Voor de verlenging van de termijn van geldigheid van bewijzen van bevoegdheid en de
daarin gestelde bevoegdverklaringen moet de houder, op de wijze als aangegeven in
de bij deze regeling behorende bijlage 1, aantonen dat hij zijn bekwaamheid heeft behouden. Van deze verplichting kan door
de Minister van Verkeer en Waterstaat ontheffing worden verleend.
-
3 De proeven van bekwaamheid moeten worden afgelegd op een type vliegtuig, aangegeven
op het bewijs van bevoegdheid. Zijn meer dan één type vermeld, dan moeten de proeven
worden afgelegd op het type met de grootste startmassa.
Als personen zoals bedoeld in het tweede lid van artikel 2 van deze regeling worden
aangewezen:
-
3 Met uitzondering van de in het tweede lid onder a genoemde personen mogen de in dit
artikel genoemde personen de proeven van bekwaamheid slechts afnemen op vliegtuigtypen,
die zij als eerste bestuurder mogen bedienen, dan wel op daartoe gekwalificeerde vluchtnabootsers
van overeenkomstige klasse en type.
Indien de houder van een bewijs van bevoegdheid niet voldoet aan de middels deze regeling
gestelde voorwaarden voor de verlenging van het bewijs van bevoegdheid of daarin gestelde
bevoegdverklaringen, kan eerst tot wederuitreiking worden overgegaan nadat hij door
middel van een hem door de Minister van Verkeer en Waterstaat opgedragen examen, heeft
aangetoond over de noodzakelijke kennis en bedrevenheid te beschikken.
De houder van een verlopen Nederlands bewijs van bevoegdheid, uitgezonderd die als
grondwerktuigkundige en als zweefvliegtechnicus, kan voor wederuitreiking in aanmerking
komen indien hij:
-
a. gedurende de periode dat het Nederlands bewijs van bevoegdheid niet meer geldig is
een gelijkwaardig buitenlands bewijs van bevoegdheid heeft geldig gehouden;
-
b. met goed gevolg een praktisch examen aflegt ten overstaan van de betreffende Nederlandse
examencommissie zoals aangegeven in de examenreglementen gebaseerd op art. 45 en 54 van de Regeling Toezicht Luchtvaart;
-
c. met goed gevolg een examen aflegt over hoofdstuk 2 ‘Nationale Wetgeving’ van het vak
Voorschriften ten overstaan van de betreffende Nederlandse examencommissie;
-
d. een medische keuring ondergaat zoals vereist voor het betreffende bewijs van bevoegdheid
of een schriftelijke geldigverklaring overlegt van de Stichting Nationaal Lucht- en
Ruimtevaart Geneeskundig Centrum (hierna afgekort NLRGC) op grond van het voor bedoelde
keuring aan het NLRGC te verstrekken keuringsrapport, waaruit blijkt, dat de keuringseisen
waaraan is voldaan, tenminste gelijk zijn aan de voor het betreffende Nederlandse
bewijs van bevoegdheid of voor de Nederlandse bevoegdverklaring ‘Blindvliegen’ vastgestelde
eisen inzake lichamelijke en geestelijke geschiktheid.
De regeling van de directeur-generaal van de Rijksluchtvaartdienst van 22 mei 1978,
nr. LI/11521, wordt ingetrokken evenals de op grond van die regeling afgegeven beschikkingen.
Tabel 1 Vliegbewijzen
Bevoegdverklaringen
|
A en beperkt B
|
B3 B2 B1
|
Uitsluitend éénmotorige
|
10 vlieguren per jaar;
|
20 vlieguren per jaar;
|
vliegtuigen (klasse I)
|
|
|
|
1 uur per jaar per type
|
2 uur per jaar per type
|
|
zwaarder dan 2000 kg;
|
zwaarder dan 2000 kg;
|
|
Houders van geldige
|
10 landingen per jaar;
|
|
zweefvliegbewijzen kunnen
|
|
|
volstaan met 7 vlieguren
|
|
|
per jaar.
|
|
|
Wanneer zij tevens in het
|
|
|
bezit zijn van een
|
|
|
geldige bevoegdverklaring
|
|
|
Motorzweefvliegen kan met
|
|
|
5 vlieguren worden
|
|
|
volstaan.
