Bijlage Subsidieprogramma Het Nieuwe Rijden 2001/2002 in het kader van de Subsidieregeling
CO2-reductie verkeer en vervoer
[Regeling vervallen per 01-01-2009]
Het Subsidieprogramma Het Nieuwe Rijden 2001/2002, hierna genoemd Subsidieprogramma,
is een programma als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Subsidieregeling CO2-reductie
verkeer en vervoer (Staatscourant 2 november 2001, nr. 213), hierna genoemd Subsidieregeling.
Het Subsidieprogramma maakt deel uit van het Meerjarenprogramma Het Nieuwe Rijden
1999-2005.
1. Inleiding
Het Meerjarenprogramma Het Nieuwe Rijden 1999-2005 (HNR) stimuleert een energie-efficiënt
rijgedrag bij automobilisten en beroepschauffeurs. Daaraan gekoppeld wordt de aanschaf
van energie-efficiënte voertuigen (personenauto's, bestelauto's, bussen en vrachtauto's)
bevorderd. In de uitvoering van HNR wordt samengewerkt met branche- en consumentenorganisaties.
Een groot aantal van deze organisaties heeft hiervoor een samenwerkingsovereenkomst
ondertekend met de minister van Verkeer & Waterstaat.
HNR wil automobilisten en beroepschauffeurs kennis laten maken met een optimale manier
van autorijden, die aansluit op de ontwikkelingen op motortechnisch gebied. Deze HNR-rijstijl
biedt naast een aanzienlijke CO2-reductie (gemiddeld 10%) meer veiligheid, meer rijplezier,
meer comfort en levert ook kostenbesparingen op doordat er sprake is van een lager
brandstofverbruik, minder slijtage en lagere onderhouds- en schadekosten. Ook andere
emissies dan die van CO2 en zelfs verkeerslawaai worden met de HNR-rijstijl teruggedrongen.
De gewenste rijstijl kan worden ondersteund door het gebruik van brandstofbesparende
in-car apparatuur zoals bijvoorbeeld boordcomputers, brandstofverbruiksmeters en snelheids-
en toerentalbegrenzers, en een regelmatige controle van de bandenspanning. HNR streeft
naar een CO2-emissiereductie van minimaal 407 kton/jaar in 2005 tot 706 kton/jaar
in 2010. In het kader van HNR is een subsidieprogramma opgezet dat hieronder wordt
beschreven.
2. Doel
Doel van het Subsidieprogramma is het bevorderen van het gebruik van brandstofbesparende
in-car apparatuur en het volgen van HNR-trainingen. Het gebruik van brandstofbesparende
in-car apparatuur en het toepassen van een HNR-rijstijl leidt tot een reductie van
het brandstofverbruik en de CO2-emissie in de sector Verkeer & Vervoer.
3. Subsidiabele projecten
Volgende projecten komen voor subsidie in aanmerking:
". Investeringsprojecten inzake het aanschaffen, installeren en in gebruik nemen van
brandstofbesparende in-car apparatuur. Het betreft uitsluitend in-car apparatuur die
in de onderwerpenlijst in de bijlage is weergegeven;
". Investeringsprojecten inzake het ontwikkelen van multimediatoepassingen en HNR-modulen
voor rijsimulatoren;
". Kennisoverdrachtprojecten inzake de HNR-rijstijl (trainingen op de weg of met simulatoren),
met als doelgroepen automobilisten en beroepschauffeurs.
De subsidie per project bedraagt met inachtneming van het in artikel 4, eerste lid,
van de Subsidieregeling bepaalde maximaal € 340.000,00 (ƒ 749.261,40) voor investeringsprojecten
en maximaal € 227.000,00 (ƒ 500.242,17) voor kennisoverdrachtprojecten.
Voor investeringsprojecten inzake in-car apparatuur geldt een maximum subsidiebedrag
van € 115,00 (ƒ 253,43) per er mee uit te rusten voertuig. Het aantal voertuigen waarvoor
subsidie wordt aangevraagd, de kosten voor de in-car apparatuur en de kosten voor
inbouw dienen door de aanvrager aannemelijk te worden gemaakt door middel van offertes
van potentiële leveranciers van in-car apparatuur. Zulks ter beoordeling van Novem.
Voor investeringsprojecten inzake multimediatoepassingen en HNR-modulen voor rijsimulatoren
geldt een maximum subsidiebedrag van € 3,00 (ƒ 6,61) per te bereiken persoon. Het
aantal te bereiken personen dient door de aanvrager aannemelijk te worden gemaakt.
