[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
(Besluit van het bestuur van de Raad voor Rechtsbijstand van 9 november 2023 krachtens
artikel 15 van de Wet op de Rechtsbijstand, goedgekeurd bij besluit van het Ministerie van Justitie en Veiligheid van 16 november
2023).
Inleiding
Uitgangspunt van de Wet op de rechtsbijstand (Wrb) is dat advocaten die rechtsbijstand in de zin van de wet willen verlenen zich
daartoe inschrijven bij de Raad voor Rechtsbijstand (verder: de Raad). De Raad stelt
dan ook als voorwaarde voor het toevoegen van (beginnende) advocaten op basis van
de Wrb dat een verzoek om inschrijving bij de Raad eerst volledig is behandeld en
is ingewilligd.
Het bestuur van de Raad kan op grond van de artikelen 14 en 15 van de Wrb voorwaarden aan de inschrijving verbinden die betrekking hebben op de organisatie
van het kantoor waar de rechtsbijstandverlener werkzaam is, de verslaglegging van
de advocaat omtrent de door hem/haar verleende bijstand, het minimum en het maximum
aantal zaken waarvoor een advocaat jaarlijks kan worden toegevoegd en de deskundigheid
van de advocaat op bepaalde rechtsgebieden.
Deze inschrijvingsvoorwaarden van de Raad zijn algemeen verbindende voorschriften,
die regels bevatten waarnaar advocaten die zich bij de Raad inschrijven zich behoren
te richten. Er bestaan algemene voorwaarden die voor alle ingeschreven advocaten gelden
en bijzondere voorschriften voor rechtsbijstand op specifieke rechtsgebieden.
De Nederlandse Orde van Advocaten (NOvA) heeft Gedragsregels en verordeningen vastgesteld waarnaar advocaten zich behoren te richten. De deken
in een arrondissement is belast met het toezicht op advocaten die kantoor houden in
dat arrondissement. Daar waar het controle van de naleving van de eigen inschrijvingsvoorwaarden
betreft, heeft de Raad een eigenstandige bevoegdheid. De Raad heeft hiervoor maatregelbeleid
vastgesteld.
Kennisneming door advocaten en naleving van de Gedragsregels en verordeningen van
de NOvA is van belang. Advocaten handelen volgens de kernwaarden zoals genoemd in
artikel 10a Advocatenwet, waarbij zij zich inspannen om een zo duurzaam mogelijke oplossing voor het juridisch
probleem van de burger te bereiken. Volgens Gedragsregel 18 behoort een advocaat met
zijn cliënt te overleggen of er termen zijn om te trachten door de overheid gesubsidieerde
rechtsbijstand te verkrijgen. Voorts behoort de advocaat de hem opgedragen zaken zorgvuldig te behandelen en daarbij
steeds het bijzondere karakter van de relatie tussen advocaat en cliënt voor ogen
te houden (Regel 12). Artikel 6.2. van de Verordening op de Advocatuur bepaalt dat de advocaat de organisatie van zijn kantoor, alsmede de dienstverlening
aan de cliënt adequaat dient in te richten. In het kader van het verlenen van rechtsbijstand
op basis van de Wrb is daarbij verder van belang dat de advocaat zich richt naar het principe dat het
ontvangen van een subsidie voor werkzaamheden met zich meebrengt dat de ontvanger
daarvan deze werkzaamheden zo doelmatig mogelijk uitvoert.
De Raad en de dekens hebben in 2011 een informatieprotocol afgesloten waarin afspraken
zijn gemaakt omtrent het uitwisselen van informatie teneinde het toezicht op advocaten
binnen het stelsel te verbeteren, deze afspraken worden jaarlijks geëvalueerd en zo
nodig aangepast, laatstelijk in 2020. Door zich bij de Raad in te schrijven stemt de advocaat met deze afgesproken informatie
uitwisseling in en geeft hij daarvoor toestemming aan de Raad.
De Raad heeft voorts een privacyverklaring opgesteld waarin is aangegeven op welke
wijze zij persoonsgegevens verwerkt.
De Raad heeft in deze inschrijvingsvoorwaarden afzonderlijke deskundigheidseisen opgenomen
voor Strafrecht, Jeugdstrafrecht, Civiel Jeugdrecht, Psychiatrisch patiëntenrecht,
Vreemdelingenrecht, Asiel- en Vluchtelingenrecht, Internationale kinderontvoering,
Personen- en familierecht, Slachtofferzaken, Arbeidsrecht, Huurrecht, Sociaal zekerheidsrecht
en Bijzondere curatoren in artikel 1:212 en 1:250 BW zaken. Ook gelden specifieke voorwaarden voor de verlening van rechtsbijstand in
het kader van het (jeugd)straf-, vreemdelingen-, psychiatrisch patiënten- en uit-
en overleveringspiket.
Uitgangspunt is dat gesubsidieerde rechtsbijstand alleen wordt verleend door advocaten
die zich daar eerst voor hebben ingeschreven. De Raad kan op grond van art. 16 Wrb uitsluitend in bijzondere gevallen een niet-ingeschreven advocaat toevoegen. Dit
is het geval indien een rechtzoekende uitdrukkelijk en gemotiveerd om toevoeging van
de niet ingeschreven advocaat verzoekt of indien voor de verlening van rechtsbijstand
op een bepaald rechtsgebied onvoldoende advocaten met de desbetreffende specialistische
deskundigheid zijn ingeschreven. Het verstrekken van een toevoeging aan een niet-ingeschreven
advocaat dient een uitzondering te blijven. Een advocaat die op grond van art. 16
Wrb vaker dan sporadisch een verzoek om toevoeging indient dient zich op grond van
de Wrb te laten inschrijven.
In ieder geval zal aan een niet-ingeschreven advocaat geen toevoeging worden verleend
indien hij toevoeging verzoekt op een terrein waarop in de door de Raad vastgestelde
inschrijvingsvoorwaarden deskundigheidseisen worden gesteld.
Artikel 1. Kantoororganisatie, verhouding met de Raad (artikel 15 lid 1 sub c Wrb)
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
-
a. Ten behoeve van de gegevens met betrekking tot de registratie bij de Raad en het aanvragen
en declareren van toevoegingen en piketten voorziet de advocaat in de naar het oordeel
van de Raad noodzakelijke inrichting.
Met het webportaal Mijn RvR kunnen advocaten verzoeken tot in- en uitschrijving in
het register van de Raad indienen, hun registratie onderhouden en een aanvraag voor
diverse toevoegingen en declaraties digitaal bij de Raad indienen. De gebruikmaking
van Mijn RvR is voor alle advocaten verplicht. De advocaat geeft de Raad een persoonlijk
e-mailadres op. Voor gebruik van het webportaal is een info@adres of een gezamenlijk
kantooradres niet toegestaan.
De advocaat legt ten behoeve van het aanvragen van toevoegingen de persoonsgegevens
van zijn cliënt en diens partner conform het identiteitsbewijs vast. Dit betreft de
achternaam, voorletters, geboortedatum, GBA-adres, postadres en burgerservicenummer
en het vreemdelingennummer. Dit voorschrift staat beredeneerbare uitzonderingen toe,
waarin deze vastlegging onmogelijk is.
Bijvoorbeeld daklozen en vreemdelingen die ongedocumenteerd zijn en gevallen van ruzie
met de partner.
-
b. De advocaat richt zijn toevoegingsaanvragen en declaraties zorgvuldig en volledig
in, met inachtneming van de regels die bij of krachtens de wet, of op basis van algemene
voorschriften of specifieke aanwijzingen van de Raad zijn gesteld.
De advocaat is open en duidelijk in de informatie die hij bij zijn aanvragen en declaraties
verschaft. Hij vermeldt uit eigen beweging bijzonderheden die voor de beslissing van
de Raad van belang zouden kunnen zijn.
Voorafgaand aan de aanvraag van een toevoeging of vergoeding stelt de advocaat zich
op de hoogte van de inhoud van de voor het rechtsprobleem geldende werkinstructies
van de Raad.
De advocaat vraagt geen toevoegingen aan voor zaken waarvoor geen toevoegingen kunnen
worden verleend, voor zaken waarvoor geen of volstrekt ontoereikende gronden bestaan
of een wettelijke termijn is verstreken. Indien daar gezien het aantal zaken waarin
dit toch is gebeurd een gerede aanleiding voor is, kan de Raad voor Rechtsbijstand
de advocaat waarschuwen dat zijn inschrijving hiervoor kan worden doorgehaald.
-
c. De advocaat verwijst zijn cliënt ook bij een toevoegwaardig rechtsbelang, als dat
noodzakelijk is in het kader van doelmatig en passend gebruik van de voorziening voor
toevoegingen naar voorliggende voorzieningen, zoals het Juridisch Loket en de Sociaal
Raadslieden.
-
d. De advocaat stemt ermee in dat de Raad desverzocht gegevens en bescheiden uit het
toevoeg- en vaststeldossier kan verstrekken aan de cliënt van de advocaat.
-
e. Indien een advocaat in een specifiek geval met een rechtzoekende, die voor een toevoeging
in aanmerking komt, overeenkomt dat door de rechtzoekende geen gebruik wordt gemaakt
van gesubsidieerde rechtsbijstand en dat in plaats daarvan de zaak op betalende basis
zal worden behandeld, kan hij zijn werkzaamheden niet op toevoegingsbasis declareren.
Indien een toevoeging is verleend, wordt deze aan de Raad ter intrekking gezonden.
-
f. De Raad kan op grond van artikel 37 eerste lid, aanhef en onder b van de Wet op de rechtsbijstand nadere regelingen vaststellen met betrekking tot de verlening van rechtsbijstand
in piketzaken. Inschrijvingsvoorwaarde is dat advocaten die piketzaken (willen) behandelen
zich naar de toepasselijke nadere regeling moeten richten.
Advocaten die deelnemen aan een piketregeling moeten bereid zijn om de daaruit voortvloeiende
zaken op toevoegingsbasis af te wikkelen.
De Raad heeft voor piketdienstverlening een piketreglement vastgesteld.
-
g. Voor deelname aan een piketregeling dient de rechtsbijstandverlener op werkdagen,
in het weekend en op feestdagen ten minste gedurende de beschikbaarheidstijden voor
piketmeldingen per (mobiele) telefoon en per e-mail bereikbaar te zijn. De beschikbaarheidstijden
sluiten aan op de openingstijden van de Centrale Piketafdeling van de Raad (7.00 uur
tot 20.00 uur).
Meldingen die tot sluitingstijd van de Centrale Piketafdeling binnenkomen behoren
door de advocaat te worden geaccepteerd en deze dient daar ook effect aan te geven.
In sporadische gevallen (levensdelicten, gijzelingen en ontvoeringen) kan een strafpiketmelding
ook na sluitingstijd van de Centrale Piketafdeling worden doorgegeven, welke eveneens
direct opvolging behoeft.
De advocaat verstrekt zijn 06-nummer en het e-mailadres waaraan piketmeldingen kunnen
worden verzonden door de Raad.
