1 RV)
NB Van toepassing vanaf 1 april 2012
|
Snorfiets (25 km/h op kentekenbewijs + 4 km/h, zie art. 5.6.8 lid 2 RV)
|
Bromfiets (45 km/h op kentekenbewijs + 5 km/h, zie art. 5.6.8 lid 1 RV))
|
Om de lengte van de tabel te beperken zijn in kolom 3 e.v. slechts de tientallen en
de waarden opgenomen, waarbij wisseling van feitcodes plaatsvindt. De tussenliggende
waarden moeten worden gecorrigeerd conform kolom 1 en 2.
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
Gemeten snelheid van/tot
|
Correctie rollenbank
|
Gemeten snelheid
|
Correctie rollenbank
|
Gecorrigeerde snelheid
|
Feitcode
|
Feitcode
|
Feitcode
|
30 t/m 50 km/h
|
5 km/h
|
30 km/h
|
5 km/h
|
25 km/h
|
Nvt
|
Nvt
|
Nvt
|
|
|
31 km/h
|
5 km/h
|
26 km/h
|
N 086 a
|
Nvt
|
Nvt
|
|
|
35 km/h
|
5 km/h
|
30 km/h
|
N 086 a
|
N 086 a
|
Nvt
|
|
|
41 km/h
|
5 km/h
|
36 km/h
|
N 086 b
|
N 086 a
|
Nvt
|
|
|
45 km/h
|
5 km/h
|
40 km/h
|
N 086 b
|
N 086 b
|
Nvt
|
|
|
46 km/h
|
5 km/h
|
41 km/h
|
N 086 c
|
N 086 b
|
Nvt
|
|
|
50 km/h
|
5 km/h
|
45 km/h
|
N 086 c
|
N 086 c
|
Nvt
|
Meer dan 50 t/m 60 km/h
|
6 km/h (= 10%)
|
52 km/h
|
6 km/h
|
46 km/h
|
N 086 d
|
N 086 c
|
Nvt
|
|
|
56 km/h
|
6 km/h
|
50 km/h
|
N 086 d
|
N 086 d
|
Nvt
|
|
|
57 km/h
|
6 km/h
|
51 km/h
|
N 086 e
|
N 086 d
|
N 083 a
|
Meer dan 60 t/m 70 km/h
|
7 km/h (= 10%)
|
62 km/h
|
7 km/h
|
55 km/h
|
N 086 e
|
N 086 e
|
N 083 a
|
|
|
67 km/h
|
7 km/h
|
60 km/h
|
N 086 f
|
N 086 f
|
N 083 a
|
|
|
68 km/h
|
7 km/h
|
61 km/h
|
N 086 f
|
N 086 f
|
N 083 b
|
Meer dan 70 t/m 80 km/h
|
8 km/h (= 10%)
|
74 km/h
|
8 km/h
|
66 km/h
|
N 086 f
|
N 086 f
|
N 083 c
|
|
|
79 km/h
|
8 km/h
|
71 km/h
|
N 086 f
|
N 086 f
|
N 083 d
|
|
|
80 km/h
|
8 km/h
|
72 km/h
|
N 086 f
|
N 086 f
|
N 083 d
|
Meer dan 80 t/m 90 km/h
|
9 km/h (= 10%)
|
85 km/h
|
9 km/h
|
76 km/h
|
N 086 f
|
N 086 f
|
N 083 e
|
|
|
90 km/h
|
9 km/h
|
81 km/h
|
N 086 f
|
N 086 f
|
N 083 f
|
Meer dan 90 t/m 100 km/h
|
10 km/h (= 10%)
|
91 km/h
|
10 km/h
|
81 km/h
|
N 086 f
|
N 086 f
|
N 083 f
|
|
|
Enz.
|
|
|
|
|
|