Zulks ter beoordeling van Novem. Voor een investeringsproject geldt een maximale subsidie-effectiviteit
van € 45,00 per ton CO2.
Voor kennisoverdrachtprojecten inzake rijstijltrainingen op de weg en met simulatoren
geldt een maximum subsidiebedrag van € 55,00 (ƒ 121,20) per te trainen persoon. Het
aantal rijstijltrainingen waarvoor subsidie wordt aangevraagd dient door de aanvrager
aannemelijk te worden gemaakt door middel van ondertekende aanmeldingsformulieren
of door middel van ondertekende intentieverklaringen van bedrijven, organisaties of
individuele cursisten. Zulks ter beoordeling van Novem.
4. Beoordelingscriteria
a) Met betrekking tot de aanvrager(s)
". Het is aannemelijk dat de aanvrager, en in het geval van samenwerking aanvragers,
zowel organisatorisch als financieel het project kan (kunnen) uitvoeren.
". Het is aannemelijk dat de aanvrager, eventueel met behulp van derden, in staat
is om de vereiste registratiegegevens voor de berekening van de vermeden CO2-emissie
te leveren.
". De aanvrager is of wordt niet al op een andere manier voor hetzelfde onderwerp
subsidie van de rijksoverheid verstrekt. Evenmin is of wordt de aanvrager voor het
project door een ander bestuursorgaan de onder paragraaf 3. genoemde maximale subsidie
verstrekt.
". De aanvrager van subsidie voor HNR-rijstijltrainingen op de weg en in de simulator
dient te voldoen aan de volgende eisen m.b.t. kwaliteitsborging:
- in geval van het B-rijbewijs: instructeurs die de HNR-training verzorgen worden
jaarlijks bijgeschoold door het Verkeers Veiligheids Centrum Rozendom. De hiermee
gemoeide loonkosten kunnen eventueel voor de looptijd van het project in de subsidieaanvraag
worden meegenomen;
- in geval van het CE-rijbewijs: instructeurs die de HNR-training verzorgen worden
jaarlijks bijgeschoold door de Vakopleiding Transport en Logistiek. De kosten hiervoor
kunnen voor de looptijd van het project in de subsidieaanvraag worden meegenomen.
De hiermee gemoeide loonkosten kunnen eventueel voor de looptijd van het project in
de subsidieaanvraag worden meegenomen.
". De aanvrager van subsidie voor HNR-rijstijltrainingen op de weg dient bij de training
gebruik te maken van voertuigen met in-car apparatuur waarmee het brandstofverbruik
tijdens en na de rit zichtbaar kan worden gemaakt.
b) Met betrekking tot de projecten
Een kennisoverdrachtproject of investeringsproject dient te voldoen aan de navolgende
specifieke eisen van het HNR-programma:
". De looptijd van het project bedraagt maximaal een jaar.
". De omvang van het project bedraagt bij kennisoverdrachtprojecten minimaal 100 personen
en bij investeringsprojecten minimaal 25 voertuigen of 10.000 personen in geval van
multimediatoepassingen.
Een kennisoverdrachtproject moet bovendien voldoen aan de volgende punten:
". In HNR-rijstijltrainingen, HNR-modulen voor rijsimulatoren en HNR-multimedia-toepassingen
dient aandacht te worden besteed aan de achtergrond en de toepassing van een minimum
aantal HNR- rijstijltips. Deze zijn voor personenauto's en vrachtauto's gespecificeerd
en te vinden in het aanvraagformulier.
". Het ambitieniveau ten aanzien van de te behalen CO2-emissiereductie ligt op 5%
ten opzichte van de referentiesituatie.
5. Berekeningswijze van de (potentiële) CO2-emissiereductie
Voor de beoordeling van de projecten is de subsidie-effectiviteit van zwaarwegend
belang. In zijn algemeenheid is de subsidie-effectiviteit gedefinieerd als aantal
euro's/guldens verleende subsidie per vermeden ton CO2-emissie. Om de subsidie-effectiviteit
te kunnen bepalen dient de aanvrager de met het project vermeden CO2-emissie te berekenen.