De advocaat die deelneemt aan een piketregeling moet beschikken over een mobiele telefoon
met internettoegang ten behoeve van het ontvangen en bevestigen van piketmeldingen
vanuit de Centrale Piketafdeling van de Raad.
Voor het ontvangen van piketmeldingen is het gebruik van een info@adres of een gezamenlijk
kantoor-emailadres toegestaan.
-
h. Advocaten worden voor maximaal vier specialisatiegroepen uit de lijst in bijlage 6 bij deze voorwaarden ingeschreven.
-
i. Advocaten worden voor maximaal drie piketsoorten uit onderstaande lijst ingeschreven:
-
a. Planning strafpiket
-
b. Planning jeugdstrafpiket
-
c. Planning psychiatrisch patiëntenpiket
-
d. Planning vreemdelingenpiket
-
j. Advocaten die staan ingeschreven op het beschikbaarheidsrooster aanmeldcentrum asielzoekers
(‘het AC-rooster’) worden naast die inschrijving op het AC-rooster ingeschreven voor
maximaal 2 andere piketsoorten.
-
k. De advocaat wordt op maximaal één piketplanning per piketsoort ingeschreven. De vestigingsplaats
van het kantoor is bepalend voor inschrijving op een piketplanning.
-
l. De advocaat dient de zaken waarin hij is toegevoegd persoonlijk te behandelen dan
wel de aan hem toebedeelde piketdiensten persoonlijk te verrichten, behoudens gevallen
waarin sprake is van overmacht, ziekte, op dezelfde dag geplande zittingen in andere
zaken of andere zwaarwegende redenen. In dat geval zorgt de advocaat voor waarneming.
Indien een andere advocaat voor hem waarneemt, blijft ook de toegevoegde advocaat
aanspreekbaar op de kwaliteit van de verleende rechtsbijstand.
-
m. In afwijking van het hierboven onder sub l. gestelde kan een advocaat-stagiair die
nog niet aan de in deze inschrijvingsvoorwaarden gestelde deskundigheidseisen voldoet
voor toelating tot een specialisatie, onder de volgende cumulatieve voorwaarden onder
begeleiding van zijn patroon werkzaamheden verrichten in zaken waarvoor een toevoeging
is verstrekt aan zijn patroon:
-
• de patroon voldoet aan de deskundigheidseisen in de inschrijvingsvoorwaarden van de
Raad voor Rechtsbijstand op het betreffende rechtsgebied én;
-
• de advocaat-stagiair is werkzaam bij hetzelfde kantoor als zijn patroon en heeft hetzelfde
kantooradres als zijn patroon (geen buitenpatronaat) én;
-
• de toevoeging waarop door de advocaat-stagiair werkzaamheden wordt verricht komt/blijft
op naam van zijn patroon. De patroon blijft eindverantwoordelijk en is daarom bijvoorbeeld
bij het eerste gesprek met de cliënt aanwezig én;
-
• de volgende werkzaamheden vallen niet onder deze regeling:
-
○ Werkzaamheden in het kader van piket- en AC-diensten
-
○ Werkzaamheden op het terrein van het psychiatrisch patiëntenrecht, jeugdstrafrecht
en civiel jeugdrecht
-
n. De advocaat laat medewerkers van het kantoor die geen advocaat zijn, in toegevoegde
zaken geen andere dan ondersteunende werkzaamheden, zijnde geen rechtsbijstand, verrichten.
-
o. In afwijking van het hierboven onder sub l. en sub n. gestelde kunnen advocaten onder
de volgende cumulatieve voorwaarden paralegals rechtsbijstand laten verlenen in zaken
waarvoor een toevoeging verstrekt is aan die advocaat:
-
• De paralegal heeft een juridische HBO opleiding of juridische academische opleiding met goed gevolg afgerond en;
-
• De paralegal is werkzaam op basis van een arbeidsovereenkomst bij de advocaat en werkzaam
bij hetzelfde kantoor en op hetzelfde kantooradres als die advocaat en;
-
• De paralegal verricht de werkzaamheden onder verantwoordelijkheid van de advocaat
en binnen de kaders zoals omschreven in Gedragsregel 13 van de NOvA en;
-
• De volgende werkzaamheden vallen niet onder deze regeling:
-
○ Werkzaamheden in het kader van piket- en AC-diensten.
-
○ Werkzaamheden op het terrein van het psychiatrisch patiëntenrecht, jeugdstrafrecht
en civiel jeugdrecht.
-
○ Werkzaamheden in zaken waarin door de Raad extra uren zijn toegekend.
-
p. Bij overdracht van een dossier aan een andere advocaat wordt om mutatie van de toevoeging
verzocht. De advocaat draagt daarbij zorg voor een volledige en zorgvuldige overdracht
van de bij de toevoeging(-saanvraag) behorende bescheiden.
-
q. De advocaat die op grond van de Advocatenwet geschorst is, stelt het centraal kantoor van de Raad zelf onmiddellijk schriftelijk
op de hoogte en draagt zorg voor overdracht van zijn toevoegingszaken. Hij meldt daarbij
aan de Raad welke advocaat in zaken waarin nog geen toevoeging verleend is in zijn
plaats moet worden toegevoegd.
-
r. De advocaat voert in zaken waarin hij is toegevoegd een deugdelijke tijdregistratie.
Daarin wordt de aan rechtsbijstand bestede tijd op juiste en verantwoorde wijze bijgehouden
op datum en naar verrichting. Indien gebruik wordt gemaakt van vaste tijdseenheden,
mogen deze niet groter zijn dan zes minuten. In een urenspecificatie moet minimaal
onderscheid gemaakt worden tussen correspondentie, telefoon, conferentie, procedure,
studie en een korte aanduiding worden gegeven met wie is gesproken of gecorrespondeerd.
-
s. In wederzijds belang behoren (medewerkers van) de Raad en advocaten te streven naar
een onderlinge verhouding die berust op welwillendheid en vertrouwen.
Een advocaat die zich bij herhaling schuldig maakt aan onbehoorlijk of onheus optreden,
zowel jegens medewerkers van de Raad als in bredere zin door zich in strijd met de
algemeen geldende normen van fatsoen en redelijkheid in de beroepsuitoefening te gedragen,
kan – nadat hij op dit gedrag is aangesproken door een leidinggevende van de Raad
en een formele waarschuwing heeft gekregen – van deelname aan het stelsel voor de
verlening van gesubsidieerde rechtsbijstand worden uitgesloten.
-
t. Een advocaat kan in geval van frauduleuze of onrechtmatige gedragingen of gedragingen
in strijd met geldende wet- en regelgeving ten aanzien van het stelsel van gesubsidieerde
rechtsbijstand en overige door de Raad getroffen voorzieningen en subsidieregelingen
met onmiddellijke ingang van deelname aan het stelsel voor de verlening van gesubsidieerde
rechtsbijstand worden uitgesloten. De Raad stemt een eventuele uitsluiting af met
de deken in het arrondissement waar de advocaat kantoor houdt.
-
u. De advocaat stemt ermee in dat zijn praktijkgegevens (het adres, telefoonnummer, e-mailadres
en de website van het kantoor) en de specialisaties waarvoor hij bij de Raad staat
ingeschreven, worden gepubliceerd op een openbare lijst van advocaten.
-
v. De advocaat is zich bewust van zijn verantwoordelijkheid waar het gaat om bescherming
van persoonsgegevens en draagt zorg voor zorgvuldige en vertrouwelijke behandeling
ervan met in achtneming van de toepasselijke wet- en regelgeving.
-
w. De Raad organiseert regelmatig kennismakingsbijeenkomsten voor nieuw bij de Raad ingeschreven
advocaten. Nieuw bij de Raad ingeschreven advocaten of medewerkers verbonden aan het
kantoor van deze advocaten en tot wiens takenpakket mede behoort het aanvragen en
declareren van toevoegingen bij de Raad volgen bij voorkeur deze bijeenkomsten.
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De bij de Raad voor Rechtsbijstand ingeschreven advocaat die werkzaam is bij een kantoor
waaraan de NOvA een nieuw kantoornummer heeft toegekend, dient tot genoegen van de
deken in het betreffende arrondissement aan de Opgave Nieuw Kantoor te voldoen.
Artikel 3. Naleven overeengekomen kwaliteitssystemen (art. 15 lid 1 sub b Wrb)
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
-
a. De advocaat dient bereid te zijn om de door de NOvA en de Raad overeengekomen kwaliteitssystemen
na te leven.
-
b. De advocaat behoort de normen die door de Raad ten aanzien van bepaalde rechtsgebieden
gesteld worden in best practice guides na te leven. Er zijn samen met de NOvA best
practice guides ontwikkeld op het terrein van asielrecht, vreemdelingenbewaring, arbeidsrecht,
echtscheiding en gedwongen opname en behandeling van psychiatrische patiënten.
-
c. De advocaat behoort op rechtsgebieden waarvoor de Raad dit met de NOvA heeft afgesproken
deel te nemen aan intercollegiale toetsing of peer review.
-
d. Indien de advocaat niet meewerkt aan intercollegiale toetsing, peer review of aan
door de Raad geëntameerd ambtshalve onderzoek naar de kwaliteit van de door hem verleende
rechtsbijstand kan zijn algemene inschrijving of inschrijving voor het rechtsgebied
in kwestie worden doorgehaald. Dit laat de toetsing door de dekens op de naleving
van de Gedragsregels en overige regelgeving van de NOvA geheel onverlet.
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De advocaat dient desgevraagd aan de Raad en aan door de Raad ingestelde commissies,
tenzij zijn wettelijke geheimhoudingsplicht hem dat verbiedt, informatie te verstrekken en verantwoording af te leggen over de
afhandeling van zaken. Deze informatieplicht kan ook worden aangewend met betrekking
tot de evaluatie van door de Raad gevoerd beleid. Desgevraagd dient de advocaat verslaglegging
te doen over de wijze waarop aan de inschrijvingsvoorwaarden is voldaan.
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
-
a. Om te voorkomen dat de kwaliteit van de rechtsbijstand in het gedrang komt, door onder
meer het te snel en te veel aanvragen van toevoegingen of door het onvoldoende tijd
en aandacht besteden aan zaken, worden aan een advocaat jaarlijks niet meer toevoegingen
afgegeven dan het equivalent van 250 ‘eenheden’. Hieronder worden mede begrepen de
ambtshalve toevoegingen.
De Raad zal bij het beoordelen van het maximum aantal toevoegingen op de volgende
manier rekenen in ‘eenheden’ teneinde rekening te kunnen houden met de specifieke
opbouw van de praktijk.
-
– een afgegeven toevoeging van 6 punten of meer telt voor 1 eenheid,
-
– een afgegeven toevoeging van 4 of 5 punten telt voor 0,67 eenheid
-
– een afgegeven toevoeging van 3 punten telt voor 0,5 eenheid
-
– een lichte adviestoevoeging telt voor 0,33 eenheid.
