Artikel 1. Aanwijzing openbare lichamen
Voor de toepassing van artikel 27b, vijfde lid, 27c, vierde lid, en 27j, tweede lid, van de Loodsenwet worden vertegenwoordigers van de volgende openbare lichamen, betrokken bij het bestuur
van een of meer zeehavens aangewezen:
-
a. Havenschap Delfzijl/Eemshaven (Groningen Seaports);
-
b. de gemeente Harlingen;
-
c. het Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied;
-
d. het Havenbedrijf Amsterdam N.V. namens de gemeente Amsterdam;
-
e. de gemeente Den Helder;
-
f. het Havenbedrijf Rotterdam NV namens de gemeente Rotterdam;
-
g. de haven van Dordrecht;
-
h. het Havenschap Moerdijk; en
-
i. Zeeland Seaports.
Artikel 2. Aanwijzing representatieve organisaties
Voor de toepassing van artikel 27b, vijfde lid, 27c, vierde lid, en 27j, tweede lid, van de Loodsenwet, worden vertegenwoordigers van de volgende representatieve organisaties van ondernemers
in het scheepvaart- en havenbedrijf aangewezen:
-
a. Koninklijke Vereniging van Nederlandse reders (KNVR);
-
b. Stichting bedrijfsbelangen Eemshaven;
-
c. Vereniging samenwerkende bedrijven Eemsdelta;
-
d. Ondernemersvereniging Regio Amsterdam (ORAM);
-
e. Sector Cargadoors van ORAM;
-
f. Corus;
-
g. Deltalinqs;
-
h. Vereniging van Rotterdamse cargadoors (VRC);
-
i. Adviescommissie uit het bedrijfsleven Zeeland Seaports;
-
j. Vereniging van Zeeuwse cargadoors (VZC).
Artikel 3. Regionale overlegcommissies
Voor de toepassing van artikel 27c, vierde lid, en 27d, vierde lid, van de Loodsenwet worden vier regionale overlegcommissies ingesteld die, naast het bestuur van de desbetreffende
regionale loodsencorporatie bestaan uit:
-
a. de vertegenwoordigers van de openbare lichamen, bedoeld in artikel 1, onderdelen a en b, en vertegenwoordigers van de organisaties, bedoeld in artikel 2, onderdelen a, b en c, in de regio Noord;
-
b. de vertegenwoordigers van de openbare lichamen, bedoeld in artikel 1, onderdelen c, d en e, en vertegenwoordigers van de organisaties, bedoeld in artikel 2, onderdelen a, d, e en f, in de regio Amsterdam-IJmond;
-
c. de vertegenwoordigers van de openbare lichamen, bedoeld in artikel 1, onderdelen f, g en h, en vertegenwoordigers van de organisaties, bedoeld in artikel 2, onderdelen a, g en h, in de regio Rotterdam-Rijnmond;
-
d. de vertegenwoordigers van de openbare lichamen, bedoeld in artikel 1, onderdeel i, en vertegenwoordigers van de organisaties, bedoeld in artikel 2, onderdelen a, i en j, in de regio Scheldemonden.
Artikel 3a. Tariefgebieden en tariefkolommen
Artikel 4. Correctiefactor
De correctiefactor, bedoeld in artikel 27d, derde lid, van de Loodsenwet, bedraagt voor schepen die een inkomende-, uitgaande-, rendez-vous- of verhaalreis
maken waarbij loodsdiensten worden verricht in het zeehavengebied van Delfzijl-Eemshaven,
Harlingen-Terschelling of Den Helder-Den Oever-Oudenschild, +30% van het voor de betreffende
reis vastgestelde S-tarief.
Artikel 5. Bestuursorganen belast met nautisch beheer
Voor de toepassing vanartikel 27j, tweede lid, van de Loodsenwet, worden vertegenwoordigers van de volgende bestuursorganen belast met het nautisch
beheer van een of meer zeehavens aangewezen:
-
a. de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Noord-Nederland;
-
b. de Souschef Faciliteren van de Koninklijke Marine te Den Helder;
-
c. de directeur van het openbaar lichaam Centraal Nautisch Beheer Noordzeekanaalgebied;
-
d. de hoofdingenieur-directeur van Rijkswaterstaat Zuid-Holland;
-
e. de havenmeester van Rotterdam, werkzaam bij Havenbedrijf Rotterdam N.V.;
-
f. de Rijkshavenmeester Westerschelde.
Artikel 6. Arbeidsvergoeding 2003
-
1 Voor de berekening van de arbeidsvergoeding voor het jaar 2003 als bedoeld in artikel VII van de Wet markttoezicht registerloodsen, wordt uitgegaan van de volgende 9 scheepsklassen waarbij, uitgedrukt in meters,
L staat voor lengte over alles, B staat voor maximale breedte en Tz staat voor maximale
diepgang volgens zomerlastlijn:
Scheeps-
klasse
|
Havens van Delfzijl, Eemshaven, Harlingen, Terschelling en Den Helder
|
Overige havens
|
|
|
|
|
|
|
L x B x Tz
van
|
L x B x Tz
tot en met
|
L x B x Tz
van
|
L x B x Tz
tot en met
|
Klasse 1
|
|
6.600
|
|
9.000
|
Klasse 2
|
6.601
|
10.500
|
9.001
|
15.000
|
Klasse 3
|
10.501
|
16.800
|
15.001
|
25.000
|
Klasse 4
|
16.801
|
26.800
|
25.001
|
42.000
|
Klasse 5
|
26.801
|
43.000
|
42.001
|
70.000
|
Klasse 6
|
43.001
|
69.000
|
70.001
|
117.000
|
Klasse 7
|
69.001
|
110.700
|
117.001
|
195.000
|
Klasse 8
|
110.701
|
177.600
|
195.001
|
325.000
|
Klasse 9
|
vanaf 177.601
|
|
vanaf 325.001
|
|
-
4 Uitgaande van de in het eerste lid vastgestelde klassen, de in het tweede en derde
lid genoemde uitgangspunten voor de arbeidsvergoeding en het in 2003 gemaakte aantal
uren per scheepsklasse en aantal per scheepsklasse beloodste schepen, bedroegen de
toegerekende kosten in 2003:
|
Kosten per direct loodsuur
|
Kosten indirecte loodsuren per scheepsreis
|
Klasse 1
|
€ 40,40
|
€ 167,23
|
Klasse 2
|
€ 65,70
|
€ 269,43
|
Klasse 3
|
€ 90,80
|
€ 379,64
|
Klasse 4
|
€ 115,85
|
€ 494,92
|
Klasse 5
|
€ 140,66
|
€ 621,06
|
Klasse 6
|
€ 165,61
|
€ 748,79
|
Klasse 7
|
€ 191,99
|
€ 789,65
|
Klasse 8
|
€ 218, 56
|
€ 849,09
|
Klasse 9
|
€ 244,33
|
€ 930,65
|
Artikel 9. Intrekken regelingen
De volgende regelingen worden ingetrokken:
Artikel 10. Inwerkingtreding
Deze regeling treedt in werking met ingang van 1 januari 2008.
Deze regeling wordt aangehaald als: Regeling markttoezicht registerloodsen.