De formules voor de berekeningen zijn te vinden in het aanvraagformulier, bijlage
1. In de subsidieaanvraag dient de aanvrager volgens een in het aanvraagformulier
aangegeven formule een inschatting te geven van de potentiële hoeveelheid te vermijden
CO2-emissie. In de rapportage van het project dient de aanvrager volgens een tweede
in het aanvraagformulier aangegeven formule een berekening op te nemen van de daadwerkelijke
als gevolg van het project vermeden CO2-emissie. Voor het vaststellen van de vermindering
van de CO2-emissie dient te worden uitgegaan van één van de volgende referentiesituaties:
1. Reeds geregistreerde gegevens van het brandstofverbruik van voertuigen. Deze dienen
een periode van minimaal drie maanden te bestrijken voorafgaand aan de rijstijltraining
of de inbouw van in-car apparatuur en volledig en betrouwbaar te zijn. Tevens dienen
de aantallen voertuigen voldoende groot te zijn. Zulks ter beoordeling van Novem.
2. Een 0-meting van het brandstofverbruik. Hiervoor gelden dezelfde bepalingen als
genoemd bij referentiesituatie 1.
3. In geval van HNR-modulen voor rijsimulatoren en HNR-multimedia-toepassingen gelden
dezelfde bepalingen als genoemd bij referentiesituatie 1, met die uitzondering dat
gebruik gemaakt kan worden van een substantiële, betrouwbare steekproef van gebruikers.
Zulks ter beoordeling van Novem.
6. Inwerkingtreding en looptijd
Het Subsidieprogramma treedt in werking met ingang van de datum waarop de regeling
waarbij dit programma is vastgesteld in werking treedt en loopt tot en met 30 november
2002.
7. Subsidieplafond
Het Subsidieplafond bedraagt in totaal € 1.320.000,00 (ƒ 2.908.897,20).
Met inachtneming van het overigens bepaalde in de Subsidieregeling komen overeenkomstig
het bepaalde in artikel 5, tweede lid, kosten die moeten worden gemaakt voor een O-meting
voor subsidie in aanmerking.
8. Indiening van een subsidieaanvraag
Aanvragen voor subsidie kunnen worden ingediend door:
1. gemeenten
2. provincies
3. bedrijven
4. brancheorganisaties
5. dealerorganisaties
6. consumentenorganisaties
7. verkeersveiligheidsorganisaties
8. aanbieders van voortgezette rijopleidingen
Aanvragen dienen te worden ingediend bij het Secretariaat Het Nieuwe Rijden van Novem.
Hier is tevens een aanvraagformulier verkrijgbaar. Het adres is:
Novem
Secretariaat Het Nieuwe Rijden
Postbus 8242
3503 RE Utrecht
tel.: 030-2393568
fax:030-2316491
e-mail: hetnieuwerijden@novem.nl website: www.hetnieuwe rijden.nl
Novem is door het Ministerie van Verkeer en Waterstaat gemachtigd om het Subsidieprogramma
uit te voeren en tevens gemandateerd om in het kader van het Subsidieprogramma besluiten
te nemen (Besluit nr CDJZ/BBI/2001-1126).
Aanvragen die voldoen aan de vereisten van artikel 8, tweede lid, van de Subsidieregeling
worden behandeld in volgorde van ontvangst. Indien het project door meerdere partijen
gezamenlijk zal worden uitgevoerd, wordt de aanvraag op één formulier ingediend met
vermelding van alle deelnemers aan het project.
Tevens wordt in de aanvraag vermeld welke deelnemer zal optreden als projectleider
en penvoerder namens de overige deelnemers en als contactpersoon voor Novem.
Nadere informatie
Nadere informatie over het Subsidieprogramma is te verkrijgen via de website van het
HNR- programma:www.hetnieuwerijden.nl; de website van het CO2-reductieplan: www.CO2reductie.nl;
of het Secretariaat Het Nieuwe Rijden: tel. 030-2393568.
Bijlage Onderwerpenlijst Subsidieprogramma Het Nieuwe Rijden 2001/2002
Thema
|
Onderwerpen
|
Projecttype
|
rijstijltrainingen
|
HNR-rijstijltrainingen:
|
Kennisoverdrachtprojecten
|
|
op de weg
|
|
|
in de simulator
|
|
|
HNR-module voor rijsimulatoren
|
|
|
. HNR-multimediatoepassingen
|
|
|
snelheids- en toerentalbegrenzer
|
|
|
intelligent gaspedaal
|
|
|
dieselverbruiksmeter
|
|
in-car apparatuur
|
boordcomputers en brandstofverbruikmeters met weergavemogelijkheid van het brandstofverbruik
|
Investeringsprojecten
|
|
automatische bandenspanningcontroleapparatuur
|
|
|
. startstopsysteem
|
|
|
. standkachels
|
|