Indien een lichte adviestoevoeging wordt omgezet in een reguliere toevoeging zal deze
laatste bij de berekening van het maximum worden meegeteld op basis van het aantal
punten waarmee de zaak volgens het Bvr 2000 wordt gewaardeerd.
Indien een advocaat het maximum aantal toevoegingen heeft bereikt, zullen in het betreffende
kalenderjaar geen toevoegingen meer aan hem worden afgegeven, ook niet meer op last
van de rechtbank. De Raad verwacht in dat geval ook van de advocaat dat deze gedurende
het resterende kalenderjaar geen nieuwe toevoegingsaanvragen indient. Ook wordt de
advocaat gedurende het resterende kalenderjaar van de piketplanningen verwijderd.
In het geval dat gebleken is dat de Raad toch toevoegingen boven het maximum heeft
verstrekt, dan stemt de advocaat met intrekking van deze toevoegingen in.
De deken in het arrondissement waar de betreffende advocaat kantoor houdt, wordt geïnformeerd
over het bereiken van de grens van het maximum aantal af te geven toevoegingen.
De advocaat kan in het volgend kalenderjaar opnieuw om inschrijving verzoeken. Als
hij in het jaar daarop opnieuw toevoeging verzoekt in zaken waarin het vorig jaar
vanwege het bereiken van het maximum aan hem toevoegingen zijn geweigerd, zal – indien
de toevoeging alsnog wordt verleend – de ingangsdatum in het jaar van de nieuwe aanvraag
liggen.
-
b. Een advocaat die het maximum aantal toevoegingen heeft bereikt dient, indien een rechterlijke
instantie voornemens is een last aan hem of haar af te geven aan deze mee te delen
dat op diens naam gedurende het resterende kalenderjaar geen lasten tot toevoeging
meer mogen worden afgegeven. De advocaat verbindt zich ertoe om, indien de rechterlijke
instantie toch een last afgeeft, aan de rechterlijke instantie te verzoeken om deze
last in te trekken of te laten muteren op naam van een andere advocaat.
-
c. De Raad kan een advocaat die het maximum binnen een half jaar heeft bereikt – na hem
voorafgaand te hebben gehoord – definitief van de verlening van gesubsidieerde rechtsbijstand
uitsluiten. De advocaat wordt tevens van het AC-rooster en de piketplanningen verwijderd.
-
d. In geval van schorsing van de advocaat wordt het maximum aantal toevoegingen naar
evenredigheid met de duur van de schorsing verminderd.
-
e. In afwijking van artikel 5 onder a geldt een afwijkend en lager maximum aantal toevoegingseenheden
voor advocaten die in de twee jaren voorafgaand aan het huidig jaar van inschrijving
gemiddeld meer dan 2000 punten hebben gedeclareerd. Dit lagere aantal eenheden wordt
bepaald volgens de volgende formule:
(2000 punten: het gemiddeld aantal gedeclareerde punten in twee voorafgaande jaren) x
250.
Voor de berekening van dit lager maximum voor 2024 wordt het gemiddeld aantal gedeclareerde
punten in twee voorafgaande jaren berekend over de periode 1 januari 2022 tot 1 januari
2024.
Voor de berekening van het aantal punten tellen ook de punten voor toeslagen en extra
uren mee. Indien een lager aantal eenheden geldt, wordt dit lagere aantal aan het
begin van het kalenderjaar aan de advocaat meegedeeld.
De deken in het arrondissement waar de betreffende advocaat kantoor houdt, wordt geïnformeerd
over het bereiken van de grens van 2000 gedeclareerde punten.
Artikel 6. Deskundigheid op bepaalde rechtsgebieden (art. 15 lid 1 sub b Wrb)
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De Raad hanteert ten aanzien van een dertiental rechtsgebieden bijzondere deskundigheidsvereisten.
Het betreft hier rechtsgebieden die ofwel specialistische kennis vereisen, ofwel vereisen
dat de advocaat zich verdiept in en beperkt tot een aantal samenhangende rechtsgebieden.
De inschrijving op deze rechtsgebieden moet worden aangevraagd door middel van een
afzonderlijk formulier. De gestelde vereisten gelden voor de toelating en de voortzetting
van de inschrijving. Advocaten worden voor maximaal vier specialisatiegroepen uit
de lijst in bijlage 6 ingeschreven.
De Raad toetst steekproefsgewijs of de ingeschreven advocaat heeft voldaan aan de
gestelde eisen voor het onderhouden van zijn deskundigheid op bovengenoemde rechtsgebieden
waarvoor bijzondere voorwaarden gelden. Indien de advocaat lid is van een specialisatievereniging
die van de NOvA het keurmerk specialisatievereniging heeft gekregen en die voor haar
leden minimaal dezelfde deskundigheidseisen stelt als de Raad, toetst de Raad de gestelde
eisen voor het onderhouden van de deskundigheid (aantallen opleidingspunten en zaken)
bij de betreffende advocaat niet steekproefsgewijs op het rechtsgebied waarop de specialisatievereniging
actief is.
De Raad verstrekt nadere informatie omtrent de jaarlijks te toetsen rechtsgebieden
via de e-nieuwsbrief.
De Raad kan daarnaast ook op eigen initiatief (op basis van signalen of wanneer zij
dat nodig acht) toetsen of een ingeschreven advocaat heeft voldaan aan de gestelde
eisen voor het onderhouden van de deskundigheid op alle rechtsgebieden waarvoor deze
ingeschreven staat.
-
a. De advocaat kan de uren die hij/zij aantoonbaar op een specifiek rechtsgebied heeft
besteed aan door de Algemene Raad van de NOvA voorgeschreven kwaliteitstoetsing in
de vorm van peer review tot een maximum van vier opleidingspunten in mindering brengen
op het aantal opleidingspunten dat de advocaat voor dat specifieke rechtsgebied volgens
de inschrijvingsvoorwaarden van de Raad moet behalen.
-
b. Een advocaat kan een tekort aan opleidingspunten die in een kalenderjaar voor de voortzetting
van een specialisatie behaald dienen te worden, compenseren met een overschot aan
opleidingspunten dat hij voor hetzelfde rechtsgebied in het voorafgaande kalenderjaar
heeft behaald.
-
c. De advocaat beschikt over de kennis en vaardigheden die vereist zijn voor de behandeling
van het betreffende rechtsprobleem. De advocaat die niet (langer) aan de door de Raad
gestelde deskundigheidseisen voldoet of wil voldoen, verzoekt uit eigen beweging de
Raad om zijn registratie voor het desbetreffende rechtsgebied en/of verwijsarrangement
door te halen.
-
d. Als de advocaat niet (meer) is ingeschreven voor het betreffende rechtsgebied, is
het hem niet toegestaan zaken op het betreffende rechtsgebied te behandelen of daarvoor
toevoeging te verzoeken of daarvoor een last tot toevoeging van de rechterlijke instanties
aan te nemen.
-
e. Een advocaat die niet (meer) ingeschreven staat voor een rechtsgebied verbindt zich
ertoe om, indien de rechterlijke instantie toch een last in een zaak op dat rechtsgebied
afgeeft, aan de rechterlijke instantie te verzoeken om de last in te trekken of te
laten muteren op naam van een andere advocaat. De Raad geeft geen uitvoering aan de
last.
Artikel 6a. Deskundigheidsvereisten voor de rechtsbijstandverlening in strafzaken
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De vereisten voor het verstrekken van toevoegingen in strafzaken zijn:
De vereisten voor de voortgezette inschrijving voor advocaten zijn:
-
1. de behandeling van tenminste vijftien zaken op dit rechtsgebied in het afgelopen jaar;
de Raad gaat hierbij uit van toevoegingen. De advocaat kan desgewenst aantonen dat
hij dit aantal zaken heeft gedaan door ook betalende zaken aan te geven en;
-
2. het desgevraagd kunnen overleggen van certificaten van het behalen van tenminste 10 opleidingspunten
per jaar op het terrein van het strafrecht in het kader van de permanente beroepsopleiding.
Dit opleidingsvereiste geldt niet voor stagiaires gedurende de looptijd van hun stage
en;
-
3. het tenminste 1 maal per 2 jaar volgen van een actualiteitencursus op het terrein
van het strafrecht. Een gevolgde cursus kan desgewenst opgegeven worden voor de hierboven
genoemde 12 opleidingspunten per jaar. Dit opleidingsvereiste geldt niet voor stagiaires
gedurende de looptijd van hun stage.
De extra vereisten voor deelname aan het strafpiket, zijn:
Voor de toelating tot het strafpiket gelden de bovengenoemde algemene voorwaarden
alsmede:
-
1. het met succes gevolgd hebben van een door de Raad goedgekeurde piketcursus in de
drie jaar voorafgaand aan het verzoek tot deelname aan het strafpiket. Dit vereiste
geldt niet voor advocaten die de eerste vier dagdelen van de hoofdpraktijk Strafrecht
(beroepsopleiding vanaf maart 2021) hebben gevolgd en;
-
2. het onder begeleiding van een reeds voor het strafpiket ingeschreven rechtsbijstandverlener
behandeld hebben van 6 piketzaken, waarvan tenminste 3 zaken tot en met de behandeling
door de rechter-commissaris en;
-
3. de advocaat dient te verklaren zich te houden aan het door de Raad vastgestelde reglement
piket.
De extra vereisten voor deelname aan en voortzetting van het militair strafpiket zijn:
Voor de toelating gelden de bovengenoemde voorwaarden voor strafpiket alsmede:
De extra vereisten voor deelname aan het WOTS-WETS-Uitlevering-en overleveringspiket
zijn:
-
1. het reeds voor een periode van minimaal drie jaar deelnemen aan de strafpiketplanning
en;
-
2. het in de afgelopen drie jaar behandeld hebben van minimaal 1 uitleveringszaak en
drie overleveringszaken en;
-
3. het in de afgelopen drie jaar behandeld hebben van minimaal één Wots zaak of één wetszaak.
Indien dit niet het geval is, dient de advocaat een dergelijke zaak te hebben meegelopen
en;
-
4. in de afgelopen twee jaar te hebben deelgenomen aan een of meer cursussen van minimaal
4 PO punten waarin het uit- en overleveringsrecht, de WOTS en de WETS zijn behandeld.
De vereisten voor de voortzetting van de deelname aan het WOTS-WETS-Uitlevering- en
overleveringspiket zijn:
-
1. Het behandelen van tenminste 3 WOTS-WETS uitlevering/overleveringszaken per jaar.
Piketzaken tellen voor deze zaken mee en;
-
2. Het tweejaarlijks volgen van een door de Raad goedgekeurde cursus WOTS-WETS- Uitleverings-/Overleveringsrecht
van minimaal 4 PO punten.
