Wettelijke vereisten
• Artikel 1 WPO: In het schoolondersteuningsprofiel is vastgelegd welke voorzieningen zijn getroffen
voor leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
• Artikel 8, eerste lid, WPO: Het onderwijs is afgestemd op de voortgang in de ontwikkeling van leerlingen en
zij kunnen een ononderbroken ontwikkelingsproces doorlopen.
• Artikel 8, derde lid, WPO: Het onderwijs bevordert actief burgerschap en sociale cohesie op doelgerichte en
samenhangende wijze. Dat omvat onder meer regelmatig monitoren van de ontwikkeling
van burgerschapscompetenties, om het onderwijs af te stemmen op de actuele leerbehoefte
van leerlingen.
• Artikel 8, vierde lid, WPO: De school biedt individuele begeleiding die is afgestemd op de behoeften van de
leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben.
• Artikel 8, vijfde lid, WPO: Het bestuur stelt ten minste eenmaal in de vier jaar het schoolondersteuningsprofiel
vast.
• Artikel 8, zesde lid, WPO: De school volgt de vorderingen van de leerlingen in kennis en vaardigheden door
middel van een leerling- en onderwijsvolgsysteem. Bij taal en rekenen/wiskunde gebeurt
dit met genormeerde toetsen.
• Artikel 8, elfde lid, WPO: De school werkt herkenbaar en gestructureerd aan de bestrijding van achterstanden.
• Artikel 11 WPO: De school rapporteert over de vorderingen van de leerlingen aan hun ouders, voogden
of verzorgers.
• Artikel 12, tweede lid, WPO: De school heeft in het schoolplan beschreven op welke wijze het schoolondersteuningsprofiel
wordt betrokken bij het onderwijskundig beleid.
• Artikel 12, vierde lid, sub a, WPO: De school heeft de wijze waarop het onderwijs wordt afgestemd op de voortgang in
de ontwikkeling van leerlingen in het schoolplan beschreven.
• Artikel 3.1 Inrichtingsbesluit WPO: In het ontwikkelingsperspectief is informatie opgenomen over de begeleiding die
de leerling wordt geboden, naar welke onderwijssoort in het voortgezet onderwijs of
naar uitstroomprofiel van het voortgezet speciaal onderwijs de leerling naar verwachting
zal uitstromen, en over de belemmerende en bevorderende factoren die van invloed zijn
op het onderwijs aan de leerling.
• Artikel 40, vierde en elfde lid, WPO: De school houdt zich aan de zorgplicht passend onderwijs.
• Artikel 40, derde lid, WPO: De school beoordeelt of de leerling extra ondersteuning nodig heeft.
• Artikel 40a, eerste en derde lid, WPO: Het bestuur stelt binnen zes weken, na op overeenstemming gericht overleg met de
ouders, een ontwikkelingsperspectief vast voor een leerling die extra ondersteuning
nodig heeft.
• Artikel 40a, tweede lid, WPO: Over het handelingsdeel van het ontwikkelingsperspectief dient door het bestuur
overeenstemming met de ouders te worden bereikt.
• Artikel 40a, vierde lid, WPO: Het bestuur evalueert het ontwikkelingsperspectief minimaal eens per schooljaar
met de ouders.
• Artikel 40a, vijfde lid, WPO: Het bestuur kan, na overleg of overeenstemming met de ouders, het ontwikkelingsperspectief
bijstellen.
• Artikel 12 Wet register onderwijsdeelnemers, jo. artikel 8, eerste lid, Besluit register onderwijsdeelnemers: Het bestuur registreert in het Register Onderwijsdeelnemers (ROD) voor welke periode
er voor een leerling een ontwikkelingsperspectief is vastgesteld en, indien van toepassing,
welke periode een leerling in een orthopedagogisch-didactisch centrum (opdc) is geplaatst.
|