|
|
|
5 landingen per jaar;
|
|
|
proeve van bekwaamheid
|
|
Uitsluitend meermotorige
|
10 vlieguren per jaar;
|
20 vlieguren per jaar;
|
vliegtuigen (klasse II)
|
|
|
|
1 uur per jaar per type
|
2 uur per jaar per type
|
|
zwaarder dan 2000 kg;
|
zwaarder dan 2000 kg;
|
|
Houders van geldige
|
|
|
zweefvliegbewijzen kunnen
|
|
|
volstaan met 7 vlieguren
|
|
|
per jaar.
|
|
|
Wanneer zij tevens in het
|
10 landingen per jaar;
|
|
bezit zijn van een
|
|
|
geldige bevoegdverklaring
|
|
|
Motorzweefvliegen kan met
|
|
|
5 vlieguren worden
|
|
|
volstaan.
|
|
|
5 landingen per jaar;
|
|
|
proeve van bekwaamheid
|
|
Uitsluitend
|
10 vlieguren per jaar;
|
|
motorzweefvliegtuigen
|
|
|
(klasse V) Eénmotorige
|
|
|
vliegtuigen (klasse I) en
|
|
|
meermotorige vliegtuigen
|
|
|
(klasse II)
|
|
|
|
5 landingen per jaar;
|
|
|
proeve van bekwaamheid 5
|
10 vlieguren per jaar op
|
|
vlieguren per jaar op
|
éénmotorige vliegtuigen en
|
|
éénmotorige vliegtuigen
|
20 vlieguren per jaar op
|
|
en 10 vlieguren per jaar
|
meermotorige vliegtuigen;
|
|
op meermotorige
|
|
|
vliegtuigen;
|
|
|
1 uur per jaar per type
|
|
|
zwaarder dan 2000 kg;
|
|
|
5 landingen per jaar;
|
|
|
proeve van bekwaamheid op
|
2 uur per jaar per type
|
|
een meermotorig vliegtuig
|
zwaarder dan 2000 kg;
|
|
|
10 landingen per jaar;
|
Eénmotorige vliegtuigen
|
10 vlieguren per jaar op
|
20 vlieguren per jaar op
|
(klasse I) en
|
éénmotorige vliegtuigen
|
éénmotorige vliegtuigen en
|
motorzweefvliegtuigen
|
en 3 vlieguren per jaar
|
3 vlieguren per jaar op
|
(klasse V)
|
op motorzweefvliegtuigen;
|
motorzweefvliegtuigen;
|
|
1 uur per jaar per type
|
2 uur per jaar per type
|
|
zwaarder dan 2000 kg;
|
zwaarder dan 2000 kg;
|
|
5 landingen per jaar;
|
10 landingen per jaar;
|
|
proeve van bekwaamheid
|
|
Meermotorige vliegtuigen
|
10 vlieguren per jaar op
|
20 vlieguren per jaar op
|
(klasse II) en
|
meermotorige vliegtuigen
|
meermotorige vliegtuigen
|
motorzweefvliegtuigen
|
en 3 vlieguren per jaar
|
en 3 vlieguren per jaar op
|
|
op motorzweefvliegtuigen;
|
motorzweefvliegtuigen;
|
|
1 uur per jaar per type
|
2 uur per jaar per type
|
|
zwaarder dan 2000 kg;
|
zwaarder dan 2000 kg;
|
|
5 landingen per jaar;
|
10 landingen per jaar;
|
|
proeve van bekwaamheid op
|
|
|
een meermotorig vliegtuig
|
|
Eénmotorige vliegtuigen
|
5 vlieguren per jaar op
|
10 vlieguren per jaar op
|
(klasse I) en
|
éénmotorige vliegtuigen;
|
éénmotorige vliegtuigen;
|
meermotorige vliegtuigen
|
|
|
(klasse II) en
|
|
|
motorzweefvliegtuigen
|
|
|
(klasse V)
|
|
|
|
10 vlieguren per jaar op
|
20 vlieguren per jaar op
|
|
meermotorige vliegtuigen
|
meermotorige vliegtuigen
|
|
en 3 vlieguren per jaar
|
en 3 vlieguren per jaar op
|
|
op motorzweefvliegtuigen;
|
motorzweefvliegen;
|
|
1 uur per jaar per type
|
2 uur per jaar per type
|
|
zwaarder dan 2000 kg;
|
zwaarder dan 2000 kg;
|
|
5 landingen per jaar;
|
10 landingen per jaar;
|
|
proeve van bekwaamheid op
|
|
|
een meermotorig vliegtuig
|
|
Blindvliegen
|
Proeve van bekwaamheid op
|
|
|
een vliegtuig behorende
tot de klasse waarvoor de
houder van het vliegbewijs
|
|
|
is bevoegd verklaard, met
dien verstande dat de
|
|
|
houder van een vliegbewijs
met zowel de klasse
|
|
|
éénmotorige als
meermotorige vliegtuigen, de proeven
|
|
|
van bekwaamheid aflegt op
een meermotorig vliegtuig.