Wachtlijst voor deelname WOTS-WETS-Uitlevering- overleveringspiket
In verband met het noodzakelijke onderhouden van de ervaring wordt waar nodig een
wachtlijst voor deelname aan de piketplanning gehanteerd. Belangstellenden voor toelating
tot piketplanning worden op datum van aanmelding geregistreerd. Nieuwe toelating vindt
pas plaats als het aantal zaken per deelnemende rechtsbijstandverlener in een jaar
gemiddeld niet onder 5 toevoegingen daalt. Mogelijke toelating wordt door de Raad
aangekondigd als het volgen van een cursus, die vereist is voor toelating, mogelijk
is.
Artikel 6b. deskundigheidsvereisten voor de rechtsbijstandverlening in jeugdstrafzaken
en bij verzoeken voor een machtiging tot uithuisplaatsing in een accommodatie voor
gesloten jeugdzorg
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De vereisten voor de verstrekking van toevoegingen voor jeugdstrafzaken en voor verzoeken
voor een machtiging tot uithuisplaatsing in een accommodatie voor gesloten jeugdzorg
zijn:
Artikel 6c. deskundigheidsvereisten voor de rechtsbijstandverlening aan psychiatrische
patiënten
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De vereisten voor toevoegingen op het rechtsgebied psychiatrisch patiëntenrecht en
het psychiatrisch patiëntenpiket zijn:
-
1. het voltooid hebben van de stage, en;
-
2. het met succes gevolgd hebben van een door de Raad goedgekeurde opleiding op het gebied van het psychiatrisch patiëntenrecht in de drie jaar voorafgaand aan
het verzoek tot deelname, en;
-
3. onder begeleiding van een minimaal drie jaar op het terrein van het psychiatrische
patiëntenrecht ingeschreven rechtsbijstandverlener behandeld hebben van 4 zaken, waarvan
tenminste 1 maal een inbewaringstelling en 1 maal een rechterlijke machtiging en het
meelopen met een patiëntenvertrouwenspersoon van 1 maal een beklagzaak op grond van
hoofdstuk 10 van de Wet verplichte GGZ of op grond van hoofdstuk 4 van de Wet zorg en dwang. Het aantal van 4 zaken moet zijn meegelopen met minimaal 2 verschillende (aan de
piketplanning voor psychiatrisch patiënten deelnemende) advocaten en;
-
4. Het aan de Raad toezenden van een afschrift van de aanmelding voor het lidmaatschap
van de landelijke werkgroep of voor de deelname aan een regionale werkgroep betreffende het psychiatrisch patiëntenrecht
en;
-
5. De advocaat die door de Raad toegelaten is tot het rechtsgebied psychiatrisch patiëntenrecht
is verplicht deel te nemen aan de piketplanning voor psychiatriezaken. De advocaat
verklaart zich te houden aan het door de Raad vastgestelde reglement piket.
De vereisten voor de voortgezette inschrijving op het rechtsgebied psychiatrisch patiëntenrecht
en het psychiatrisch patiëntenpiket zijn:
-
1. de behandeling van tenminste 25 zaken in het afgelopen jaar op basis van een toevoeging, en;
-
2. Het jaarlijks besteden van minimaal 10 uren aan het onderhouden van de deskundigheid
op het terrein van het psychiatrisch patiëntenrecht middels:
-
a. het behalen van tenminste 6 opleidingspunten per jaar op het gebied van het psychiatrische
patiëntenrecht. Opleidingspunten behaald op het terrein van vaardigheden op het terrein
van het psychiatrisch patiëntenrecht tellen voor dit aantal mee en;
-
b. actieve deelname aan de landelijke werkgroep of aan regionale werkgroepen betreffende het psychiatrische patiëntenrecht. Jaarlijks
dient tenminste de helft van het aantal bijeenkomsten te worden gevolgd, met een minimum
van twee en;
-
3. Te handelen naar de eisen van zorgvuldige en doelmatige rechtsbijstandverlening. In
dat kader volgt de advocaat in zijn praktijkvoering de eisen die voortvloeien uit
minimumnormen. Minimumnormen zijn opgenomen in de Best Practice Guide Gedwongen opname
en behandeling van psychiatrische patiënten/cliënten en;
-
4. Medewerking te verlenen aan het begeleiden van rechtsbijstandverleners die zich in
wensen te schrijven voor dit rechtsgebied en;
-
5. De advocaat die ingeschreven staat voor de verlening van rechtsbijstand aan psychiatrisch
patiënten stemt ermee in dat, indien zijn deelname op dit terrein eindigt, de Raad
nieuwe zaken van zijn stam cliënten verdeelt over andere ingeschreven advocaten. De
advocaat behoort geen afspraken te maken op basis waarvan nieuwe zaken van deze cliënten
toe zouden vallen aan specifieke advocaten.
Wachtlijst voor deelname
In verband met het noodzakelijke onderhouden van de ervaring wordt waar nodig per
territoriale piketplanning een wachtlijst voor deelname aan de specialisatie psychiatrisch
patiëntenrecht gehanteerd. Belangstellenden voor toelating tot de specialisatie psychiatrisch
patiëntenrecht worden op datum van aanmelding geregistreerd. Nieuwe toelating vindt
pas plaats als het aantal zaken per deelnemende rechtsbijstandverlener in een jaar
gemiddeld niet onder 35 toevoegingen daalt. Mogelijke toelating wordt door de Raad
aangekondigd als het volgen van een cursus, die vereist is voor toelating, mogelijk
is. Om zich te laten registreren op de wachtlijst behoeft de rechtsbijstandverlener
nog niet aan de gestelde inschrijvingsvereisten te voldoen. Wel moet de rechtsbijstandverlener
de stage voltooid hebben.
Door zich te laten registreren op de wachtlijst maakt de advocaat kenbaar dat hij
ingeschreven wil worden voor de specialisatie en deel wil nemen aan de piketplanning.
De op de wachtlijst staande advocaat die door de Raad benaderd wordt voor deelname
dient binnen één jaar te gaan voldoen aan de gestelde eisen. Indien de advocaat niet
binnen één jaar voldoet aan de gestelde eisen, dan wordt deze van de wachtlijst verwijderd
Tijdelijk niet inplannen psychiatrisch patiënten piketplanning bij bereiken 70 toevoegingen
Teneinde een evenredigere verdeling van het aantal toevoegingen op het terrein van
het psychiatrisch patiëntenrecht aan de advocaten op de psychiatrisch patiënten piketplanning
te bevorderen, zal de Raad advocaten waaraan binnen één kalenderjaar meer dan 70 toevoegingen op het terrein van het psychiatrisch patiëntenrecht worden afgegeven niet langer
inplannen in de daarop volgende planningsperiode voor psychiatriezaken. De advocaat
kan gedurende de periode dat deze niet op de planning is ingedeeld wel in aanmerking
komen voor het ontvangen van piketmeldingen voor stamcliënten en kan gedurende deze
periode stamcliënten op basis van een last tot toevoeging blijven bijstaan.
Artikel 6d. deskundigheidsvereisten voor de verstrekking van toevoegingen in vreemdelingenzaken
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De vereisten voor de verstrekking van toevoegingen in vreemdelingenzaken zijn:
-
1. toelating tot het verlenen van rechtsbijstand op grond van de Inschrijvingsvoorwaarden
Vreemdelingenrecht dan wel
-
2. het voldoen aan de voor deelname aan de piketregeling gestelde deskundigheidseisen.
In bijlage 1 zijn de Inschrijvingsvoorwaarden voor vreemdelingenrecht, vreemdelingenpiket en vreemdelingenbewaringszaken
opgenomen.
Artikel 6e. deskundigheidsvereisten voor de verstrekking van toevoegingen in asiel-
en vluchtelingenzaken
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De vereisten voor de verstrekking van toevoegingen in asiel- en vluchtelingenzaken
zijn:
In bijlage 2 zijn de Inschrijvingsvoorwaarden voor het Asiel- en vluchtelingenrecht opgenomen.
Artikel 6f. deskundigheidsvereisten voor de verstrekking van toevoegingen in zaken
betreffende internationale kinderontvoering
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De vereisten voor de verstrekking van toevoegingen in kinderontvoeringszaken zijn:
-
1. Succesvol hebben deelgenomen aan een door de Raad goedgekeurde cursus op het gebied
van internationale kinderontvoering, waarbij in ieder geval kennis is opgedaan van
het Haags Kinderontvoeringsverdrag van 25 oktober 1980 (HKOV), de Uitvoeringswet inzake internationale ontvoering van kinderen van 2 mei 1990, de Verordening Brussel II Bis, het Haags Kinderbeschermingsverdrag
van 1996 (HKBV) en cross border mediation. De cursus dient minder dan 3 jaar voor
het verzoek tot inschrijving gevolgd te zijn. en;
-
2. Het behandeld hebben van tenminste drie internationale kinderontvoeringszaken onder
begeleiding van een minimaal drie jaar voor de specialisatie internationale kinderontvoeringszaken
ingeschreven advocaat. Het aantal van drie zaken moet zijn meegelopen met minimaal
twee verschillende advocaten in een periode van drie jaar voorafgaand aan het indienen
van een verzoek om inschrijving voor dit terrein. Deze eis van begeleiding geldt niet
voor advocaten die in de periode van drie jaar voorafgaand aan het indienen van het
verzoek om inschrijving voor dit terrein drie internationale kinderontvoeringszaken
zonder begeleiding hebben behandeld.
De vereisten voor de voortgezette inschrijving op het rechtsgebied internationale
kinderontvoeringszaken zijn:
Het behalen van vier opleidingspunten op het terrein van internationale kinderontvoeringzaken,
te behalen door het bijwonen van tenminste twee bijeenkomsten per jaar op het gebied
van internationale kinderontvoering waarbij rechtsontwikkelingen en jurisprudentie
op het gebied van internationale kinderontvoering worden besproken, georganiseerd
door een door de Raad goedgekeurde instelling.
Artikel 6g. deskundigheidsvereisten voor de verstrekking van toevoegingen in zaken
betreffende het Personen- en familierecht
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De vereisten voor verstrekking van toevoegingen op het terrein van het personen- en
familierecht zijn:
In bijlage 3 zijn de Inschrijvingsvoorwaarden voor het Personen- en Familierecht opgenomen.
Artikel 6h. deskundigheidsvereisten voor de rechtsbijstandverlening aan slachtoffers
(zaakcodes Civiel O 013, gewelds- en zedenmisdrijven en Straf Z 110, voeging benadeelde
partij in het strafproces):
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De vereisten voor de verstrekking van toevoegingen op het terrein van rechtsbijstandverlening
aan slachtoffers zijn:
Voor advocaten die geen lid zijn van een van deze verenigingen/netwerk gelden de volgende
voorwaarden:
-
1. Het met succes voltooid hebben van een door de Raad erkende basisopleiding letsel-
en slachtofferzaken ter waarde van 20 opleidingspunten of een ten minste vergelijkbare instapopleiding in de drie jaar voorafgaand aan het
verzoek tot deelname en;
-
2. Het onder begeleiding van een voor de specialisatie slachtofferzaken ingeschreven
advocaat behandeld hebben van tenminste drie zaken in dit rechtsgebied, blijkend uit
een mentorverklaring. Deze eis van begeleiding geldt niet voor advocaten die in de
periode van 2 jaar voorafgaand aan het indienen van het verzoek om inschrijving voor
dit terrein drie zaken zonder begeleiding hebben behandeld.
De vereisten voor de voortgezette inschrijving op het terrein van rechtsbijstandverlening
aan slachtoffers zijn:
-
1. De behandeling van tenminste zes zaken op dit rechtsgebied in het afgelopen jaar;
de Raad gaat hierbij uit van toevoegingen. De advocaat kan desgewenst aantonen dat
hij dit aantal zaken heeft gedaan door ook betalende zaken aan te geven en;
-
2. Het jaarlijks behalen van vijf opleidingspunten op het terrein van het voegen van
een civiele vordering van het slachtoffer van een ernstig gewelds- of zedenmisdrijf
in het strafproces te behalen. Zowel civielrechtelijke als strafrechtelijke aspecten
dienen daarbij aan bod te komen. Opleidingsactiviteiten vanuit de vereniging/het netwerk
tellen daarbij mee. Dit opleidingsvereiste geldt niet voor stagiaires gedurende de
looptijd van hun stage.
Artikel 6i. Deskundigheidsvereisten voor de rechtsbijstandverlening door bijzondere
curatoren in afstammingszaken (artikel 1:212 BW zaken).
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De vereisten voor het verstrekken van toevoegingen aan bijzondere curatoren in afstammingszaken
(artikel 1:212 BW zaken) zijn:
-
1. het voltooid hebben van de stage en;
-
2. het bij de Raad voor Rechtsbijstand onvoorwaardelijk ingeschreven staan voor de specialisatie
personen- en familierecht en;
-
3. het met goed gevolg hebben afgelegd van het door de Stichting Bijzondere Curator georganiseerd
examen voor het kunnen behandelen van artikel 1:212 BW zaken. Voor het opgaan voor het examen geldt als aanbeveling dat de kandidaat een
door de Raad erkende specialisatieopleiding bijzondere curator van tenminste 20 punten
heeft voltooid.
Om ingeschreven te blijven staan onderhoudt de bijzondere curator zijn deskundigheid
door het jaarlijks behalen van tenminste vier opleidingspunten op dit specifieke gebied
en behoort deze tevens te voldoen aan de in de inschrijvingsvoorwaarden gestelde deskundigheidseisen
voor de voortzetting van de specialisatie personen- en familierecht.
Opleidingspunten behaald op het terrein van de specialisatie bijzonder curator kunnen
tevens tot een maximum van vier punten per jaar worden opgegeven voor voortzetting
van de specialisatie personen- en familierecht bij de Raad.
Indien de bijzondere curator niet meer voldoet aan de gestelde eisen, kan de Raad
de bijzondere curator uitschrijven voor de specialisatie. Voordat de Raad hiertoe
beslist zal betrokkene indien deze dat wenst worden gehoord.
De bijzondere curator stemt in met de plicht van de klachtencommissie van de Stichting
BCN om de uitkomst van klachten waarbij een onherroepelijke maatregel van onvoorwaardelijke
schorsing of schrapping uit het register van de Stichting BCN aan bijzondere curatoren
is opgelegd, te melden aan de Raad voor Rechtsbijstand.
Artikel 6j. Deskundigheidsvereisten voor de rechtsbijstandverlening door bijzondere
curatoren in artikel 1:250 BW zaken.
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De vereisten voor het verstrekken van toevoegingen aan bijzondere curatoren in artikel 1:250 BW zaken zijn:
-
1. het voltooid hebben van de stage en;
-
2. het bij de Raad voor Rechtsbijstand onvoorwaardelijk ingeschreven staan voor de specialisatie
personen- en familierecht of de specialisatie civiel jeugdrecht en;
-
3. het met goed gevolg hebben afgelegd van het door de Stichting Bijzondere Curator georganiseerd
examen voor het kunnen behandelen van artikel 1:250 BW zaken. Voor het opgaan voor het examen geldt als aanbeveling dat de kandidaat een
door de Raad erkende specialisatieopleiding bijzondere curator van tenminste 20 punten
heeft voltooid.
Om ingeschreven te blijven staan onderhoudt de bijzondere curator zijn deskundigheid
door het jaarlijks behalen van tenminste vier opleidingspunten op dit specifieke gebied
en behoort deze tevens te voldoen aan de in de inschrijvingsvoorwaarden gestelde deskundigheidseisen
voor de voortzetting van de specialisatie personen- en familierecht of de specialisatie
civiel jeugdrecht.
Opleidingspunten behaald op het terrein van de specialisatie bijzonder curator kunnen
tevens tot een maximum van vier punten per jaar worden opgegeven voor de voortzetting
van de specialisatie personen- en familierecht of voor de voortzetting van de specialisatie
civiel jeugdrecht bij de Raad.
Indien de bijzondere curator niet meer voldoet aan de gestelde eisen, kan de Raad
de bijzondere curator voor de specialisatie uitschrijven. Voordat de Raad hiertoe
beslist, zal betrokkene indien deze dat wenst worden gehoord.
De bijzondere curator stemt in met de plicht van de klachtencommissie van de Stichting
BCN om de uitkomst van klachten waarbij een onherroepelijke maatregel van onvoorwaardelijke
schorsing of schrapping uit het register van de Stichting BCN aan bijzondere curatoren
is opgelegd, te melden aan de Raad voor Rechtsbijstand.
Artikel 6k. Deskundigheidseisen voor het verstrekken van toevoegingen in arbeidsrechtzaken
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De vereisten voor het verstrekken van toevoegingen in arbeidsrechtzaken zijn:
Voor advocaten die geen lid zijn van deze vereniging gelden de volgende voorwaarden:
De vereisten voor de voortgezette inschrijving op het rechtsgebied arbeidsrecht zijn:
-
1. de behandeling van tenminste tien zaken op dit rechtsgebied in het afgelopen jaar;
de Raad gaat hierbij uit van toevoegingen. De advocaat kan desgewenst aantonen dat
hij dit aantal zaken heeft gedaan door ook betalende zaken aan te geven en;
-
2. het desgevraagd kunnen overleggen van certificaten van het behalen van tenminste tien
opleidingspunten per jaar op het gebied van het arbeidsrecht. Dit opleidingsvereiste
geldt niet voor stagiaires gedurende de looptijd van hun stage.
Artikel 6l. Deskundigheidsvereisten voor het verstrekken van toevoegingen in huurrechtzaken
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De vereisten voor het verstrekken van toevoegingen in huurrechtzaken zijn:
Voor advocaten die geen lid zijn van deze vereniging gelden de volgende voorwaarden:
De vereisten voor de voortgezette inschrijving op het rechtsgebied huurrecht zijn:
-
1. de behandeling van tenminste tien zaken op dit rechtsgebied in het afgelopen jaar;
de Raad gaat hierbij uit van toevoegingen. De advocaat kan desgewenst aantonen dat
hij dit aantal zaken heeft gedaan door ook betalende zaken aan te geven en;
-
2. het desgevraagd kunnen overleggen van certificaten van het behalen van tenminste tien
opleidingspunten per jaar op het gebied van het huurrecht. Dit opleidingsvereiste
geldt niet voor stagiaires gedurende de looptijd van hun stage.
Artikel 6m. Deskundigheidsvereisten voor het verstrekken van toevoegingen in sociaal
zekerheidsrechtzaken
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De vereisten voor het verstrekken van toevoegingen in sociaal zekerheidsrechtzaken
zijn:
Voor advocaten die geen lid zijn van een van deze vereniging gelden de volgende voorwaarden:
-
2. Het met succes voltooid hebben van:
-
a) een door de Raad erkende basisopleiding sociaal zekerheidsrecht ter waarde van 20
opleidingspunten of een ten minste vergelijkbare instapopleiding in de drie jaar voorafgaand aan het
verzoek tot deelname of;
-
b) het groot keuzevak van 5 dagdelen Sociaal Zekerheidsrecht van de beroepsopleiding
advocaten van de NOvA (beroepsopleiding van september 2013 tot maart 2021) en;
-
3. het onder begeleiding van een reeds op het terrein van sociaal zekerheidsrecht ervaren
rechtsbijstandverlener behandeld hebben van 5 sociaal zekerheidsrechtzaken.
De vereisten voor de voortgezette inschrijving op het rechtsgebied sociaal zekerheidsrecht
zijn:
-
1. de behandeling van tenminste tien zaken op dit rechtsgebied in het afgelopen jaar;
de Raad gaat hierbij uit van toevoegingen. De advocaat kan desgewenst aantonen dat
hij dit aantal zaken heeft gedaan door ook betalende zaken aan te geven en;
-
2. het desgevraagd kunnen overleggen van certificaten van het behalen van tenminste tien
opleidingspunten per jaar op het gebied van het sociaal zekerheidsrecht. Dit opleidingsvereiste
geldt niet voor stagiaires gedurende de looptijd van hun stage.
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De advocaat ontvangt het op basis van het Besluit vergoedingen rechtsbijstand 2000 verstrekte voorschot persoonlijk en is persoonlijk aansprakelijk voor de onverwijlde
terugbetaling c.q. verrekening met de vergoedingen in zaken op basis waarvan het voorschot
is berekend, in geval de inschrijving wordt doorgehaald. De advocaat die in loondienst
heeft gewerkt, kan zich er niet op beroepen dat voorschotten aan zijn patroon/kantoor
zijn uitbetaald.
Artikel 9. Algemene bepaling
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
De advocaat onthoudt zich van gedragingen die met de doelstelling van deze voorwaarden
in strijd komen. Zo is het niet toegestaan om toevoegingen aan te vragen ten behoeve
van een andere advocaat of rechtsbijstandverlener, bijvoorbeeld voor een niet ingeschreven
advocaat of voor een advocaat die niet aan specifieke deskundigheidseisen voldoet
of het maximum aantal toevoegingen heeft bereikt. Het is evenmin toegestaan de gevolgen
van algehele uitschrijving of uitschrijving van een specifiek rechtsgebied te ontgaan
door andere advocaten toevoegingen te laten aanvragen.