|
|
|
Voor vliegtuigen met een
maximale startmassa van
|
|
|
meer dan 5700 kg kan de
proeve van bekwaamheid
|
|
|
worden afgelegd op een
daartoe door de Directeur-
|
|
|
Generaal goedgekeurde
vluchtnabootser
|
|
Spuitvliegen
|
|
5 uur per jaar
|
|
|
spuitvliegervaring
|
Sleepvliegen
|
3 sleepvluchten per jaar
|
3 sleepvluchten per jaar
|
Vliegonderricht
|
5 uur per jaar ervaring
|
5 uur per jaar ervaring
|
|
als instructeur
|
als instructeur
|
Radiotelefonie
|
10 uur per jaar ervaring
|
10 uur per jaar ervaring
|
|
als boordtelefonist
|
als boordtelefonist
|
Tabel 2 Zweefvliegbewijs
Bevoegdverklaring
|
"lieren"
|
20 starts per jaar of 3 zweefvlieguren per jaar, doch niet minder dan 3 lierstarts
per jaar. Houders van geldige vliegbewijzen en houders van een geldige bevoegdverklaring
"motorzweefvliegen" kunnen volstaan met 10 starts per jaar of 1½ uur per jaar, doch
niet minder dat 3 lierstarts per jaar
|
"slepen"
|
20 starts per jaar of 3 zweefvlieguren per jaar, doch niet minder dan 3 sleepstarts
per jaar. Houders van geldige vliegbewijzen en houders van een geldige bevoegdverklaring
"motorzweefvliegen" kunnen volstaan met 10 starts per jaar of 1½ uur per jaar, doch
niet minder dan 3 sleepstarts per jaar
|
"lieren en slepen"
|
20 starts of 3 uur per jaar, doch niet minder dan 2 lierstarts en 2 sleepstarts per
jaar. Houders van geldige vliegbewijzen en houders van een geldige bevoegdverklaring
"motorzweefvliegen" kunnen volstaan met 10 starts of 1½ uur, doch niet minder dan
2 lierstarts en twee sleepstarts per jaar.
|
"motorzweefvliegen"
|
10 vlieguren per jaar op motorzweefvliegtuigen. Houders van een geldige bevoegdverklaring
"lieren" of een geldige bevoegdverklaring "slepen" kunnen volstaan met 3 vlieguren
per jaar op motorzweefvliegtuigen
|
"wolkenvliegen"
|
Proeve van bekwaamheid, af te leggen op een zweefvliegtuig of motorzweefvliegtuig
|
"vliegonderricht"
|
3 dagen per jaar dienst als zweefvlieginstructeur
|
Tabel 3. Bewijs van bevoegdheid als ballonvoerder
2 vluchten per jaar, ieder van tenminste 1 uur, als gezagvoerder
Tabel 4. Bewijs van bevoegdheid als boordwerktuigkundige
10 uur ervaring per jaar in de funktie van boordwerktuigkundige waarin begrepen 5
uur per jaar per type. Per type een proeve van bekwaamheid op een daartoe goedgekeurde
vluchtnabootser
Tabel 5. Bewijs van bevoegdheid als grondwerktuigkundige
In de vierentwintig maanden, onmiddellijk voorafgaande aan de datum van de aanvraag,
ten aanzien van elke categorie en elk type vliegtuig, elke categorie en elk type voortstuwingsinrichting,
alsmede elke categorie van installaties van het vliegtuig, waarop de aanvraag betrekking
heeft, gedurende ten minste zes maanden een funktie hebbende uitgeoefend bij een vliegtuigonderhoudsbedrijf
of als zelfstandig grondwerktuigkundige, waarvoor de op deze categorieën of typen
betrekking hebbende bevoegdheden zijn vereist
Tabel 6. Bewijs van bevoegdheid als zweefvliegtechnicus
In de vierentwintig maanden, onmiddellijk voorafgaande aan de datum van de aanvraag,
gedurende ten minste zes maanden een funktie hebbende uitgeoefend als zelfstandig
zweefvliegtechnicus