Bijlage 1. Vreemdelingenrecht, vreemdelingenpiket en vreemdelingenbewaringszaken
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
1. Onvoorwaardelijke inschrijving vreemdelingenrecht
De advocaat die wil worden ingeschreven om rechtsbijstand te verlenen op het terrein
van het vreemdelingenrecht (niet zijnde asielrechtsbijstand) dient te voldoen aan
de algemene inschrijvingsvoorwaarden en bovendien dient hij terzake:
ofwel:
-
a) met succes de beroepsopleiding van de NOvA (beroepsopleiding oude stijl van vóór september
2013) voltooid te hebben. Deze eis geldt niet voor advocaten die werden beëdigd voordat
de beroepsopleiding in 1989 werd ingevoerd en;
-
b) een certificaat van succesvolle deelname te overleggen aan door de Raad landelijk
erkende cursussen op het gebied van het vreemdelingenrecht in de drie jaar voorafgaand
aan het verzoek tot deelname;
ofwel:
ofwel:
De advocaat dient verder:
-
e) onder begeleiding van een reeds op het terrein van het vreemdelingenrecht ingeschreven
rechtsbijstandverlener tenminste 10 zaken betreffende het vreemdelingenrecht behandeld
te hebben en;
-
f) de ontwikkelingen op het terrein van het vreemdelingenrecht te volgen, middels het
lidmaatschap van een door de Raad goedgekeurde werkgroep. Zonodig kan de Raad voorafgaand
aan een goedkeuringsbesluit over een werkgroep advies vragen aan de Landelijke Adviescommissie
Rechtsbijstand Asiel en Vreemdelingenbewaring en;
-
g) uitdrukkelijk de verplichting te hebben aanvaard om deelnemers (advocaten en juristen
in loondienst) te begeleiden die voorwaardelijk voor het terrein van het vreemdelingenrecht
zijn ingeschreven.
2. Voorwaardelijke inschrijving vreemdelingenrecht
De advocaat die voorwaardelijk wil worden ingeschreven om rechtsbijstand te verlenen
op het terrein van het vreemdelingenrecht (niet zijnde asielrechtsbijstand) dient
terzake:
-
a) te voldoen aan de hierboven onder 1 genoemde voorwaarden, met uitzondering van de
onder e en g genoemde voorwaarden en;
-
b) te worden begeleid door een reeds op het terrein van het vreemdelingenrecht onvoorwaardelijk
ingeschreven advocaat.
Indien voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden kan de Raad overgaan tot een voorwaardelijke
inschrijving voor een periode van 1 jaar.
Na afloop van de periode van voorwaardelijke inschrijving gaat de Raad uitsluitend
tot onvoorwaardelijke inschrijving over indien uit rapportage van de advocaat en diens
begeleider is gebleken dat aan de hierboven onder 1 genoemde voorwaarden en de bij
de voorwaardelijke inschrijving gestelde voorwaarden wordt voldaan.
3. Voorwaarden voor de deelname aan het vreemdelingenpiket en voor de behandeling
van toevoegingen in vreemdelingenbewaringszaken
De advocaat die wil deelnemen aan het vreemdelingenpiket en/of bewaringszaken wil
behandelen op basis van een toevoeging dient terzake:
-
a) te zijn ingeschreven of voorwaardelijk zijn ingeschreven op het terrein van het vreemdelingenrecht
en;
-
b) met succes het klein keuzevak Toezicht, bewaring en terugkeer van de beroepsopleiding
advocaten van de NOvA (beroepsopleiding van september 2013 tot maart 2021) voltooid
te hebben ofwel een certificaat te overleggen van een door de Raad goedgekeurde cursus
op het terrein van vreemdelingenbewaringszaken en;
-
c) aantoonbare basiskennis te hebben van het bestuursrecht, het bestuursprocesrecht en
het asielrecht en deze kennis met actualiteitencursussen te onderhouden en;
-
d) onder begeleiding van een reeds op het terrein van het vreemdelingenrecht ingeschreven
rechtsbijstandverlener tenminste 4 zaken te hebben behandeld, waarvan tenminste:
-
e) te verklaren dat hij zich houdt aan het door de Raad vastgestelde Reglement piket
en;
-
f) te handelen naar de eisen van zorgvuldige en doelmatige rechtsbijstandverlening aan
vreemdelingen in de piketfase en in vreemdelingenbewaring. In dat kader volgt de advocaat
in zijn praktijkvoering de eisen die voortvloeien uit de minimumnormen die zijn opgenomen
in de Best Practice Guide Vreemdelingenbewaring en;
-
g) desgevraagd aan de Klachtencommissie Rechtsbijstand Asiel en Vreemdelingenbewaring
geanonimiseerde dossiers ten behoeve van klachtbehandeling en ambtshalve onderzoek
beschikbaar te stellen en;
-
h) de vreemdeling tijdig vóór het ophoudingsverhoor/bewaringsgehoor te bezoeken wanneer
de aanwezigheid van een piketadvocaat wordt verlangd. Wordt zijn aanwezigheid niet
verlangd dan bezoekt hij de vreemdeling binnen 24 uur na de piketmelding.
Wachtlijst voor deelname
In verband met het noodzakelijke onderhouden van de ervaring wordt waar nodig per
territoriale piketplanning een wachtlijst voor deelname aan de vreemdelingenpiketplanning
gehanteerd. Belangstellenden voor toelating tot de vreemdelingenpiketplanning worden
op datum van aanmelding geregistreerd. Nieuwe toelating vindt pas plaats als het aantal
bewaringszaken per deelnemende rechtsbijstandverlener in een jaar gemiddeld niet onder
de 22 toevoegingen en het gemiddeld aantal vreemdelingenpiketzaken niet onder de 3 piketzaken
daalt. Mogelijke toelating wordt door de Raad aangekondigd als het volgen van cursussen,
die vereist zijn voor toelating, mogelijk is. Om zich te laten registreren op de wachtlijst
behoeft de rechtsbijstandverlener nog niet aan de gestelde inschrijvingsvereisten
te voldoen.
Door zich te laten registreren op de wachtlijst maakt de advocaat kenbaar dat hij
deel wil nemen aan de piketplanning. De op de wachtlijst staande advocaat die door
de Raad benaderd wordt voor deelname dient binnen één jaar te gaan voldoen aan de
gestelde eisen. Indien de advocaat niet binnen één jaar voldoet aan de gestelde eisen,
dan wordt deze van de wachtlijst verwijderd.
4. Voorwaarden voortzetting inschrijving vreemdelingenrecht en (indien van toepassing)
piket/vreemdelingenbewaring
Om ingeschreven te blijven dient een (voorwaardelijk) ingeschreven advocaat in ieder
jaar van inschrijving:
-
a) zodanige maatregelen te nemen dat bij afwezigheid de vervanging/waarneming wordt verzorgd
door een op het terrein van het vreemdelingenrecht ingeschreven advocaat en;
-
b) lid te zijn van een door de Raad goedgekeurde werkgroep (zie artikel 1 sub f hierboven)
en;
-
c) zich op de hoogte te blijven houden van actuele ontwikkelingen op het terrein van
het vreemdelingenrecht, onder andere door het jaarlijks behalen van 6 opleidingspunten
op dit terrein.
Voor advocaten die tevens zijn toegelaten als specialist asiel- en vluchtelingenrecht
en die voor de continuering van deze specialisatie 6 punten hebben ingebracht, geldt
dat zij voor de continuering van de inschrijving vreemdelingenrecht aanvullend kunnen
volstaan met een opleiding die wordt gewaardeerd met vier punten. Deze opleidingsvereisten
gelden niet voor stagiaires gedurende de looptijd van hun stage.
Indien de advocaat tevens deelneemt aan het vreemdelingenpiket en / of bewaringszaken
op basis van een toevoeging behandelt, dan dient hij – bovenop de voorgaande punteneis – jaarlijks
een door de Raad goedgekeurde cursus van tenminste 4 opleidingspunten op het terrein
van vreemdelingenbewaringszaken te volgen. Dit opleidingsvereiste geldt niet voor
stagiaires gedurende de looptijd van hun stage.
Desgevraagd behoort de advocaat certificaten te kunnen overleggen waaruit dit aantal
punten blijkt en;
-
d) jaarlijks tenminste 15 zaken op het terrein van het vreemdelingenrecht te behandelen.
Indien voortzetting van de inschrijving vreemdelingenpiket / vreemdelingenbewaring
wordt beoogd, dienen van deze 15 zaken ten minste uit te maken:
-
e) ten genoegen en op verzoek van de Raad aan te tonen op welke wijze wordt voldaan aan
de inschrijvingsvoorwaarden.
Indien niet aan deze voorwaarden voldaan is, zal de Raad de rechtsbijstandverlener
van verdere deelneming aan de (piket)regeling c.q. als deskundige op het terrein uitschrijven.
Uitsluiting dan wel uitschrijving geschiedt op basis van artikel 17 lid 2 Wet op de rechtsbijstand.
5. Klachtencommissie Rechtsbijstand Asiel en Vreemdelingenbewaring
De Raad heeft op grond van artikel 8 van de Wet op de rechtsbijstand de Klachtencommissie Rechtsbijstand Asiel en Vreemdelingenbewaring ingesteld. Deze
klachtencommissie adviseert, hetzij naar aanleiding van een klacht, hetzij op eigen
initiatief, of op verzoek van de Raad, de Raad over maatregelen te nemen tegen advocaten
die rechtsbijstand hebben geboden op het terrein van het asiel- en vluchtelingenrecht
en het vreemdelingenrecht, vreemdelingenpiket en vreemdelingenbewaring.
In een afzonderlijk reglement zijn de werkzaamheden van en de behandeling van klachten
door de klachtencommissie geregeld. De ingeschreven advocaat is verplicht zich te
onderwerpen aan het genoemde reglement.
6. Doorhaling inschrijving
De Raad kan – ambtshalve of naar aanleiding van een schriftelijke klacht – een toegelaten
advocaat een waarschuwing geven of al dan niet tijdelijk van de verdere verlening
van rechtsbijstand op het terrein van het vreemdelingenrecht, vreemdelingenbewaring
of het vreemdelingenpiket uitsluiten dan wel andere maatregelen treffen, indien uit
concrete feiten of omstandigheden is gebleken van enig handelen of nalaten in strijd
met een zorgvuldige en doelmatige rechtsbijstandverlening aan vreemdelingen. Deze
maatregelen gaan gepaard met melding aan de deken en andere betrokkenen. Het advies
daartoe wordt aan de Raad uitgebracht door de Klachtencommissie Rechtsbijstand Asiel
en Vreemdelingenbewaring.
Bijlage 2. Asiel- en vluchtelingenrecht
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
1. Onvoorwaardelijke inschrijving
De advocaat die wil worden ingeschreven om rechtsbijstand te verlenen aan asielzoekers
dient te voldoen aan de algemene inschrijvingsvoorwaarden en bovendien dient hij terzake:
ofwel:
-
a) met succes de beroepsopleiding van de NOvA (beroepsopleiding oude stijl van vóór september
2013) voltooid te hebben. Deze eis geldt niet voor advocaten die werden beëdigd voordat
de beroepsopleiding in 1989 werd ingevoerd en;
-
b) een certificaat van succesvolle deelname te overleggen aan door de Raad landelijk
erkende cursussen op het gebied van asiel-, vluchtelingen-, en vreemdelingenrecht
in de drie jaar voorafgaand aan het verzoek tot deelname;
ofwel:
ofwel:
De advocaat dient verder:
-
e) onder begeleiding van een reeds op het terrein van het asiel- en vluchtelingenrecht ingeschreven rechtsbijstandverlener
tenminste 12 zaken betreffende het asiel- en vluchtelingenrecht te hebben behandeld,
waarvan tenminste:
-
i) 6 asielprocedures waarin in het kader van het voornemen een zienswijze is gegeven
en;
-
ii) 6 asielprocedures waarin beroep is ingesteld bij de rechtbank en de gronden zijn aangevuld
c.q. hoger beroep bij de Raad van State en ter terechtzitting pleidooi is gehouden
en;
-
f) lid te zijn van de Landelijke Werkgroep Rechtshulp aan Vluchtelingen van VluchtelingenWerk
en;
-
g) uitdrukkelijk de verplichting te hebben aanvaard om deelnemers (advocaten en juristen
in loondienst) te begeleiden die voorwaardelijk voor het terrein van het asiel- en
vluchtelingenrecht zijn ingeschreven en;
-
h) te handelen naar de eisen van zorgvuldige en doelmatige asiel- en vluchtelingenrechtsbijstandverlening.
In dat kader volgt de advocaat in zijn praktijkvoering de eisen die voortvloeien uit
de minimumnormen die zijn opgenomen in de Best Practice Guide Asiel voor de asieladvocaat.
2. Voorwaardelijke inschrijving
De advocaat die voor het eerste jaar voorwaardelijk wil worden ingeschreven om rechtsbijstand
te verlenen aan asielzoekers dient ter zake:
-
a) te voldoen aan de hierboven onder 1 genoemde voorwaarden, met uitzondering van de
onder e en g genoemde voorwaarden en;
-
b) te worden begeleid door een reeds op het terrein van het asiel- en vluchtelingenrecht
onvoorwaardelijk ingeschreven rechtsbijstandverlener die deelneemt aan de van overheidswege
gesubsidieerde rechtsbijstandverlening aan asielzoekers.
Indien voldaan wordt aan de gestelde voorwaarden, kan de Raad overgaan tot een voorwaardelijke
inschrijving voor een periode van 1 jaar.
De termijn van voorwaardelijke inschrijving kan in bijzondere gevallen worden verlengd
met een door de Raad te bepalen termijn.
Voordat de periode van voorwaardelijke inschrijving eindigt, gaat de Raad uitsluitend
tot onvoorwaardelijke inschrijving over indien aan de voorwaarden van lid 1 en de
bij de voorwaardelijke inschrijving gestelde voorwaarden is voldaan. Voor advocaten
die niet deelnemen aan het AC rooster geldt dat zij een verklaring van ‘geen bezwaar’
alsmede de verslaglegging van de begeleiding van de begeleidende advocaat aan de afdeling
Registerbeheer van de Raad dienen toe te zenden vóór het einde van de voorwaardelijke
inschrijving. Indien de stukken niet vóór het einde van het jaar van voorwaardelijke
inschrijving zijn ontvangen, zal de voorwaardelijke inschrijving komen te vervallen.
3. Deelname aan het rooster in het AC/Algemene Asielprocedure
Voor deelname aan het rooster op het AC dient de advocaat terzake:
-
a) Deel te nemen aan het door de Raad uitgevoerde begeleidingstraject van advocaten op
het AC Rooster en;
-
b) (on)voorwaardelijk tot de verlening van rechtsbijstand op het terrein van het asiel-
en vluchtelingenrecht te zijn toegelaten en;
-
c) een substantieel deel van de praktijk (minimaal 20 toevoegingen op jaarbasis) dient
te bestaan uit asiel- en vluchtelingenzaken. Bij beginnende advocaten op het terrein
van het asiel- en vluchtelingenrecht wordt dit aantal voor de eerste maal getoetst
aan het einde van het eerste inschrijvingsjaar en;
-
d) gebleken moet zijn van actuele kennis van het asiel- en vluchtelingenrecht en;
-
e) een schriftelijke verklaring te overleggen van een op het rooster toegelaten rechtsbijstandverlener.
Deze toegelaten rechtsbijstandverlener dient te verklaren bereid te zijn de nieuwe
rechtsbijstandverlener gedurende minimaal vijf inroosteringen dan wel ten minste 10 zaken
(met diversiteit) te begeleiden en;
-
f) voorafgaand aan de eerste inroostering dient de advocaat ten minste drie maal op het
AC mee te lopen met een onvoorwaardelijk toegelaten advocaat en;
-
g) een nieuwe advocaat kan zelfstandig op het rooster werken wanneer het begeleidingstraject
conform de voorwaarden is doorlopen, de begeleidende advocaat vervolgens een verklaring
van geen bezwaar heeft afgegeven en wanneer is voldaan aan hetgeen is gesteld onder
punt 2 omtrent voorwaardelijke inschrijving en;
-
h) de begeleide advocaat mag geen eigen (voorkeurs)zaken behandelen zolang hij/zij in
begeleiding zit en;
-
i) desgevraagd aan de Commissie Intercollegiale Toetsing geanonimiseerde dossiers beschikbaar
te stellen ten behoeve van onderzoek naar de kwaliteit van de asielrechtsbijstand
voor alle advocaten werkzaam in asiel- en vluchtelingenrecht. Dit geldt ook gedurende
de begeleiding van nieuwe advocaten alsook nadat de begeleiding met een verklaring
van ‘geen bezwaar’ en verslaglegging is afgerond;
De Raad kan nadere regels stellen met betrekking tot de voorwaarden tot deelname,
begeleiding van nieuwe advocaten, frequentie van deelname, de flexibele inzet, de
buitenressortelijke inzet en de beschikbaarheid voor een schaduwrooster.
Indien een advocaat vóór 1 november op enig moment in het kalenderjaar de grens bereikt
van 200 eenheden wordt hij van het rooster op het AC verwijderd.
Voor de definitie van het begrip eenheid wordt verwezen naar artikel 5 van de inschrijvingsvoorwaarden.
De advocaat kan door de Raad bij wijze van maatregel van deelneming aan de behandeling
van asielzaken en gebruikmaking van de voorzieningen van de Raad op het AC worden
uitgesloten. De deelname eindigt eveneens indien de advocaat niet langer aan de voorwaarden
voor de verstrekking van toevoegingen op het terrein van het asiel- en vluchtelingenrecht
voldoet.
4. Voortzetting van de inschrijving
Om ingeschreven te blijven dient een (voorwaardelijk) ingeschreven advocaat in ieder
jaar van inschrijving:
-
a) tenminste voor het minimum van 20 zaken per jaar op het terrein van het asiel- en
vluchtelingenrecht te worden toegevoegd en;
-
b) zodanige maatregelen te nemen dat bij afwezigheid de vervanging/waarneming wordt verzorgd
door een onvoorwaardelijk op het terrein van het asiel- en vluchtelingenrecht ingeschreven
advocaat en;
-
c) zich op de hoogte te blijven houden van actuele ontwikkelingen op het terrein van
het asielrecht- en vluchtelingenrecht, onder andere door het jaarlijks volgen van
6 opleidingspunten op dit terrein. Desgevraagd behoort de advocaat certificaten te kunnen overleggen waaruit dit aantal
punten blijkt. Dit opleidingsvereiste geldt niet voor stagiaires gedurende de looptijd
van hun stage en;
-
d) lid te zijn van de Landelijke Werkgroep Rechtshulp aan Vluchtelingen van VluchtelingenWerk
en;
-
e) ten genoegen van de Raad aan te tonen op welke wijze wordt voldaan aan de inschrijvingsvoorwaarden
en;
-
f) de door de Raad vastgestelde distributieregeling voor het AC na te leven (zie hiervoor
bijlage 2a) en;
-
g) desgevraagd aan de Commissie Intercollegiale Toetsing geanonimiseerde dossiers beschikbaar
te stellen ten behoeve van onderzoek naar de kwaliteit van de asielrechtsbijstand.
Indien niet aan deze voorwaarden voldaan is, zal de Raad de rechtsbijstandverlener
als deskundige op het terrein uitschrijven voor deze specialisatie. Uitsluiting dan
wel uitschrijving geschiedt op basis van artikel 17 lid 2 van de Wet op de rechtsbijstand.
5. Overdracht dossiers
Indien ten gevolge van wijziging of beëindiging van de praktijk overdracht van dossiers
in asiel- en vluchtelingenzaken aan een andere rechtsbijstandverlener plaats moet
vinden, legt de advocaat de wijze waarop deze overdracht is geregeld ter goedkeuring
aan de Raad voor.
6. Klachtencommissie Rechtsbijstand Asiel en Vreemdelingenbewaring
De Raad heeft op grond van artikel 8 van de Wet op de rechtsbijstand de Klachtencommissie Rechtsbijstand Asiel en Vreemdelingenbewaring (KRAV) ingesteld.
De KRAV adviseert, hetzij naar aanleiding van een klacht, hetzij op eigen initiatief,
of op verzoek van de Raad, de Raad over maatregelen te nemen tegen advocaten die rechtsbijstand
hebben geboden op het terrein van het asiel- en vluchtelingenrecht, het vreemdelingenrecht,
vreemdelingenpiket en vreemdelingenbewaring.
In een afzonderlijk reglement zijn de werkzaamheden van en de behandeling van klachten
door de klachtencommissie geregeld. De ingeschreven advocaat is verplicht zich te
onderwerpen aan het genoemde reglement.
7. Doorhaling inschrijving
De Raad kan – ambtshalve of naar aanleiding van een schriftelijke klacht – een toegelaten
advocaat een waarschuwing geven of al dan niet tijdelijk van de verdere verlening
van rechtsbijstand op het terrein van het asiel- en vluchtelingenrecht uitsluiten
dan wel andere maatregelen treffen, indien uit concrete feiten of omstandigheden is
gebleken van enig handelen of nalaten in strijd met een zorgvuldige en doelmatige
asiel- en vluchtelingenrechtsbijstandverlening. Deze maatregelen gaan gepaard met
melding aan de deken en andere betrokkenen. Het advies daartoe wordt aan de Raad uitgebracht
door de Klachtencommissie Rechtsbijstand Asiel en Vreemdelingenbewaring.
8. Voorwaarden voor deelneming van advocaten aan het door de Raad opgestelde rooster
voor de verlening van rechtsbijstand in bewaringszaken van asielzoekers en andere
personen die aan de grens zijn geweigerd
De voorwaarden zijn:
-
a) de advocaat is toegelaten tot de distributierooster op het AC/ Algemene Asielprocedure
en;
-
b) de advocaat is in te delen op het rooster voor het AC en;
-
c) De advocaat heeft in de drie jaar voorafgaand aan deelname een vanuit de Commissie
Intercollegiale Toetsing in overleg met de Raad voor Rechtsbijstand AC Schiphol aangeboden
cursus op het terrein van grensdetentie gevolgd van minimaal 3 PO punten.
Om ingeschreven te blijven op het rooster dient een ingeschreven advocaat tenminste
een maal per twee jaar opnieuw de vanuit de Commissie Intercollegiale Toetsing in
overleg met de Raad voor Rechtsbijstand AC Schiphol aangeboden cursus op het terrein
van grensdetentie van minimaal 3 PO punten te volgen. De Raad voor Rechtsbijstand
faciliteert en bekostigt de cursus.
De cursus grensdetentie kan door advocaten worden opgegeven voor 3 punten voor de
6 opleidingspunten die voor de voortzetting van de specialisatie asiel- en vluchtelingenrecht
behaald dienen te worden, zoals omschreven in bijlage 2 onder punt 4 van deze voorwaarden.
De advocaat kan door de Raad bij wijze van maatregel van deelname aan het rooster
worden uitgesloten. De deelneming eindigt eveneens indien de advocaat niet langer
aan de voorwaarden voor de verstrekking van toevoegingen op het terrein van het asiel-
en vluchtelingenrecht voldoet.
9. Voorwaarden voor de rechtsbijstandverlening in asielzaken van alleenstaande minderjarige
vreemdelingen die in de beschermde opvang (BO) worden geplaatst omdat er een mogelijk
risico bestaat slachtoffer te zijn dan wel te worden van mensenhandel
De voorwaarden voor het verlenen van rechtsbijstand in BO zaken zijn:
-
1. De laatste vijf jaar ingeschreven zijn voor de specialisatie asiel bij de Raad voor
Rechtsbijstand en;
-
2. Het kunnen overleggen van een certificaat van een verdiepingscursus mensenhandel,
behaald in de drie jaar voorafgaand aan het verzoek tot deelname, aangevuld met een
tweejaarlijkse actualiteitencursus mensenhandel en;
-
3. Bereid zijn om voor zowel de voorbereiding als het bijwonen van het nader gehoor naar
de NIDOS locatie/locatie IND af te reizen.
Bijlage 5. Jeugdstrafrecht en civiel jeugdrecht (machtiging tot uithuisplaatsing in
een accommodatie voor gesloten jeugdzorg)
[Wijziging(en) op nader te bepalen datum(s); laatste bekendgemaakt in 2023. Zie het
overzicht van wijzigingen]
Toelichting
De rechtspraak wil in het kader van effectieve(re) rechtspraak meer samenhang aanbrengen
in de behandeling en afdoening van jeugdstrafzaken en civiele jeugdzaken.
Daartoe worden onder meer binnen de rechtbanken jeugdteams geformeerd en vaker combi-zittingen
georganiseerd. Het komt steeds vaker voor dat in het jeugdrecht straf- en civiele
aspecten met elkaar samenhangen c.q. naast elkaar spelen.
De Raad voor Rechtsbijstand, de NOvA en de rechtspraak achten het van groot belang
dat de rechtsbijstand in zaken waarin minderjarigen zijn betrokken, wordt verleend
door advocaten die voldoende kennis en ervaring in beide rechtsgebieden hebben. Het
gaat hierbij specifiek om jeugdstrafzaken en machtigingen uithuisplaatsing in een
accommodatie voor gesloten jeugdzorg.
Teneinde een minimum kwaliteitsniveau te waarborgen heeft de Raad voor Rechtsbijstand
na overleg met de NOvA en de rechtspraak na te noemen criteria vastgesteld, waaraan
een advocaat dient te voldoen om door de rechtbank te kunnen worden toegevoegd in
jeugdstrafzaken dan wel uithuisplaatsingen in een accommodatie voor gesloten jeugdzorg.
Advocaten kunnen zich bij de Raad inschrijven voor de specialisatie jeugdstrafrecht
en/of de specialisatie civiel jeugdrecht. Advocaten die voor de specialisatie jeugdstrafrecht
staan ingeschreven kunnen, als zij aan de voorwaarden voldoen, er voor kiezen zich
ook in te schrijven voor de jeugdstrafpiketplanning.
De Raad voor Rechtsbijstand stuurt de rechtbanken periodiek actuele overzichten met
voor de specialisatie jeugdstrafrecht en voor de specialisatie civiel jeugdrecht ingeschreven
advocaten.
Het toevoegen op ambtshalve last van de president/de kinderrechter geschiedt door
de Raad voor Rechtsbijstand. De president/de kinderrechter zal aan de hand van twee
uitgangspunten de toevoegingen verdelen over de voor de bovengenoemde specialisaties
ingeschreven advocaten. Hij zal rekening houden met de woonplaats van de betreffende
minderjarige en in beginsel een advocaat uit hetzelfde ‘kanton’ toevoegen. Voorts
zal een al eerder bestaande vertrouwensrelatie tussen een minderjarige en een advocaat,
opgebouwd naar aanleiding van eerder verleende toevoegingen, bijvoorbeeld in het kader
van piket, worden gerespecteerd en de desbetreffende advocaat worden toegevoegd indien
deze voor de specialisatie staat ingeschreven. Indien de rechtzoekende bijgestaan
wil worden door een advocaat die niet voor deze specialisaties is ingeschreven, treedt
deze op als een gekozen raadsman. In dat geval wordt het optreden niet door de Raad
voor Rechtsbijstand vergoed.
Indien uit concrete feiten of omstandigheden is gebleken van enig handelen of nalaten
door de advocaat in strijd met een zorgvuldige en doelmatige rechtsbijstand aan jeugdigen,
zal eerst worden getracht via de diplomatieke weg, door tussenkomst van de president
van de rechtbank en de deken, tot een oplossing te komen. Indien zich het uitzonderlijke
geval zou voordoen dat deze weg niet tot het gewenste resultaat leidt, kan de Raad
voor Rechtsbijstand een voor deze specialisaties ingeschreven advocaat waarschuwen
of tijdelijk of definitief uitschrijven voor deze specialisaties.
1. Deskundigheidsvereisten voor de rechtsbijstandverlening in jeugdstrafzaken
De vereisten voor het verstrekken van toevoegingen in jeugdstrafzaken zijn:
-
a) het beschikken over minimaal drie jaar relevante beroepservaring en;
-
b) het met goed gevolg hebben afgerond van de beroepsopleiding advocaten oude stijl van
de NOvA (beroepsopleiding tot september 2013) of het eerste leerjaar van de beroepsopleiding
advocaten van de NOvA (beroepsopleiding van september 2013 tot maart 2021) met minor
of major strafrecht of het eerste leerjaar van de beroepsopleiding advocaten van de
NOvA (beroepsopleiding vanaf maart 2021) met hoofdpraktijk strafrecht en;
-
c) het in de afgelopen drie jaar behaald hebben van acht opleidingspunten op het terrein
van het jeugdstrafrecht en vier opleidingspunten op het terrein van het civiele jeugdrecht en;
-
d) het meegelopen hebben van minimaal drie zittingen in een jeugdstrafzaak met een andere
reeds drie jaar voor de specialisatie jeugdstrafrecht (voorheen de specialisatie jeugdzaken)
ingeschreven advocaat en;
-
e) het meegelopen hebben van minimaal één zitting ter zake van een machtiging plaatsing
gesloten jeugdinrichting met een andere reeds drie jaar voor de specialisatie civiel
jeugdrecht (voorheen de specialisatie jeugdzaken) ingeschreven advocaat.
De extra vereisten voor deelname aan het jeugdstrafpiket zijn:
Voor de toelating tot het jeugdstrafpiket gelden de bovengenoemde algemene voorwaarden
alsmede:
-
a) het met succes gevolgd hebben van een door de Raad goedgekeurde strafpiketcursus in
de drie jaar voorafgaand aan het verzoek tot deelname. Dit vereiste geldt niet voor
advocaten die de hoofdpraktijk strafrecht van de beroepsopleiding advocaten van de
NOvA succesvol hebben afgerond en;
-
b) de advocaat dient te verklaren zich te houden aan het door de Raad vastgestelde reglement
piket.
De vereisten voor de voortgezette inschrijving voor het rechtsgebied jeugdstrafrecht
en het jeugdstrafpiket zijn:
-
a) het behandelen van minimaal zes toegevoegde jeugdstrafzaken per jaar en;
-
b) Het behalen van minimaal acht opleidingspunten op het terrein van het jeugdstrafrecht,
waaronder tenminste één actualiteitencursus, per jaar. Opleidingspunten behaald op
het terrein van vaardigheden op het terrein van het jeugdstrafrecht tellen voor dit
aantal mee. Opleidingspunten behaald op het terrein van het jeugdstrafrecht kunnen
tevens tot een maximum van vier punten per jaar worden opgegeven voor de voortzetting
van de specialisatie strafrecht bij de Raad en;
-
c) Indien de advocaat reeds drie jaar voor dit rechtsgebied staat ingeschreven: het verlenen
van medewerking aan het laten meelopen van collega’s bij zittingen op het terrein
van het jeugdstrafrecht.
2. Deskundigheidsvereisten voor de rechtsbijstandverlening in civiele jeugdrechtzaken
De vereisten voor het verstrekken van toevoegingen in civiele jeugdrechtzaken zijn:
-
a) het beschikken over minimaal drie jaar relevante beroepservaring en;
-
b) het met goed gevolg hebben afgerond van de beroepsopleiding advocaten oude stijl van
de NOvA of het eerste leerjaar van de beroepsopleiding advocaten van de NOvA (beroepsopleiding
van september 2013 tot maart 2021) met minor of major strafrecht of het eerste leerjaar
van de beroepsopleiding advocaten van de NOvA (beroepsopleiding vanaf maart 2021)
met hoofdpraktijk strafrecht en;
-
c) het in de afgelopen drie jaar behaald hebben van acht opleidingspunten op het terrein
van het civiele jeugdrecht en vier opleidingspunten op het terrein van het jeugdstrafrecht en;
-
d) het meegelopen hebben van minimaal drie zittingen ter zake van een machtigingen plaatsing
gesloten jeugdinrichting met een andere reeds drie jaar voor de specialisatie civiel
jeugdrecht (voorheen de specialisatie jeugdzaken) ingeschreven advocaat en;
-
e) het meegelopen hebben van minimaal één zitting in een jeugdstrafzaak met een andere
reeds drie jaar voor de specialisatie jeugdstrafrecht (voorheen de specialisatie jeugdzaken)
ingeschreven advocaat.
De vereisten voor de voortgezette inschrijving voor het rechtsgebied civiel jeugdrecht
zijn:
-
a) het behandelen van minimaal zes toegevoegde machtigingen plaatsing gesloten jeugdinrichtingen
per jaar en;
-
b) Het behalen van minimaal acht opleidingspunten op het terrein van het civiele jeugdrecht,
waaronder tenminste één actualiteitencursus, per jaar. Opleidingspunten behaald op
het terrein van vaardigheden op het terrein van het civiele jeugdrecht tellen voor
dit aantal mee. Opleidingspunten behaald op het terrein van het civiel jeugdrecht
kunnen tevens tot een maximum van vier punten per jaar worden opgegeven voor de voortzetting
van de specialisatie personen- en familierecht bij de Raad en;
-
c) Indien de advocaat reeds drie jaar voor dit rechtsgebied staat ingeschreven: het verlenen
van medewerking aan het laten meelopen van collega’s bij zittingen op het terrein
van machtigingen plaatsing gesloten jeugdinrichting.